Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 21 okt 2008, 14:30

amanda schreef:Bijvoorbeeld hoogspanningskabels zijn vaak hol ....
:?: :?: :?: de hoogspanningskabels die ik ken zijn massief koper of aluminium hoor, als ze hol zijn noem je ze "pijp" of "buis" en worden ze gebruikt om vloeistoffen of gassen door te transporteren :wink: :lol:

fluppie

Berichtdoor fluppie » di 21 okt 2008, 15:22

Henkjan schreef:
amanda schreef:Bijvoorbeeld hoogspanningskabels zijn vaak hol ....
:?: :?: :?: de hoogspanningskabels die ik ken zijn massief koper of aluminium hoor, als ze hol zijn noem je ze "pijp" of "buis" en worden ze gebruikt om vloeistoffen of gassen door te transporteren :wink: :lol:

Door het skin-effect gaat de stroom langs de buitenkant van de geleider lopen. Daardoor gebruikt men voor hoogspanningslijnen staalkabel als kern en alu of koper. Een koper of aludraad zou bezwijken door zijn eigen gewicht / minimale belasting over zulke lange afstanden.

Vandaar dat Amanda verwees naar holle geleiders.
En nu alles afwerken !

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 21 okt 2008, 15:50

dan heb je t wel over erg dikke kabels hè... bij 50Hz is de skin diepte orde grootte 1 cm dus 2cm dikke kabels ~300mm²

Afbeelding

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » di 21 okt 2008, 16:00

Montana schreef:
Triple_A schreef:Een tijd terug was er bijvoorbeeld zo'n mega dure speaker kabel met van die bakjes aan elk uiteinde uit elkaar gehaald om te kijken wat erin zat.
In die mooie dikke snakeskin zat een standaard 230v voedingkabeltje en in die bakjes zat voor een paar euro aan weerstandjes etc. En dat was een kabel die voor meer dan 1000euro in de winkel ligt en bij elke review aangeprezen werd als zeer goede speakerkabel. Ik weet niet meer om welk merk het ging maar dat laat wel zien hoe naïef veel mensen zijn (en erger nog; hoe grote bedrijven hier misbruik van maken!)

Een deel van de magie is inderdaad te verklaren! Ik denk dat onderstaande kabel voor het dempen van het hoog zorgt. En opeens was er veel meer diepte hoorbaar!

Afbeelding

Ha ha Ha HI Ha, gni gni gni.

Letterlijker kunnen ze dit niet bedoelen ergens.
Totale onzin. (lijkt het)

Ik moet aan bi-wire aansluiting denken, en aan de verbeelding van een luidspreker om er mee aan de gang te gaan , het roept beweging op.
Een bi-wire aansluiting suggereert tevens ook dat je ook het scheidings filter direct na de versterker kunt aansluiten.
Het scheidings filter kan dan net zo goed voor de kabels zitten als daar na
Ik had dit zelf ook gedaan, klinkt wel logisch.
Eerst een kort draadje van versterker naar het filter en dan twee draden naar de luidsprekers.
Dus het filter direct aan de versterker aansluiten.
Dan gaat alleen de frequentie door de kabel die je nodig bent, waardoor je minder vervorming uiteindelijk krijgt omdat de ene frequentie de andere verstoord.
Dat is de theorie, en altijd ook beter als je er over na denkt.
Of om zo te zeggen, nooit geschoten is altijd mis.

Dit kastje op de foto zou wel eens het hele idee daarvan van de maker kunnen zijn, totaal fantasie dus.
Wat heeft het voor zin om een spoel en wat ontstorings condensatortjes in een luidspreker kabel te solderen.
Het lijkt mij eerder een uitdrukking van wat bi-wire voor een beweging oproept in de verbeelding.
Mooi bedacht dus, maar doe dan het echte scheidingsfilter maar in dit kastje direct na de versterker aansluiting.

Ha ha ha ha :-$

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 21 okt 2008, 16:39

Theduboracle schreef:Dus het filter direct aan de versterker aansluiten.
Dan gaat alleen de frequentie door de kabel die je nodig bent, waardoor je minder vervorming uiteindelijk krijgt omdat de ene frequentie de andere verstoord.

