3D Led Cube

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: 3D Led Cube

Berichtdoor Barry2001 » wo 04 mei 2011, 23:50

Wowly schreef:euhhhhhh RETECOOL!!!!!! wat is dat mooi zeg.....fantastisch!!!!!!

Lijkt me gaf om eens te maken als er een soort van DIY-pakketje van komt 8) Maak ik er een lange hanglamp van die een hoogte van 6 meter mag verlichten met leuke patronen :shock:

Komt je naar breda? Kun je num meenemun???

Het probleem is de arbeidsintensieve kubus zelf, de electronica kan een pcb-tje voor gebakken worden. We hebben al eens wat zitten nadenken over iets van pcb verwerken in de kubus, maar je moet transpirantie houden, door de kubus heen kunnen kijken, anders is het effect weg. Maar 6 meter verlichten is ook wel weer veel van het goede hoor :mrgreen:

Was zowiezo al bezoeker in Breda, ik wil 'm wel meebrengen. Heb nu wat patronen erin zitten die via het menu-tje geactiveerd en ingesteld kunnen worden, zal een 'demo versie' maken die de verschillende patronen achter elkaar afspeelt. Zal er ergens een plekje voor zoeken, en dan is 'ie daar live in aktie te zien.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 04 mei 2011, 23:52

gaaaaaffff!!!!1

Ik bedoelde meer een lamp die bijvoorbeeld 5 x 5 x 20 is waarbij de twintig dan de hoogte (het zou een hanglamp moeten worden) ik bedoel omlaag hangt. Kun je mooie kleine figuurtjes maken die omhoog en omlaag gaan 8)

edit: of 4 x 4 x 40 (krijg je een lamp van 120 lang als je 3 cm tussenruimte aanhoud. Wel de vraag of je er nog fraaie vormen mee ziet....

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 05 mei 2011, 17:46

Wowly schreef:gaaaaaffff!!!!1

Ik bedoelde meer een lamp die bijvoorbeeld 5 x 5 x 20 is waarbij de twintig dan de hoogte (het zou een hanglamp moeten worden) ik bedoel omlaag hangt. Kun je mooie kleine figuurtjes maken die omhoog en omlaag gaan 8)

edit: of 4 x 4 x 40 (krijg je een lamp van 120 lang als je 3 cm tussenruimte aanhoud. Wel de vraag of je er nog fraaie vormen mee ziet....

Het zou best kunnen. Het is over het algemeen wat lastig dit soort dingen van tevoren in te schatten. We gebruiken zelf een soort simulator voor Windows, maar op de kubus zelf ziet het er toch wel heel anders uit (het is moeilijk diepte weer te geven). Toch iets bouwen en kijken hoe het in de praktijk uitpakt....

Je zou patronen moeten kiezen die heel langzaam van vorm veranderen, en als het inderdaad als verlichting bedoelt is is rgb helemaal mooi natuurlijk. Qua electronika kan 4 x 4 x 40 wel, even kijken hoe je de lagen definieert en je led drivers.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » do 05 mei 2011, 19:42

Heeeeel tof ! :kwijl:

Ja zet hem maar tussen een stel speakers neer ! Dit geeft een nieuwe Hi-end ervaring ! :mrgreen:

DKM

Berichtdoor DKM » do 05 mei 2011, 20:02

Jaahhh gaaf wilde ik ook nog een keer gaan doen.
Die cube is wel erg recht!!!

[ Bekijk op youtube ]
Deze patronen zijn zo cool en zijn gewoon te downloaden.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 05 mei 2011, 22:00

TubeHead schreef:Heeeeel tof ! :kwijl:

Ja zet hem maar tussen een stel speakers neer ! Dit geeft een nieuwe Hi-end ervaring ! :mrgreen:

Nou, daar zit niet iedereen op te wachten, genietend van een stukje goede audio denk ik.... maar er is vast wel ergens een plekje. Komt goed :mrgreen:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 05 mei 2011, 22:08

DKM schreef:Jaahhh gaaf wilde ik ook nog een keer gaan doen.
Die cube is wel erg recht!!!

Deze patronen zijn zo cool en zijn gewoon te downloaden.

