Drukke verbinding tussen sommige internetproviders en ZBA

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder

Re: Drukke verbinding tussen sommige internetproviders en ZB

Berichtdoor Wowly » vr 07 feb 2014, 18:29

Marp schreef:Vooralsnog lijkt peering.evo.leaseweb.net de enige serieuze bottleneck te zijn waar enkele forummers mee worstelen. Wie via dat grote knooppunt het forum moet bereiken, zal de meeste van zijn verbindingen zien stranden op momenten dat daar zoveel data wordt gedropt als bijv. in de posts van JvS.

:idea: Er bestaat een goede kans dat via een proxyserver / Opera Turbo een gunstiger route wordt gevolgd.

Idee van het probleem en een mogelijke oplossing aangedragen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 07 feb 2014, 19:03

Dus als er een probleem in Amsterdam is:

https://ipdb.at/ip/195.69.145.215

moet ik maar over Parijs rijden als ik van Delfzijl naar Groningen wil? :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 07 feb 2014, 20:27

Ik zou zeggen, neem contact op met degene waar voor jou de problemen zitten, ZBA kan hier weinig mee doen lijkt me zo.

Mochten er nog opbouwende of probleemoplossende bijdragen zijn horen we die natuurlijk graag :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 07 feb 2014, 20:33

Maar waar wordt ZBA nou eigenlijk fysiek gehost? Bij Leaseweb?
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 07 feb 2014, 23:18

Wowly schreef:Ik zou zeggen, neem contact op met degene waar voor jou de problemen zitten, ZBA kan hier weinig mee doen lijkt me zo.

Mochten er nog opbouwende of probleemoplossende bijdragen zijn horen we die natuurlijk graag :mrgreen:

De problemen zitten bij leaseweb, lijkt me duidelijk, dat jullie hier niets aan kunnen doen begrijp ik, maar ik gaf alleen even een winmtr rapportje, voor de rest heb ik weinig klagen. Ik vind verder de uitleg van Marp afdoende.
DAS VIECH BEYMA 8AG/N IN EXPO HOORN
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 07 feb 2014, 23:47

ds23man schreef:Dus als er een probleem in Amsterdam is:

moet ik maar over Parijs rijden als ik van Delfzijl naar Groningen wil? :mrgreen:

Het is een Tor netwerk, dan ga je ook via Keulen naar Parijs. :lol:
Hans

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 08 feb 2014, 11:20

Als de hosting bij Leaseweb plaats vindt, mag ZBA wel degelijk dit probleem eens met hun aankaarten. Je mag toch wel verwachten dat je server voor iedereen goed bereikbaar is?

Het is nu wel duidelijk waar het probleem ontstaat, dus Leaseweb moet dat toch kunnen oplossen?
Fusion Filterdesign

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 09 feb 2014, 21:36

Je had op de door jou gelinkte pagina niet gezien dat je bij deze organisatie (AMS-IX) moet aankloppen? Ik zal het trouwens even accentueren in de startpost. Je probleem is exact dat wat de topictitel al weergaf.

Hup, starten die groene trekker, en in optocht richting Westeinde 12 in Amsterdam... :)

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 09 feb 2014, 21:38

Mag ik je een schokkende persoonlijkheid noemen? :mrgreen:

Natuurlijk neem je een andere route als voor jou onverteerbaar is dat je in een gekende file belandt. Jou nodig ik maar nooit uit op de koffie, want zoek ik dan al voor je uit dat je beter niet over Utrecht rijdt of wellicht beter de trein pakt, dan plak je alsnog mijn ramen dicht met briefjes dat mijn voordeur niet vlot bereikbaar is wegens langzaam rijdend verkeer in Utrecht. :sure:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 09 feb 2014, 23:44

Ik heb blijkbaar mazzel, ik kom via een breedband webserver in de buurt van Dronten binnen bij po100.sr1.evo.leaseweb.net. Gelukkig valt die peering buiten mijn route.

Wat ik wel vreemd vind Marp, die peering staat op vrijwel dezelfde plek als de po100.sr1. Waarom kom ik rechtstreeks bij de po100.sr1 binnen via Dronten en anderen via de peering? Niet dat het antwoord veel zal helpen voor ds23man en andere slachtoffers van de peering, maar ik ben wel nieuwsgierig wat hier nu precies aan de hand is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 10 feb 2014, 7:14

Marp schreef:

Mag ik je een schokkende persoonlijkheid noemen? :mrgreen:

Natuurlijk neem je een andere route als voor jou onverteerbaar is dat je in een gekende file belandt. Jou nodig ik maar nooit uit op de koffie, want zoek ik dan al voor je uit dat je beter niet over Utrecht rijdt of wellicht beter de trein pakt, dan plak je alsnog mijn ramen dicht met briefjes dat mijn voordeur niet vlot bereikbaar is wegens langzaam rijdend verkeer in Utrecht. :sure:

Zo bedoel ik het helemaal niet.....

