TV en Center speaker in één

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: TV en Center speaker in één

Berichtdoor Henkjan » vr 03 sep 2010, 23:49

die vraag was ook op t minidsp forum, iirc gaat dat gewoon goed

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 04 sep 2010, 9:49

Henkjan schreef:forum

Oh ja, ze hebben ook een forum... :oops:
"Macs aren't for everyone, but for those who can afford the best, it's silly to settle for less."

JvS

Berichtdoor JvS » za 04 sep 2010, 10:24

Wij hebben de MiniDSP 'live' geconfigureerd in onze kist/bootradio. Dat was dus met accuspanning en met USB aangesloten. En overigens hebben wij ook de minnen doorgelust. Dat werkt prima per twee uitgangen.

Eigenlijk hebben we dezelfde setup als jij, maar dan een ander doel. Een miniDSP, twee TA2024 versterkers, een DVC subwoofer en 2 fullrange visatons :).

Ik vind die MiniDSP echt met afstand het coolste product van 2010 trouwens!
Ik heb hem zelf ook.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 04 sep 2010, 11:11

JvS schreef:Wij hebben de MiniDSP 'live' geconfigureerd in onze kist/bootradio. Dat was dus met accuspanning en met USB aangesloten. En overigens hebben wij ook de minnen doorgelust. Dat werkt prima per twee uitgangen.

Bij mij werkt het op kanaal 1&3 wel, maar op 2&4 is dan alleen heeeel zachtjes iets te horen. Wat ik ook verander, geen ander geluid... Wellicht dat het anders werkt met een Sure 4x100? Ik soldeer ze wel per kanaal door nu, kost alleen 20 minuutjes meer tijd.
JvS schreef:Ik vind die MiniDSP echt met afstand het coolste product van 2010 trouwens!

Absoluut! Dat ding trapt derrière :mrgreen:

Ik heb vanmorgen een aantal metingen gedaan en mijn gehoor zat er toch behoorlijk naast. Waarschijnlijk komt dat doordat ik de hele dag in de garage bezig was met lawaaiige machines :^o

In totaal zijn er maar drie wijzigingen gedaan:
- 9.6Khz/+4dB/q1
- 1.5Khz/-2.5dB/q1.5
- 500Hz/-1.7dB/q2.2

Het laag heb ik buiten beschouwing gelaten, want dat wordt allemaal anders zodra het in de schouw ingebouwd is. Al met al een nette curve die lekker klinkt! Wat me ook opvalt, is dat de Tang Bands erg weinig bundelen. Als je de metingen onder de diverse hoeken bekijkt dan zit er erg weinig verloop in. Goeie zaak!

Oh ja, de metingen zijn gedaan met een window van 35ms, de delay is 32,13ms.
Ongefilterd, 40cm, TB, links.png

on-axis, 40cm, TB links DSP.png

30 graden, 40cm, links, DSP.png

on-axis groen, 30gr blauw, 45gr rood.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Macs aren't for everyone, but for those who can afford the best, it's silly to settle for less."

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 04 sep 2010, 11:45

Potverdorie zeg, ik zit nu 45 minuten te luisteren en heb bij sommige muziek tranen in m'n ogen (van de muziek).
Dat geeft wel aan dat deze speaker ECHT lekker klinkt, want er zitten stukken bij die ontzettende resonanties kunnen veroorzaken en die zijn er niet. Okee, er zijn wel een paar resonanties en die zitten in de laag kast. Deze ga ik nog te lijf met een paar verbindingsstukken, maar ze zijn niet storend!

1 van mijn favorieten blijft toch wel: Organ in splendour and majesty: J.S. Bach - Toccata and Fugue in D minor, BWV 565. Man wat klinkt dat ontzettend lekker! Sarah McLachlan klinkt ook super, daar zit in sommige stukken ontzettend veel laag in. Van de villa Felderhof CD, klinkt het Adagio ook fantastisch, Inessa Galante met Ave Maria.... tranen in m'n ogen.

Kudo's komen echt toe aan de Daytons en Tang Bands. Ik zou me er niet voor schamen om deze in een echt dure setup toe te passen (alhoewel dit bij elkaar ook al zo'n 350 euro kost).

Phew wat een muzikale tv-speaker :mrgreen: =D>

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » zo 05 sep 2010, 11:45

Misschien is het handig om ook nog een meting op ongeveer 80cm te maken en te experimenteren met een notch boven 10Khz om die resonantie daar wat te dempen. Als de breedbanders zo uit elkaar staan verwacht ik eigenlijk wel een iets ander of ax patroon.. :?
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

JvS

Berichtdoor JvS » zo 05 sep 2010, 11:51

Montana schreef:Misschien is het handig om ook nog een meting op ongeveer 80cm te maken en te experimenteren met een notch boven 10Khz om die resonantie daar wat te dempen. Als de breedbanders zo uit elkaar staan verwacht ik eigenlijk wel een iets ander of ax patroon.. :?

