De volgende UCD -> update

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

knuisje

Re: De volgende UCD -> update

Berichtdoor knuisje » ma 28 feb 2011, 19:49

Ik denk dat alles in orde is hoor. Spanning tussen pos en gnd is 40 * 1.4 = 56V. Spanning tussen neg en gnd = -56V. Dus spanning tussen pos en neg is 112V. Meet maar 'ns tussen pos en gnd, en tussen neg en gnd. :sure:
( ͝° ͜ʖ͡°)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 28 feb 2011, 20:10

Dat denk ik niet :sure: :mrgreen:

Tussen Pos en Neg meet ik 114V. Tussen Pos en Gnd en ook tussen Neg en Gnd meet ik in beide gevallen 0,0V :(
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 28 feb 2011, 20:53

dan zit neg dus ergens aan gnd vast

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 28 feb 2011, 21:07

Henkjan schreef:dan zit neg dus ergens aan gnd vast

Dat kan toch niet? Dan zou ik tussen Pos en Gnd (die zit immers aan de Neg) iets moeten meten en dat is niet het geval.

daniel

Berichtdoor daniel » ma 28 feb 2011, 22:11

Allereerst over die relais: die doen bij normaal gebruik niets. Die schakelen juist als er DC aanwezig is op de desbetreffende ingang.

Dan over je spanningen:ik heb het drie keer moeten lezen :-k wat je bedoelde. Maar ik denk het volgende:

Tussen 'POS' en 'NEG': 114V
Tussen 'GND' en 'NEG': 0 V
Tussen 'POS' en 'NEG': 0 V

Klopt dit?

Het lijkt er inderdaad op dat de GND dan ergens onderbroken is. Als er ergens een sluiting zou zitten tussen GND en POS of NEG zou je geen 114 V meten. En zou je trafo heet worden of een zekering springen.

Je zou dat moeten kunnen checken door op andere plaatsen te meten. Meet eens tussen 'POS' en de centre tap (X2-2 of -3) aansluiting. Meet je dan wel 57V? Zo ja, dan zit de onderbreking in het ground-spoor op het pcb.

Dat spoor is breed... een scheur lijkt me onwaarschijnlijk. Als die onderbreking er is, zou de de lokatie daarvan kunnen meten met je multimeter. Ik zou vermoeden dat die in het stuk tussen de elco's en de GND aansluiting zit.

Wat voor een trafo heb je? Eentje met twee losse wikkelingen of een met een 'centre tap'? Dus vier draden of drie?

Als het er eentje met drie draden is, dan zou het nog kunnen zijn dat de middelste draad niet goed vast zit op het pcb.

Heb je de fastons al op het bord gesoldeerd? Meet je rechtstreeks op de fastons, of zit er al een kabelschoentje op? Zo ja, is de draad dan wel goed aan het kabelschoentje geknepen?

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 01 mar 2011, 9:46

daniel schreef:Allereerst over die relais: die doen bij normaal gebruik niets. Die schakelen juist als er DC aanwezig is op de desbetreffende ingang.

:oops: Inderdaad... Ik heb even bij een andere voeding gecheckt en was ook tot die conclusie gekomen. Ik werd even op het verkeerde been gezet omdat ik dacht dat bij uitschakelen dmv die relais de UCD gelijk uitgeschakeld wordt. Paniek om niets dus.

daniel schreef:Dan over je spanningen:ik heb het drie keer moeten lezen :-k wat je bedoelde. Maar ik denk het volgende:

Klopt dit?

Ja dat klopt, dat wil zeggen... de laatste regel zou als volgt moeten zijn: Tussen 'GND' en 'POS': 0 V maar ik denk dat je dat ook bedoeld.

daniel schreef:Je zou dat moeten kunnen checken door op andere plaatsen te meten. Meet eens tussen 'POS' en de centre tap (X2-2 of -3) aansluiting. Meet je dan wel 57V? Zo ja, dan zit de onderbreking in het ground-spoor op het pcb.

daniel schreef:Dat spoor is breed... een scheur lijkt me onwaarschijnlijk. Als die onderbreking er is, zou de de lokatie daarvan kunnen meten met je multimeter. Ik zou vermoeden dat die in het stuk tussen de elco's en de GND aansluiting zit.

