2.1 Bosebeatertje

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Casper

2.1 Bosebeatertje

Berichtdoor Casper » za 28 aug 2010, 18:01

Inleiding
Ik had een tijdje geleden dit draadje gezien op GoT en ik had nog geen speakers bij de pc. Toen had ik een setje Visaton FRS8jes gekocht bij Conrad. Iemand verkocht kleine tweetertjes (Dayton ND20FA-6) op het forum, daar heb ik ook een paartje van genomen. Even een kastje gemaakt, blijkt dat er niet zoveel bas uitkomt. Gelukkig had Mipo nog een klein TangBand W5-1138sm woofertje in de aanbieding, die kon het mooi aanvullen. In dit topic heb ik daar wat mee geëxperimenteerd. Later had ik ook nog 4e orde bandpass geprobeerd, maar er kwam te veel rommel mee uit de poort. Daarom heeft het project een tijdje in de ijskast gelegen, totdat...

...ik zag dat een bandpass subwoofer ook met een passieve radiator kan! Die heeft geen vervelende poortresonantie. Samen met een spoel zorgt dat ervoor dat er bijna alleen maar bas uit de subwoofer komt.

Het ontwerp
Drivers:
-Dayton ND20FA-6
-Visaton FRS8-4
-TangBand W5-1138sm
-Dayton SD215-PR

De satellieten zijn ongeveer 0,45L GHP. Afmetingen 138 * 85 * 85 mm, gemaakt van 8 mm MDF (het goeie spul, van iemand die vloeren legt). Simulatie, voor de tweeter had ik de G20SC genomen en die iets aangepast:
simulatie satelliet (Boxsim).JPG

Filter: als je goed kijkt zie je dat ik de condensator van 0,33µF ben vergeten :oops:
filter (Boxsim).JPG

De subwoofer was lastiger te ontwerpen, aangezien ik geen programma ken dat een bandpass subwoofer met een passieve radiator kan berekenen. Het is een kubus geworden met ribben van 24,4 cm, gemaakt van 18 mm bouwmarkt-MDF. Ik had het zo gedaan met WinISD:
  1. gewone bandpass subwoofer berekenen, de voorste kamer bleek 2,8L te zijn, afgestemd op 66Hz
  2. passieve radiator en basreflex simuleren, allebei 2,8L en afgestemd op 66Hz
  3. de Q van de poort veranderen bij de basreflex simulatie, totdat beide grafieken ongeveer over elkaar heen vallen (Q = 7,5 in mijn geval)
  4. die Q invullen bij de bandpass simulatie
  5. ook een 1e orde lowpass-filter invoeren (filtering van de spoel), frequentie gegokt op 200Hz
  6. beetje spelen met de volumes en afstemfrequentie totdat er een mooie grafiek uitkwam
  7. weer een passieve radiator simuleren om te kijken hoeveel massa je erop moet schroeven
simulatie subwoofer (WinISD).JPG

en dan het bouwen zelf!
Ik had niet zo'n zin om alles netjes te gaan zagen, dus heb ik het met de decoupeerzaag gedaan. De randjes heb ik wat laten uitsteken en ze daarna eraf gevijld. Voor wat extra ademruimte bij de subwoofer heb ik de decoupeerzaag schuin ingesteld en ben ik daarmee nog langs de gaten gegaan. De satellieten zitten met houtlijm in elkaar, maar bij de subwoofer paste het zo slecht (kieren tot 4 mm) dat ik daar maar montagekit heb gebruikt. :D
3 pr en woofer.JPG

1 onderdelen subwoofer.JPG

5 subwoofer in elkaar.JPG

9 geschuurd.JPG

12 nieuwe filters.JPG

14 past precies.JPG

16 trio.JPG

Luisteren
Zo heb ik het neergezet om te testen:
19 testen geschuurd.JPG

Het klinkt best lekker, vooral met popmuziek. De gevoeligheid van de subwoofer past goed bij de gevoeligheid van de satellieten. De bas is lekker punchy maar met pianomuziek klinkt het wat zwaar (misschien overlappen de subwoofer en de satellieten elkaar te veel en zorgt dat voor een bult tussen 100 en 200Hz). De TBTL klinkt veel neutraler, maar die is meer om 'echt' naar de muziek te luisteren i.p.v. om te gebruiken bij de pc.

