eerste speakerset, [Optisch klaar!]

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

matthijs1988

eerste speakerset, [Optisch klaar!]

Berichtdoor matthijs1988 » wo 11 aug 2010, 22:27

Hoi allemaal,

Als nieuw forumlid zal ik me eerst even voorstellen.

Mijn naam is Matthijs,
22 jaar oud, thuiswonend en doe een duaalstudie mechatronica op de Haagse hogeschool en ben software-engineer in opleiding

waarom een speakerset?
Ik speel sinds een half jaar digitale Piano. Dit bevalt me erg goed, maar in de tussentijd baal ik meer en meer van de 8 watt ovale speakertjes er in zitten die niet de kwaliteit leveren die ik wil horen. Ik heb er een focal subwoofer aangeknoopt die het laag aanvult en dat klinkt al een stuk lekkerder. Hoe dan ook het klinkt lang niet optimaal want er is niets van crossover oid ingesteld. daarbij komen de kastresonanties (plastic) mij de neus uit. Echter, met een koptelefoon op, klinkt de piano als een professionele vleugel in een concertzaal "bijwijzevanspreken"

Toen ik dit forum tegenkwam heb ik besloten zelf een goede set speakers te bouwen en deze via een externe versterker op de Piano aan te sluiten. Dit uiteraard na het me blijven vergapen aan de geniale ontwerpen die op het staan. het valt me echt op hoe diep er op ingegaan wordt om maar het perfecte resultaat te bereiken. Hulde! Verder heb ik me verdiept in het boek "luidsprekerkasten ontwerpen" wat ik gekocht heb bij Titus (Speaker & Co, haarlem)

Wat zijn de eisen
- 2-weg bassreflex ontwerp
- wijde frequentie karakteristiek (piano gaat gruwelijk laag tot hoog genoeg (verder dan mijn trommelvliezen))
- Kleine (mooie) behuizing
- het mag lang duren voordat ik klaar ben met de kasten, maar het moet wel perfect

driverkeuze
midwoofer,
http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fweb.mit.edu%2Fcwu%2FPublic%2Fshoebox%2FExtremis6.8Datasheet.pdf&ei=jAhjTMrvKMiOOLL4uaUK&usg=AFQjCNHX4Ft0mLZxlt4FbaF8pk2RRqH4Jw&sig2=y046tkY2QcXibkIq-rV9Mw
Op de site van Tony Gee zag ik de Extremon. De keuze van de midwoofer (Adire Extremis) sprak me meteen aan.
deze kan namelijk enorm laag voor zijn kleine afmetingen, en heeft geen bijzonder grote kast nodig.
verder is de frequentiekarakteristiek goed vlak, rolt pas af tegen de 8 Khz en heeft een goede on axis afstraling tot hoge frequenties.
prima driver dus. Enkel minpuntje, gevoeligheid is zo'n "85 db/m/1 watt" in de praktijk gemeten.
ondanks dat de driver al lang niet meer geproduceerd wordt kon ik toch nog ergens een setje vandaan ritselen.

tweeter,
http://shop.speakerenco.nl/images/PDF/VifaHT.pdf
Hier heb ik iets minder kaas van gegeten. Ik ben gewoon gegaan voor de Vifa HT-275/2. deze heeft een enorm vlakke response,
maar heeft een hoge resonantie frequentie en is niet laag inzetbaar. vandaar dat deze ook niet erg duur is.

crossover
Uiteraard ga ik hier nog niets aan doen voordat ik fatsoenlijke metingen heb laten doen. wel kan ik vertellen dat het een passief
filter wordt, en dat deze aftesteld zal zijn op ong. 3.5Khz. Erg hoog. zeker in vergelijking met het design van Tony Gee's extremis.
De reden hiervan is dat de extremis gewoon heel erg goed presteert op hoge frequenties, ook on axis. daarbij is het menselijk
gehoor hier veel minder gevoelig voor fase verdraaing dan op lagere frequenties.

kastinhoud en BR
De kastinhoud wordt 21 ltr. (aanbevolen volgens de datasheet van de extremis)
de BR zal worden afgestemd op 33 hz, en wordt geplaatst in de achterzijde van de kast.

