Scanspeak Reference Plus

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

SARK

Re: Scanspeak Reference Plus

Berichtdoor SARK » za 22 mei 2010, 14:23

Zweitse schreef:SARK, bedankt voor het plaatsen. Kun je ook aangeven wat ik mogelijk fout doe !!!!!

Ik stuur je even een PB, dan kan ik proberen om jouw originele bestanden eens te uploaden (ik denk dat de bestanden die ik van Picasa heb gehaald vast door een converteermachine zijn gehaald dus niet meer gelijk aan de bron zijn)
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 25 mei 2010, 20:56

Voor de eerste keer bezig geweest met de freesmachine, en ben tevreden over het resultaat. Mooie afgeschuinde gaten in het tussenschot. Ik hoop dat dit bijdraagt aan het verminderen van staande golven, maar mocht het niet helpen, het ziet er in ieder geval mooi uit, ook al zit het binnen in de kast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

dre

Berichtdoor dre » di 25 mei 2010, 21:05

ziet er goed uit! 8)
потому что он может!

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » wo 26 mei 2010, 19:06

Ik zou graag weten of er meer mensen op het forum zijn die de reference plus hebben gebouwd, en hun ervaringen willen weten. Ik wil namelijk de setting van de units wijzigen. Ik wil de 18W8545 vervangen door een 18W8546, en ben benieuwd of er meer mensen zijn die iets dergelijks hebben doorgevoerd in het ontwerp.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » za 12 jun 2010, 19:17

Vandaag het Vibraflex aangebracht in de kasten. Als je het even in de zon legt is het heel gemakkelijk te verwerken. Je zou het dan zelfs met een pizzasnijder kunnen snijden. De kasten zijn elk wel weer zeven kilo in gewicht toegenomen. Op de kale plekken zal het filter gemonteerd worden. De volgende stap zal het aanbrengen van het noppenschuim zijn.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » zo 20 jun 2010, 11:04

Zo, ook het noppenschuim is aangebracht in de kasten. Nu nog even het front maken.

JeroenGRT

Berichtdoor JeroenGRT » zo 20 jun 2010, 13:23

Zweitse schreef:Ik zou graag weten of er meer mensen op het forum zijn die de reference plus hebben gebouwd, en hun ervaringen willen weten. Ik wil namelijk de setting van de units wijzigen. Ik wil de 18W8545 vervangen door een 18W8546, en ben benieuwd of er meer mensen zijn die iets dergelijks hebben doorgevoerd in het ontwerp.

Ziet er goed uit, je bent goed bezig! Het oorsponkelijke model bestaat uit een 18W8546 en 18W8545, je wilt dus met 2 x 18W8546 bouwen? Dan moet het filter ook aangepast worden lijkt me...ik heb ze overigens zelf nooit gebouwd.
Naim Superuniti, Rega RP1, Scan Speak Vertigo + 23W subs

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » zo 20 jun 2010, 13:45

Ik dacht zelf ook aan een aanpassing van het filter, maar heb even nagevraagd bij de ontwerper zelf. Hij geeft aan dat het wijzigen van de unit geen invloed heeft op het filter.

RSQ8P

Berichtdoor RSQ8P » do 24 jun 2010, 13:36

Die 2.5-weg oplossing vand Reference Plus blijft mij toch bevreemden.
2.5-weg an sich natuurlijk niet, want het kan erg goed uitwerken.

Het is zo zonde van de pecunia om niet de woofer die het laag verzorgt NA het filter van de woofer die doorloopt naar het mid/hoog te plaatsen. Dan maak je gebruik van werking van de L en de C die behoren tot de midwoofer. Het grote voordeel is dan vervolgens dat de L1 voor de woofer een stuk kleiner in waarde kan uitvallen.

Verder kan ik er niet bij dat de .5 woofer (die schijnbaar zo rond de 150 - 200Hz middels L1 wordt afgefilterd) niet is voorzien van een LCR op de opslingerfrequentie die een zo lage afval altijd te weeg brengt (meestal zo rond de 100Hz). Mogelijk verklaart dit ook waarom ik de Reference Plus altijd enorm bonkerig heb gevonden.

