The Cooper - small and FAST

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

simon

The Cooper - small and FAST

Berichtdoor simon » wo 16 mar 2011, 21:01

In het forum topic van Rho: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=9674&start=50, liet ik al even vallen dat ik een tijd geleden een FAST heb ontworpen voor een vriend van mij.

Zijn eisen waren duidelijk:
* -3dB op 35 Hz (iets met contrafagotten)
* budget ergens tussen de 300E en 400E
* beperkte afmetingen

Met die 3 eisen bij elkaar, zag ik eigenlijk weinig anders mogelijk dan een FAST te bouwen. Een drieweg zou te duur en te groot worden en een conventionele tweeweg haalt hoogstwaarschijnlijk de gewenste diepgang niet (mitst er exotische drivers gebruikt worden).

Drivers
De Tangband W6-1139SG haalt in 15L BR de gewenste diepgang. Verder is deze driver niet duur en zijn de metingen ook erg goed. Dat is belangrijk, want het plan was om gebruik te maken van de BaffleStep om het rendement hoog te houden. Dat is dan ook wel het enige nadeel, de W6 heeft niet bijster hoog rendement.

De combinatie met de Hivi B3N (of B3S) is daarom extra gunstig. Deze geweldige breedbander heeft 1 nadeel, een laag rendement. Dat wordt echter opgelost door de BS in het voordeel te gebruiken.

Ontwerp
De eigenaar van de speaker houdt van hout. Daarom kwam ik op het idee om berken multiplex te gebruiken. De ontwerpen van Fostex en de Fonken hebben mij hiertoe geïnspireerd. Na enige tijd prutsen in Sketchup was dit het resultaat:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

simon

Re: The Cooper - small and FAST

De bouw
Het hout heb ik -zoals altijd- laten zagen bij de Hubo in Delft. Het hout, de service en de precisie zijn er erg goed en de prijs is laag. Ik heb er voor gekozen om aan de voorkant de gelaagdheid van het multiplex te laten zien, ik vind dit effect zelf erg mooi. De afwerking is gedaan met transparante lak.

Als demping zit er vilt tegen de wanden (pritex o.i.d zou eigenlijk beter zijn) en een beetje BAF los in de kast (op gehoor getuned).

Omdat foto's het verhaal het beste kunnen vertellen:
Laatst gewijzigd door simon op wo 16 mar 2011, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

simon

Filterontwerp
Het filtergedeelte voor de Hivi is zwaar geïnspireerd door Zaph. Alhoewel ik uiteindelijk op een andere afstemming uitkwam w.b.t het tophoog. Hier heb ik het on-axis laten oplopen ten gunste van de totale power-response.

Het filter is m.b.v. spl-trace en boxsim al grotendeels ontworpen voor de bouw en daarna gefinetuned. In het filter is gebruik gemaakt van goedkope componenten (waaronder Elco's) om de kosten laag te houden. Maar je kunt het zo gek maken als je wilt natuurlijk.

Klank
Het resultaat is een speaker met ontzettend diep en mooi laag. Persoonlijk vindt ik het laag iets te dik, maar dat is een kwestie van smaak. Lager afstemmen van de BR is een optie. Verder is de speaker erg goed in balans, vooral schitterende achtergrond koortjes. Maar de grootste kwaliteit is misschien toch wel het schitterende stereobeeld, waarschijnlijk dankzij het bundelende karakter van de Hivi. Van te laag rendement/max SPL is trouwens voor mij geen sprake, de oren gaven het veel eerder op dan de speakers.

Al met al een erg geslaagd project, wat met een redelijk klein budget goed te bouwen is.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 16 mar 2011, 22:26

Zeer geslaagd ontwerp!

Fantastische combi om aan de 3 eisen te voldoen en leuk gedocumenteerd. Ik ga hier vaak aan denken wanneer iemand zoekt naar compact, diepgang en budget.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 16 mar 2011, 22:33

netjes hoor! Zeer leuke showcase!

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 16 mar 2011, 23:10

Die ziet er geslaagd uit, de structuur van het hout komt mooi door.

De gouden hivi speakers zijn niet mijn ding, maar de woofer ziet er netjes uit!
Respect voor de nette showcase, alles staat netjes gedocumenteerd!

rho

Berichtdoor rho » do 17 mar 2011, 10:04

Dat ziet er zéér interessant uit.
De afmetingen zijn zelfs wat kleiner dan de speakers die ik nu heb. Het rendement ligt wel laag, maar ik draai de volumeknop nu slechts zelden tot net over 9 uur, dus ik heb nog ruim vermogen over om het geheel lekker te laten knallen. :)

Dit lijkt me zelfs leuk om gewoon te bouwen al was ik niet op zoek naar iets anders. :)

Komt ie ook naar Breda.

simon

Berichtdoor simon » do 17 mar 2011, 10:33

Bedankt voor de complimenten!

Nog een paar kanttekeningen:
* De metingen zijn niet gecalibreerd, dus het rendement van de speaker is niet af te lezen uit de meting. De berekening van Boxsim komt echter denk ik wel overeen (+/- 83 dB).
* De rode lijn is de meting on-axis en de blauwe lijn is een meting onder een hoek van 5 graden.

Verder kom ikzelf niet naar Breda, dus de speaker ook niet. Helaas staan ze ook al een hele tijd niet meer bij mij thuis.

Terug naar “Oude Showcases”