My first build: Scan-speak A4 SE

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

asterduc

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Berichtdoor asterduc » vr 04 mar 2011, 19:03

het filter lijkt prima in orde te zijn. Het enige wat je fout kunt doen, en dat kunnen we niet op de fotos uitmaken, is dat je de polariteit niet respecteerd aan de drivers. Met de verschillende kabelschoenen is ook dit eigenlijk foolproof.

Ik heb ondertussen zowat alle varianten van de A4 gehoord of gebouwd en jouw klankbeschrijving staat toch wel in schril contrast met mijn ervaring.
Hij geeft in het laag wel de indruk groter te klinken dan hij werkelijk is, eigenlijk zou je met gesloten ogen durven zeggen dat er een TL staat te spelen.

Scherp hoog en dergelijke, zijn mij bij de A4 werkelijk onbekend en een paar andere draden gaan dat verschil niet maken.
Bij de A4 zou ik het dan echt niet gaan zoeken, tenzij er bij de aansluitingen toch iets fout zit waar we naastkijken.

Ik zie 3 mogelijke oorzaken,
- een slechte akoestische ruimte zonder demping
- ondergeschikte aanstuur elektronica
- onervaren gehoor

Je zou hem kunnen meebrengen naar Breda, dan komt de oorzaak wel naar boven!

D0X

Berichtdoor D0X » ma 28 mar 2011, 17:43

Inmiddels ben ik met de speakers bij Speakerland Ruud geweest. We hebben ze vergeleken met de A4's die hij had staan.
Probleem uit de weg geholpen; aan mijn speakers mankeert niets, sterker nog ik vond ze nog beter klinken dan de exemplaren daar (ook al was er om te testen maar 1 speaker aangesloten).
Mogelijk komt dit door het scheidingsfilter wat bij de mijnen is opgebouwd uit betere componenten.
Inmiddels staan de speakers bij mij in een andere kamer en bevallen ze bijzonder goed.

Na een interessant gesprek met Ruud verder de winkel ingelopen en gaan luisteren naar wat vloerstaande modellen.
Zo heb ik beluisterd; de Ultimo, Vertigo, Vertigo Plus, Reference Plus. Moeilijk een duidige conclusie te trekken door het ontbreken van mijn eigen muziek.

Het hoogtepunt was het luisteren naar de Audyn en Maxima. Deze speakers zijn echt van een hele andere klasse...
De Audyn voor de Maxima gehoord en de ruimtelijkheid die dit systeem neerzet is bijzonder.
De Maxima beviel mij nog beter, waarschijnlijk een kwestie van smaak.

Zoals misschien al blijkt zit er waarschijnlijk een tweede zelfbouwproject aan te komen, maar wat....

Eduardo65

Berichtdoor Eduardo65 » vr 01 apr 2011, 17:02

Hallo,

Ik heb dezelfde problemen met de A4 SE (gehad). Ik heb het zilverdraad er inderdaad ook uitgehaald. Heeft voor mijn gevoel ook totaal geen meerwaarde. Wikkel de spoel in het laag af en je snapt waarom.
Ik heb er massief koper van Audioquest voor in de plaats gemonteerd en dat haalt de scherpte wel wat weg. Mijn kamer heeft ook harde muren en vloeren en dat is echt funest voor deze set. Een dik vloerkleed gaf al een veel beter resultaat.
Ze iets achterover kantelen helpt ook iets.
Overigens heb ik ook dezelfde filterplaat en die is geschikt, alleen de volgorde van de C en de weerstand is andersom bij de Premium 11. Die heb ik in de juiste volgorde gezet maar dat merk je niet echt.
Op advies van audio components heb ik de tweeter nog wat afgezwakt maar dat haalde teveel openheid en detail weg.
Dat rare weerstandje op de C is voor mij ook compleet nieuw.

Mijn advies zou zijn alles wat zilver is er tussen uit en de ruimte aanpassen en vergeet daarbij vooral de wand achter de luister positie niet.

gr Ed

Terug naar “Oude Showcases”