zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Audiolicious

zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Berichtdoor Audiolicious » vr 14 okt 2016, 11:39

holco schreef:Jammer!! had graag hier wat gebruikers ervaringen vernomen, zat engelse forums die lovend zijn over de TPL-150 maar hier is het maar magertjes :(

wouter schreef:Nope, het trekt me niet. Vraag me niet waarom ;-)
Die AMT's zijn verder fraai hoor, maar die prijzen? Echt veel geld...

On-Nederlands geprijsd ben ik bang, men rommelt hier liever in de marge met vintage drivers en/of het standaard pallet aan betaalbare drivers van de bekende merken. Da's ook gelijk het manco van dit forum in mijn optiek, de werkelijk vernieuwende en interessante projecten komen slechts héél af en toe voorbij.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Mundorf AMT

Berichtdoor Henkjan » vr 14 okt 2016, 15:08

Audiolicious schreef:
holco schreef:Jammer!! had graag hier wat gebruikers ervaringen vernomen, zat engelse forums die lovend zijn over de TPL-150 maar hier is het maar magertjes :(

On-Nederlands geprijsd ben ik bang, men rommelt hier liever in de marge met vintage drivers en/of het standaard pallet aan betaalbare drivers van de bekende merken. Da's ook gelijk het manco van dit forum in mijn optiek, de werkelijk vernieuwende en interessante projecten komen slechts héél af en toe voorbij.

zo, lekker hè azijn.....

knuisje

Berichtdoor knuisje » vr 14 okt 2016, 15:30

Audiolicious schreef:On-Nederlands geprijsd ben ik bang, men rommelt hier liever in de marge met vintage drivers en/of het standaard pallet aan betaalbare drivers van de bekende merken. Da's ook gelijk het manco van dit forum in mijn optiek, de werkelijk vernieuwende en interessante projecten komen slechts héél af en toe voorbij.

Ik zou zeggen, kom maar op met je fraai gedocumenteerde vernieuwende project. :roll:
( ͝° ͜ʖ͡°)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 14 okt 2016, 17:44

+1

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » vr 14 okt 2016, 19:39

knuisje schreef:Ik zou zeggen, kom maar op met je fraai gedocumenteerde vernieuwende project. :roll:

Ik maak alleen een constatering die je zelf kunt verifiëren door op 'Actieve onderwerpen' te klikken en te kijken wat voor projecten kennelijk veel bekeken worden, in die lijst komt de term 'vintage' drie keer voor, met daarnaast legio bouwprojecten die tien jaar terug ook al oud nieuws waren. Dat vind ik jammer, de zelfbouw audio hobby is wat betreft vernieuwing hier op 't forum duidelijk op z'n retour, dat was een aantal jaar terug in de periode '05 tot pakweg '11 wel anders. legio nieuwe projecten en bijdragen van mensen die ook echt iets nieuws wilden proberen.

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » vr 14 okt 2016, 19:42

Goed, rant over, nu weer ontopic.

Die PHL 3430 is een prima driver, echter hou in de gaten dat je die lager moet filteren dan een 8" of 6.5", omdat anders de afstraling niet klopt met de TPL-150H, je zult dan dus ook met een hogere orde moeten gaan filteren om te zorgen dat de vervorming van de AMT niet de pan uit rijst.

knuisje

Berichtdoor knuisje » vr 14 okt 2016, 19:49

Audiolicious schreef:
knuisje schreef:Ik zou zeggen, kom maar op met je fraai gedocumenteerde vernieuwende project. :roll:

Ik maak alleen een constatering die je zelf kunt verifiëren door op 'Actieve onderwerpen' te klikken en te kijken wat voor projecten kennelijk veel bekeken worden, in die lijst komt de term 'vintage' drie keer voor, met daarnaast legio bouwprojecten die tien jaar terug ook al oud nieuws waren. Dat vind ik jammer, de zelfbouw audio hobby is wat betreft vernieuwing hier op 't forum duidelijk op z'n retour, dat was een aantal jaar terug in de periode '05 tot pakweg '11 wel anders. legio nieuwe projecten en bijdragen van mensen die ook echt iets nieuws wilden proberen.

