Showcase Nissan Almera [Alpair 5's inbouwen]

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

MrCaBLeGuY

Showcase Nissan Almera [Alpair 5's inbouwen]

Berichtdoor MrCaBLeGuY » vr 03 sep 2010, 21:06

Geen interesse in auto verhaal, skip naar tekst onder de foto's.

Omdat ik niet veel meer reed heb ik mijn Mercedes E300 TD combi ingeruild voor een Nissan Almera uit 2002 1.5 comfort (wegenbelasting & verzekering waren sky high). Omdat mijn eerste Auto een Nissan Almera (97) was en die erg prettig was, na van alles en nog wat weer een Almera gekocht maar dan het nieuwe type. Heb er een jaar in gereden maar viel me toch tegen. Nadelen, stoelen niet zo lekker, 1.5 16v zo traag als een slak (oude 1.4 was veel sneller) audio viel tegen (kleine deuren en alles trilt).

Kortom wat doe je je koopt je eerste auto nog een keer :) Eveneens uit het jaar 1997 (5 jaar ouder ;) ) maar nu de GTI variant (2.0l / 143pk @ 1140kg). De 2 liter motor (SR20DE) zit ook in andere types maar voor de marketing is hij in de Almera GTI genoemd. Heerlijke sportstoeltjes, 3 deurs hatchback (geweldig stevige & grote voordeuren), alles wat ik wil (elek ramen, airco) en zeer sportief. Deze variant heeft een ander onderstel dan de andere versies en een wegligging om bij te smullen. Een stuk beter dan de nieuwe variant van de Almera. Foto's (van de dealer overbelicht, komen nog wel mooie). Een genot om rustig in te rijden maar ook heerlijk voor zeer sportief rijden!

n15-01.jpg

n15-02.jpg

Dan nu de audio, passagier deur zit in de bitumen, net eerste MDF mal gemaakt voor de speaker in de deur. Tijdens het aftekenen zag ik in de schuur nog Monacors SPH-165KEPs liggen (en ook nog een setje SPH-165c). Kortom ik heb de mal gemaakt voor de Monacors ipv de Infinity Kappa 65.9CS woofers. Puur om te proberen, ik ben benieuwd hoe deze compacte Monacors (dan wel de KEP dan wel de C) klinken in een bitumen gedempte auto deur. Iemand die hier een idee over heeft (als het compleet kansloos is maak ik liever meteen de goede MDF mallen).

Edit: aanvullende info is wel handig.

- Impendantie van de Monacors is 8 ohm
- Wordt direct aangestuurd (zonder filter) met Ground Zero GZNA 4350 120w per kanaal @ 4 ohm
- Worden actief gefilterd met DSP in pioneer headunit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MrCaBLeGuY op vr 24 sep 2010, 18:01, 4 keer totaal gewijzigd.
"Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt."

wouter
Ook commercieel actief

Re: Showcase Nissan Almera N15 (1997) audio

Berichtdoor wouter » za 04 sep 2010, 11:45

Mooi topic, leuke tips.

Ik zou de tips van de dames hier straks serieus gaan nemen.

Mijn gevoel: die ~C is een mooie woofer maar heeft wel een grote magneet. Mits afgefilterd onderin (3x ervaring met losgeslagen koperen kortsluitring onder de stofkap bij de 4" versie) wellicht een mooie kick, al kan de KEP ook wel wat. Die zal denk ik een breedbandige curve hebben zonder ranzige pieken dus prima als laag mid aangezien de overgang naar de tweeter in de auto wat lastiger is dan op een baffle.

Ik ga dit volgen! Succes

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 04 sep 2010, 13:33

Bij deze...

Een goed geluid begint bij een goede inbouw en afstelling. Ik denk dat ik op dit forum niet hoef te vertellen dat zelfs de "beste" luidsprekers erg brak kunnen klinken in een verkeerde kast en/of verkeerd gefilterd, en dat je uit relatief "goedkope prullen" toch best mooie dingen kan toveren als je je eventjes bezig houdt met filtering en behuizing.

Wat voor speakers je ook gebruikt (dit is tenslotte iets dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken op basis van budget, smaak, eigenschappen...), een lekke blikkerige kist zal nooit goed klinken.
Je moet dus proberen een stevige dode gesloten kist te evenaren. Het metaal dempen met bitumen is dus zeer zeker een heel goed begin, maar niet het enige...

Een gesloten kist zou geen gesloten kist zijn moest ze niet... gesloten zijn! Zowat iedere deur bestaat uit een plastic deurpaneel, een metalen frame waar allerlei mechanismes en de deurpanelen aan vastgemaakt zitten en een buitenlaag.

