BruteSPK1 - Dipool satellieten, vier subwoofers en BruteFIR

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

b_force

Re: BruteSPK1 - Dipool satellieten, vier subwoofers en BruteFIR

Berichtdoor b_force » di 14 sep 2010, 12:07

Martijn M schreef:B_Force, ik zou graag nog op je post reageren, maar om eerlijk te zijn kan ik 't niet helemaal volgen :oops: .

Wat begrijp je niet?

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 14 sep 2010, 12:36

Ik stuur je wel even een PM, want mijn antwoord zou slechts topicvervuiling zijn.

bertor

Berichtdoor bertor » di 14 sep 2010, 20:34

Ronkel schreef:Ik doe iets soortgelijks. Een dipje van 1 dB op 6 kHz en daarnaast een dipje op 3 kHz en 16 kHz. Voor de rest is mijn respons gewoon vlak. Zonder de dipjes op 3 en 16 kHz klinkt het dan scherp, met die dipjes totaal niet meer. Als ik verder weg luister, op 3,5 m ipv 1,5 m, mis ik die dips eigenlijk niet.

Ik denk nog steeds dat het timbre niet goed is omdat er alleen geluid van voren komt en er geen sterke reflecties uit andere richtingen komen, zoals in een concertzaal o.id. maar dat heb ik nog niet kunnen testen aangezien ik geen surround speakers en upmixer heb.

Geen idee of het timbre goed is, maar met 2 kanalen heb je natuurlijk bepaalde beperkingen (ook al in de opname/mix).

Trouwens, jij kunt wel testen met reflecties en surround. Pak de set van Dioot erbij, maak in BruteFIR een upmix algoritme (iets met delay en laagdoorlaat denk ik) en klaar :)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 14 sep 2010, 20:38

Even reagerend op Martijn: In het algemeen wordt sterk onderschat hoeveel energie je vanuit de luisterruimte terugkrijgt en hoezeer dat het timbre bepaalt. Als je eenmaal de power respons goed hebt moet ook nog de ruimte niet al te veel het geluid kleuren. Het went allemaal wel natuurlijk. Maar je hoort meer indirect geluid dan direct geluid, ook bij een dipool.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

bertor

Berichtdoor bertor » di 14 sep 2010, 20:43

En dat is bij een dipool goed te horen als je in de nul gaat staan. Dan komt het geluid ineens van de muur of van een ander nabij oppervlak.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 14 sep 2010, 21:16

Jeroen, wat je zegt klopt. Er zit meer akoestisch vermogen in het totaal aan reflecties dat je oren bereikt dan in het directe geluid. Toch is het directe geluid heel belangrijk voor de perceptie van timbre. Het probleem van EQ bij een niet-CD luidspreker (als je naar het verticale afstraalgedrag van een meerwegsysteem kijkt, kun je in feite geen enkele luidspreker CD noemen) is dat je wellicht de powerresponse verbetert, maar dat dit ten koste gaat van het directe geluid. Daarom denk ik dat je heel erg moet oppassen met wat je corrigeert. Neem ook mee in de beschouwing dat Bertor het verticale probleem op dit moment niet duidelijk terugziet op de luisterplek. Hoe ernstig kan het dan met de powerresponse op de luisterplek gesteld zijn?

"What gets measured, gets managed". Of dat altijd een goede zaak is, is een tweede.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 14 sep 2010, 22:19

Wat jij zegt klopt ook. :lol:

Maar dat is ook precies de reden dat ik slechts 1 dB correctie voorstel. Dat zit binnen de marge van niet bang hoeven zijn voor een slechte invloed op het directe geluid.

Het is best wel jammer dat alleen diy_freak en ik die experimenten hebben gedaan. Maar je zou eens moeten luisteren naar twee identieke drivers, vlak boven elkaar, met LR4 gefilterd. Roze ruis erover afspelen. Minuutje naar luisteren. En dan verbijsterd zijn hoe de klank verandert als je overschakelt naar de enkele driver. Het is net alsof er een separate 2kHz ruistoon bij komt. Terwijl je op dat moment naar een ongefilterde driver luistert. Dan weet je meteen wat power response doet. Ook hoe snel je trouwens went aan een dip en die blijkbaar perceptueel invult.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Terug naar “Oude Showcases”