Dan nogmaals de vraag: waar kunnen we jouw bijdrage vinden dan? Of is het een gevalletje pot verwijt de ketel?
Overigens heb ik bewondering voor degenen die met vintage units en nieuwe inzichten een uitstekend resultaat kunnen behalen. Zelfbouw is meer dan de nieuwste dure units in een kast proppen. En wat dacht je van de ZBA composite amp? Een wereld versterker op het forum ontworpen en gepresenteerd.
( ͝° ͜ʖ͡°)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 14 okt 2016, 19:57

In zekere zin heb je wel een beetje gelijk Audiolicious. Alleen is het de vraag of je dat anderen of dit forum verwijten kunt.

Kijkt eens naar diyaudio.com wereldwijd. Tot een jaar of 8 - 10 geleden was daar veel te beleven en deden Mohikanen van naam actief mee. Ook was daar een grote schare uit de wetenschappelijke hoek die haar steentje bijdroeg. Kijk er nu eens rond, hoofdzakelijk nog hobbygetob van beginners en wat aanhangende commercie van het niveau "In het land der blinden is eenoog koning".

Misschien is er wel helemaal niet zoveel vernieuwends qua technologie maar is het nieuwe van een forum er een beetje af.
Peter de Jong

richard

Berichtdoor richard » vr 14 okt 2016, 20:22

Mogelijk dat in de audiohobby in het algemeen de vergrijzing toeslaat.
Genoeg is beter.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 14 okt 2016, 21:32

Misschien dat de verwachting van vernieuwend achterhaald is.
Ik heb zelden iets gemaakt wat voor mij niet vernieuwend en leerzaam was.
De 5k projecten geven me minder voldoening dan een goed ontwerp met betaalbare drivers. Is trouwens ook niet perse vernieuwend.
Met Mundorf AMT heb ik wel wat lopen, icm met Wavecor maar dat staat op een laag pitje.
Die Beyma drivers kosten meer dan een laptop en/of smartphone bij elkaar. Echt niet meer normaal wat een hoop geld. Wellicht dat sommigen de prijzen van units niet meer in perspectief tot andere zaken zien maar AT was toen ik nog student was absurd duur, nu kom je het vrij veel tegen. En dat is wat mij betreft totaal niet vernieuwend, maar wel smakelijk. AMT is booming en het heeft zeker wat. Maar een AMT pakken is ook niet vernieuwend.
Een Aurasound ns18-992-4a in een kastje proppen 8 jaar geleden en per DSP inregelen is ook niet vernieuwend. Ik heb verder niemand met die unit zien bouwen, geen wonder. Absurd duur.

Maar uiteraard had ik Holco graag van nieuwe input voorzien, echter zulke kostbare onderdelen heb ik niet want ik vind ontwerpen leuk. Als ik dit zou kopen zou ik lang bezig zijn om tevreden te zijn en ook een soort van klaar zijn met het zelfbouwen, naast dat het budget dan ook wel op zou zijn tot de kids uit huis gaan (nu 5 en 1 jaar) want bij zulke onderdelen hoort ook een passende audio-keten incl. akoestische maatregelen.

Wat naar mijn mening de fabrieksmarkt goed voor elkaar heeft is actieve speakers die behalve met DSP filtering ook werkt met dynamische soundprocessing. Combineer dat evt. met MFB en je kunt heel leuke dingen doen... Maar ik ben er niet in thuis en zie er maar weinig kant en klare DIY oplossingen voor.

Het inregelen van een geluidssysteem, leuke ontwerpen met slimme toepassingen, dat blijft voor mij dit forum leuk maken. Ook al heb ik ook wel het idee gehad dat het in m'n studententijd een meer onderhoudend forum was. Waarschijnlijk heb ik gewoon veel bijgeleerd en er zit een dik plafond aan wat ik snap en wat ik zie dat de goed technisch onderlegden hier op het forum allemaal weten. Fijn dat ze blijven helpen!

