MOB3W - mijn open baffle drieweg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV

Berichtdoor JeroenKV » ma 19 jan 2009, 8:46

Op het eerste gezicht zou ik de pieken op 38, 48, 63 en 81 er uit halen (smalbandig), dan is alles vlak op 88db. Dippen op 44 en 65 zijn dan ook weg.

Wel één voor één doen en met de hoogste beginnen. Leer punt 1 bij DSP pas 1 ding per keer aan en dan luisteren + meten.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 19 jan 2009, 8:52

als je tevreden bent met het huidige resultaat, dan is dat prima Jeroen.
Mocht je het toch eens met DSP willen proberen dan kom ik graag eens met de Lyngdorf naar je toe.

Groeten,
Ed.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 19 jan 2009, 11:11

JeroenKV schreef:Op het eerste gezicht zou ik de pieken op 38, 48, 63 en 81 er uit halen (smalbandig), dan is alles vlak op 88db. Dippen op 44 en 65 zijn dan ook weg.

Wel één voor één doen en met de hoogste beginnen. Leer punt 1 bij DSP pas 1 ding per keer aan en dan luisteren + meten.

Ik heb op 6 plekken rond de luisterplek gemeten. Dan zie je dat ze telkens terugkomen met ongeveer dezelfde amplitude, alleen de piek bij 63 Hz verschuift van frequentie. Bij het linkerkanaal zit deze op 65 Hz. Ik corrigeer dus sowieso per kanaal en zal vooral aandacht aan die van 63Hz besteden. De andere pieken moeten er sowieso uit.

Doordat ik nog niet eerder met RoomEQWizard heb ontworpen, zijn mijn huidige notches niet optimaal gematched op Q en amplitude (beetje giswerk) en zijn er nog steeds pieken aanwezig. Ik ben benieuwd wat deze optimalisatieslag gaat brengen!

@Asterduc: zo'n Lyngdorf rechtstreeks vergelijken met mijn geoptimaliseerde notches straks is natuurlijk ontzettend leuk om te doen! Vooral als jij tegen die tijd roomperfect hebt, dan vergelijken we echt twee verschillende benaderingen. Vergelijken met een Groundsound die hetzelfde doet als mijn analoge notches vind ik minder spannend.
Ik kom eerst nog eens bij jou luisteren en dan zullen we later nog een keer bij mij afspreken. Leuk!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 19 jan 2009, 21:51

jeroen_d schreef:@Asterduc: zo'n Lyngdorf rechtstreeks vergelijken met mijn geoptimaliseerde notches straks is natuurlijk ontzettend leuk om te doen! Vooral als jij tegen die tijd roomperfect hebt, dan vergelijken we echt twee verschillende benaderingen. Vergelijken met een Groundsound die hetzelfde doet als mijn analoge notches vind ik minder spannend.
Ik kom eerst nog eens bij jou luisteren en dan zullen we later nog een keer bij mij afspreken. Leuk!

Goed idee.
Room perfect. als je toch van plan bent om langs te komen, dan regel ik op dat moment de room-perfect module, kunnen we gelijk ook het verschil testen tussen de DSP en de room perfect. Als je het een week van tevoren meldt dan zorg ik dat de room perfect hier staat.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 19 jan 2009, 21:54

Ok, deal!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 21 feb 2009, 14:39

Ik heb een nieuwe meting gedaan, nu specifiek op het laag tot 2000Hz, deze is preciezer dan die op de vorige bladzijde. Dan zie je dat het laag beneden 100Hz nog iets oploopt, ik kan daar nog wat minder dipoolcorrectie toepassen om extra headroom te krijgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bertor

Berichtdoor bertor » zo 22 feb 2009, 13:31

Ik zou het gewoon zo laten denk ik. Zelf vind ik een vlak laag niet lekker klinken.