Speakerland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Speakerland » do 24 jun 2010, 16:05

De Scan Speak Reference Plus gebruikt met opzet de kevlar woofer voor het mid en de carbon woofer voor het laag. De carbon konus is veel stijver en in het diepe laag stabieler dan de kevlar woofer. Daardoor is deze dan ook beter geschikt om op een tweeter aan te sluiten. Hij breekt minder heftig op en maakt een betere fiilterovergang naar de tweeter mogelijk.
Hoewel de parameters van de woofers niet veel verschillen is de keuze voor de kevlar versie in het laag dus niet echt verstandig. Aanpassingen aan het filter veranderen daar niets aan.

Om de onderste woofer in serie met de midwoofer te filteren is praktisch niet mogelijk omdat daar al van een 2e orde filtering gebruik gemaakt wordt. Bovendien is de onderste woofer zo laag gefilterd dat de spoelwaarde die je er dan bij moet zetten bijna net zo groot is als de spoel die nu gebruikt wordt.
Als je de Ref Plus goed aanstuurt en niet tegen de muur of in de hoek drukt is de laagweergave van prima kwaliteit. Gescheiden filtering voor het laag en mid maken bovendien BI-amping mogelijk, voor de Ref Plus een prima optie om er nog meer uit te halen.
Overigens is er gewoon een korrectiekring om het laag tussen de 50 en 100 Hz (het gebied waar je in veel huiskamers last hebt van de staande golf tussen vloer en plafond) met ca 3dB te dempen. Zie het filterschema.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Kijk ook eens op www.speakerland.nl

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 24 jun 2010, 17:56

RSQ8P schreef:
Het is zo zonde van de pecunia om niet de woofer die het laag verzorgt NA het filter van de woofer die doorloopt naar het mid/hoog te plaatsen. Dan maak je gebruik van werking van de L en de C die behoren tot de midwoofer. Het grote voordeel is dan vervolgens dat de L1 voor de woofer een stuk kleiner in waarde kan uitvallen.

Je kan hier niet zomaar vanuit gaan natuurlijk. Dat werkt in sommige gevallen, maar soms introduceer je een nieuwe compromis mbt bijv. de respons en fase
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 25 jun 2010, 11:51

Speakerland schreef:De Scan Speak Reference Plus gebruikt met opzet de kevlar woofer voor het mid en de carbon woofer voor het laag. De carbon konus is veel stijver en in het diepe laag stabieler dan de kevlar woofer. Daardoor is deze dan ook beter geschikt om op een tweeter aan te sluiten. Hij breekt minder heftig op en maakt een betere fiilterovergang naar de tweeter mogelijk.
Hoewel de parameters van de woofers niet veel verschillen is de keuze voor de kevlar versie in het laag dus niet echt verstandig. Aanpassingen aan het filter veranderen daar niets aan.

Om de onderste woofer in serie met de midwoofer te filteren is praktisch niet mogelijk omdat daar al van een 2e orde filtering gebruik gemaakt wordt. Bovendien is de onderste woofer zo laag gefilterd dat de spoelwaarde die je er dan bij moet zetten bijna net zo groot is als de spoel die nu gebruikt wordt.
Als je de Ref Plus goed aanstuurt en niet tegen de muur of in de hoek drukt is de laagweergave van prima kwaliteit. Gescheiden filtering voor het laag en mid maken bovendien BI-amping mogelijk, voor de Ref Plus een prima optie om er nog meer uit te halen.
Overigens is er gewoon een korrectiekring om het laag tussen de 50 en 100 Hz (het gebied waar je in veel huiskamers last hebt van de staande golf tussen vloer en plafond) met ca 3dB te dempen. Zie het filterschema.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland

De optionele korrectiekring lijkt me wel een 'must' juist om het effect van opslingering te voorkomen zoals RSQ8P dat noemt. Daarvoor zou hij ook primair afgestemd moeten zijn, zodat er een nette respons ontstaat los van kamerinvloeden. Zonder een correctiekring krijg je de respons niet vlak, kamerinvloeden of niet.