Het is niet zo dat hoge frequenties en lage frequenties als afzonderlijke signalen door 1 en dezelfde kabel gaan. Er loopt slecht één signaal door die kabel. Dat signaal varieert in de tijd waardoor geluid ontstaat, maar het blijft één signaal wat op zich geen afzonderlijke frequenties bevat, en dus kunnen die frequenties elkaar ook niet verstoren.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

structuurinformatie

fluppie

Berichtdoor fluppie » di 21 okt 2008, 17:33

Marp schreef:
Theduboracle schreef:Dus het filter direct aan de versterker aansluiten.

Het is niet zo dat hoge frequenties en lage frequenties als afzonderlijke signalen door 1 en dezelfde kabel gaan. Er loopt slecht één signaal door die kabel. Dat signaal varieert in de tijd waardoor geluid ontstaat, maar het blijft één signaal wat op zich geen afzonderlijke frequenties bevat, en dus kunnen die frequenties elkaar ook niet verstoren.

Mij lijkt het scheidingsfilter bij je amp een slecht idee, dan ga je een extra weerstand ( lange kabels ) creeëren in je filter. Waardoor de werking/scheidingsfrequentie veranderd. Ik denk dus dat het filter best zo dicht mogelijk bij de units zit.
En nu alles afwerken !

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » ma 27 okt 2008, 15:10

Mijn condensatoren en spoelen lijken inmiddels ingespeeld, klinkt nou het echt top.
Mijn laatste woord is dat dit echt high end luidsprekers zijn.
Laatst zat er door een opname het geluid van een water valletje en dit klonk zo echt dat het beter klonk dan het geluid van het stroompje water in mijn aquarium, maar dat zit ook nog eens een kap op.
Niet van echt te onderscheiden.

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » ma 27 okt 2008, 15:26

Mooi!

De ultieme test is natuurlijk nu om de kap van je aquarium over je speaker te plaatsen en als dat dan hetzelfde klinkt als hoe je aquarium nu klinkt dan is het helemaal af!
(let wel op: alleen de kap van je aquarium, niet incl. goudvissen en ander plantenspul!)

Fijn om te lezen dat je zo tevreden bent, er zijn een hoop mensen zeer jaloers op je tevredenheid!

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » ma 27 okt 2008, 21:24

mikekiwi schreef:
, er zijn een hoop mensen zeer jaloers op je tevredenheid!

Ik hoop dat het aanzet tot de zelfde aanschaf, en niet tot afgunst.

Theduboracle

Re: Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

Berichtdoor Theduboracle » wo 07 apr 2010, 15:30

Al een tijdje heb ik deze luidsprekers en ik ben er dik tevreden mee.
Echter ben ik nu de kast en filter aan het perfectioneren.
Als eerste heb ik de tweeter los op een steeltje gezet omdat dan de afstraling veel beter is.
Het klinkt verreweg beter dan dat hij in een kast gemonteerd is, meer definitie van de hoge tone, completere frequentie weergave, meer crispie geluid.
Bijkomend effect is dat de weerstand aan de tweeter te laag werd, het volume gaat drastisch omhoog.
Ik zit nu goed met een weerstand van 10ohm inplaats van de 2.7 ohm als hij in een kast gemonteerd is.
Na een tijd luisteren valt op als ik met een EQ plugin aan de gang ga met magix music cleaning lab dat het geluid voller en warmer word rond de 100 en 500 hz.
Ik dacht eerst dat het aan de opnames lag maar ik heb eens uitgezoch als dit ook met het kast volume te maken kon hebben.
Na even met de calculator stoeien was wel duidelijk dat de tune ook betrekking heeft op die frequenties, en dus niet alleen op het echte laag van 30 tot 100 hz.
Snel dus even wat extra isofix erin gedaan en, ja hoor.
De tune is nu wel perfect, zonder echt veel laag te gaan missen, vollere acoustische gitaar klanken.
Misschien een tip om dat eens te proberen voor somigen, wordt de klank voller,warmer completer met extra frequenties toegevoegt met de EQ rond de 75 tot 500 hz, misschien dat je tune dan toch te laag is.
Hetzelfde ontdekte ik met de EQ met frequenties rond de 1 a 2 KHZ, dat is het gebied waar de spoel begint te filteren, het geluid wordt dan ook voller in het midden.
Niet te geloven hoe weinig db daarvoor nodig is met de EQ om het stukken beter te laten klinken, amper 2 db en het geluid is stukken duidelijker in het midden.
Na veel muziek geluisterd te hebben is het wel duidelijk dat de waarde van de standaard spoel van pioneer te hoog is, dat probeer ik dus binnenkort op te lossen.
Deze 2 factoren zijn erg belangerijk in de klank, het is niet te geloven hoeveel geluid of volheid in deze frequenties verborgen zit, als je er aan regeld met de EQ heeft het een drastisch effect op de klank als het filter en de kast dus niet helemaal goed is.