Ik ga er maar even vanuit dat dit forum bij Leaseweb gehost is, geheim van Soestdijk is er niets bij :mrgreen: , dan ligt het probleem toch bij hen? Je mag als huurder dan dit soort problemen toch wel aankaarten?

Of ben ik nou een dom blondje? :lol:
Fusion Filterdesign

Sander

Berichtdoor Sander » ma 10 feb 2014, 13:14

Ik ben momenteel m'n strategie aan het bepalen om naar een ander DC te verhuizen met de hele ratteplan naar een ander Datacentrum. Ik heb spul klaarliggen om de tent uit te breiden en meer schaalbaar te maken (w.o. een netapp isci storagesysteem). Maar dat gaat denk ik nog wel 2 maanden duren...
"Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?"

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 10 feb 2014, 13:39

Goed bericht Sander! Ik las al zoiets op je forum. 8)

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 10 feb 2014, 13:40

Desondanks nog even ds23man beantwoorden:

De time-outs zitten niet bij leaseweb, maar bij Amsterdam Internet Exchange B.V. Via ZBA zitten daar nogal wat partijen tussen:

ds23man ⇒ zelfbouwaudio ⇒ audiforum ⇒ leaseweb ⇒ Evoswitch ⇒ AMS-IX ⇐ ISP ⇐ ds23man

Je zal misschien denken dat Leaseweb ertoe kan worden aangezet om AMS-IX te pushen hun doorgang te verbeteren. Vooral wanneer je bedenkt dat ook leaseweb.com en evoswitch.com daar gevolgen van ondervinden. Niets is minder waar. Voor een aantal EU-gameservers konden ze ook niet voorkomen dat sinds enige tijd soms games wegvallen om dezelfde reden, terwijl ze op dat vlak schijnbaar een naam hoog te houden hebben als stabiele hoster. Nog steeds treedt dit soms op, dus ook zij maken het niet tot hun probleem.

Het feit dat EvoSwitch in 2012 trots was om te zijn "geslaagd voor een AMS-IX-certificering", geeft waarschijnlijk ook wel aan hoe de rollen liggen.

Ps: vanmorgen traden wel binnen het eigen netwerk van Leaseweb timeouts op, maar dat was een DDoS-aanval.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 10 feb 2014, 13:40

jeroen_d schreef:Ik heb blijkbaar mazzel, ik kom via een breedband webserver in de buurt van Dronten binnen bij po100.sr1.evo.leaseweb.net. Gelukkig valt die peering buiten mijn route.

Wat ik wel vreemd vind Marp, die peering staat op vrijwel dezelfde plek als de po100.sr1. Waarom kom ik rechtstreeks bij de po100.sr1 binnen via Dronten en anderen via de peering? Niet dat het antwoord veel zal helpen voor ds23man en andere slachtoffers van de peering, maar ik ben wel nieuwsgierig wat hier nu precies aan de hand is.

Geografische locaties bij IP-adressen kan je beter nooit te nauw nemen. Moet je die geloven, dan zit Hannesie met zijn Raspberry Pi in het gebouw van EvoSwitch in Haarlem (regio Amsterdam). Sark zit dan weer samen met zijn provider in een woud dichtbij Tirol. :lol:

In het EvoSwitch Data Center, waar ook de servers van audiforum staan, bevinden zich +50 rechtstreekse aansluitpunten van belangrijke internetknooppunten (connectivity providers) als AMS-IX en NL-IX, alsmede van wat grotere internetproviders als UPC.

Enkelen hiervan zijn:
leaseweb.evoswitch.nl-ix-net [193.239.116.221] (eigenaar: NL-IX / Broadband Hosting B.V.)
peering.evo.leaseweb.net [195.69.145.215] (eigenaar: AMS-IX / Amsterdam Internet Exchange B.V.)
213.46.182.26 [213.46.182.26] (eigenaar: UPC NL)

Waar jij (Jeroen) dus binnenkomt bij EvoSwitch in Haarlem is op een aansluitpunt van NL-IX, vanwaar de verbinding wordt gelegd met router po100.sr1 van leaseweb. NL-IX zit dus in datzelfde gebouw met een eigen schakel tussen het netwerk van Cayway en dat van leaseweb.