design
Het design van de kast wordt afgekeken van de kef XQ reeks.
dat houdt hetvolgende in:

vlakke voor en achter-zijde,
bolle zijkanten, bolle onder en boven-kant.
het bol maken van de speaker wil ik bereiken met buigplex
alle zijden worden 22 mm dik.

meer informatie volgt aanstaande zaterdag,

groetjes,
Matthijs
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door matthijs1988 op di 23 nov 2010, 21:55, 4 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Eerste bericht, eerste speakerset

Berichtdoor Henkjan » wo 11 aug 2010, 23:24

weliko Matthijs, mooie binnekomer

Casper

Berichtdoor Casper » do 12 aug 2010, 10:46

Wauw, meteen al zo'n speaker!

matthijs1988 schreef:crossover
Uiteraard ga ik hier nog niets aan doen voordat ik fatsoenlijke metingen heb laten doen. wel kan ik vertellen dat het een passief
filter wordt, en dat deze aftesteld zal zijn op ong. 3.5Khz. Erg hoog. zeker in vergelijking met het design van Tony Gee's extremis.
De reden hiervan is dat ik de extremis gewoon heel erg goed presteert op een hoge frequentie, ook off axis. Ook is het menselijk
gehoor veel minder gevoelig hiervoor dan op lagere frequenties.
Je gehoor is toch juist op z'n gevoeligst rond de 3,5kHz? Dat is af te lezen uit de grafiek op deze website.

arjank

Berichtdoor arjank » do 12 aug 2010, 11:41

Een andere zeer goede midwoofer die, vind ik, als enige subwoofer en mid kwaliteiten weet te combineren is deze http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1721.htm
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

Forza

Berichtdoor Forza » do 12 aug 2010, 11:50

Waarom bouw je niet gewoon de Extremon van Tony Gee na? Het is natuurlijk veel leuker om zelf aan de slag te gaan met het meten en vervolgens berekenen van het filter, maar als eerste project zou je ook wat makkelijker kunnen beginnen en gewoon het ontwerp van Tony nabouwen.

Maar toch heel veel succes!
En klaar is het resultaat.

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » do 12 aug 2010, 12:29

Casper schreef:Wauw, meteen al zo'n speaker!

matthijs1988 schreef:crossover
De reden hiervan is dat ik de extremis gewoon heel erg goed presteert op een hoge frequentie, ook off axis. Ook is het menselijk
gehoor veel minder gevoelig hiervoor dan op lagere frequenties.
Je gehoor is toch juist op z'n gevoeligst rond de 3,5kHz? Dat is af te lezen uit de grafiek op deze website.

Hoi Casper, Thanks voor je reactie.

aangaande de crossoverfrequentie:
Je hebt gelijk wat de gevoeligheid voor geluidsdruk betreft. Echter van wat ik gelezen heb (ik weet er niet exact het fijne van,) blijkt dat in de range waarin normaal gezien gecrossed wordt, tussen de 300 hz en 3000 hz, het gehoor nog erg gevoelig voor fase verdraaing. uiteraard verhelpen we dat door bijvoorbeeld de tweeter om te polen oid. maar de fase verdraaing blijft veranderen vanaf het crossoverpunt. (helaas heb ik hier geen technische verantwoording voor. verbeter me als ik ongelijk heb). na 3 khz horen we de plaatsing van het geluid steeds minder goed.
Misschien is dit ook de reden dat een breedbandertje zo natuurlijk in het gehoor ligt.

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » do 12 aug 2010, 12:36

arjank schreef:Een andere zeer goede midwoofer die, vind ik, als enige subwoofer en mid kwaliteiten weet te combineren is deze http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1721.htm

inderdaad zeg! en nog een goede gevoeligheid ook.. hoe krijgen ze het voor mekaar.

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » do 12 aug 2010, 12:42

Forza schreef:Waarom bouw je niet gewoon de Extremon van Tony Gee na? Het is natuurlijk veel leuker om zelf aan de slag te gaan met het meten en vervolgens berekenen van het filter, maar als eerste project zou je ook wat makkelijker kunnen beginnen en gewoon het ontwerp van Tony nabouwen.

Maar toch heel veel succes!