Je dipoolcorrectie loopt nog door onder de 30 Hz he? Dat is niet heel zinvol, de afval is nu al 12 dB/oct. Misschien kun je daar een hoogdoorlaat o.i.d. maken om wat meer headroom te krijgen?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 22 feb 2009, 18:16

De correctie loopt nu door tot ca 30Hz, niet daaronder nog, is ook nooit zo geweest. Wat ik nu heb gedaan is op het rechterkanaal slechts tot 85Hz dipoolcorrectie toepassen. Hierdoor gaan linker en rechterkanaal wat uit elkaar lopen wat fase betreft, het middelt mooier uit en het laag loopt niet meer op. Ik ben dit nu gehoormatig aan het evalueren, lijkt goed te gaan nu. Beide kanalen minder dipoolcorrectie toepassen bleek gehoormatig geen goed idee.

Ach, het is een beetje pielen aan iets dat eigenlijk op zijn eindje zit qua ontwikkeling.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 22 feb 2009, 22:50

Mmmm, voor mij is dit laatste experiment een eerste aanwijzing dat Geddes het bij het rechte eind heeft met zijn aanpak voor het laag. Zorgen dat je kanalen beneden 100Hz ongelijk zijn qua amplitude en fase geeft mooiere bas, het wordt vloeiender.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 22 feb 2009, 22:55

jeroen_d schreef:Mmmm, voor mij is dit laatste experiment een eerste aanwijzing dat Geddes het bij het rechte eind heeft met zijn aanpak voor het laag. Zorgen dat je kanalen beneden 100Hz ongelijk zijn qua amplitude en fase geeft mooiere bas, het wordt vloeiender.

Wat vervelend nou! :lol: Nu moet ga jij ook subwaffers maken en iets digitaals in je systeem zetten?!

ALs je met die instelling beide speaker mono een sweep geeft en meet moet het ook beter meten dan met beide speakers "goed" ingesteld toch?
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 23 feb 2009, 17:47

Montana schreef:ALs je met die instelling beide speaker mono een sweep geeft en meet moet het ook beter meten dan met beide speakers "goed" ingesteld toch?

Ja, dat doet het ook. :wink:

Ik wil ook vooral aan jou meegeven met je ultiem laag project: zoek het niet teveel in optimale locatie van de subs. Het is een boodschap die Geddes op diyaudio.com er bij sommige mensen niet in krijgt: randomizeren, zorgen dat er ongelijkheid is in amplitude en fase en cut-off frequentie, helpt om te egaliseren. Het lijkt alsof John K. dit maar niet wil oppakken, hij blijft doorzeuren over de optimale posities. Dit terwijl Geddes gewoon zegt, zet er eentje in de hoek, zet er nog eentje langs een tegenoverliggende wand en zoek nog een leuk plekje voor de derde. Als je dan amplitude en fase gelijk houdt van deze subs wordt het een zootje. Maar dit is juist wel waarmee ze allemaal aan het simuleren zijn. Terwijl Geddes zegt: niet simuleren, want je weet toch niet goed hoe je meubilair precies uitwerkt op demping en staande golven. Nee, gewoon spelen met amplitude en fase en cut-off frequentie, gegeven de posities die je redelijk random hebt gekozen op basis van wat goed uitkomt in je luisterruimte. Daarom weigert hij ook een vast recept te geven aan John K. Zie deze discussie: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... ost1746442

b_force

Berichtdoor b_force » ma 23 feb 2009, 18:20

sja meubelen invloed hebben op staande golven. Zeker waar, maar het hangt dan wel vanaf over welke golflengtes je het hebt.

Heb je een kamer van een dikke 9-10meter dan zal een bank die in de breedte staat (laten we zeggen max 1meter diep ofzo) niet tot nauwelijks invloed hebben.

Hoewel het van de muziekstijl afhangt waarna je luistert, vind ik het sowieso dubieus. Bij klassieke muziek kan ik me voorstellen dat je idd random moet gaan optimaliseren ala Geddes, maar als je meer van kleine (blues/jazz) bands houdt, lijkt het me wel iets overbodig.
Als je nl. zo'n formatie in je kamer zou willen spelen is het ook alles behalve random.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 23 feb 2009, 18:32

Meubilair heeft zeker wel significante invloed op wat er in het laag gebeurt; ook bij mij in de kamer van 11 meter lang. Ik denk overigens dat je muzikale voorkeur geen rol speelt bij optimalisatie. Het is mijns inziens niet de bedoeling dat je een jazzband of symfonie-orkest naar je kamer haalt, je set zou jou naar die nachtclub of het muziekgebouw moeten brengen. Strak laag is voor beide situaties wenselijk. Eventuele kleuring moet (indien dat gewenst is, wat het naar mijn bijna nooit is) maar in de opname worden ingebakken.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 23 feb 2009, 20:19

b_force schreef:sja meubelen invloed hebben op staande golven. Zeker waar, maar het hangt dan wel vanaf over welke golflengtes je het hebt.