Ze spelen volgens mij niet als een centerspeaker, maar met een stereosignaal. En indien nodig (mono aangestuurd?) als een center.

Is het te overwegen om eventueel een derde tangband toe te voegen en die echt als center te laten spelen?
Ik heb hem zelf ook.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 05 sep 2010, 12:57

JvS schreef:
Montana schreef:Misschien is het handig om ook nog een meting op ongeveer 80cm te maken en te experimenteren met een notch boven 10Khz om die resonantie daar wat te dempen. Als de breedbanders zo uit elkaar staan verwacht ik eigenlijk wel een iets ander of ax patroon.. :?

Ze spelen volgens mij niet als een centerspeaker, maar met een stereosignaal. En indien nodig (mono aangestuurd?) als een center.

Is het te overwegen om eventueel een derde tangband toe te voegen en die echt als center te laten spelen?

Bij het meten heb ik uiteraard eerst de ene speaker en daarna de ander gemeten. In de basis zullen ze als stereo spelen als tv-speaker. Gaan we film kijken dan doet 'ie dienst als mono center speaker.

Ik heb er over gedacht om nog een dedicated speaker in het midden te zetten en deze apart te voeden, maar dat zou inhouden dat er NOG een amp en voeding in de behuizing moest. Nu heb ik die wel, maar dan kan ik die amp weer niet via de DSP laten lopen, welke maar 4 uitgangen heeft... Oh ja en mis ik nog de subs.
Kom je toch weer op de makkelijke keuze, die ik niet wil overigens :mrgreen: , een keuze schakelaar.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 05 sep 2010, 15:37

Jups jongens en meisjes, het is PLAKPLASTIC!!! :-& :lol:

Ziet er chique uit hoor en past prima bij de hoofdluidsprekers. Het beitsen ging er namelijk NIET mooi uit zien op de kopse kanten van het hout (test stukje). Daar wilden we niet de komende jaren tegenaan kijken.

Meuh, kwam er ook net achter dat ik nog maar 2 2k2 weerstandjes had liggen, terwijl ik er 3 nodig had... Op de center aansluitinge zit nu een 10k weerstand en die moet nu wel HEEL hard gezet worden (maar werkt wel). Die ga ik nog aanpassen, maar voor nu is het even okee.

tvBovenkant.jpg

tvMiniDSP.jpg

tvIngebouwd.jpg

tvZonder doek.jpg

To do:

- doek maken
- gaatjes van de kabels dichtkitten
- verstevigingsbalkjes in de sub behuizing aanbrengen
- lijmen
- in de schouw bouwen en inmeten.

JvS

Berichtdoor JvS » zo 05 sep 2010, 15:40

Nice.

Ik vind trouwens een ding irritant aan die MiniDSP. Dat er alleen tulpaansluitingen op zitten. Ik wil gewoon solderen (of misschien schroeven). Nu heb ik m'n draadjes op de tulpaanluitingen vastgesoldeerd :P. Ik zie dat jij afgeknipte tulpstekkers gebruikt :D.
Ik heb hem zelf ook.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 05 sep 2010, 18:16

Senks!

JvS schreef:Nice.
Ik vind trouwens een ding irritant aan die MiniDSP. Dat er alleen tulpaansluitingen op zitten. Ik wil gewoon solderen (of misschien schroeven). Nu heb ik m'n draadjes op de tulpaanluitingen vastgesoldeerd :P. Ik zie dat jij afgeknipte tulpstekkers gebruikt :D.

Jups, dat is idd. wat minder ja. Ik heb nog overwogen om de tulp aansluitingen er af te solderen, maar vond dit toch een beter idee (mocht ik het ooit willen hergebruiken). Ach, beide oplossingen werken, daar gaat het om :lol:

knuisje

Berichtdoor knuisje » zo 05 sep 2010, 19:04

MichaelB schreef:Wat gebeurt er als je de MiniDSP extern voedt met de aansluiting op het bordje EN je sluit USB aan om de configuratie te wijzigen? Het bordje wordt dan gevoed via 2 ingangen. Wat gebeurt er dan? (en nee, ik ga het niet zomaar proberen :mrgreen: )

Als niemand het weet, dan stuur ik ze wel een mailtje.