Ik blijf het met RSQ8P toch vreemd vinden dat er bafflestep correctie op de midwoofer wordt gedaan (2,2mH spoel is dusdanig groot dat naast 12dB filter er ook bafflestep correctie optreedt). Dit is niet nodig in een 2,5-weg, dit principe zorgt in zichzelf al voor bafflestep correctie. Het huidige filter zorgt onvermijdelijk voor een respons waarbij de bas extra wordt benadrukt.

@ topic starter: Ik zou altijd bij de keuze voor de drivers blijven zoals de ontwerper heeft gedaan.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Speakerland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Speakerland » vr 25 jun 2010, 13:34

Beste Jeroen en andere forumlezers,

Het is misschien goed om te realiseren dat bij het ontwerpen van een luidsprekersysteem heel veel meer aspecten meespelen dan alleen theoretische ontwerpcriteria. De reference PLUS is destijds (zo'n 10 jaar geleden) ontworpen als uitbreiding op de bestaande succesvolle reference monitor. Er waren namelijk klanten die de reference monitor wel goed vonden klinken, maar de laagweergave te zwak vonden.
Een logische oplossing was om die monitor uit te breiden met een woofer, vandaar ook de naam reference PLUS.
Het is systeem is feitelijk dan ook geen 2,5 weg systeem maar een twee-weg met toegevoegde subwoofer. Dat kun je ook zien aan het kantelpunt, de woofer is heel laag passief gefilterd en de mid-woofer valt af in zijn gesloten kast. Dat is bewust gedaan, een 2,5 weg systeem heeft namelijk het nadeel dat dan de onderste woofer hoger wordt gefilterd en daarmee dan wel de baffle step corrigeert, maar ook een faseverschuiving teweeg brengt in het bovenste deel van de overlap.
Er zijn klanten die de correctiekring niet gebruiken en er zijn er die dat wel doen. In ieder geval hebben ze hier eerst geluisterd en op basis van hun bevindingen een keus gemaakt voor een luidspreker die aansluit bij hun wensen. En 1 van die wensen kan een wat dikker laag zijn.

Uiteindelijk is het voor iedereen die een luidspreker zoekt om zelf te bouwen natuurlijk aan te raden om eerst te luisteren. Dan kun je voor jezelf bepalen of je een luidspreker gaat aanschaffen die je bevalt. En dus ook voor iets anders kunt kiezen als het je NIET bevalt. Iets bouwen wat je nog niet hebt gehoord maar wat je van horen zeggen overneemt of van het net plukt is niet verstandig, tenzij het je alleen gaat om het hobbiën en het resultaat minder belangrijk vindt. Het is ook vreemd om te constateren dat hier louter en alleen succes-story's te vinden zijn, terwijl ik wel degelijk regelmatig geconfronteerd wordt met mensen die niet tevreden zijn met hun zelfgebouwde creatie (en dan aan mij vragen wat ze daar aan kunnen doen). Misschien is een "Hall of shame" voor mislukte projecten een optie voor op het forum?

In plaats van regelmatig onze bedenksels af te kammen (zie bv. het topic over de Audium) is wat meer zelfreflectie wellicht niet zo gek op dit podium.

Zoals zo vaak al eerder gemeld: onze insteek is ontwerpen te maken en te presenteren die voor een grote groep hobbiesten voldoen en een grote zekerheid geven om een goed resultaat te bereiken. Dat doen we door in onze winkel een groot aantal modellen te demonstreren en de benodigde eenduidige technische ondersteuning te geven. Voor mensen die zelfbouw als middel zien om zich uit te leven in allerhande technische creaties met breedbanders (al dan niet met hoorn) , enorme TL kasten, open baffles en noem maar op is internet een prachtige bron voor allerhande info.