Ik heb het setje ook al bij de pc geprobeerd, m'n ouders moesten allebei lachen toen ik een THX demo aanzette. Alles gaat dan trillen. :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Casper op za 28 aug 2010, 20:48, 8 keer totaal gewijzigd.

arjank

Re: 2.1 Bosebeatertje

Berichtdoor arjank » za 28 aug 2010, 18:07

Leuk subje met het kleine broertje van de W6-1139 8) Wat dacht je, laat ik de zijde met de passieve radiator maar naar voren draaien zodat het wat indruk wekkender uit ziet? :D
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

Casper

Berichtdoor Casper » za 28 aug 2010, 19:21

Aan de achterkant zit alleen een klemterminal dus ja :D :lol:

Er zit nu ook een verhaaltje bij de startpost.

Juicie

Berichtdoor Juicie » ma 30 aug 2010, 16:45

Hoe heb je de subwoofer aangestuurd? Verder een erg leuk project! Misschien iets om voor mijn vriendin te maken.

Candisa

Berichtdoor Candisa » ma 30 aug 2010, 17:35

Leuk subje!

Volgens mij zijn sommige Logitech subwoofertjes ook zo gebouwd: een 4de orde bandpass subwoofer met een zichtbaar passief membraan van 8 of zelfs 10" met stiekem een kleiner woofertje er achter en die dingen klinken toch wel best lekker voor het geld, zeker de setjes die TangBand breedbandertjes gebruiken in de satellietjes!

Hoe zit het trouwens met de verhouding luchtverplaatsing woofer versus luchtverplaatsing PR bij zo een setup?

Ik heb zelf ooit het idee gehad (en er ook mee begonnen, de onafgewerkte lompe kist staat nog steeds in het tuinhuisje van mijn ouders :lol: ) om een 6de orde bandpass sub voor 2 12" subs te bouwen met 3 10" PR's in de achterkamer en een slotpoort in de voorkamer, en dit om in een Renault Cliootje te plaatsen :shock: :lol:

Isabelle

Casper

Berichtdoor Casper » di 31 aug 2010, 10:18

Bedankt! :D

Ja, o.a. Logitech (Z3 en Z4), Creative en Panasonic doen het ook zo, daar heb ik het van afgekeken. Logitech doet het zelfs met een 6e orde bandpass.
Juicie schreef:Hoe heb je de subwoofer aangestuurd? Verder een erg leuk project! Misschien iets om voor mijn vriendin te maken.
Gewoon parallel aan een van de satellieten, lekker simpel. :P In theorie is de filtering 1e orde elektrisch + 2e orde akoestisch en er komt vrij weinig mid door de PR heen, dus je hoort niet duidelijk waar de sub staat. Eigenlijk had de spoel wel wat groter moeten zijn, hij helpt pas vanaf een paar honderd hertz.
Candisa schreef:Hoe zit het trouwens met de verhouding luchtverplaatsing woofer versus luchtverplaatsing PR bij zo een setup?
Ik geloof dat de PR even ver heen en weer wappert als de woofer, terwijl de effectieve oppervlakte 2x zo groot is. Maar als je de voorkamer groter maakt heb je denk ik nog wel een grotere PR nodig.
Candisa schreef:Ik heb zelf ooit het idee gehad (en er ook mee begonnen, de onafgewerkte lompe kist staat nog steeds in het tuinhuisje van mijn ouders :lol: ) om een 6de orde bandpass sub voor 2 12" subs te bouwen met 3 10" PR's in de achterkamer en een slotpoort in de voorkamer, en dit om in een Renault Cliootje te plaatsen :shock: :lol:
:mrgreen:

De volgende keer dat ik passieve radiators gebruik ga ik er wel twee tegenover elkaar zetten, als het subje nu hard staat schuift hij weg.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 31 aug 2010, 14:52

Casper schreef:De volgende keer dat ik passieve radiators gebruik ga ik er wel twee tegenover elkaar zetten, als het subje nu hard staat schuift hij weg.

Mja, met bruut geweld blijf je dat houden. Wij hebben in de woonkamer een sub met 4x 12" Conrad speakers, downfiring BR. Maar die gaat gewoon wandelen als ie hard staat. :mrgreen:

Terug naar “Oude Showcases”