John P

Berichtdoor John P » vr 14 okt 2016, 21:52

Ik ben zelf ook iemand die liever bang for buck bezig is. Dit beperkt echter nauwelijks de creativiteit. Als ik kijk waar de laatste jaren onderzoek naar gedaan , dan is dat toch vnl op het vlak van de afstraling. De OB dipool, Cardoide ontwerpen en waveguides zijn toch onderwerpen van de laatste jaren. Daar waar dsp en actieve filtering veel potentie hebben, de ontwerpen toch achterblijven vanwege de kosten van de hardware. Vergeet niet de versterker van Peter die pas ontwikkeld is, en veel duurdere ontwerpen wegvaagt. Persoonlijk denk ik dat de standaardonderdelen tegenwoordig zo goed zijn dat de noodzaak voor toponderdelen minder is. Als ik op een luisterdag het verschil hoor tussen een monitor van 300 Euro en een van 1000, dan denk ik meestal jammer van die 700 euro. Maar goed , ieder zijn eigen fascinatie en zijn eigen hobby.
Waar een weg is is ook een omweg.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 14 okt 2016, 23:35

John P schreef:................Als ik kijk waar de laatste jaren onderzoek naar gedaan , dan is dat toch vnl op het vlak van de afstraling.

Hoe dat in elkaar steekt is toch al vanaf begin jaren "90 bekend. Is alleen pas sinds een jaar of 10 doorgedrongen tot de zelfbouwwereld. Het is wel een mooi voorbeeld van je kunt nog zulke dure en/of geavanceerde speakers inzetten, als het afstraalpatroon niet homogeen verloopt wordt het nog niet fraai.

De composiet versterker is i.d.d. een voorbeeld van wat ik puur voor de lol gemaakt heb zonder ook maar enige pretenties vooraf. Dat het dan zo goed uitpakt, dat is pas echt lol van de hobby hebben. Het zit hem niet zo zeer in exotische materialen, die helpen niet als je niet al de kunst verstaat er ook echt iets moois mee te maken.

Aan de andere kant, is dit wel een hobbyforum waar ook genoeg moois gemaakt wordt zonder professionele kennis. Zoals b.v. AatV met zijn buizenversterkers.
Peter de Jong

Walt

Berichtdoor Walt » za 15 okt 2016, 9:41

Het ligt vanuit mijn oogpunt een beetje op zijn gat inderdaad, ook de Hobbyhifi en Klang & Ton hebben moeite om nog met nieuwe (voor mij) intressante projecten te komen. Qua basreflex/gesloten 2/3 weg ontwerpen zijn er inmiddels ook zoveel te vinden op internet, maar als je ook steeds dezelfde scanspeak,vifa,peerless,visaton,wavecor en seas units erin ziet zitten helpt ook niet echt.

Projecten zoals die van Harryeng spreken mij wel echt aan, bijzondere units, apart design en een leerzaam ontwerp traject, wat werkt wel/niet etc.

Echter als je net komt kijken in de zelfbouw wereld, dan zijn projecten zoals de wedstrijdspeakers wel erg intressant, dus het hangt er m.i. sterk vanaf hoelang je al met deze hobby bezig bent op welk niveau en daarmee hoe je de forums en andere projecten weet te waarderen.

Groetjes Walter

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 15 okt 2016, 10:13

Tja, een AMT is niet vernieuwend. Sinds het patent verlopen is zie je het alleen een stuk meer. En terecht, ik vind het erg fraai. Eerder zat ik al in de hoek van keiharde domes en ook Raal maakt mooi spul. Toch staat of valt alles bij de integratie. Een bundelende (CD) speaker vind ik zelden fraai, ik heb liever een goed rondstralende luidspreker. Daarom geniet ik denk ik ook altijd maar kort van mijn fullrange projecten. Een speaker die je op een bepaalde manier moet richting moet opstellen omdat je anders te veel of te weinig hoog hebt lijkt voor mij niet een blijvertje te zijn in mijn huidige woonkamer/opstelling (groots en vrij opgesteld wellicht een ander verhaal).

