1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

TubeHead

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Berichtdoor TubeHead » wo 30 jun 2010, 18:53

Wuuuw je " iAmp " ziet er verdomd goed uit :shock:

gniaw

Berichtdoor gniaw » wo 30 jun 2010, 18:59

TubeHead schreef:Wuuuw je " iAmp " ziet er verdomd goed uit :shock:

Ik dacht eerst dat ik hem "Big Mac" ga noemen, maar "iAmp" klinkt veel beter :goedzo: , hahahaha. nogmaals :dank:

mischa72
Contacteer:

Berichtdoor mischa72 » wo 30 jun 2010, 21:05

gniaw schreef:
TubeHead schreef:Wuuuw je " iAmp " ziet er verdomd goed uit :shock:

Ik dacht eerst dat ik hem "Big Mac" ga noemen, maar "iAmp" klinkt veel beter :goedzo: , hahahaha. nogmaals :dank:

Wat dacht je van AmpI ??

Groeten,
Mischa

gniaw

Berichtdoor gniaw » wo 30 jun 2010, 21:23

mischa72 schreef:.....
Wat dacht je van AmpI ??

Ook wel leuk.. hmmmm.. maarre iBlaBla is hype.
LOL :lol:

gniaw

Berichtdoor gniaw » do 01 jul 2010, 22:45

gniaw schreef:
mischa72 schreef:.....
Wat dacht je van AmpI ??

Ook wel leuk.. hmmmm.. maarre iBlaBla is hype.
LOL :lol:

Oké.. even in overleg met Steve van appow.. Het wordt .. tada .. i@mp 5G \:D/
Laatst gewijzigd door gniaw op do 01 jul 2010, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.

gniaw

Berichtdoor gniaw » do 01 jul 2010, 23:52

gniaw schreef:
xbake schreef:Volgens mij 2x juist :D
Ik meende eerst toch dat de weerstanden dienden geplaatst te worden, maar bart heeft het wel bij het rechte eind :wink:
Geen weerstanden plaatsen, en 2x de K4700 toepassen en aansluiten volgens fig 6.0 voor bridged.

Jij weet de komende dagen weer wat gedaan :lol:

Helder...
Ik moet de behuizing nog een keer goed nameten. Ik heb rekening gehouden voor één K4700, ook de hoogte. #-o

Veel dank,
Wai

Helaas heeft de behuizing niet genoeg hoogte voor 2 stuks Velleman K4700. Ik heb slechts 4 cm hoogte hiervoor. 2 stuks K4700 gestapeld is circa 6,5 cm. Zet ik deze op zijn kant dan is er nog minimaal 6 cm nodig.. :(

Voorlopig moet ik maar mee doen met die tik en harde plop uit de speakers.. :cry: Ik wil graag de versterkertje aan de Needles hangen. Momenteel gebruik ik mijn 20-jarige Kenhout. Ik word chagrijnig van die Kenhout. Hij doet wat hij zin in heeft. Af en toe zacht, af en toe hard. Meest irritant is dat de linker kanaal zachter is dan rechter kanaal. Ik krijg scheve oortjes van. ](*,) :boos:

BertDB

Berichtdoor BertDB » vr 02 jul 2010, 7:05

gniaw schreef:Helaas heeft de behuizing niet genoeg hoogte voor 2 stuks Velleman K4700. Ik heb slechts 4 cm hoogte hiervoor. 2 stuks K4700 gestapeld is circa 6,5 cm. Zet ik deze op zijn kant dan is er nog minimaal 6 cm nodig.. :(

ai, das niet fijn!
Je kan ook een grotere behuizing maken en de kleinere aan mij verpatsen :lol:

Wat je ook kan doen is in plaats van zo'n grote modules inbouwen een kleiner tijdrelais inbouwen.
Je zorgt er zo voor dat tijdens het opstarten de eerste 2 seconden (bv) je luidsprekers losgekoppeld zijn van je versterker en zo krijg je die hinderlijke plop ook niet.
Dit is ook wat de velleman module doet, alleen gaat die ook je speakers ontkoppelen bij een DC-detectie.

