bookshelf bs1 (seas excel units)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

bas focal m180
Contacteer:

bookshelf bs1 (seas excel units)

Berichtdoor bas focal m180 » wo 18 aug 2010, 22:44

DE bookshelf is een luidspreker uit hobby-hifi, een 3-weg in een compackte behuizing,als perfekter nahfeld monitor bestempeld,ze komen op 2,20m afstand te staan dus oke voor wat ik wil .
De units alle van seas excel.
Laag seas excel w22ex001.
Mid seas excel w12cy001.
hoog seas excel t29mf001.
Doel is een goed klinkende speaker dus een bestaand ontwerp.
Ik ga het bouwen simpel houden om het resultaat naar tevredenheid te krijgen , dus niet fineeren, dat wordt me te moeilijk ben ik bang.
Bijlagen
seas excel.JPG

Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: bookshelf bs1 (seas excel units)

Berichtdoor Martijn M » wo 18 aug 2010, 22:49

Dat is een heel mooi ding. Als ik me niet vergis ook met hele nette meetresultaten. Je hebt het over niet fineren. Ga je hem ook in natuursteen bouwen? O:)

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » wo 18 aug 2010, 23:20

ah, mooie units... ik hou erg van die Excel serie van Seas

btw: fineren is niet moeilijk, mits de kast een beetje gewone vormen heeft dan.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » do 19 aug 2010, 13:41

Martijn M schreef:Dat is een heel mooi ding. Als ik me niet vergis ook met hele nette meetresultaten. Je hebt het over niet fineren. Ga je hem ook in natuursteen bouwen? O:)

Klopt, zeer nette meetresultaten, dinsdag is het filter opgebouwd,
wat dempings matriaal en conecters halen.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » do 26 aug 2010, 21:45

Filters zijn klaar.
Zijn niet zo klein geworden als ik had gehoopt :lol:
Maar wel noodzakelijk om de excels top te laten spelen.
Bijlagen
filter bookshelf 1.JPG
filter bookshelf 2.JPG
filter bookshelf 3.JPG
schema.jpg
componenten.jpg

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 27 aug 2010, 21:38

Heb je ook een actieve opzet overwogen?

Als je 5-600 euro aan drivers per kant gaat uitgeven zou ik dat op z'n minst overwegen (tegenwoordige tijd, want het kan nog steeds) :mrgreen:

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » vr 27 aug 2010, 23:14

MichaelB schreef:Heb je ook een actieve opzet overwogen?

Als je 5-600 euro aan drivers per kant gaat uitgeven zou ik dat op z'n minst overwegen (tegenwoordige tijd, want het kan nog steeds) :mrgreen:

Heb ik aan gedacht, maar omdat ik alle gegevens heb voor een filter
geeft dat duidelijk mijn voorkeur.
Gezien het rendement van 83db , en mijn yamaha mx-1 eind versterker lijkt me dit de betere combinatie.

Mphus

Berichtdoor Mphus » za 28 aug 2010, 9:46

Beste bas focal m180,

Ik ben vrij nieuw op het gebied van zelfbouw maar denk je niet dat je overspraak gaat krijgen tussen de verschillende spoelen? Hier een link van een topic waar het een en het ander daar over besproken word: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=10157&hilit=budget.

Groeten Daan

dre

Berichtdoor dre » za 28 aug 2010, 10:50

de afstanden zijn redelijk,dus ik verwacht geen enorme problemen.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 28 aug 2010, 14:21

Laat me vooropstellen dat ik deze set erg mooi vind! Ben benieuwd naar de kasten die deze beauties mogen dragen! :)
Daar mag je best een meesterwerkje van gaan maken.

bas focal m180 schreef:Gezien het rendement van 83db , en mijn yamaha mx-1 eind versterker lijkt me dit de betere combinatie.

Er zijn uiteraard legio actieve oplossing met veel vermogen mogelijk. Sky is the limit. Overigens is de koek bij deze monitors bij zo'n 100Watt ook wel op. Daar wil je dan echt niet meer naar luisteren...

Wellicht ga ik een beetje teveel off-topic, maar ik doe een gooi:

Vermogen is erg relatief. In mijn, ahum, minder onderrichte recente verleden (op audio gebied) was ik altijd van mening dat ik minimaal 125Watt bij 8ohm "moest" hebben, tegen een relatief lage vervorming. Mijn luidsprekers vielen toen in de categorie 85-88dB gevoeligheid. Een eenvoudig rekensommetje leerde mij dat als ik 100-105dB wilde kunnen halen (orkest niveau in de zaal) ik minimaal 125Watt nodig had.