Met vriendellijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Kijk ook eens op www.speakerland.nl

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » vr 25 jun 2010, 15:26

Speakerland schreef:In plaats van regelmatig onze bedenksels af te kammen (zie bv. het topic over de Audium) is wat meer zelfreflectie wellicht niet zo gek op dit podium.

Zoals zo vaak al eerder gemeld: onze insteek is ontwerpen te maken en te presenteren die voor een grote groep hobbiesten voldoen en een grote zekerheid geven om een goed resultaat te bereiken.

Beide mee eens. Valt mij ook wel eens op hoe snel de hemel in geprezen speakers weer doorverkocht worden.

En van de Speakerland/Speaker&Co/Audiocomponents ontwerpen kan je zeggen wat je wil; iedere debiel kan ze in elkaar zetten (zoals ik bij mijn eerste paar speakers), je weet wat je krijgt en het resultaat is veel beter dan een commerciele speaker van dezelfde prijs.

Kan het beter? Vast; door voortschrijdend inzicht zou ik nu dingen alweer anders aanpakken als ik de Ref Plussen zou bouwen dan 3 jaar geleden. Zou ik iemand die beperkte ervaring heeft aanraden een ontwerp van internet of een pakket van Speaker&Co/Speakerland te bouwen? 100% het laatste.

Scanspeakman

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 25 jun 2010, 17:00

scanspeakman schreef:Zou ik iemand die beperkte ervaring heeft aanraden een ontwerp van internet of een pakket van Speaker&Co/Speakerland te bouwen? 100% het laatste.

Scanspeakman

Helemaal mee eens.

Maar het zou een beetje zot zijn dat we dan geen opmerkingen meer mogen maken over een filterontwerp. Als een zelfbouwer een dergelijk filterontwerp zou maken zou ik precies met hetzelfde commentaar komen. Als dat niet meer mag is dat de dood van het forum.

Ruud had ook kunnen antwoorden:
De reference PLUS is destijds (zo'n 10 jaar geleden) ontworpen als uitbreiding op de bestaande succesvolle reference monitor. Er waren namelijk klanten die de reference monitor wel goed vonden klinken, maar de laagweergave te zwak vonden.
Een logische oplossing was om die monitor uit te breiden met een woofer, vandaar ook de naam reference PLUS.
Het is systeem is feitelijk dan ook geen 2,5 weg systeem maar een twee-weg met toegevoegde subwoofer. Dat kun je ook zien aan het kantelpunt, de woofer is heel laag passief gefilterd en de mid-woofer valt af in zijn gesloten kast. Dat is bewust gedaan, een 2,5 weg systeem heeft namelijk het nadeel dat dan de onderste woofer hoger wordt gefilterd en daarmee dan wel de baffle step corrigeert, maar ook een faseverschuiving teweeg brengt in het bovenste deel van de overlap.
Er zijn klanten die de correctiekring niet gebruiken en er zijn er die dat wel doen. In ieder geval hebben ze hier eerst geluisterd en op basis van hun bevindingen een keus gemaakt voor een luidspreker die aansluit bij hun wensen. En 1 van die wensen kan een wat dikker laag zijn.

Dat is bijna dezelfde tekst maar dan zonder zijn gejammer over het forum.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 25 jun 2010, 17:36

Speakerland schreef:Beste Jeroen en andere forumlezers,

(...) Het is ook vreemd om te constateren dat hier louter en alleen succes-story's te vinden zijn, terwijl ik wel degelijk regelmatig geconfronteerd wordt met mensen die niet tevreden zijn met hun zelfgebouwde creatie (en dan aan mij vragen wat ze daar aan kunnen doen). Misschien is een "Hall of shame" voor mislukte projecten een optie voor op het forum?

In plaats van regelmatig onze bedenksels af te kammen (zie bv. het topic over de Audium) is wat meer zelfreflectie wellicht niet zo gek op dit podium.

Met vriendellijke groet

Ruud Jansen
Speakerland

Ik kon me vinden in je antwoord, een 2,5 systeem met BSC door de onderste woofer (relatief hoge doorlaat) levert niet alleen voordelen op. Je uitleg dat het een eenvoudige aanvulling is op een bestaand succes nummer is ook erg plausibel.