Ik meet vanaf de elco's naar Faston keurig 59V. Als ik het dan goed interpreteer zou het ergens tussen de elco's en de faston verkeerd moeten gaan.

daniel schreef:Wat voor een trafo heb je? Eentje met twee losse wikkelingen of een met een 'centre tap'? Dus vier draden of drie?

Als het er eentje met drie draden is, dan zou het nog kunnen zijn dat de middelste draad niet goed vast zit op het pcb.

Heb je de fastons al op het bord gesoldeerd? Meet je rechtstreeks op de fastons, of zit er al een kabelschoentje op? Zo ja, is de draad dan wel goed aan het kabelschoentje geknepen?

Ik heb een Hypex TR400 trafo. 2x 40V dus (vier draden). Ik meet rechtstreeks op de faston. Geen slecht geknepen kabelschoentjes dus.

daniel schreef:Dat spoor is breed... een scheur lijkt me onwaarschijnlijk. Als die onderbreking er is, zou de de lokatie daarvan kunnen meten met je multimeter. Ik zou vermoeden dat die in het stuk tussen de elco's en de GND aansluiting zit.

Dit begrijp ik niet helemaal hoe ik dit zou moeten meten. Gewoon de weerstand tussen elco en faston meten?

daniel

Berichtdoor daniel » di 01 mar 2011, 10:53

Leeuwarden schreef:
daniel schreef:Dan over je spanningen:ik heb het drie keer moeten lezen :-k wat je bedoelde. Maar ik denk het volgende:

Klopt dit?

Ja dat klopt, dat wil zeggen... de laatste regel zou als volgt moeten zijn: Tussen 'GND' en 'POS': 0 V maar ik denk dat je dat ook bedoeld.

dat bedoelde ik inderdaad :oops:

daniel schreef:Je zou dat moeten kunnen checken door op andere plaatsen te meten. Meet eens tussen 'POS' en de centre tap (X2-2 of -3) aansluiting. Meet je dan wel 57V? Zo ja, dan zit de onderbreking in het ground-spoor op het pcb.

Ik meet vanaf de elco's naar Faston keurig 59V. Als ik het dan goed interpreteer zou het ergens tussen de elco's en de faston verkeerd moeten gaan.

Daar lijkt het wel op ja.

daniel schreef:Wat voor een trafo heb je? Eentje met twee losse wikkelingen of een met een 'centre tap'? Dus vier draden of drie?

Ik heb een Hypex TR400 trafo. 2x 40V dus (vier draden). Ik meet rechtstreeks op de faston. Geen slecht geknepen kabelschoentjes dus.

Dit begrijp ik niet helemaal hoe ik dit zou moeten meten. Gewoon de weerstand tussen elco en faston meten?

Jep, zoiets. Om de onderbreking te lokaliseren zou je de weerstand moeten meten tussen twee punten. Als eerste punt zou ik de middenaftakking van de trafo-aansluiting gebruiken. En dan achtereenvolgens de weerstand meten tussen dat punt en:
- het punt tussen de elko's
- De Faston aan de uitgang 'GND'

Als het inderdaad is wat we denken, dan zou je tussen tov de elko's nul ohm moeten meten, en bij de Faston oneindig. Je zou nog een derde punt kunnen gebruiken, waar het spoor van R8 naar het ground spoor loopt. Zo uit mijn hoofd komt dat er ergens ter hoogte van de relais erbij.

misschien dat je de onderbreking met een loupe oid zou kunnen zien. Het is voor mij een eerste keer dat ik een dergelijke productiefout tegenkom!

Ik heb helaas geen printjes meer over om de jouwe te vervangen. (weet ook niet of je daar op zit te wachten als je alle componenten al gesoldeerd hebt). De voor de hand liggende oplossing zou zijn een stuk draad (neem redelijke dikte) te solderen tussen de Faston en de middenaansluiting van de elko's. Gewoon het spoor overbruggen dus. Daar is wel plaats voor aan de onderzijde van het pcb.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 01 mar 2011, 10:59

Goed... na enig nadenken even de verbroken verbinding die tussen elco en faston zou moeten zitten kwam ik tot de conclusie dat ik alles even nagesoldeerd had behalve... u raad het al... de fastons. De oplossing is gevonden en was weer vreselijk voor de hand liggend. Zou ik dan toch niet zo leuk kunnen solderen als ik dacht? :oops:

Iedereen, Daniel in het speciaal, bedankt voorde hulp. Deze voedingen gaan een fijn leven tegemoet gekoppeld aan een UCD 400 AD.