De extra demping die nu in de kast zit is ongeveer 1100mm keer 150mm, met de opgegeven maten.
De maten zijn dus al met extra isofix erbij opgeteldt in dikte, een extra 4cm dus, daarbij komt dus deze demping om te compenseren.
Aan de front plaat bij de luidsprekers zit amper demping, de verstevigings balkjes in volume moeten maar voor lief genomen worden.
Het kast volume in totaal kan dus ook kleiner dat is misschien voor de volgende keer om het ontwerp echt te perfectioneren, ook in verband met de afstraling van de drivers.

Heino

Re:

Berichtdoor Heino » wo 07 apr 2010, 17:50

Theduboracle schreef:
Montana schreef:
Triple_A schreef:Een tijd terug was er bijvoorbeeld zo'n mega dure speaker kabel met van die bakjes aan elk uiteinde uit elkaar gehaald om te kijken wat erin zat.
In die mooie dikke snakeskin zat een standaard 230v voedingkabeltje en in die bakjes zat voor een paar euro aan weerstandjes etc. En dat was een kabel die voor meer dan 1000euro in de winkel ligt en bij elke review aangeprezen werd als zeer goede speakerkabel. Ik weet niet meer om welk merk het ging maar dat laat wel zien hoe naïef veel mensen zijn (en erger nog; hoe grote bedrijven hier misbruik van maken!)

Een deel van de magie is inderdaad te verklaren! Ik denk dat onderstaande kabel voor het dempen van het hoog zorgt. En opeens was er veel meer diepte hoorbaar!

Afbeelding

Dit kastje op de foto zou wel eens het hele idee daarvan van de maker kunnen zijn, totaal fantasie dus.
Wat heeft het voor zin om een spoel en wat ontstorings condensatortjes in een luidspreker kabel te solderen.

Zoek eens op Zobel-netwerken!
Het is géén onzin maar gewoon een manier om kabelimpedantie correct af te sluiten.

Naim verbiedt om zijn versterkers zonder Zobel-netwerk te gebruiken (is geïntegreerd in hun eigen luidsprekerkabels) en er zijn versterkermerken die flinke problemen geven zonder Zobel-netwerkjes (ik meen bv. Array, dat gaat er vaak van kapot).
Geen onzin dus, zoek het maar na.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 07 apr 2010, 19:27

geen problemen mee.
Ik kan de werking ervan ook niet begrijpen, dat Naim dat zo leverd, en waarom.
Zal wel om een eigenschap gaan van hun versterkers.
Een hoog af filter dus, ja ja.
druist mooi tegen de verhalen in dat luidsprekers en versterkers tot aan 30000 hz weergeven, en nu dit weer :shock:

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » do 08 apr 2010, 8:52

Theduboracle schreef:Een hoog af filter dus, ja ja.
druist mooi tegen de verhalen in dat luidsprekers en versterkers tot aan 30000 hz weergeven, en nu dit weer :shock:

Je moet sommige dingen ook gewoon naast je neerleggen....
als je elke mythe en hype wilt omhelzen is dit geen leuke hobby!
The more we know, the less we need....

Bertje
Ook commercieel actief

Re: Re:

Berichtdoor Bertje » do 08 apr 2010, 14:51

Heino schreef:Zoek eens op Zobel-netwerken!
Het is géén onzin maar gewoon een manier om kabelimpedantie correct af te sluiten.
Naim verbiedt om zijn versterkers zonder Zobel-netwerk te gebruiken (is geïntegreerd in hun eigen luidsprekerkabels) en er zijn versterkermerken die flinke problemen geven zonder Zobel-netwerkjes (ik meen bv. Array, dat gaat er vaak van kapot).
Geen onzin dus, zoek het maar na.