Maar als ik verwijs naar de briljante ontwikkelingen die te lezen zijn over een echt vernieuwende speaker, de Beolab 90, dan gaan de reacties niet over de inhoud maar over de vorm van dat ding. Prima, maar in de fabrieksspeaker wereld gebeurt juist erg veel. DIY loopt daar m.i. echt een stuk op achter, omdat een DSP al gezien wordt als het optimum om iets in te stellen. En een 'fixed' instelling is echt niet meer wat je tegen komt bij een bluetooth speakertje van bose van 200,-
;-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 15 okt 2016, 13:06

Pjotr schreef:Aan de andere kant, is dit wel een hobbyforum waar ook genoeg moois gemaakt wordt zonder professionele kennis. Zoals b.v. AatV met zijn buizenversterkers.

Goed dat je dit aanstipt. het gebruik van MOSFET's in buizenschakelingen zie je zelden tot nooit in commerciële ontwerpen. de voorversterker die door Aat rondom de 12SN7 buis heeft ontworpen is de best klinkende schakeling die ik totnogtoe heb opgebouwd.

wouter
Ook commercieel actief

Re: zijn er nog wel vernieuwende ontwerpen op ons forum?

Berichtdoor wouter » za 15 okt 2016, 13:29

Audiolicious schreef:

Het is toch ook erg lastig om iets te bedenken dat echt nieuw is? Ik richt me even op luidsprekerontwerp

Ik heb in de afgelopen twee jaar een aantal dingen opgestart waarvan een deel tijdelijk gestrand is vanwege gebrek aan tijd, middelen, gezondheid e.d. maar inmiddels loopt e.e.a. weer lekker. Maar wat is echt vernieuwend... Een Splitted TL constructie vond ik echt leuk om uit te zoeken, ga ik nog mee verder. En dat begon bij mijn eerste fitlerlessfits ontwerp waarbij ik een 2,5-weg had willen maken met een filterloze laagmiddentoner (niet nieuw, wel vrij onbekend in DIY land) en ik kwam achter een beter resultaat van de driverposities in de TL (1/3e+1/2e). Dat is een variatie natuurlijk op wat al bestaat.

Ik zoek nog naar een oplossing voor actieve speakers die niet alleen DSP achtig gefilterd kunnen worden maar ook dynamische soundprocessing toepassen. Zoals je dit bij een actieve accu bluetooth speaker van 200,- ook tegenkomt. Daarin loopt DIY echt achter, vanwege het gebrek aan kennis en faciliteiten wellicht.
En de B&O Beolab 90 is voor iedereen het onderzoek waard, heeft mij geïnspireerd maar ook meteen doen inzien dat je op dit niveau met zelfbouw niet in de buurt gaat komen.
http://www.avsforum.com/wordpress/wp-co ... w-mode.jpg
(zie je het CD patroon ook in het laag, geweldig goed gelukt)
http://www.tonmeister.ca/wordpress/2015 ... he-scenes/
(hier zie je ook de 'shark-fin' loudspeaker welke volgens mij door Berndt Timmermans van Hobby Hifi 'geleend' is)

Komen we toch weer terug op het trucje: betere speakers door net iets mooiere drivers en zorgvuldig ontwerpen.

Ik zie juist in het wedstrijd topic een hoop creativiteit, ondanks dat daar juist geen dure units zijn gebruikt. Een in diverse topics een analyse van optimale demping bijvoorbeeld, maar ook de opzet van de klankplank, en nu de vintage wedstrijd. Gewoon erg leuk om te zien en zo ook het 9710 ontwerp van Tom. Gerrits bandtweeter ontwerp, ik kan best even doorgaan....

Welke dingen zijn er trouwens in de jaren 2005-2010 van de grond gekomen welke toen nieuw waren? Een 'gewone' box kan dat nooit zijn geweest, daarin zijn maar weinig nieuwe dingen te ontdekken... right? Of hebben we het dan over de concaeve toepassingen e.d.?