Bij ds23man, net als (sinds kort) bij mij, is AMS-IX de verbindende schakel. Wie via AMS-IX binnenkomt, passeert eerst nog een ander IP-adres van leaseweb alvorens hij met po100.sr1 wordt verbonden. Dat adres kan variëren van 31.31.32.1 tot 31.31.32.7, voor zover ik tot nu toe kon beoordelen. Volgens mij houdt dat er verband mee dat AMS-IX 2x zoveel netwerken en andere (grotere) knooppunten verbindt als/dan NL-IX, waarbij 4x zoveel data wordt verwerkt.

Bij Sark zie je vervolgens weer dat zijn ISP rechtstreeks met po100.sr1 verbindt zonder tussenkomst van een knooppunt. Dit is dus het gevolg van het eigen aansluitpunt waarmee UPC binnen EvoSwitch aanwezig is.

Hoe iemand bij leaseweb binnenkomt, hangt dus grotendeels af van zijn ISP. Dat ik bijv. sinds kort via een ander knooppunt binnenkom, kan 2 dingen betekenen:
  • Tot voor kort was Telfort één van de rechtstreeks aangesloten klanten bij NL-IX, en nu bij AMS-IX.
  • Telfort heeft op beide knooppunten een rechtstreekse aansluiting. Variabele factoren binnen het eigen netwerk kunnen dan bijvoorbeeld bepalend zijn voor het knooppunt waarlangs de verbinding wordt gelegd. Dit punt is waarschijnlijker dan het vorige, aangezien zowel Telfort als AMS-IX tegenwoordig van KPN zijn.

Tot zover de uiteenlopende routes, die nu hopelijk niet zo vreemd meer lijken. Het maakt niet inzichtelijker wat er precies aan de hand is bij Amsterdam Internet Exchange BV, waarvan leaseweb los staat. Wel maakt het duidelijk waarom het sommigen trof, en anderen volstrekt niet.

SARK

Berichtdoor SARK » ma 10 feb 2014, 13:48

Marp schreef:Sark zit dan weer samen met zijn provider in een woud dichtbij Tirol. :lol:

Da's volgende week, of mijn provider in het zelfde gebied gaat skiën ... dat weet ik niet :mrgreen:
Grüß Gottie miteinander
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 10 feb 2014, 14:23

Fusion Filterdesign

Sander

Berichtdoor Sander » vr 21 feb 2014, 13:14

Volgende week zaterdag ga ik met de eerste hardware naar het nieuw afgenomen Cabinet bij Nedzone. Dus ik denk dat we ergens in Maart wel kunnen gaan verhuizen. Naast een nieuwe locatie zijn ook de servers vernieuwd (Dell R610's, 96GB geheugen) en gaan we gebruik maken van een centrale storage (NetApp). Dat in combinatie met Vmware levert meer hoogbeschikbaarheid (HA) en resource verdeling (DRS). Ook nog eens twee uplinks met STP, dus moet helemaal de tent uit gaan knallen die performance. :)
"Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?"

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 21 feb 2014, 13:20

Dat is goed nieuws Sander! :rock: Ik begon eigenlijk net erg gewend te raken aan de traagheid soms :mrgreen:
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 21 feb 2014, 15:05

Dit forum heeft inderdaad af en toe een onthaastend effect! :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 21 feb 2014, 17:31

"Ieder nadeel heb z'n voordeel", zei een groot filosoof ooit... :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 21 feb 2014, 17:49

Inkoppertje Ray! :lol: :lol: :lol:
Fusion Filterdesign

Timmes

Berichtdoor Timmes » ma 06 okt 2014, 20:19

Jammer dat Wowly mij onlangs pas op dit draadje attendeerde. Behave ZBA'er in ruste heb ik een 9-tot-5 hobby als senior supporter bij LeaseWeb.

Ik zie een hoop halve waarheden voorbijkomen wat betreft het lezen van traceroutes, bandbreedte, hosting enz. Gelukkig heeft Marp hierboven al een uitstekende uitleg gegeven. Ik voel me niet geroepen LeasWeb uitgebreid te verdedigen en heb er niet zo veel aan toe te voegen behalve dat knellende verbindingen vaak wel geüpgrade kunnen worden. Verder is de netwerkcapaciteit van LeaseWeb wel wat meer dan 100Gbit, het totaal aan doorvoer ontloopt dat van de AMS-IX als geheel niet veel. De kwaliteit van de verbinding is ook afhankelijk van keuzes die je als klant zelf kunt maken (Premium of Volume netwerk en uplinks variërend van 100Mbit tot 100Gbit).

EvoSwitch heeft er verder weinig mee te maken. Zij bieden als datacenter plat gezegd enkel kasten, stroom en koeling, welke LeaseWeb dan weer afneemt.

Anyway, als ik het zo lees is ZBA bij Audiforum in goede handen.

Mocht er nog eens iets zijn, voel je vrij om me een PM'etje te sturen.

Terug naar “Forum Algemeen”