Hej, Thanks voor je reactie.

Je hebt opzich gelijk.. misschien doe ik dat ook wel uiteindelijk.. Ik ben alleen niet zo dol op het lage crossoverpunt. (zie mijn reactie op caspers vraag)

aan de andere kant lijkt het me wel erg leuk om zelf een crossovertje te maken. aangezien de karakteristiek van beide drivers vrij vlak zijn denk ik ook dat het niet heel erg moeilijk is. ik begin gewoon met een 2e order Linkwitz-Riley filter met een simpele spanningsdeling om de tweeter wat af te zwakken.

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » za 14 aug 2010, 20:03

Kleine update.

De voorkant en achterkant zijn in 22.5° gedecoupeerzaagd en vervolgens netjes gemaakt met een bandschuurmachientje die ik vanochtend bij de aldi heb gehaald
Top zo'n apparaatje! ten sterkste aan te bevelen. (kun je lekker je foutjes wegschuren(A))
alle ribben heb ik ook af intussen. (zie. de laatste afbeelding in post 1)
Ik zal maandag even een fotootje plaatsen van de progressie.

ik heb 2 vragen.

1.) wat is jullie ervaring met het bevestigen van filters. hebben deze nog effect op het geluid in de manier van plaatsen?
ik zit namelijk te denken om een vierkant plaatje uit de achterkant van de speaker te zagen. hier de filter op te bouwen en tevens de poolklemmen.

2.) ik wil het liefst een flared br. poort.. echter van de juiste maat zijn deze best schaars.
Is het mogelijk om pvc te verhitten en dan over een taps voorwerp te schuiven en deze zo "flared" te maken?

SuperR

Berichtdoor SuperR » zo 15 aug 2010, 12:28

Als het toch een langdurig project mag worden kun je ook kijken naar 4-kanaals actief filteren en versterken. Ik denk dat je dat als Mechatronica/Software-man wel leuk vindt. Je kan eens beginnen met het maken van een 4e orde filtertje waarvan je het volume en de kantelfrequentie kan instellen.
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#3 (zoiets, niet bijster moeilijk en erg flexibel wat betreft instellingen)
Met andere woorden;
Je filtert je bronsignaal van je piano naar twee individuele signalen. Één bedoeld voor je laagweergave en één voor je hoogweergave. Het veranderen van je kantelfrequentie is dan zo eenvoudig als het veranderen van een weerstandje (of draaien aan een potmeter). Ook het volume van de twee verschillende weergaves kun je eenvoudig op elkaar afstemmen. Deze optie is natuurlijk alleen mogelijk als je een 4 kanaals versterker hebt of gaat maken.

Met de wat meer klassieke manier van filteren is natuurlijk ook niks mis hoor, maar gezien je studie leek het me het vermelden wel waard.

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » ma 16 aug 2010, 22:41

SuperR schreef:Als het toch een langdurig project mag worden kun je ook kijken naar 4-kanaals actief filteren en versterken. Ik denk dat je dat als Mechatronica/Software-man wel leuk vindt. Je kan eens beginnen met het maken van een 4e orde filtertje waarvan je het volume en de kantelfrequentie kan instellen.
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#3 (zoiets, niet bijster moeilijk en erg flexibel wat betreft instellingen)
Met andere woorden;
Je filtert je bronsignaal van je piano naar twee individuele signalen. Één bedoeld voor je laagweergave en één voor je hoogweergave. Het veranderen van je kantelfrequentie is dan zo eenvoudig als het veranderen van een weerstandje (of draaien aan een potmeter). Ook het volume van de twee verschillende weergaves kun je eenvoudig op elkaar afstemmen. Deze optie is natuurlijk alleen mogelijk als je een 4 kanaals versterker hebt of gaat maken.

Met de wat meer klassieke manier van filteren is natuurlijk ook niks mis hoor, maar gezien je studie leek het me het vermelden wel waard.