Let wel, in overige elektronica ben ik niet thuis, dus heb die dingen ook niet gelezen/gevolgd.

Edit:
Audiolicious schreef:On-Nederlands geprijsd ben ik bang, men rommelt hier liever in de marge met vintage drivers en/of het standaard pallet aan betaalbare drivers van de bekende merken. Da's ook gelijk het manco van dit forum in mijn optiek, de werkelijk vernieuwende en interessante projecten komen slechts héél af en toe voorbij.

Even gekeken wat jij buiten je 15" of 18" topic hebt gepost... Bijzonder dat je bovenstaande typt :-s Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik vind het ronduit slordig dingen gerommel in de marge te durven noemen, omdat in de DIY wereld exorbitant hoge onderdeelprijzen niet direct leiden tot het idee dat duur ook beter is :wink:
Ben ik verder wel met je eens dat het leuk zou zijn als er, ook door jou, meer 'werkelijk vernieuwende en interessante' projecten langs gaan komen

John P

Berichtdoor John P » za 15 okt 2016, 14:41

Gelukkig hangt het dagelijkse leven ook niet van hoogtepunten aan elkaar, je zou er erg moe van worden. Het principe van bijzondere ontwerpen is juist dat ze boven de rest uitsteken, er moet dan wel een rest zijn natuurlijk. Het geheugen wil de rest nog wel eens vergeten en alleen aan de uitschieters denken van vroeger.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 15 okt 2016, 14:51

:mrgreen: true true

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 15 okt 2016, 14:52

Om mezelf even als standaard te nemen.
Toen ik begon te lezen op dit forum, ergens in 2007, was er nog veel bang-for-your-buck te behalen als je zelf ging bouwen.
Veel zaken die nu de normaalste zaak van de wereld zijn, waren toen exclusief (bluetooth/mediaspelers/usb/dsp enz.)

Tegenwoordig is er nagenoeg, alleen v.w.b. geld, niet meer op te bouwen tegen iets uit de winkel.

Neem een budget van 500 euro en kijk wat daar tegenwoordig allemaal voor moois te koop voor is.
Complete audio sets die meer dan verdienstelijk klinken, incl. DSP/bluetooth/airplay/nfc etc. etc.

Ik denk dat velen, jaren geleden, gefascineerd waren door "high-end", maar dat dit voor jan/miep-doorsnee onbetaalbaar was en dus zelf probeerden om met een beperkt budget dit toch te bereiken. Dat is het streven van velen nog steeds, alleen is wat vroeger als speciaal gezien werd tegenwoordig voor weinig te koop.

Mediaspeler die alles afspeelt? 10 jaar geleden was dat speciaal, nu koop je een USB tv-stick, kodi erop en klaar.
Goed klinkende actieve speaker bouwen? Koop een paar goeie Markaudio's of Tangbands, goedkoop kant-en-klaar 4 kanaals versterkerbordje, mini-dsp in a box en klaar. Hoeft niet meer dan 500 euro te kosten en je overtreft het systeem van 10 jaar geleden wat toen een veelvoud kostte (en je vele weken/maanden kostte om te bedenken en bij elkaar te sprokkelen en dan nog te bouwen)

Omdat veel zo ontzettend snel bereikbaar geworden is en nog betaalbaar ook, neemt bij velen (denk ik) de drang naar zelfbouw af.
"Macs aren't for everyone, but for those who can afford the best, it's silly to settle for less."