Timert maken met een 555 ic, uitgang stuurt een driver à la BD139 aan, en die op zijn beurt een relais... :wink:
In principe kan de 555 tot 200mA leveren op z'n uitgang, dus je kan er (bepaalde)relais gewoon aanhangen zonder driver !

gniaw

Berichtdoor gniaw » vr 02 jul 2010, 10:02

xbake schreef:
gniaw schreef:Helaas heeft de behuizing niet genoeg hoogte voor 2 stuks Velleman K4700. Ik heb slechts 4 cm hoogte hiervoor. 2 stuks K4700 gestapeld is circa 6,5 cm. Zet ik deze op zijn kant dan is er nog minimaal 6 cm nodig.. :(

ai, das niet fijn!
Je kan ook een grotere behuizing maken en de kleinere aan mij verpatsen :lol:

Wat je ook kan doen is in plaats van zo'n grote modules inbouwen een kleiner tijdrelais inbouwen.
Je zorgt er zo voor dat tijdens het opstarten de eerste 2 seconden (bv) je luidsprekers losgekoppeld zijn van je versterker en zo krijg je die hinderlijke plop ook niet.
Dit is ook wat de velleman module doet, alleen gaat die ook je speakers ontkoppelen bij een DC-detectie.

Timert maken met een 555 ic, uitgang stuurt een driver à la BD139 aan, en die op zijn beurt een relais... :wink:
In principe kan de 555 tot 200mA leveren op z'n uitgang, dus je kan er (bepaalde)relais gewoon aanhangen zonder driver !

Neen.. neen.. kassie is erg mooi. Volgende keer ga ik wel iets groter dimensioneren. Voor bekabeling in de behuizing had ik blauwe smurfvingertjes nodig. Hier nog een paar foto's.
DSC02269.jpg

DSC02279.jpg

DSC02274.jpg
Bovenpaneel moet nog vastlijmen en boutjes en moertjes beter vastdraaien om de maatvoering strakker te krijgen.

DSC02290.jpg
Black and White Edition

Werkt zo'n tijdrelais oplossing ook bij het uitschakelen van de versterker? Tijdens het inschakelen hoor ik een zacht tik maar bij het uitschakelen is er een harde plop. Vooral laatste is meest vervelende tekortkoming.

Ik klopte eerst bij mijn vriend google en levert de volgende op:
1. Schema Inschakelvertraging van circuitsonline.net (zie foto 1)
2. diyaudio.com: "You can get rid of the power off pop by using a 230v relay. You put this relay at the 230v line, when you power off the amp/buffer, the relay will open.
If you put this relay the way that, when it opens, the other relays on the board open too, your problem is solved."
3. zelfbouwaudio.nl: zie foto 2.
4. home.cogeco.ca: zie foto 3.
schema circuitsonline.net inschakelvertraging.gif
Foto 1

555delay2.gif
Foto 2
555delay2.gif (7.65 KiB) 1285 keer bekeken

LM555PowerDelay.GIF
Foto 3

Op het gebied van audio en elektronica ben ik echter een noob. Hoe kan ik met deze infomatie breien tot een compleet oplossing?

Veel dank,
Wai

mischa72
Contacteer:

Berichtdoor mischa72 » vr 02 jul 2010, 15:22

Hoi,

Lijkt me allemaal een beetje complex, vooral die schakeling met die 555. Ik heb het eerste schema (dit is een softstart) aangepast zodat het zou moeten werken. Als je nu een 4-polig relais gebruikt, kun je zowel + als - van de speaker-aansluiting schakelen.

LS-vertraging.jpg

Groeten,
Mischa

gniaw

Berichtdoor gniaw » za 03 jul 2010, 12:23

mischa72 schreef:Hoi,
Lijkt me allemaal een beetje complex, vooral die schakeling met die 555. Ik heb het eerste schema (dit is een softstart) aangepast zodat het zou moeten werken. Als je nu een 4-polig relais gebruikt, kun je zowel + als - van de speaker-aansluiting schakelen.
LS-vertraging.jpg

Groeten,
Mischa

Hoi Mischa,
Dank voor je input. :dank:
Hoewel ik diverse schema's heb verzameld, snap ik t eigenlijk geen bal van. :hide:
Hier is mijn domme vraag: Werkt jouw schema ook voor de uitschakelplop?

Veel dank,
Wai

mischa72
Contacteer:

Berichtdoor mischa72 » za 03 jul 2010, 13:36

Ik durf hier met grote zekerheid JA op te antwoorden. Het gaat erom dat je de luidsprekers afkoppelt voordat je versterker je voedingselco's leeggetrokken heeft.

Ik besef wel dat het misschien een beetje link is om iemand met minder electronicakennis te laten solderen aan een schakeling die in principe rechtstreeks en ongescheiden aan het net hangt. Je zou het probleem ook met een klein trafootje met de eerder getoonde schakeling (mijn aangepaste versie) kunnen combineren. Hierdoor doe je de transformatie van 230Vac naar een veilige spanning op een veel veiligere manier. De trafo komt dan tussen de aansluiting 230Vac en de gelijkrichter.