Edit: Daniel ik zie dat je nog reactie hebt geplaatst. Geen productiefout gelukkig! Nogmaals dank!

daniel

Berichtdoor daniel » di 01 mar 2011, 11:00

gelukkig maar!

succes met de verdere bouw.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 01 mar 2011, 11:02

Thanks!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 01 mar 2011, 12:10

Leeuwarden schreef:
Henkjan schreef:dan zit neg dus ergens aan gnd vast
Dat kan toch niet? Dan zou ik tussen Pos en Gnd (die zit immers aan de Neg) iets moeten meten en dat is niet het geval.
ja, niet goed gelezen :oops:

maar mooi dat t al gevonden is

johnrtd2
In memoriam †

Berichtdoor johnrtd2 » di 01 mar 2011, 12:16

Ergens in het begin van de draad zag ik iets staan over "snelle" dioden in de gelijkrichter. Kan iemand me uitleggen wat daarvan het voordeel is (in audio)?

John
Leven is leuk. Leven mét muziek is nog leuker.

John van der Sluis: *1937 - †01 april 2017 (80 jaar)
Oud account: audiotolla

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 06 mar 2011, 11:45

Jippie! Volgende probleem! De UCD schakelt niet in. Blauwe ledje op UCD gaat niet branden. Bij inschakelen van de voeding staat er 7V op de luidsprekeruitgang. Ik neem aan dat dit aan het amp-on circuit ligt. Zaak doorgesoldeerd. En bij inschakelen van de voeding flitste het blauwe UCD ledje even op om daarna niets meer te doen. Enige wat ik zou kunnen bedenken dat de transistor (Q1 BC 547) kapot is. Vraag is echter of dat het meest voor de hand liggende probleem zou kunnen zijn...

De UCD is overigens in orde. (UCD modules even gewisseld)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 06 mar 2011, 16:43

Na een speurtocht in de onderdelendoos Q1 vervangen door een nieuw exemplaar. Nog steeds niets...

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 07 mar 2011, 8:52

Jongens... jullie steunpunt in Leeuwarden begint enigszins wanhopig te worden...

Ik kan niets anders bedenken dan dat het amp-on circuitje hier dwarszit. Voor alle zekerheid dus de transistor vervangen.
Alle onderdelen hebben de juiste waarde. (dubbelcheck). Nog steeds niets... Als de voeding leeg is en ik schakel het geheel in, dan flitst
de blauwe led op de UCD kort op. Als ik daarna uit en weer inschakel doet die led niets meer. (tenminste niet zichtbaar).
En dus kwam ik op het lumineuze idee om eens de werking van het amp-on circuitje te checken. Het is tenslotte niets meer of minder
dan een schakelaar. Het circuit werkt. Ik heb echter wel een verschil opgemerkt tussen de werkende voeding en de niet werkende voeding.

In de werkende voeding is de transistor een BC 546 en meet ik tussen de ingang van de aarde (bij de trafo dus) 9K ohm.
In de niet werkende voeding is de transistor een BC 547 en meet ik 2K ohm.

Wat eigen ideeën betreft ben ik nu wel zo'n beetje uitgepoept. Laatste mogelijkheid die ik kan bedenken is om het amp-on circuit los na te bouwen.
Daarvoor moet ik eerst even boodschappen doen en eigenlijk wil ik het ook liever oplossen op de PCB....

Wie-o-wie heeft voor mij nog een mogelijke oplossing!

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 07 mar 2011, 9:06

Misschien eens de amp-on aansluiting van de ucd direct met de massa verbinden?
( ͝° ͜ʖ͡°)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 07 mar 2011, 9:20

Gedaan: en hetzelfde effect: voeding is leeg, led UCD flitst op en dan niets meer.