Dat downloaden gaat niet zomaar helaas, wel hebben we hier goed naar gekeken ja. Dit was trouwens het bewuste filmpje dat toen op Dumpert stond, waar het allemaal mee begonnen is. Zeer fraaie combinaties inderdaad, wel is het jammer dat ook hier het half donker is zoals bij veel cube filmpjes. Ook door dit filmpje hadden we door dat helderheid iets is om op te letten.... juiste led's selecteren kan ik je aanraden wil je er ook aan gaan beginnen.

Hoop binnenkort een wat uigebreidere demo te hebben, maar zo met het mooie weer komt het er niet altijd van.

TheoK

Berichtdoor TheoK » vr 06 mei 2011, 11:58

Erg gaaf ding Barry.

Wat mag zoiets compleet gaan kosten?
Wie geen fouten maakt,maakt meestal niets

DKM

Berichtdoor DKM » vr 06 mei 2011, 12:42

Ik dacht juist dat difuses ledjes geadviseerd werd ivm de kijkhoek. Maar ja dat is inderdaad inboeten op het effect overdag.
8x8x8 lijkt me inderdaad het minimale om een leuk effect te creeren, maar dat is toch aardig wat ledjes.

ik had eerder uitgerekend dat je snel op 75 euro aan materiaalkosten uit ga komen.
Hoe heb je de leds zo mooi haaks en recht gekregen?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 06 mei 2011, 15:32

TheoK schreef:Erg gaaf ding Barry.

Wat mag zoiets compleet gaan kosten?

Ha Theo. Wat bedoel je, onderdelen? Of de uren van het bouwen :mrgreen:

Tsja, hangt sterk van de led's af dus. Die ik gebruikt heb waren volgens mij EUR 0.16 ct p/stuk. Komt de voeding bij EUR 25,- , wat elektronika, FET's waren een paar euri p/stuk, led drivers Eur 1,-, ik schat een EUR 150,- aan onderdelen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 06 mei 2011, 15:45

DKM schreef:Ik dacht juist dat difuses ledjes geadviseerd werd ivm de kijkhoek. Maar ja dat is inderdaad inboeten op het effect overdag.
8x8x8 lijkt me inderdaad het minimale om een leuk effect te creeren, maar dat is toch aardig wat ledjes.

ik had eerder uitgerekend dat je snel op 75 euro aan materiaalkosten uit ga komen.
Hoe heb je de leds zo mooi haaks en recht gekregen?

Daar ben ik ook van uitgegaan eerst, led's met een diffuus kopje. Ik heb er echter geen kunnen vinden die fatsoenlijk licht gaf bij 12.5% dc en betaalbaar was, in totaal EUR 100,- voor de led's vond ik het maximum. Kijk maar eens bij de inleiding bij die foto met led's, de laatste 3 zijn diffuus.

Ben uiteindelijk op deze led's met een kleine openingshoek uitgekomen, die toch ook aan de zijkant veel licht geven. Inderdaad geven ze naar boven toe meer helderheid, maar ok, in het totaal plaatje komt het toch mooi uit vind ik. Diffuus lijkt mooi en zou ideaal zijn, maar je houdt volgens mij geen licht over als je gaat schakelen.

Voor het solderen moet je zowiezo een mal gebruiken (zie inleiding) en draad gebruiken dat makkelijk soldeert. Had eerst dus 1mm dik staaldraad (pianostaal) bij een modelbouwshop gekocht om te proberen. Het is mooi stevig materiaal maar het soldeert gewoon te slecht. Heb nu vertind koperdraad gebruikt van 1mm dik, dat gaat goed. Het lijkt dun, maar in kubusvorm is het samen een stevig geheel. Dit draad komt van een rol, en ik heb steeds stukken van ca 1.50 meter in de bankschroef gedaan en met de accuboormachine dit rechtgetrokken, een oud truukje. Hierna op maat knippen, 8 led's is 7 stukken van 3cm = 21cm totaal. De vertikale kathodes iets langer natuurlijk omdat je ze onderaan nog wilt aansluiten.

Dan netjes werken, een scheve laag werkt in je hele kubus door. Eerst de 8 lagen apart bouwen, daarna met het opbouwen van de lagen blokjes gebruiken van de juiste dikte, dan kan je weinig gebeuren. En testen he, die lagen, zodat je niet achteraf merkt dat je de anode en kathode van een led hebt omgedraaid..