Heb je een kamer van een dikke 9-10meter dan zal een bank die in de breedte staat (laten we zeggen max 1meter diep ofzo) niet tot nauwelijks invloed hebben.

Flexende wanden, gordijnen, meubilair vormen een complex aan dempingsfactoren. De demping zorgt niet alleen dat reflecties minder krachtig worden, ze krijgen ook fasedraaiing. Dit samenspel zorgt voor veel onvoorspelbaarheid. Mijn ervaring is dat vooral de laagste en een na laagste roommode redelijk voorspelbaar zijn. De rest is gissen.
Juist dit random aspect dat de demping geeft kan het beste bestreden worden met een aantal subs, verspreid opgesteld, met verschillende bandbreedte, amplitude en fase. Althans, dat is de theorie en ervaring van Geddes. Ik denk dat je het zelf moet uitproberen, discussiëren hierover heeft niet zoveel zin. Dat doen ze al genoeg op diyaudio. :wink:
Hoewel het van de muziekstijl afhangt waarna je luistert, vind ik het sowieso dubieus. Bij klassieke muziek kan ik me voorstellen dat je idd random moet gaan optimaliseren ala Geddes, maar als je meer van kleine (blues/jazz) bands houdt, lijkt het me wel iets overbodig.
Als je nl. zo'n formatie in je kamer zou willen spelen is het ook alles behalve random.

Wil je nu een contrabas en vleugel met hun afmetingen en afstraalgedrag vergelijken met de puntbronnen die luidsprekers als het ware vormen in het laag? Ook wil ik niet voorbij gaan aan het feit dat een origineel instrument in je kamer sowieso veel gemakkelijker te verteren is doordat je niet met dubbele akoestiek (opname en afspeelruimte) te maken hebt. Zo'n vergelijk gaat alleen goed op voor bijvoorbeeld een elektrisch versterkte basgitaar. En in dat laatste geval heb je dan ook meteen enorme problemen met je akoestiek, dat gaat niet lekker in je huiskamer (laatst nog gehoord bij mijn broer).
Eigenlijk begrijp ik niet waar je het over hebt überhaupt. Ik heb je nog niet eerder beweringen zien maken in de richting dat je resonanties in het laag gewoon ongemoeid zou moeten laten en lekker laten rondzingen in je ruimte. Of je nu randomiseert of EQ toepast, het zijn maatregelen die erop gericht zijn resonanties te bestrijden en duidelijk gehoormatige verbeteringen geven.

b_force

Berichtdoor b_force » ma 23 feb 2009, 21:41

Jah het klopt dat de rest van de meubilair erbij idd wel vreemde dingen kon doen.
Maargoed ik had het dus ook over de grondtoon die onveranderd blijft.
Als objecten significant worden tov de golflengte ga je idd vervorming erin krijgen.

De reden waarom ik eventjes "tegengas" geef, is puur omdat het gaat wat je zelf fijn vind.
Een hoop mensen vinden een concert hal, theater of een podium het ultieme.
Persoonlijk hou ik veel meer van het echte akoestische, eventueel direct in de huiskamer. Dat is dus persoonlijke voorkeur.
Met andere woorden, ik wil zeker niet beweren dat resonanties en staande golven onaangetast in je kamer moeten rondzwerven.
Zeker niet, maar weet waar je aan begint.

Alles zomaar aanpakken zonder dat je weet waar je eigenlijk naar opzoek naar bent slaat nl. nergens op.
Hierbij wil ik natuurlijk ook niet direct mensen dingen verwijten, maar eerder eventjes wakker schudden waar het ook alweer om ging :wink:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 23 feb 2009, 22:43

b_force schreef:Alles zomaar aanpakken zonder dat je weet waar je eigenlijk naar opzoek naar bent slaat nl. nergens op.