Je hebt dus 2 mogelijkheden om een gesloten kist te bereiken:
- Ofwel gebruik je de gehele deur als gesloten kist en zorg je dat je deurpanelen zo luchtdicht mogelijk tegen het metaal zitten (een streepje siliconekit onder de contouren kan wonderen doen) en dat deze trillingsvrij zijn (dmv demping en/of bracing en/of glasvezelversterking).
- Ofwel (en dit is de meest gebruikelijke methode) gebruik je het gedeelte tussen het framewerk en de buitenlaag als gesloten kist. Voordeel hiervan is dat het makkelijker luchtdicht en trillingsvrij te krijgen is. Bij deze methode moet je plaatjes gaan snijden om alle openingen in het framewerk dicht te maken en vervolgens leg je er een laag bitumen overheen om het zaakje helemaal luchtdicht en trillingsvrij te maken.

Naast een luchtdichte en trillingsvrije kist is het ook belangrijk om een stevige baffle te hebben om de speaker in te monteren.
Een goede baffle zorgt er voor dat de speaker zelf minder zijn trillingen doorgeeft naar het deurpaneel/framewerk toe én dat de luidspreker luchtdicht in zijn "kist" zit.

MDF is zeker geen slecht materiaal, maar hou er rekening mee dat er in een deur altijd wat vocht kan komen via de raamrubbers en dergelijke, dus behandelen is de boodschap.
Maak dus een baffletje dat goed stevig en mooi vlak is waar de speaker perfect in past en maak dit baffletje zo stevig mogelijk vast aan het framewerk/deurpaneel. Ga achteraf ook nog eens langs de overgang tussen baffle en deurpaneel/framewerk met de siliconekit, zodat je daar geen lekken krijgt.

Best verwerk je trouwens ook inslagmoeren in de baffles zodat je de speakers er in kunt vast zetten met boutjes in plaats van met schroeven. Niet alleen vermijd je hiermee dat de schroeven dol gaan draaien na een paar keer de speakers er in en uit te bouwen, de speakers zitten hierdoor bovendien gewoon een stuk steviger vast!

Laat je niet gek maken door dure metalen speakerringen en dergelijke, die dingen doen helemaal niets tenzij je ze aan het framewerk van de deur vast bakt!
Om de speaker mooi luchtdicht in zijn baffle te bevestigen kun je er voor kiezen om de speaker er een beetje in te frezen in plaats van gewoon te monteren met de montagerand "op" de baffle en gebruik maken van een stukje dun kurk of rubber tussen de montageflens van de speaker en de baffle.

Isabelle

XC-C30

Berichtdoor XC-C30 » za 04 sep 2010, 14:07

Eventjes nog een kleine aanvulling:

Wat wou je gaan gebruiken qua tweeter en sub?

Ik heb net eventjes de respons bekeken van KEP en persoonlijk zou ik tussen 60Hz en 70Hz HP crossen en de tweeter ergens tussen 2K en 3K laten overnemen. Daarboven gaatie het denk ik wat lastig krijgen en beneden de 60Hz ga je een te snelle afrol hebben....
Je KAN de tweeter nog later laten overnemen (max 5K); maar je moet ook rekening houden dat de woofer opzich dus al een heel groot bereik voor de kiezen krijgt, en met de relatief lage x-max (4,75mm) moet je dan ook niet verwachten dat je er veel vermogen gaat aan hangen.
Een 2-weg blijft een compromis!
Thinking outside of the box is how knowledge is broadened

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 04 sep 2010, 14:08

told you :wink:

Edit:
In mijn beleving is het ook belangrijk dat de drivers het laag mooi optellen. Aangezien ik geen fase/delay instelling heb voor achter hanteer ik dat de drivers even ver voor als achter je gehoor moet zitten.

Het gekke is dat Intertechnik aangeeft dat bij je voeten de beste positie is voor luidsprekers in stereo opstelling. Bij het ontbreken van een centerspeaker is zo het verschil in afstand vanaf je oren tot de linker en rechter driver het minst groot. In de deur vlak bij de portiergreep is daarom het slechtst, al integreert dan je tweeter weer veel beter.

Ik heb zelf lang nagedacht over het creeren van een gelijke SPL van het hoog voor links en rechts.
Nooit uitgevoerd maar:

Als je een staande array maakt van 5 kleine tweeters en die richt op de andere stoel dan zal je door de bundeling ongeveer even veel SPL hebben op beide voorstoelen. Echter, dit valt haast niet te integreren. Een CD hoorntje zal ook zoiets moeten kunnen, dus de hogetonen hoorn links staat gericht op de rechter stoel en vice versa.