AatV

Berichtdoor AatV » zo 16 okt 2016, 23:20

Wel een intrigerend onderwerp!
In “mijn” hoekje van het forum – buizenversterkers – is het inderdaad vrijwel allemaal old scool.
Een repeterende stroom van PP versterkers die AB ingesteld staan met mogelijkheid voor UL of triode (hoewel het laatste vrijwel altijd een misaanpassing is) met de buizen EL84, EL34 en KT88/6550 en natuurlijk de SE aanhangers met hun 300B’s of eventueel 807’s.
Kan voor deze ontwerpen eigenlijk geen enthousiasme meer opbrengen omdat ik – hoewel geen forumlid van het eerste uur – onderhand de meeste varianten al ben tegengekomen.
Ook deze versterkers kunnen verbeterd worden door gereguleerde voedingen, het toepassen van stroombronnen op de juiste plaatsen en zo valt er nog wel meer te bedenken, maar over het algemeen wordt dit achterwege gelaten.
Dit klinkt een beetje zuur en ik begrijp dat er voor nieuwe enthousiastelingen juist bij de klassieke ontwerpen enorm veel te leren valt en de voldoening van een geslaagd bouwproject groot kan zijn.
Maar we kunnen denk met z’n allen proberen de lat toch iets hoger te leggen?

De luidsprekerprojecten bezie ik wat meer van de zijlijn. Voorheen werden er uitbreide projecten gepresenteerd v.w.b. kastdemping qua vorm en inhoud, werden er de beginselen van de open baffle uit de doeken gedaan en ook de eigenschappen van cardiode luidsprekers onder de aandacht gebracht.
Een aantal van de forumleden die deze onderwerpen onder de aandacht brachten zijn inmiddels in de commercie gestapt (erg knap!) en zijn verloren gegaan voor het forum. Het is moeilijk zo niet onmogelijk om met autoriteit nieuwe onderwerpen te vinden en op dit forum te presenteren.

Tenslotte het volgende: je kan het lidmaatschap van het forum vergelijken met een soort levensloop. Als newby ben je wat informatie betreft een soort spons; alles is interessant en leerzaam. Later begin je het koren van het kaf te scheiden en -als het goed gaat- kom je in een positie, ook afhankelijk van je achtergrond en de wil om elektronica/akoustiek je eigen te maken, waarin je andere forumleden een en ander kunt uitleggen en behulpzaam kan zijn bij bouwprojecten. (hoewel sommigen het nooit leren :mrgreen:)
In elke rol ervaar je het forum dus anders, terwijl het forum vrijwel hetzelfde gebleven is…
R valt nog wel meer over te zeggen, maar voorlopig lijkt mij dit genoeg.

Groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

John P

Berichtdoor John P » ma 17 okt 2016, 12:33

Een gebied waar de dhz-gemeenschap (eng woord) nog achterloopt op de consumentenapparaten is de draadloze communicatie. Nu is niet iedereen overtuigd van de kwaliteit van bleutooth dus volgt hier een oproep: Wie ontwerpt een hi-end zender ontvanger?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 17 okt 2016, 12:57

Dat heeft Sander Sassen al gedaan, om draadloos videobeelden van drones mee te verzenden.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 okt 2016, 13:00

Wat is er mis met wifi? :think: :think:
Fusion Filterdesign

John P

Berichtdoor John P » ma 17 okt 2016, 13:13

ds23man schreef:Wat is er mis met wifi? :think: :think:

Veel te moeilijk. Ik bedoel een klein doosje aan het end van de voorversterker en twee kleine doosjes aan de actieve speaker. Als daar wifi zendtechniek in gebruikt wordt dan is dat prima maar ik wil dat niet zien. Ik vindt wel dat er geen contact hoeft te zijn met een thuisnetwerk.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 17 okt 2016, 13:41

Wat zend of ontvang je dan?

Ik kan een klein streamertje met een USB Wifi-stick er aan hangen, beter geen RPI, want die heeft wat moeite met Netwerk en Data als een USB schijf, alhoewel het wel kan, maar dan meer kans op hikjes en afhankelijk van de kwaliteit van de stream/wifi signaal.

De Aptx Bluetooth is wel geschikt voor het streamen van audio, maar of je het wilt?
Een flac van je telefoon naar een versterker, ik heb het toen gehoord bij de Alphen a/d Rijn met de PA boxen, dan moet niet de telefoon de DA omzetting doen.
Hans

Terug naar “Forum Algemeen”