Groeten,
Mischa

gniaw

Berichtdoor gniaw » za 03 jul 2010, 19:22

mischa72 schreef:Ik durf hier met grote zekerheid JA op te antwoorden. Het gaat erom dat je de luidsprekers afkoppelt voordat je versterker je voedingselco's leeggetrokken heeft.
Ik besef wel dat het misschien een beetje link is om iemand met minder electronicakennis te laten solderen aan een schakeling die in principe rechtstreeks en ongescheiden aan het net hangt. Je zou het probleem ook met een klein trafootje met de eerder getoonde schakeling (mijn aangepaste versie) kunnen combineren. Hierdoor doe je de transformatie van 230Vac naar een veilige spanning op een veel veiligere manier. De trafo komt dan tussen de aansluiting 230Vac en de gelijkrichter.
Groeten,
Mischa

Hoi Mischa,
Heel veel dank voor je hulp. :dank: Wat betreft die trafootje ben ik heel blij mee dat je meedenkt. Ik ben helemaal gerustgesteld. \:D/

Ik had niet verwacht dat mijn projectje zoveel leerstof kunt opleveren. Ondanks diverse tegenslagen heb ik nu weer heel veel zin.... :-"

En tja.. daar kom weer een leergierige vraag van Wai:
Ik wil graag de trafootje samen met jouw schema in een nieuw schema en daarna in een printlayout zetten. Via koekel kwam ik op programma's zoals Kicad en EAGLE. Welke (eenvoudige) programma raden jullie mij aan?

Veel dank,
Wai

mischa72
Contacteer:

Berichtdoor mischa72 » za 03 jul 2010, 21:53

gniaw schreef:En tja.. daar kom weer een leergierige vraag van Wai:
Ik wil graag de trafootje samen met jouw schema in een nieuw schema en daarna in een printlayout zetten. Via koekel kwam ik op programma's zoals Kicad en EAGLE. Welke (eenvoudige) programma raden jullie mij aan?

Veel dank,
Wai

Hey Wai,

Ik heb beide programma's gebruikt en beiden hebben hun nukken. Aangezien KiCad Open Source software is, is het eigenlijk nooit "af". Iedere keer wordt er iets aangepast en niet elke aanpassing is een verbetering. Op dit moment werk ik met Eagle, omdat het iets stabieler is. Mocht het je goed bevallen, kun je nog altijd de pro versier aanschaffen, iets wat met KiCad niet mogelijk is. Eagle heeft volgens de ingewijden een wat lastiger te begrijpen en onder de knie te krijgen interface, maar als je wil, is het vrij snel te doen. Als je met KiCad geen ervaring hebt, is die ook lastig aan te wennen. Ik zou als ik jou was (en je hebt voorlopig geen plannen om extreem grote pcb's te maken) beginnen met de gratis versie van Eagle.

Overigens kun je je afvragen of een schakeling die zo eenvoudig is wel op een print thuishoort. Hiervoor kun je ook een eenvoudig trafootje pakken met draadaansluitingen (zoals die vaak in een draagbare radio zit) en die in je kast monteren. De rest van de schakeling krijg je vervolgens gemakkelijk weggewerkt op een klein experimenteerprintje. Zo spaar je de ruimte van de trafo op de print en kun je die in je kast wegbouwen waar je toevallig ruimte hebt. Daarbij zijn de door mij genoemde trafootjes meestal ook geheel geïsoleerd, wat ook weer voordelen heeft met je aanrakingsveiligheid.

Groeten,
Mischa

gniaw

Berichtdoor gniaw » zo 04 jul 2010, 0:37

mischa72 schreef:Ik heb beide programma's gebruikt en beiden hebben hun nukken. Aangezien KiCad Open Source software is, is het eigenlijk nooit "af". Iedere keer wordt er iets aangepast en niet elke aanpassing is een verbetering. Op dit moment werk ik met Eagle, omdat het iets stabieler is. Mocht het je goed bevallen, kun je nog altijd de pro versier aanschaffen, iets wat met KiCad niet mogelijk is. Eagle heeft volgens de ingewijden een wat lastiger te begrijpen en onder de knie te krijgen interface, maar als je wil, is het vrij snel te doen. Als je met KiCad geen ervaring hebt, is die ook lastig aan te wennen. Ik zou als ik jou was (en je hebt voorlopig geen plannen om extreem grote pcb's te maken) beginnen met de gratis versie van Eagle.