En het is erg leuk om te doen, qua werk enzo valt het echt wel mee, het meeste werk was het uitzoeken hoe en wat.

nxs77

Berichtdoor nxs77 » vr 06 mei 2011, 17:36

Wow! Dit ziet er vet uit. Mooi hoe die 3d effecten eruit komen.
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

fluppie

Berichtdoor fluppie » ma 09 mei 2011, 21:50

Misschien eens een kijkje nemen op http://samenkopen.net/action/413296 ?
En nu alles afwerken !

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 17 mei 2011, 19:21

En, al mensen enthousiast begonnen??

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 18 mei 2011, 15:49

En de dame is klaar voor transport :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

DKM

Berichtdoor DKM » wo 18 mei 2011, 16:08

Ik wil wel, maar ik zit niet zo ruim in mijn jasje.

Ik heb net 1000 euro besteed aan twee auto's om ze weer de weg op te krijgen. En met de geplande vakantie voor de boeg wordt het wat krapjes.
En meerdere projectjes tegelijkertijd wordt niet gewaardeerd thuis.

Wel aantrekkelijk hoor, maar het is niet 8x8x8.

Je cubus is erg maatvast, geen idee hoe je dat koperdraad zo recht hebt gekregen met bankschroef en accuboor.
Laatst gewijzigd door DKM op wo 18 mei 2011, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 18 mei 2011, 16:12

Hoe bedoel je, niet 8x8x8?

DKM

Berichtdoor DKM » wo 18 mei 2011, 16:16

volgens mij worden daar alleen setjes verkocht van 5x5x5 in 1 enkele kleur en in multicolor.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 18 mei 2011, 16:22

Barry2001 schreef:En de dame is klaar voor transport :mrgreen:

Komt ie mee naar Breda? Dan nu nog een paar spannende figuren programmeren :mrgreen:

B.t.w. ik vind zelf dat monochrome in 1 kleur al heel wat. Meerdere kleuren gaan weinig toevoegen denk ik.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 18 mei 2011, 16:32

Oh, van die samenkopen aktie, had ff niet door dat je dat bedoelde. Ook daar valt me op dat er met gedimd licht gefilmd wordt... misschien dat je zelf andere led's kunt toepassen. Is essentieel voor het slagen van het project, besteed aandacht aan het selecteren van de led's, en geef ze genoeg te eten (datasheet bekijken wat ze mogen hebben). In 'onze' kubus kunnen we de led's p/stuk uitsturen t/m 85mA, kun je instellen via het displaytje. Ze staan natuurlijk maar 1/8 van de tijd aan, dus de gemiddelde stroom is dan iets meer dan 10mA per led.

Met die draad heb ik wel even zitten proberen ja. Als je dikker neemt wordt het steviger, maar neemt ook de transpirantie door de kubus heen af. Ik kwam zelf op 1mm dikte uit, en als je gewoon een stuk van de rol neemt dat niet al te lang is trek je dat zo recht met de accuboormachine. Als je vervolgens een mal gebruikt zijn je lagen in elk geval al recht, met opbouwen een blokje ertussen met de juiste maat gaat het vanzelf goed.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 18 mei 2011, 16:39

Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:En de dame is klaar voor transport :mrgreen:

Komt ie mee naar Breda? Dan nu nog een paar spannende figuren programmeren :mrgreen:

B.t.w. ik vind zelf dat monochrome in 1 kleur al heel wat. Meerdere kleuren gaan weinig toevoegen denk ik.

Ja, hij komt naar Breda. De 'flight case' heb ik eigenlijk ook gemaakt omdat 'ie mee naar een beurs gaat, iemand wil 'm als blikvanger op een stand gebruiken. Er zit inmiddels een demoprogramma in die verschillende patronen achter elkaar afspeelt, is gaaf geworden. We hebben inmiddels de klok aan de praat, zodat je tijd kunt aflezen en dus het geheel zelfs nog zinvolle functie heeft ... te zien in Breda dus.

Ik wil zeker een RGB versie maken, heb al helemaal in gedachten hoe ik dit wil gaan doen. Wordt in elk geval een versie met smd led's, en op pcb. Het lukt me alleen nog niet om geschikte led's te vinden. Ja ik vind ze wel, maar te prijzig. Dus, als iemand een gouden tip heeft: RGB led's waar goed wat licht uit komt, bij voorkeur common anode, smd, openingshoek is nog even te bezien (de huidige kubus heeft ook 30 graden led's en dat gaat best goed naar de zijkant toe).

Terug naar “Oude Showcases”