Toch maar eens reageren in deze "bijzondere" thread.
Kabelimpedantie? We zitten in de audioband, niet op HF. Dus van z.g. karakteristieke impedantie van een kabel is geen sprake.
Verder nog wat Klippel info over de PRS serie die Pioneer maakt, best leuke speakers al zijn het niet degene die de TS heeft gebruikt dacht ik.

http://www.diymobileaudio.com/forum/kli ... 20prs.html
en
http://www.diymobileaudio.com/forum/kli ... 4-mid.html

Rob.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Casper

Berichtdoor Casper » do 08 apr 2010, 16:38

You are not logged in or you do not have permission to access this page.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » do 08 apr 2010, 16:48

Mja accountje aanmaken kost niks natuurlijk..
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Yannick

Berichtdoor Yannick » ma 12 apr 2010, 22:48

Tijd? ;)

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » ma 05 sep 2011, 14:34

Ik ben vergeten om een update te geven van mijn pioneer project, allereerst foto's van de nieuwe kast, totaal ontworpen op de maximale afstraling van de luidsprekers, ik heb zoveel mogelijk ruimte gelaten om de drivers voor optimale afstraling.
En natuurlijk maximale demping aan de binnenkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te zien is staan de drivers nogal met een rare hoek naar de luisterpositie, dit omdat ik uitgebrijd getest heb wat de beste afstraling is ten opzichte van de achterliggende muur en naar voren.
De tweeter is te draaien om die reden, en de mid/low driver staat met de linker conuswand haaks gericht op de luister positie.
Op die manier hoor ik enkel de linker conuswand en niet allebij wat vervorming veroorzaakt door overlapping van de twee conus wanden zelf.
Recht van voor luisteren klinkt dus slechter om die reden.
Dit geld ergens ook voor de tweeter want ze staan niet recht gericht naar de luister positie maar een halfe meter naar links, links naast mijn oor dus.
Ik heb ontdekt dat de ruimtelijkheid in de weergave direct achteruit gaat als ik dit wel doe, heeft ook met overlapping te maken van de frequenties naar voren maar ook vooral met de afstraling naar achteren toe, naar de muur.
De muur fungeerd ook nu als een soort projectiescherm voor de afstraling naar achteren van de tweeters, wat ruimtelijkheid in de weergave creeert
Als ik demping plaats achter de luidsprekers op de muur is ook direct de ruimtelijkheid vertrokken namelijk.
Ook heb ik de ideeale positie van de luidspreker getest met betrekking op de afstand naar de muur, ook in verband met de afstraling en de gehele acoustiek in mijn luister ruimte.
Verder heb ik de korfven van de drivers allebij geaard op de randaarde van het stopcontact wat nog minder vervorming veroorzaakt in de drivers, ik heb het idee van Tannoy overgenomen en naar mijn stomme verbazing werkt het wel degelijk.
Er blijft blijkbaar electrische magnetische spanning hangen in het ijzer en de magneten rondom de spoelen die door het aarden direct afgevoert wordt.
In het filter heb ik nu de dikste mundorf folie spoelen die er zijn, en zilver suprime cap condensatoren van mundorf.
Mijn zoektocht naar de beste weerstanden heeft mij in samenwerking met KT88 geleid naar weerstanden van Caddock namelijk de MS serie.
Ik heb van alles getest maar deze klinken duidelijk het neutraalst, moeilijk te geloven hoeveel herrie in de weergave deze weerstanden weghalen vergeleken bij ceramische draadgewonden weerstanden.
Verder is de boel aangesloten op The Breeze kabels van Van de Hul, en draai ik op een cyrus versterker met een CI audio D/A converter.
Dit alles is nog weer een grotere stap voorwaards dan waarmee ik begonnen ben, ik ben dik tevreden. :sure:
Ik hoop dat anderen wat aan de opgedane kennis hebben, maar daar moet je soms wel de bestaande wetten voor op de proef stellen. Toch Jeroen ? :rock:

Walt

Berichtdoor Walt » ma 05 sep 2011, 16:20

Mooie speakers, zijn echt uniek!

Heb je ook de Mundorf condensatoren met goud erin geprobeerd trouwens? Vond je de Silver/Oil beter?

Hoeveel AWG (draadikte) Mundorf foliespoelen heb je gebruikt?

GroetjesWalter

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » ma 05 sep 2011, 16:57

Walt schreef:Mooie speakers, zijn echt uniek!

Heb je ook de Mundorf condensatoren met goud erin geprobeerd trouwens? Vond je de Silver/Oil beter?

Hoeveel AWG (draadikte) Mundorf foliespoelen heb je gebruikt?