Overigens kun je je afvragen of een schakeling die zo eenvoudig is wel op een print thuishoort. Hiervoor kun je ook een eenvoudig trafootje pakken met draadaansluitingen (zoals die vaak in een draagbare radio zit) en die in je kast monteren. De rest van de schakeling krijg je vervolgens gemakkelijk weggewerkt op een klein experimenteerprintje. Zo spaar je de ruimte van de trafo op de print en kun je die in je kast wegbouwen waar je toevallig ruimte hebt. Daarbij zijn de door mij genoemde trafootjes meestal ook geheel geïsoleerd, wat ook weer voordelen heeft met je aanrakingsveiligheid.

Groeten,
Mischa

Ik denk dat de gratis versie van Eagle ruim voldoende is voor mij als hobbyist. Ik heb geen plannen om echte pcb's te maken en doe het puur uit leergierigheid. :-k

De reden dat ik deze schakeling op een printje wil, heeft mee te maken met de behuizing. Uit de foto's van de eerdere post kun je al zien dat ik ruimte voor één K4700 heb vrijgehouden direct onder het transparante bovenpaneel. Zelfs zijn er 4 boutjes op de maatvoering van de K4700 in de behuizing meegenomen. Op het bodempaneel is er vanwege de bekabeling helaas geen ruimte meer.

Nog een bijkomende voordeel van een printje is dat ik met deze werkwijze systematisch kan aanpakken. Op het gebied van elektronica heb ik weinig kennis en handig ben ik ook niet, daarom is improviseren niet mijn vriend. :hide:

Ik ga het proberen en zal weer met vragen terugkomen.

Nogmaals :dank: ,
Wai

meanman64

Berichtdoor meanman64 » zo 04 jul 2010, 13:38

Als je intresse hebt mail ik je een ontwerpje door van een inschakelvertraging met DC beveiliging.Past op een print van 6,7 x 3,8 cm.
Bijlagen
DC and time delay verkleind.JPG

gniaw

Berichtdoor gniaw » zo 04 jul 2010, 14:18

meanman64 schreef:Als je intresse hebt mail ik je een ontwerpje door van een inschakelvertraging met DC beveiliging.Past op een print van 6,7 x 3,8 cm.

WOW!! :goedzo: heel graag.
Veel dank, :dank:
Wai

meanman64

Berichtdoor meanman64 » zo 04 jul 2010, 20:45

Ga je de print zelf etsen?
Geef uw mailadres door via PB dan stuur ik de mail door met het schema op kan deze namelijk niet opslaan.
Laatst gewijzigd door meanman64 op zo 04 jul 2010, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

gniaw

Berichtdoor gniaw » zo 04 jul 2010, 20:56

meanman64 schreef:Ga je de print zelf etsen?

pffff.... #-o :-k neen, ik denk t niet.
Ik ga eerder een (web)winkeltje hiervoor zoeken dan zelf een pcb etsen.
Heb jij misschien suggesties?

Groetjes,
Wai

meanman64

Berichtdoor meanman64 » zo 04 jul 2010, 21:11

gniaw schreef:
meanman64 schreef:Ga je de print zelf etsen?

pffff.... #-o :-k neen, ik denk t niet.
Ik ga eerder een (web)winkeltje hiervoor zoeken dan zelf een pcb etsen.
Heb jij misschien suggesties?

Groetjes,
Wai

Heb er momenteel 2 van in bestelling via iemand uit Duitsland welke een bestelling gedaan heeft van printen voor een amp en dan deze beveiliging(groupsbuy).Ik kan vragen of hij er 2 extra heeft voor mij ze kosten 7 Euro het stuk.Op dit forum zijn er wel die bereid zijn om een print te etsen.

gniaw

Berichtdoor gniaw » ma 05 jul 2010, 9:38

meanman64 schreef:.....
Heb er momenteel 2 van in bestelling via iemand uit Duitsland welke een bestelling gedaan heeft van printen voor een amp en dan deze beveiliging(groupsbuy).Ik kan vragen of hij er 2 extra heeft voor mij ze kosten 7 Euro het stuk.Op dit forum zijn er wel die bereid zijn om een print te etsen.

Beste meanman64,
Dank voor je respons..
Ik heb nog een keer jouw oplossing bekeken, en als ik het goed heb begrepen, heb ik er 2 pcb nodig. De oplossing van Mischa spreekt mij meer aan door zijn eenvoud en lage kosten, daarom ga ik verder met het schema van Mischa werken.
Ik wil je graag nogmaals bedanken voor je vriendelijke aanbod. :dank:
Groetjes,
Wai

BertDB

Berichtdoor BertDB » ma 05 jul 2010, 9:53

Ik zou sowieso een transfo gebruiken in dat schema.
Het is echt een pak veiliger om gescheiden van het net te werken.