Aangezien je begint over het topic Audium - die helaas op slot gegaan is - en blijkbaar denkt dat er alleen succes story's zijn dan kun je gerust meelezen in mijn topics (en vele andere) over de Chorda TL, visaton Bij(w)ou met verbeterde filtering enz. enz. Geen gebrek aan zelfreflectie hier hoor.

Klanten zijn geen referentie of je aanbod daadwerkelijk bestaat uit goede luidsprekers. Anders zou er toch ook geen commerciele speaker verkocht kunnen worden, als die allemaal zo slecht zijn. Het feit dat jouw klanten ook willen kiezen of ze een opslingerende laagunit lekker vinden klinken - kan in het geheel best werken - geeft toch ook aan dat het myfi is. En, hoeveel mensen zijn er binnen geweest zonder iets te kopen, nul? Vast niet, dus dan bij Speakerland ook niet louter successtory's.

Hoe dan ook, ik wens je succes met je zaak en hoop dat je in je toekomstige bijdragen de mensen hier wat meer serieus wilt nemen. Een zaak als Speakerland is een groot goed, ik hoop dat jullie zullen blijven bestaan. Dit forum is een mooi vervolg voor de hobby die voor velen is ontstaan in een zelfbouw zaak. Kraak het niet af, ook niet voor jezelf.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » za 10 jul 2010, 12:55

Ik heb nog een vraagje over de bouw van mijn speakers. Maakt het voor een baspoort uit waar die komt, voorzijde, achterzijde of in de onderzijde.

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » zo 18 jul 2010, 13:37

Zweitse schreef:Ik heb nog een vraagje over de bouw van mijn speakers. Maakt het voor een baspoort uit waar die komt, voorzijde, achterzijde of in de onderzijde.

Als eerste complimenten met je voortgang tot dusver, ziet er goed uit!

Ja waar hij komt is uiteraard essentieel! Onder kan niet echt volgens mij met dit ontwerp, en voor of achter is een kwestie van smaak en plaatsing. Smaak of je het mooi vind de baspoort op de baffle te zien en qua plaatsing kun je niet de baspoort aan de achterzijde monteren en de speakers vervolgens tegen de muur aan zetten. Dan heb je zo een 30 a 40 cm afstand nodig.
"Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt."

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » zo 18 jul 2010, 13:55

Bedankt voor alle reacties, maar ik blijf denk ik maar het orginele ontwerp.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 20 jul 2010, 17:49

Update. Het loodbitumen en het noppenschuim zit in de kast, en het baffle is grof op maat gemaakt. De volgende stap zal het schuur- en freeswerk worden, maar eerst nog maar even genieten van het mooie weer.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » zo 26 sep 2010, 19:20

Zo, nog even een update. De filters zitten in de kast, en het geheel past goed. De kabels voor het laag moet nog gemonteerd worden, maar dat gaat deze week nog gebeuren. Dan alles even nalopen of het op juiste manier is aangesloten, en dan de kast dicht maken voor de verdere afwerking.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 26 sep 2010, 20:48

Heb je wel niet-magnetische schroeven gebruikt voor het vastzetten van die foliespoelen? Een magnetiseerbare schroef kan werken als 'kern' in de spoel dit is niet gewenst.

Groeten Walter

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 26 sep 2010, 20:51

Grappig, het viel mij juist op dat hij dat wel had gedaan :D
Nylon..
Hans

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » zo 26 sep 2010, 22:39

Zijn inderdaad van nylon. Hier zet je normaal gesproken de WC bril mee vast, maar werkt ook hier goed.

Porcino

Berichtdoor Porcino » ma 27 sep 2010, 21:10

Netjes joh! Goed doordacht te werk gegaan en secuur. Ben benieuwd naar de afwerking ;)

Hier net gestart met de RefMon, het bouwpakket van Fineermannetje. Jij hebt gekozen voor filtercomponenten van Roland?
"I prefer Coffee for Mental Stability!"

Terug naar “Oude Showcases”