Waar heb je het over? Ik kan dit niet volgen. N.B. ik heb niet het idee dat je dit specifiek richting mij beweert, maar ik kan dit gewoon echt niet volgen. In ieder geval niet in deze context, waar ik wat experimenten doe in de richting van wat zo succesvol schijnt te zijn volgens Geddes.

Montana en Martijn M. gaan ook wat uitproberen, laten we wachten op hun ervaringen in plaats van te speculeren over wat je wel en niet zou moeten doen en waar het eigenlijk allemaal om gaat.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 24 feb 2009, 1:52

Ik denk dat Bart bedoelt dat je de kamer gaat tunen op een bepaald spatiale sound. Persoonlijk houd ik helemaal niet van een getunede kamer of hij moet zo getuned zijn dat hij neutraal word.

Jan

b_force

Berichtdoor b_force » di 24 feb 2009, 2:13

mwah het was meer wat relativeren.

Tweak je set niet kapot, en tweak niet alleen om te tweaken.
Uiteindelijk gaat het om het luister genot.

Dus in die zin heeft het totaal geen betrekking tot iemand of tot jou set oid.

Daarnaast zijn er uiteraard ook andere methodes om bepaalde nare akoestische eigenschappen van een kamer aan de passen.
Voor staande golven bv helmholtz resonatoren, maar er zijn er veel meer. Ik denk dat je daar flink mee kunt opschieten. (het verbaast me steeds weer dat daar niet veel moeite in wordt gestoken)

De vraag blijft natuurlijk altijd wat de luisteraar wil. Als je enkel naar gitaar muziek luistert (zonder al teveel bas ed) dan heb je er sowieso minder last van.

Maar het blijft altijd gehannes met een stereo opname (afgezien van hoe de plaat is opgenomen)

bertor

Berichtdoor bertor » di 24 feb 2009, 10:05

jeroen_d schreef:Zo'n vergelijk gaat alleen goed op voor bijvoorbeeld een elektrisch versterkte basgitaar. En in dat laatste geval heb je dan ook meteen enorme problemen met je akoestiek, dat gaat niet lekker in je huiskamer (laatst nog gehoord bij mijn broer).

Ik speel zelf ook basgitaar en wat je nu beschrijft is ook mijn ervaring. Op sommige plaatsen in de oefenruimte is het zo erg (in een knoop) dat ik zelf bijna niks hoor terwijl de gitarist misselijk wordt :)

Onlangs heb ik een multi-effect pedaal aangeschaft met o.a. versterkersimulaties en een compressor erin. De niet-lineare vervorming is dan naar smaak in te stellen. Wat me opvalt is dat de klank nu een stuk gelijkmatiger verdeeld is in de ruimte.

Misschien is dit wel de reden dat midwoofers met veel vervorming (zeker tientallen procenten toch?) lekker klinken en minder problemen hebben met plaatsing in de ruimte dan 'echte' woofers. Het oor is relatief ongevoelig voor lage orde harmonische vervorming (maskeren). Tegelijkertijd worden er meer kamerresonanties aangesproken door de harmonischen en IM producten, zodat een hoge modale dichtheid ontstaat. Dit geldt dan voor alle frequenties binnen het weergavebereik: er wordt een klankmatig gelijkmatige basweergave wordt verkregen. In het geval van de 'echte' woofer spreek je bikkelhard de kamerresonanties aan, wat je hoort is de kamer...

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 24 feb 2009, 13:42

Wowly schreef:Ik denk dat Bart bedoelt dat je de kamer gaat tunen op een bepaald spatiale sound. Persoonlijk houd ik helemaal niet van een getunede kamer of hij moet zo getuned zijn dat hij neutraal word.

Jan

Het laatste is uiteraard de bedoeling. Bedenk verder dat je in het laag beneden 100Hz nauwelijks de speaker hoort, behalve dan hoe laag hij gaat, maar vooral de kamer (eens bertor :) ). Juist om zo min mogelijk kamer te horen en zoveel mogelijk opname, heeft Geddes zijn methode ontwikkeld.