Alternatief is wellicht spelen via de voorruit, het weglengte verschil is dan ook in verhouding kleiner dan rechtstreeks uitgelijnte tweeters.

Sla ik door :| :lol:
Laatst gewijzigd door wouter op za 04 sep 2010, 14:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 04 sep 2010, 14:09

wouter schreef:told you :wink:

:lol:

XC-C30

Berichtdoor XC-C30 » za 04 sep 2010, 14:15

wouter schreef:told you :wink:

Braaaaaave jongen :lol:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 04 sep 2010, 14:23

O:)

btw, mijn edit een beetje logisch?

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 04 sep 2010, 14:29

wouter schreef:Alternatief is wellicht spelen via de voorruit, het weglengte verschil is dan ook in verhouding kleiner dan rechtstreeks uitgelijnte tweeters.

Sla ik door :| :lol:

Het vervelende is dat spelen via de voorruit een negatieve invloed kan hebben (en meestal heeft) op de klank. Ik ben dan ook voorstandster van de tweeters gewoon rechtstreeks te laten spelen, uitgericht naar een punt tussen de voorstoelen, op oorhoogte.
Op deze manier zitten zowel bestuurder als passagier ongeveer evenveel off-axis tegenover beide tweeters.

Het probleem met padlengtes kan opgelost worden met tijdcorrectie op 2 manier:
- De tweeter die het dichtste bij de bestuurder zit extra vertragen --> nadeel: vreemd podiumbeeld dat flink aan de oren kan trekken op de passagiersstoel
- De midwoofers zo plaatsen dat de padlengtes maximaal zijn (voor-onderin de portieren of in de kickpanels) en de padlengteverschillen in verhouding dus minimaal zijn, om dan vervolgens beide tweeters (die dichter zitten) zodanig te vertragen dat ze virtueel even ver zitten --> voordeel: doordat je links tegenover rechts geen afwijkende tijdcorrectie toepast, zal het podiumbeeld op beide zetels even goed zitten. Nadeel: tenzij je de padlengtes van de midwoofers zodanig kan maximaliseren dat de padlengteverschillen verwaarloosbaar worden, zal het podium vanuit beide luisterposities ietwat verschoven liggen.

Ikzelf ben voorstandster van de laatste methode en ga deze ook toepassen in onze wagen (zal er ooit wel eens van komen :lol: ). Om het podium toch vast te pinnen op de ideale plek zal ik gebruik maken van een centerspeaker. Op die manier zit niet alleen het podium op de goeie plek vanuit de bestuurdersstoel, maar -in tegenstelling tot wanneer je met links-rechts afwijkende tijdcorrectie werkt- óók op de passagiersstoel.

Isabelle

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 04 sep 2010, 14:37

Kan de werking van een centerspeaker bevestigen.

Mijn ouders hadden in een volvo S80 T6 een 5.0 systeem van Dynaudio. Met een 5.1 zou ik thuis geen stereo draaien, maar in de auto was het met de center aan wel echt heel mooi. Een mooi diep geluidsbeeld, zangers stonden verder voor je dan ik gewend was, met de center aan. Heel bijzonder klonk alles, alleen krankzinnig duur met 15.000,- euro voor alleen het audio+nav systeem.

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 04 sep 2010, 14:51

Klopt helemaal.
Ik ben zelf ook voorstandster van puur: stereo opname = 2 speakers dus...

Maar in een wagen:
- zit je niet op een ideale positie tegenover de speakers, maar vrij dicht tegenover de speakers aan de tegenovergestelde kant en belachelijk dicht bij de speakers aan uw eigen kant,
- zitten de speakers zelf verre van optimaal (woofer in de deur, eventuele mid ergens hoog in de deur of in het dashboard, tweeter op het dashboard of in de A-stijlen)
- heb je te maken met een omgeving die zelfs in de langste afmeting eigenlijk veel te klein is om muziek fatsoenlijk in af te spelen (wetende dat de gemiddelde woonkamer eigenlijk al krap is in het laag!)
- heb je te maken met gebogen glaspartijen, vreemde vormen in plastic en/of (kunst-)leder... gecombineerd met andere vreemde vormen in stof/alcantara/fluweel...
...waardoor je geen andere keuze hebt dan dingen te gaan forceren en corrigeren die in een huiskamer normaal gezien geen probleem vormen.

In een auto kan je bijna niet anders dan het center van het podium effectief fysiek op de juiste plek vast te pinnen. In een auto heb je van nature ook niet de akoestiek van een huiskamer, laat staan een concertzaal, dus als je dit helemaal perfect wilt gaan krijgen moet je ook nog eens dit effect kunstmatig gaan forceren door met bvb achterspeakers en/of flink wat dsp te gaan werken...

