eerste speakerset, [Optisch klaar!]

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

matthijs1988

Re: Eerste bericht, eerste speakerset

Berichtdoor matthijs1988 » do 30 sep 2010, 22:44

ultrasound schreef:Hoi Matthijs,
We hebben elkaar vanmiddag ontmoet bij Speaker & Co in Haarlem en heb daar je meegenomen project kunnen aanschouwen. Prachtig hoor! Niet de eenvoudigste kastvorm om mee te beginnen. Ook de speaker type keuze is top.
Hierbij nog de link van de Amerikaanse zelfbouw website van een bouwverslag met de Extremis midwoofer
Ook daar wordt een lage crossover frequentie gebruikt in combinatie met een hele goede SEAS tweeter; echter dat filter gaat behoorlijk diep in de gat in de portemonee slaan als ik de hoeveelheid componenten bekijk. Maak het ook niet te groot, want je kunt het alleen nog maar door de woofer opening naar binnen krijgen, tenzij je het extern wilt houden.

http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?t=12992&highlight=adire+extremis

Hoi Ultrasound,
thanks!.. toevallig dat je het project herkende.
het project waar je het over hebt heb ik wel eens eerder gelezen. Mooi ding. Snap alleen niet waarom die crossover zoo laag is.. De extremis lijkt mij juist prima geschikt als "midwoofer".
Ik ben trouwens benieuwd naar het project waar je mee bezig bent.. ik zie het binnenkort wel verschijnen.
grtz

matthijs1988

Re: eerste speakerset, [Luisteren naar ExperimenteerFilter]

Berichtdoor matthijs1988 » ma 18 okt 2010, 22:21

eindelijk is het zover..

beiden kasten en goedkope experimenteer filtertjes zijn klaar..

En ik ben tot nu toe niet ontevreden...

Ze doen niet onder voor een paar Kef Cresta 2's die hier staan, maar ze hebben naar mijn idee wel een behoorlijk brokkie meer hoog (klinkt wel lekker crisp uiteraard)..
Als ik alle componenten binnen heb voor mijn meetset ga ik eens meten om te kijken of dit klopt.

intussen ga ik me bezighouden met de afwerking.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

matthijs1988

Re: eerste speakerset, [metingen en filterontwerp]

Berichtdoor matthijs1988 » za 06 nov 2010, 19:17

Progressie...

4 filters geprobeerd waarvan de laatste al aardig goed klinkt.. helaas gaat dat niet op, want ik heb op aanraden van b_force een andere tweeter gekocht. Ik heb gekozen voor de vifa XT25 omdat de overnamefrequentie niet zo kritiek hoog licht als de voorgaande. Daarbij komt dat de tweeter een zeer goede reputatie heeft en in verschillende grote projecten wordt gebruikt (van Troels Gravesen)en zelfs in luidsprekers van Audio Physics..

verder ben ik aan de slag geweest met fineren.
Laatst gewijzigd door matthijs1988 op zo 07 nov 2010, 0:17, 1 keer totaal gewijzigd.

RUben

Berichtdoor RUben » za 06 nov 2010, 21:55

Netjes, toch iets van beuken? Verder weet ik niet of je het fineer met houtlijm doet of met contactlijm, mocht het enig probleem zijn, zou ik namelijk het tweede gebruiken (bison tix). Ook zou je nog een oplossing voor de BR gaatjes moeten zien te vinden, want die kan je niet fineren... toch?

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » zo 07 nov 2010, 0:31

RUben schreef:Netjes, toch iets van beuken? Verder weet ik niet of je het fineer met houtlijm doet of met contactlijm, mocht het enig probleem zijn, zou ik namelijk het tweede gebruiken (bison tix). Ook zou je nog een oplossing voor de BR gaatjes moeten zien te vinden, want die kan je niet fineren... toch?

Hoi Ruben,

Klopt... In eerste instantie zou ik voor eiken gaan, of teak (wat ik achteraf toch ietswat donker vind in vergelijking met de rest van mijn interieur) maar na even rondkijken vond ik beuken ook best mooi om te zien, en deze had een beetje een rosige gloed wat mij wel aansprak dus vandaar... Ik ben inderdaad voor de contactlijm methode gegaan, aangezien dit mij het makkelijkst leek. Is prima bevallen overigens. BR poorten zijn inderdaad een lastige. Tot nu toe heb ik het gewoon tot een afgetekende cirkel opgeschuurd, en de grens opgevuld met MDF alabastine voor een gladde overgang. Verdere afwerking moet ik nog over nadenken. Ik denk dat ik de gaten naar binnen toe in "mat zwart" verf. op deze manier hebben ze ong. dezelfde kleur als de speakers.

ultrasound

Berichtdoor ultrasound » vr 12 nov 2010, 20:41

hoi Mathijs,
Het ziet er netjes uit; Ook de XT25 is een hele goede en cleane tweeter.
Welke overname frequentie en welk orde filter gebruik je?