Dan gebruikt hij de voeding uit de USB-poort. Als je de USB-kabel eruit trekt schakelt ie weer over op de externe voeding.
( ͝° ͜ʖ͡°)

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » ma 06 sep 2010, 16:54

knuisje schreef:Dan gebruikt hij de voeding uit de USB-poort. Als je de USB-kabel eruit trekt schakelt ie weer over op de externe voeding.

Senks, dat antwoord had ik ook al van Henkjan gekregen en inmiddels heb ik getest en wadda joe noo: het werkt!

Zien jullie overigens iets aan de klep? Ik ook niet....

Ben helemaal vergeten te testen hoe warm de amp wordt na een uurtje stevig gebruik en heb vrolijk het deksel beplakt, GLOEIENDE! :evil:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » wo 08 sep 2010, 12:05

Mmmm, gisteren de complete setup eens aan de meter gehangen en nu blijkt dat het toch nog 7,5-8Watt verbruikt bij niets doen.
Nu is dat niet zo erg, alhoewel ik liever niets heb, maar er is best wel veel ruis te horen. De 2x100's van Sure zijn totaal stil, deze niet dus.

Zijn er stopcontacten, liefst enkele, die reageren op een afstandbediening van een tv? Dit zal dan een programmeerbare moeten zijn denk ik. Het gaat mij vermoedelijk te ver om zelf wat te bouwen... (kon ik dat maar :roll: ).

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » wo 08 sep 2010, 12:12

beter zoeken.... :oops:
editdeeplink werkt niet, hier is het plaatje:
610825_BB_00_FB.jpg

Het is een stopcontact met IR :mrgreen:
Laatst gewijzigd door MichaelB op wo 08 sep 2010, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 08 sep 2010, 12:20

Bedoel je zo iets?

link werkte niet

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=646452
Hans

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » wo 08 sep 2010, 12:24

JvS

Berichtdoor JvS » wo 08 sep 2010, 21:59

Niet echt positieve reviews daar :o
Ik heb hem zelf ook.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » wo 08 sep 2010, 22:12

Goeie, ik zie het...

Ff verder zoeken dan maar :(

JvS

Berichtdoor JvS » do 09 sep 2010, 14:55

"klik aan klik uit" niet een idee?

Ik weet niet of je een Logitech Harmony gebruikt. Maar die kan die dingen vast ook wel in een of andere macro bedienen :).
Ik heb hem zelf ook.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 09 sep 2010, 20:02

Deze werkt:
1505720 brennenstuhl.jpg

Gehaald bij de Hornbach voor 12,75 :goedzo:

Net getest en werkt perfect. Aanzetten is per direct, uitzetten gaat met een vertraging van 1 minuut. Toppie!

Het kriebelt om deze niet uit elkaar te halen en in te bouwen :mrgreen:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 09 sep 2010, 20:04

JvS schreef:"klik aan klik uit" niet een idee?

Ik weet niet of je een Logitech Harmony gebruikt. Maar die kan die dingen vast ook wel in een of andere macro bedienen :).

Oh ja, antwoord op je vraag. Die klik aan/uit dingen werken met RF en dat heeft onze Harmony niet...

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 11 sep 2010, 13:13

Werk in uitvoering...

Alles past ECHT mooi! :goedzo:
Net nog even een usb stekker gesloopt, zodat die in de behuizing kan blijven. Daar had ik even niet aan gedacht :oops:
Een connector aan de buitenzijde is niet nodig, aangezien het er permanent ingebouwd zit. 1x meten zou genoeg moeten zijn.

Vanavond de klemmen er af en de tv terugzetten. Ben benieuwd hoe het gaat klinken!
tvBodem passen.jpg

tvKlemmen.jpg

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 11 sep 2010, 14:02

Ik denk dat het geluid zich in zo een schouw duidelijk een afwijking zal geven dan in de garage.

Ik heb dat vreemde gevoel van binnen :oops:

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar het laag zal volgens mij duidelijk anders zijn in de schouw.
Hans

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 11 sep 2010, 14:08

hannesie schreef:Ik denk dat het geluid zich in zo een schouw duidelijk een afwijking zal geven dan in de garage.

Ik bedoelde met meten: inmeten en corrigeren :lol:

Uiteraard zal het in de schouw HEEL anders klinken en met name het laag nadrukkelijk aanwezig zijn.
Bij de metingen boven heb ik alleen de Tang Bands opgemeten. Hier zal, vermoed ik, niet veel aan gedaan hoeven te worden.

Ik meet het op met de tv op z'n plaats. De uiteindelijke situatie.

Terug naar “Oude Showcases”