Je hebt uiteraard verschillende oplossingen om dit uit te werken, en zoals altijd geldt: eenvoud siert :D

gniaw

Berichtdoor gniaw » ma 05 jul 2010, 12:48

xbake schreef:Ik zou sowieso een transfo gebruiken in dat schema.
Het is echt een pak veiliger om gescheiden van het net te werken.
...

Ik neem zeker een transformatortje mee in het schema. Vuurwerk is leuk en mooi maar niet in mijn versterkje.. [-X
xbake schreef:....
Je hebt uiteraard verschillende oplossingen om dit uit te werken, en zoals altijd geldt: eenvoud siert :D

Helemaal mee eens... :goedzo:

Groetjes,
Wai

gniaw

Berichtdoor gniaw » ma 05 jul 2010, 13:30

Op basis van het schema en opmerking van Mischa probeerde ik op de webwinkel van Dick Best alle componenten bij elkaar te verzamelen, maar stuitte ik op de volgende onduidelijkheden:
1. 4-polig relais
Door Mischa voorgestelde 4-polig relais kon ik niet vinden bij Dick, wel de volgende 2 gevonden: Omron 2xwissel 2A € 1,35/stuk of Matsushita 24V 2xwissel €0,50/stuk. Ik ga ervan uit dat ik er 2 stuks (samen 4xwissel) nodig heb. Zoek ik nu wel in de juiste richting?
Printrelais Omron 2xwissel 2A.jpg
Leverbaar in de volgende spanningen:
5V spoel 50 ohm
12V spoel 288 ohm
12V spoel 960 ohm
24V spoel 1152 ohm
Printrelais Omron 2xwissel 2A.jpg (10.93 KiB) 1073 keer bekeken
Printrelais Matsushita 24V 2xwissel.jpg
Matsushita 24V 2x Wissel, 9x14mm, 5mm dik. Werkt goed tussen 17 en 30Vdc. De spoelaansluiting is polair.
Printrelais Matsushita 24V 2xwissel.jpg (31.63 KiB) 1073 keer bekeken

2. Transformator
Ik heb 2 mogelijke printtrafootjes gevonden; printtrafo 2x6V 2x150mA €2,99/stuk of printtrafo 18V 22mA 0,33VA €1,50/stuk. Zijn deze geschikt voor mijn situatie?
Printtrafo 2x6V 2x150mA.jpg
EI-30 27x32mm
Printtrafo 2x6V 2x150mA.jpg (10.96 KiB) 1073 keer bekeken
Printtrafo 18V 0,33VA.jpg
afmeting 22x23mm, 15mm hoog
Printtrafo 18V 0,33VA.jpg (15.14 KiB) 1073 keer bekeken

3. Gelijkrichter B250C1500
Bij Dick kon ik de gelijkrichter B250C1500 niet vinden, wel een brugcel 400V 1,5A rond €0,25/stuk. Is deze ook geschikt?
Brugcel 1,5A rond en 1A DIL.jpg
De ronde (10mm) is 400V en 1,5A
Brugcel 1,5A rond en 1A DIL.jpg (20.7 KiB) 1073 keer bekeken

4. Zekering
Voor de zekering heb ik gekozen voor een glaszekering 5x20mm snel 0.160A €0,20/stuk. De waarde heb ik als volgt berekend: 220V * 0.16A = 35.2VA. Mijn voeding is 12V 3.5A. 35.2VA / 12V = 2.93A < 3.5A. Is mijn berekening juist?

Veel dank,
Wai

gniaw

Berichtdoor gniaw » di 13 jul 2010, 12:36

Waarschijnlijk heb ik de verkeerde relais gekozen. Voor mijn toepassing is er relais met maaktcontact nodig. Bij Dick zijn er alleen relais met 1xmaak verkrijgbaar. Als ik de eerder genoemde printtrafo 18V 22mA 0,33VA kies, heb ik dus 4 stuks relais 24Vdc 1xmaak nodig. Onduidelijk of de printtrafo 18V DC of AC is? Of moet ik een printtrafo 21V 16mA 0,33VA nemen?
Schrack relais 24Vdc 1xmaak.jpg
Schrack relais 24Vdc 1xmaak.jpg (22.35 KiB) 1005 keer bekeken

Veel dank,
Wai

DKM

Berichtdoor DKM » zo 22 mei 2011, 21:55

Wat nou twee linkerhanden. Dan val ik in het rijtje geen handen :hide:

Terug naar “Oude Showcases”