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » ma 15 nov 2010, 12:28

ultrasound schreef:hoi Mathijs,
Het ziet er netjes uit; Ook de XT25 is een hele goede en cleane tweeter.
Welke overname frequentie en welk orde filter gebruik je?

Hoi Ultrasound,

Ik weet nog niet exact hoe het filter er uit gaat zien. Ik ben momenteel aan het lakken.. 2e laagje zit er mooi op.. als dat af is ga ik eens meten aan de XT25. vervolgens het filter redesignen. Ik verwacht dat ik de xover zo rond de 2.5Khz gooi.. dit kan de xt25 goed hebben (de oude tweeter vond ik hier al niet meer lekker klinken). de afstraling van de extremis is hier ook nog redelijk, en met een 2e order filter zou de afstraling wel eens aardig vlak door kunnen lopen naar de xt25. Maargoed, ik zal mijn speculaties verder maar achterwege laten aangezien ik intussen heb gemerkt dat je er maar al te snel naast zit O:)

Hans80

Berichtdoor Hans80 » ma 15 nov 2010, 23:17

Matthijs, ik zie dat je zelf ook erg goed bezig bent. Ben benieuw naar je eindresultaat.
Groet, Hans

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » di 16 nov 2010, 22:21

Hele mooi speakers :D Ben ook zeer benieuwd naar het eindresultaat :D

matthijs1988

Re: eerste speakerset, [Optisch klaar]

Berichtdoor matthijs1988 » di 23 nov 2010, 21:53

thanks voor de reacties:)

instussen ben ik klaar met fineren en lakken.

Nu alleen nog (leren)meten en filteren...

RobertD

Re: eerste speakerset, [Optisch klaar!]

Berichtdoor RobertD » di 23 nov 2010, 23:15

Fraaie kastjes. Ben benieuwd wat voor filter hierin gaat komen.

Sjaudio

Berichtdoor Sjaudio » wo 24 nov 2010, 1:03

Wat een niveau voor een eerste speakerset! Ongelofelijk. Het niveau wordt steeds hoger hier, en ook geld voor deze weer dat ze zo naast een paar fabrieks monitors van 2000 euro per stuk kunnen staan qua afwerking.

b_force

Berichtdoor b_force » wo 24 nov 2010, 1:15

Ziet er zeker fraai ui!
De Vifa XT is een flinke verbetering! (zul je dadelijk ook wel merken hoe het klink) :D

Ik had persoonlijk een iets grotere BR-pijp genomen
Aan de andere kan is dit optisch mooi in evenwicht.

Mocht je vragen hebben met filteren, schroom niet om (weer :wink: ) te PB'en

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » wo 24 nov 2010, 21:31

Sjaudio schreef:Wat een niveau voor een eerste speakerset! Ongelofelijk. Het niveau wordt steeds hoger hier, en ook geld voor deze weer dat ze zo naast een paar fabrieks monitors van 2000 euro per stuk kunnen staan qua afwerking.

+1

Zit hier nog niet zo heel lang op dit forum om ook te kunnen beoordelen of het niveau zeer hoog licht, maar een 'vierkant kastje waar muziek uit komt' is het bij lange na niet :D
Is dit geen Elektor decembernummer 2010 waard? :D

b_force

Berichtdoor b_force » wo 24 nov 2010, 22:12

Wederom een Adire Extremis in Audio sepcial. :lol:

Ik weet niet of het een artikel waard is.
Drivers zijn bijna niet meer te krijgen namelijk.

RUben

Berichtdoor RUben » do 25 nov 2010, 14:10

Echt netjes geworden! Zijn die BR poorten ook nog gelukt? Kan het detail op de foto's niet zo goed zien.