GroetjesWalter

Wat de naam precies was weet ik niet meer, ik heb nu silver oil of zoiets maar zeker weet ik het niet, die met goud waren mij iets te duur als ik mij het goed herinner.
Ik moet het eerst even weer uitzoeken wat ik had, kan niet alles onthouden namelijk.
Wat ik wel kan zeggen is dat mij het verschil niet zo dramatisch opviel tussen standaard suprime en silver oil, de weerstand die in serie staat maakte veel meer verschil dan de zogenaamde betere condensator condensator.
Naar mijn mening is het verschil niet groot genoeg gezien naar de prijsverhouding.
Het zal wel beter zijn, maar het is niet veel, ik zie ook niet in waarom er goud in moet omdat goud namelijk niet beter geleid dan zilver, dat is toch wel raar ( voordat het een kwestie van de verbeelding zelf wordt ).
De folie spoel maakte daarintegen wel weer veel meer verschil, ik weet de maat ook niet zo meer uit mijn hoofd, maar het is de dikste die ze hebben van de vier maten en de duurste.
In tegenstelling met Jensen spoelen die uit een smalle strip bestaan, bestaat de mundof spoel juist uit een brede strip koper waardoor je een compakter spoel krijgt met een compakter veld, de reactietijd of respons van de spoel is dan beter waardoor je meer difinitie krijgt. ( is mij vertelt :oops: )
Het is de dikste draaddiameter dus, en die gaat dus in de breedte van de strip koper zitten dus, daarom klinkt hij beter, dat komt dus niet direct door de diameter zelf.
Het verschil in klank tussen de eena dikste en de dikste diameter spoel is groot om die reden.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » ma 05 sep 2011, 17:23

Ik heb het toch weten te achterhalen zonder de boel open te hoeven schroeven, ik heb nu Mundorf suprime silver gold.
Eerst dus suprime cap, het verschil was niet overdonderend, maar ze klinken wel zuiverder.
Mundorf spoel CFC 10 was het trouwens.

Walt

Berichtdoor Walt » ma 05 sep 2011, 18:14

Aha, dus toch al goud erin! Ik gebruik die Silver/Gold ook, ik vind ze goed klinken. CFC 10 is inderdaad de dikste Mundorf, het kan nog dikker namelijk 8 AWG maar dan moet je naar Jantzen spoelen.

Groetjes Walter

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » ma 05 sep 2011, 19:01

Walt schreef:Aha, dus toch al goud erin! Ik gebruik die Silver/Gold ook, ik vind ze goed klinken. CFC 10 is inderdaad de dikste Mundorf, het kan nog dikker namelijk 8 AWG maar dan moet je naar Jantzen spoelen.

Groetjes Walter

Je hebt mij al lekker ervoor gemaakt man, heb net dus de mundorf silver gold oil besteld in duitsland, ik schrijf wel weer over wat het verschil is.
8 AWG is beter natuurlijk, maar is het wel een compakte spoel ? of is hij heel breed en plat ?
Als hij platter is en dus een grote diameter heeft vraag ik mij af of hij dan wel uberhaubt beter kan klinken, ivm met wat ik vertelde.
Heb even gekeken en ze lijken iets breder, vooral die wax paper spoelen omdat het papier zo dik is.

Walt

Berichtdoor Walt » ma 05 sep 2011, 19:48

Hallo Dub,

De Mundorf Silver/Gold/Oil vind ik hun beste, maar is ook de duurste. Ik hoop voor je dat je een kleine waarde nodg hebt anders gaat het in de papieren lopen.. Mijn Tannoy D500 klonk echt extreem goed toen ik een 2.2uF S/G/O op het hoog had ingezet. Deze condensatoren moeten wel een langere tijd inspelen, hou hier rekening mee!

Die 8 AWG zijn volgens mij speciale types die alleen op bestelling worden gemaakt. De Janzen Waxcoils zijn behandeld met een soort was waardoor het een hard blok is geworden, volgens sommigen klinken deze Waxcoils wat beter dan gewone foliespoelen.

Groetjes Walter

Tok

Berichtdoor Tok » ma 05 sep 2011, 23:21

Theduboracle schreef:De tweeter is te draaien om die reden, en de mid/low driver staat met de linker conuswand haaks gericht op de luister positie. Op die manier hoor ik enkel de linker conuswand en niet allebij wat vervorming veroorzaakt door overlapping van de twee conus wanden zelf. Recht van voor luisteren klinkt dus slechter om die reden.

Hier kan ik je even niet volgen Dub. Kan je een schetsje maken met je luisterplek, en hoe de luidsprekers dan staan?
I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy.

Terug naar “Oude Showcases”