eerste speakerset, [Optisch klaar!]

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

matthijs1988

eerste speakerset, [Optisch klaar!]

Berichtdoor matthijs1988 » wo 11 aug 2010, 22:27

Hoi allemaal,

Als nieuw forumlid zal ik me eerst even voorstellen.

Mijn naam is Matthijs,
22 jaar oud, thuiswonend en doe een duaalstudie mechatronica op de Haagse hogeschool en ben software-engineer in opleiding

waarom een speakerset?
Ik speel sinds een half jaar digitale Piano. Dit bevalt me erg goed, maar in de tussentijd baal ik meer en meer van de 8 watt ovale speakertjes er in zitten die niet de kwaliteit leveren die ik wil horen. Ik heb er een focal subwoofer aangeknoopt die het laag aanvult en dat klinkt al een stuk lekkerder. Hoe dan ook het klinkt lang niet optimaal want er is niets van crossover oid ingesteld. daarbij komen de kastresonanties (plastic) mij de neus uit. Echter, met een koptelefoon op, klinkt de piano als een professionele vleugel in een concertzaal "bijwijzevanspreken"

Toen ik dit forum tegenkwam heb ik besloten zelf een goede set speakers te bouwen en deze via een externe versterker op de Piano aan te sluiten. Dit uiteraard na het me blijven vergapen aan de geniale ontwerpen die op het staan. het valt me echt op hoe diep er op ingegaan wordt om maar het perfecte resultaat te bereiken. Hulde! Verder heb ik me verdiept in het boek "luidsprekerkasten ontwerpen" wat ik gekocht heb bij Titus (Speaker & Co, haarlem)

Wat zijn de eisen
- 2-weg bassreflex ontwerp
- wijde frequentie karakteristiek (piano gaat gruwelijk laag tot hoog genoeg (verder dan mijn trommelvliezen))
- Kleine (mooie) behuizing
- het mag lang duren voordat ik klaar ben met de kasten, maar het moet wel perfect

driverkeuze
midwoofer,
http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fweb.mit.edu%2Fcwu%2FPublic%2Fshoebox%2FExtremis6.8Datasheet.pdf&ei=jAhjTMrvKMiOOLL4uaUK&usg=AFQjCNHX4Ft0mLZxlt4FbaF8pk2RRqH4Jw&sig2=y046tkY2QcXibkIq-rV9Mw