Hey SuperR,

lijkt me inderdaad gaaf... helaas beschik ik niet over 4 kanaals versterker. maar uiteraard zeker het bekijken waard. balen dat die site uit de lucht is(momenteel)
deze keer houd ik het even bij een ouderwets passief filtertje;)
Ik begin het zo leuk te vinden dat ik in de toekomst wel meer wil bouwen dus wie weet:)

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » ma 16 aug 2010, 22:45

Onderstaande afbeelding toont de progressie

volgende stappen:

- gaten in de voorkant frezen voor de speakers.
- gaten in de voorkant frezen voor de BR poortjes.
Heb besloten (lees berekend) dat dit er 2 worden. met een binnendiameter van 33.5mm en een lengte van 220 mm
In plaats van de achterkant, komen ze toch in de voorkant. dit omdat ik niet al te veel ruimte wil geven aan de speakers.
- Buigplex plakken.
- Filter maken.
- Fineren/verven

Gr. Matthijs
Laatst gewijzigd door matthijs1988 op ma 16 aug 2010, 23:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 16 aug 2010, 22:48

Matthijs, zou je de foto's willen uploaden naar t forum en niet linken vanaf een een of andere externe site, straks zitten we met allemaal rode kruisjes

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » ma 16 aug 2010, 23:06

Henkjan schreef:Matthijs, zou je de foto's willen uploaden naar t forum en niet linken vanaf een een of andere externe site, straks zitten we met allemaal rode kruisjes

hoi Henkjan,

geen probleem. bij deze gefixt.

wat is eigenlijk de reden dat het niet dat het niet mag?

gr, Matthijs

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 16 aug 2010, 23:09

bedankt

precies wat ik zeg, door ze op de server te plaatsen, weten we zeker dat zolang als het forum bestaat, de plaatjes er bij staan. kijk voor de lol maar eens in de oudere topics, daar ontbreekt nu een hoop beeldmateriaal omdat we toen die upload mogelijkheid nog niet hadden. (en een nevenvoordeel is dat onze server meestal een stuk sneller is dan bv imageshack)

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » za 04 sep 2010, 20:19

Alweer een tijdje geleden dat ik progressie heb laten zien, maar het is weer zover...

Gaten voor de speakers en de basreflexpoorten zijn er in gefreesd.
Draadbusjes zitten in de baffle voor het makkelijk bevestigen van de speakers. Om er zeker van te zijn dat ze niet gaan meedraaien heb ik ze met 2-componentenlijm vast gezet.
Beide frames zijn verlijmd. Nu alleen nog de zijkanten, boven en onderkant beplakken met buigMDF

Behalve leuk, is het ook erg leerzaam. Mocht ik in de toekomst nog een set speakers maken dan ga ik dat op veel punten anders aanpakken. op de foto's zijn een paar oneffenheden te zien die ik gewoon had kunnen voorkomen door wat meer ervaring te hebben met gereedschappen ed. maarja, ik zeg maar zo. een potje bruislijm doet wonderen:-)

b_force

Berichtdoor b_force » za 04 sep 2010, 22:59

Waar heb je in hemelsnaam die Extremis vandaan? :shock:

Bedenk trouwens wel iets met de extremis, deze begint vanaf zo'n 1,5-2kHz gek te doen.
Flink te hobbelen. Dat is vooral te zien in CSD en Burst Decay grafieken. Duidelijk een probleemgebied.
Ook op HTGuide hebben JohnMarsh en Jkrutke het er over dat het een problematisch gebied is.

Het liefste zul je dus laag moeten crossen.

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » ma 06 sep 2010, 14:13

Die heb ik na lang zoeken gevonden bij een belgische zaak.. "Orbit audio" niet bijzonder goedkoop maarja ook niet vreselijk duur. ze zijn ook vrij uniek in prestatie..
Heb je een bron waar ik die Burst decay diagrammen kan vinden? ik vind de CSD's en watervalplots die op het net staan van dit ding behoorlijk netjes.. wel 2 relatief grote dips na 1 khz en 2 khz, daarna al niet echt meer dus ik maak me daar niet erg druk over.

eerst maar is goede metingen doen. vervolgens even zien of een hoge Xover goed zou doen.

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » ma 13 sep 2010, 13:14

ondernomen acties:

PVC pijpen trompetvormig gemaakt.
Hierbij de volgende techniek toegepast. warm maken dmv gasbrander, vervolgens over een bierflesje heen schuiven. deze heeft aardig de vorm van een goede flare.
achteraf bleek dat ik ook nog een verfbrander had. hiermee is het (denk ik) nog makkelijker.