Nogmaals, vooral omdat de methode zo tegen de intuïtie van velen in gaat, lijkt het me verstandig om hierover niet teveel te discussieren maar het vooral te gaan uitproberen. Of in ieder geval eerst eens tijd te stoppen in het lezen van het verhaal van Geddes (dat is namelijk erg compleet!) waarin hij toelicht waarom hij zaken wel en niet vindt werken. En daar horen bastraps ed ook bij. Een groot deel van zijn boek staat openbaar op zijn website: http://www.gedlee.com/Home_theatre.htm Zie vooral het hoofdstuk over Room Acoustics. Voor de sub afstemming zie de volgende link van een enthousiaste toepasser van de werkwijze van Geddes, http://www.mehlau.net/audio/multisub_geddes/

Martijn M
Ook commercieel actief

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Berichtdoor Martijn M » za 30 jan 2010, 14:12

Afbeelding

Afbeelding

Jeroen,

Ik heb MOB3W gesimuleerd met Edge. Uit de simulatie rolt een dipoolbult met z'n piek rond 1200 hz. Off-axis daalt de piek slechts beperkt in frequentie. In jouw metingen ligt de piek rond 900 hertz. Heb jij een verklaring voor de discrepantie? Ligt dat aan de dikte van het baffle? Ik moet in Edge het baffle echt flink breder maken, wil ik de dipoolbult op 900 hz leggen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 30 jan 2010, 16:36

De dikte van de baffle is 2cm. Dat maakt de baffle effectief 2cm breder (niet 4cm zoals gebruikelijk, want mijn baffle is zuiver symmetrisch, de driver ligt verzonken in het midden en dus niet uitgelijnd met de voorkant). Dus als je mijn baffle plat slaat, is hij 2cm breder.
Verder, de diameter van de AL130 is 100mm, maar dat zal niet zoveel uitmaken.

En tja, de simulatie is uiteindelijk maar een simulatie. Kan geen rekening houden met de exacte verhoudingen van amplitude en fase van voor en achterkant. De AL130 heeft van zichzelf in mijn metingen close range aan de voorkant al een lichte verhoging rond 800Hz. En boven 1000Hz beginnen front en backwave uit elkaar te lopen. Bij 1600Hz heeft de backwave een resonantie, die zie je lichtjes terug in de respons aan de voorzijde. De fase begint uit elkaar te lopen boven 1000Hz. De vorm van de conus begint boven 1000Hz zijn werking te doen, terwijl die aan de achterzijde juist geïnverteerd is. De woofers aan de achterzijde zorgen er ook voor de de golfvorm wordt verstoord, anders zou je niet die gekke dip rond 600Hz zien, vooral onder grotere hoeken. Daar is het faseverschil blijkbaar bijna precies 180 graden tussen voor- en achterkant.

Ik zou The Edge gewoon gebruiken om het afstraalgedrag te checken, verder moet je gewoon metingen doen. Hieronder de meting van de AL130 toen de baffle echt klaar was, de meting die jij hierboven gebruikt was op de oude proef baffle toen de NEO3PDR er nog op zat. Ik heb de notch uiteindelijk net boven 800Hz gelegd voor het beste resultaat.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 03 apr 2010, 18:13

Kleine update: we hebben een compleet nieuw audiomeubel. Ontwerp eigendom van mijn schoonmoeder. Past perfect bij MOB3W met de schuine lijnen. De UcD180 versterker + actief filter in de zilveren behuizing wordt op niet al te lange termijn ingebouwd in een mooie zwarte volledig aluminium kast. Daarin zullen dan extra UcD400ST versterkermodules zitten voor (voorlopig) 2 stuks gesloten kast subwoofers.

dre

Berichtdoor dre » za 03 apr 2010, 18:28

subwoofers!! 8)

kan je je al aanmelden? :mrgreen:
потому что он может!

sietse

Berichtdoor sietse » za 03 apr 2010, 19:53

Subwoofers? Hoezo? Fotootje is toch wel in eigen huis?
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Terug naar “Oude Showcases”