In werkelijkheid luisterde ik natuurlijk nooit naar dit soort niveau's. Ten eerste, omdat dit oncomfortabel is in de meeste woningen (galm, buren), ten tweede, omdat je bij nagenoeg alle speakers tegen het maximale aanzit (de meesten al dik daar overheen) en het daardoor NOG oncomfortabeler klinkt (vervorming).

Na veel lezen, luisteren en vergelijken (en meten) kwam ik tot de conclusie dat mijn behoefte eigenlijk meer in de richting van 30Watt lag. Dit staat een stuk minder sexy dan 125Watt, maar is absoluut realistisch. In verreweg de meeste gevallen zul je zitten te luisteren naar je muziek bij een vermogen van 1-2 Watt.

Zo bezien kom je dan in de erg betaalbare versterker klasse. Denk aan de vele Tripath oplossingen. Bij deze versterkers moet je denken aan 100 euro per speaker extra. Inclusief een MiniDSP kom je totaal op zo'n 300 euro, dat is incl. voeding en kastje waar alles in gaat (kan uit het zicht).

Wellicht vaker ge-qoute: een interessant artikel over passief vs. actief

Bovenstaande is absoluut NIET bedoelt als negatief, maar als overweging. Je kan het uiteraard later ook nog als upgrade doen (en wat een upgrade zou dat dan zijn! :mrgreen: )

dream theater

Berichtdoor dream theater » za 28 aug 2010, 14:57

Ik heb hier ook projectje liggen met deze units laat dan de W12 achterwege, meer een Trym dus maar dan wel al fraaie vloerstaander.Ik ben wel voorstander van actief en ben nog aan het dubben over hoe en wat, heb slechts ervaring met de Home Active plate amps van Hypex die waren al erg goed juiste crossovermodule gebruiken en klaar ben je.

Nu gekeken naar de nieuwe plate amps van Hypex de 2.100 & 2.400 maar is mij nog hocus pocus :? ben er nog niet uit hoe je dit correct toepast inregeld,meet etc.

Zal nu ook eens kijken naar MiniDsp en Tripath, is dat ook plug and play :?:

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » zo 29 aug 2010, 13:54

Deze speakers bouw ik op zoals hobby-hifi heeft opgegeven .
Tips advies en ideen altijd welkom.
Dan heb ik een goed spelend zetje waaraan eigenlijk niets meer (hoeft) te gebeuren.
Bouwen en luisteren.
Gezien het aantal div units +hypex2.100 die ik nog heb liggen ga ik tzt echt wel iets zelf ontwerpen .
Maar dan moet ik aan 2 dingen voldaan hebben.
1 een spelende speaker set, (daar ben ik mee bezig, zit nu zonder)
2 meet apparatuur(meten is weten)want je kunt bouwen wat je wil , meten is daarbij noodzakelijk en dat kan ik nog niet (geen meet apparatuur)

Ik heb in het verleden wel eigen knutsels gehad die best lekker klonken (inclusief dalen en pieken in het freqentie verloop, maar het lange na het er niet eruit halen van de gebruikte units was te wijten aan dat ik niks kon meten,geen referentie punt en geen ervaring.
Speakers bouwen kunnen leeken ,goede speakers bouwen kost tijd , maar dan worden ze wel beter en beter door de jaren heen .
En daar ligt wel een beetje de basis van een goed ontwerp, daarbij moet je ook een goede referentie punt hebben , een speaker waarvan je weet dat die goed is.
Die is in de maak. :D

dream theater

Berichtdoor dream theater » wo 09 mar 2011, 16:27

:?: spelen ze al :?:

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » do 10 mar 2011, 1:01

Nee jammer genoeg nog niet :cry:

Ik heb ook nog een setje hypex AS 2.100 liggen met wat drivers , een aantal verkocht en aangekocht om de hypex'en ook te kunnen gaan gebruiken.
Als het weer het toelaat kan ik weer wat gaan werken (verkoop italiaans ijs) waardoor er ook weer budget komt om wat aan te schaffen , hout halen voor 3 projecten (bookshelf en mini 3 ) en voor een audio meubel , vlakschuurmachine zou er ook nog moeten komen.

Als het een beetje mee zit dan zou ik begin mei eens flink aan de slag kunnen gaan met bouwen.

Maar dream theater heb jij nog vorderingen met de seas units?

Terug naar “Oude Showcases”