Loodbitumen
Waar dit mogelijk was heb alvast loodbitumen geplakt.

Eerste laag buigMDF geplaatst
opzich nog aardig zwak spul dat buigmdf.. bij het zagen ervan moet duidelijk worden opgelet welke kant de zaagtanden op staan zodat deze geen stukjes mdf weg slaan.
verder wordt het wel mooi glad.
Hierna nog een laag buigmdf omgekeerd en dan zou het goed moeten zijn. de lijm is niet aan te slepen trouwens.

het begint eindelijk ergens op te lijken.

Sjaudio

Berichtdoor Sjaudio » ma 13 sep 2010, 20:43

Zo! Dat ziet er donders goed uit voor een eerste zelfbouw kast. Grif dat veel mensen met wat meer ervaring dat niet gaat lukken.

Petje af!

b_force

Berichtdoor b_force » ma 13 sep 2010, 21:44

matthijs1988 schreef:Die heb ik na lang zoeken gevonden bij een belgische zaak.. "Orbit audio" niet bijzonder goedkoop maarja ook niet vreselijk duur. ze zijn ook vrij uniek in prestatie..
Heb je een bron waar ik die Burst decay diagrammen kan vinden? ik vind de CSD's en watervalplots die op het net staan van dit ding behoorlijk netjes.. wel 2 relatief grote dips na 1 khz en 2 khz, daarna al niet echt meer dus ik maak me daar niet erg druk over.

eerst maar is goede metingen doen. vervolgens even zien of een hoge Xover goed zou doen.

Bij Zaph zie je wel degelijk rommeligheid in CSD en Freq responsie.
Voor de rest moet je even zoeken op HTGuide, topic weet ik niet meer.

Orbit ken ik zeker wel, maar laatste tijd kreeg ik absoluut geen reactie meer op e-mails.
Heb mijn Extremis maar verkocht

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » vr 17 sep 2010, 19:19

Sjaudio schreef:Zo! Dat ziet er donders goed uit voor een eerste zelfbouw kast. Grif dat veel mensen met wat meer ervaring dat niet gaat lukken.

Petje af!

:-) thanks! nu nog hopen dat de afwerking ook lukt;)

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » vr 17 sep 2010, 19:26

2e laag buigmdf zit er bijna op.. alleen onder en bovenkant nog..
super dat buigmdf. de groeven die er in zitten zijn een uitkomst voor constructielijm. Voorkomt een soort van aquaplaning maar dan met lijm..

er kan bijna gemeten worden:D...

ultrasound

Berichtdoor ultrasound » do 30 sep 2010, 22:20

Hoi Matthijs,
We hebben elkaar vanmiddag ontmoet bij Speaker & Co in Haarlem en heb daar je meegenomen project kunnen aanschouwen. Prachtig hoor! Niet de eenvoudigste kastvorm om mee te beginnen. Ook de speaker type keuze is top.
Hierbij nog de link van de Amerikaanse zelfbouw website van een bouwverslag met de Extremis midwoofer
Ook daar wordt een lage crossover frequentie gebruikt in combinatie met een hele goede SEAS tweeter; echter dat filter gaat behoorlijk diep in de gat in de portemonee slaan als ik de hoeveelheid componenten bekijk. Maak het ook niet te groot, want je kunt het alleen nog maar door de woofer opening naar binnen krijgen, tenzij je het extern wilt houden.

http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=12992&highlight=adire+extremis

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » do 30 sep 2010, 22:26

ondernomen acties:
- de grofste oneffenheden weggewerkt met MDF-alabastine
- Vandaag mijn eerste metingen verricht bij Titus van Speaker & Co.
- een filter gesimuleerd in Speaker Workshop.

Ik ben niet ontevreden over de meetresultaten.
Handig programma dat Speaker Workshop.
Ik had wel moeite om dat programma even door te krijgen,
maar uiteindelijk is het toch gelukt een simpel filtertje te designen

zie de resultaten hieronder:

Terug naar “Oude Showcases”