Pffff... nu meet ik weer niets op de aarde van de hoofdrails (oftewel hetzelfde als die andere voeding....). Even de voeding leeg laten lopen
en de soldeerbout warm laten draaien...

daniel

Berichtdoor daniel » ma 07 mar 2011, 9:37

Controleer inderdaad als eerste of je voeding goed is, dwz of alle spanningen/verbindingen er zijn.

Als je geen GND verbinding tussen je voeding en UCD print hebt, kan ik me voorstellen dat er vreemde dingen gebeuren. Check dat dus eerst.

Die AMP-pennen moet je goed doorsolderen. daar zit een hoop massa aan (pennen zelf en grote kopervlakken). Daar moet je dus goed aan stoken om de tin mooi te laten vloeien. Bij het doorsolderen eventueel een beetje tin toevoegen om mooi te laten vloeien. Ook kun je het beste die pinnen aan beide zijden van het pcb solderen. Dat is zowel voor de elektrische als voor de mechanische verbinding goed.

Aangezien je zegt dat de UCD het ook niet doet als je de amp-on met de hand met de gnd verbindt, kan ik me haast niet voorstellen dat het in het AMP-on schakelingetje zelf zit. Dan zou het haast ergens anders moeten zitten.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat Q1 inderdaad kapot is/gaat. Dat is mogelijk het flitsen dat je ziet als je inschakelt. Vervang deze eens door een BC546 ipv 547, misschien dat je daarmee de zaak redt.

Ik kan vanavond wel even kijken of ik nog ergens een paar BC546 heb liggen. Als je daarmee geholpen bent, doe ik die wel in een enveloppe en stuur ik die naar je op.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 07 mar 2011, 9:57

Mijn werkwijze is om als ik een en ander in elkaar heb gezet voor zover mogelijk de werking van het ding te controleren...
Dat had ik dus bij deze voeding ook gedaan... Kennelijk niet goed genoeg want uiteindelijk bleek het probleem hetzelfde als bij de andere
voeding. Fastons doorsolderen aan beide kanten en: Jawel! Een werkende versterker!

Nog een vraag: kan je de werking van de dc-beveiliging controleren? Hoe doe je dat?

Tot zover in ieder geval bedankt voor de hulp!

Daniel dank voor het aanbod van de BC's. Het is niet nodig :-) bovendien ben ik gezegend met drie electronicazaken hier in Leeuwarden dus onderdelen zijn over het algemeen altijd nabij!

(Allemachtig, ik geloof niet dat ik ooit zo heb lopen goochelen met een voeding.... :oops: )

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 07 mar 2011, 10:27

Het staat inmiddels te spelen. Na alle probleempjes wel fijn! Toch een leuk project geweest. Veel geleerd en wat ook erg leuk is, is dat deze versterker
is gemaakt van twee gebruikte UCD's modules van Thago (al een tijdje niet gezien) voeding-PCB's van Daniel en trafo's van CVE en dat alles gecompleteerd met een KlikAanKlikUit van Sander! En aldus zijn UCD nummer 7 en 8 ook succesvol aan de praat gebracht :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op ma 07 mar 2011, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

daniel

Berichtdoor daniel » ma 07 mar 2011, 10:29

Leeuwarden schreef:
Nog een vraag: kan je de werking van de dc-beveiliging controleren? Hoe doe je dat?

(Allemachtig, ik geloof niet dat ik ooit zo heb lopen goochelen met een voeding.... :oops: )

Met een 9V batterijtje tussen GND en de ingang voor de DC beveiliging. Als ik het me goed herinner werkt die op 9 V maar 1 kant op, daar staat geloof ik ook een opmerking over in het documentje dat ik had opgesteld.

Die ongelijke gevoeligheid voor positieve en negatieve DC heeft de voeding van Hypex overigens ook.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 07 mar 2011, 10:35

Tussen gnd van de voeding en de plus van de luidsprekeruitgang (waar de dc protectie is aangesloten. Met de versterker aan neem ik aan?

daniel

Berichtdoor daniel » ma 07 mar 2011, 10:41

jep

versterkermodule hoeft er niet eens aan te hangen. Je kunt dit testen met alleen de voeding onder spanning.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 07 mar 2011, 10:59

Super! Dank! Gaan we binnenkort eens proberen... Eerst de Slit Foils even inspelen...

Terug naar “Oude Showcases”