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » za 27 nov 2010, 11:54

bedankt allemaal voor de positieve reacties:D

Ik heb vandaag mijn eerste meting gemaakt die er naar mijn idee realistisch uit ziet. microfoon geplaatst op één meter afstand van de speaker tussen de tweeter en de woofer in zodat ik van beiden op die plek de fase kan meten en hierop het filter kan baseren.. kan iemand mij vertellen of ik dit goed doe? of moet ik de gating dan anders plaatsen. verder zijn de metingen gedaan in mijn slaapkamer die ik (:oops: met matrassen en kussens bewerkt heb voor een minder rommelige response) het werkt in ieder geval aardig voor mijn idee.

bedankt B_force voor het aanbod! als ik alle metingen (goed) voor mekaar heb dan ga ik eens serieus met het filter beginnen en wellicht PB ik je dan. Ik heb de maten van de BR-pijpen genomen volgens een berekening met de formule uit vance dickason's "luidsprekerkasten ontwerpen".. redelijk simplitisch, maar wel ok verder geloof ik.. wanneer is poortruis hoorbaar? ik ken het fenomeen niet echt...

@Ruben.. BR-poorten zijn aardig gelukt.. ik maak binnenkort een foto'tje in daglicht voor een beter detail.

RUben

Berichtdoor RUben » za 27 nov 2010, 19:41

Als je met je oor luistert bij de BR poort dan hoor je met poortruis een soort wind/tocht door een tunnel geluid (mijn ervaring).

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » za 27 nov 2010, 19:58

En na lekker rommelen, trials & errors, staan ze lekker te spelen.
het klinkt echt lekker!

Wat de tweeter betreft.. details zonder scherpe cq. koude randjes. echt een significante verbetering tenopzichte van de oude tweeter

hieronder de meetresultaten, en het simpele 2e orde filter.
wellicht valt er nog verbetering te behalen aangezien het filter gebaseerd is op onderdelen die ik toevallig had liggen. De
mochten er dingen zijn die niet kloppen of beter kunnen dan hoor ik het graag... mijn kennis van meten en filteren is niet bijzonder groot.

gr. Matthijs

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » za 27 nov 2010, 20:48

RUben schreef:Als je met je oor luistert bij de BR poort dan hoor je met poortruis een soort wind/tocht door een tunnel geluid (mijn ervaring).

Oké, ik heb het even geprobeerd, maar ik hoor het niet echt.. misschien is het zal ook wat "hoger volume" afhankelijk...

RUben

Berichtdoor RUben » wo 01 dec 2010, 11:04

...Of je hebt geen poort ruis.

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » za 22 jan 2011, 20:12

Allereerst tof dat ik genomineerd ben! bedankt hiervoor:)

Uiteraard was het zaak dat de speakers in 2010 af zouden zijn. Aangezien ik in de kerstvakantie de laatste puntjes op de i heb gezet mochten ze voor "2010 ZBA speakers" door..

Het is dan ook wel zo netjes om te laten zien wat ik eind december nog gedaan heb.. Eigenlijk maar één ding, en da's een baffle step correctie.
bijgevoegd zijn afbeeldingen van de simulatie en een meetresultaat. het is niet een hele mooie meting. Dit heeft vooral te maken dat het in mijn slaapkamer is gemeten, en ik had geen zin om de kamer wéér vol met matrassen en beddengoed te stoppen. Tijd dus voor een portabele eindversterker zodat ik ook in andere ruimten kan meten.

Verder ben ik bezig geweest met wat andere projectjes zoals het maken van speakerstands van beukenhout, waarvan er één af is, en een tafeltje van hetzelfde beuken.

gr. Matthijs

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 28 jan 2011, 10:48

Dat zijn een stel nette stands, ziet er goed uit!

Dat maakt ze echt af :).

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » vr 28 jan 2011, 20:29

Dat zijn idd leuke stands :D
Zijn ze ook stevig zat voor die speakers? Kan zijn dat het optisch bedrog is, maar zo op foto heb ik het idee dat je speakers niet echt heel licht zijn van gewicht :D

suc6 met de uitslag van ZBA 2010

matthijs1988

Re: eerste speakerset [af]

Berichtdoor matthijs1988 » za 29 jan 2011, 22:31

Thanks Cobaltjeh en EppeRRR:)

De speakers zijn inderdaad behoorlijk zwaar. Ik dacht zo'n 16 a 17 kg. In verhouding zijn ze inderaad wat slank, maar doordat de 2 schotten aan beiden kanten zijn verzonken in de plateaus zijn de stands behoorlijk stijf. De stands zijn voornamelijk bedoeld om de luidsprekers op oorhoogte te brengen/het geheel er wat leuker uit te laten zien en daarvoor voldoen ze prima

Ik vrees alleen dat ze niet aan het certificaat "high end" voldoen aangezien ze heel lichtjes meetrillen bij laagmidden frequenties (ik verwacht door het koppelen van spikes), maar aangezien de armleuningen van mijn luisterstoel dat ook doen, maak ik mij daar niet erg druk over...

Terug naar “Oude Showcases”