Een van de hardnekkigste mythes in de caraudio wereld is dat stereo opgenomen muziek inderdaad stereo moet weergegeven worden over 2 (sets) luidsprekers links en rechts vooraan in de wagen en zelfs in de competitiewereld wordt hier krampachtig aan vastgeklampt, maar feit is dat deze mythe helemaal niet opgaat in een omgeving met zo een foute akoestiek als een wagen!
Ik vraag me soms zelfs af of veel van die "profs" in de caraudio scene eigenlijk wel weten hoe een goede stereo-opname moet klinken en of ze eigenlijk wel een goede home-audio set hebben!

Isabelle

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 04 sep 2010, 15:14

ik gok dat hij een mini breedbander als tweeter gaat inzetten ;)

wat betreft de center: ik had in m'n vorige A6 (die had de tweeters in de deur) een klein centertje op de plek van de asbak zitten (speelde mee tot in t hoge mid, gewoon een 8cm breedbandertje met een spoeltje er voor) wat het stereo beeld echt enorm verbeterde. gewoon een mono signaal met eigen klein versterkertje. dat lichtgrijze vlak op de foto dus

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 04 sep 2010, 19:42

Een van de hardnekkigste mythes in de caraudio wereld is dat stereo opgenomen muziek inderdaad stereo moet weergegeven worden over 2 (sets) luidsprekers links en rechts vooraan in de wagen en zelfs in de competitiewereld wordt hier krampachtig aan vastgeklampt, maar feit is dat deze mythe helemaal niet opgaat in een omgeving met zo een foute akoestiek als een wagen!
Ik vraag me soms zelfs af of veel van die "profs" in de caraudio scene eigenlijk wel weten hoe een goede stereo-opname moet klinken en of ze eigenlijk wel een goede home-audio set hebben!
Isabelle

:lol: Dit komt wel heel erg eigenwijzig over hoor en wat een proza allemaal weer...De car audio profs weten heus wel hoe het hoort te klinken, maak je geen zorgen. Ken je ze eigenlijk wel..? Kan me niet heugen dat ik je ooit bij een EMMA wedstrijd heb gezien eigenlijk. Geeft niks, maar waar baseer je dan zo'n rare uitspraak op?
Ik ga er niet meer over met je in discussie omdat ik toch wel weet dat aan je eigen mening "krampachtig" vasthoudt. Maar ik ben het absoluut niet met je eens... een centerspeaker is niet nodig. Wil de TS ook helemaal niet vermoed ik...
Iets waar de TS wel wat aan heeft:
De Monacor SPH-165KEP in een autodeur gaat niet echt geweldig, aangenomen dat de inhoud ca 50L is. Met een F3 van 78Hz en Qtc 0,45 laat je dan wel wat liggen in het laag. En als je 'm dan niet stevig inbouwt hou je erg weinig over. Kies liever een speaker met een Qts van 0,6 of wat hoger.
Rob.
Laatst gewijzigd door Bertje op za 04 sep 2010, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 04 sep 2010, 19:55

Gezien je onderschrift verwacht ik dan wel wat meer inhoudelijke bijdrage in dit topic.

Kom op, wat adviseer je TS??

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 04 sep 2010, 19:58

Nou jij zit er bovenop. :wink: ..maar ik heb al even wat ge-edit.
Rob.

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 04 sep 2010, 20:27

Ik moet bekennen dat het een hele tijd geleden is dat ik nog aan een SQ wedstrijd heb deelgenomen, maar ik heb er wel een paar meegepikt indertijd. Ik heb toen ook pas goede resultaten behaald toen ik zélf mij met de afstelling had bezig gehouden. Initiëel was deze installatie afgesteld door de prof waar ik ook al mijn gerief gekocht had, met een teleurstellend resultaat, ondanks het gebruik van een RTA-meter en "zijn getrainde oren"...
Omdat er nog té veel fouten in die install zaten (dankzij slecht matchend materiaal, aangepraat door diezelfde prof) heb ik achteraf de boel afgebroken met als doel volledig te herbeginnen, wat er wegens persoonlijke problemen nooit meer van gekomen is...

Ik heb recentelijk nog een wagen gehoord die door deze zelfde prof is gebouwd en het ook zeer goed doet bij EMMA momenteel.
Mijn conclusie uit die luistersessie: het klonk allemaal wel prima, maar ik merkte bij sommige stukken toch wel wat foutjes (volgens de eigenaar was de installatie niet gebouwd op dit soort muziek, wat ongetwijfeld iets is dat hem door de prof werd aangepraat) en ik zat me eigenlijk redelijk te vervelen in die wagen.
Ik had absoluut niet de neiging om mee te bewegen met de muziek of zelfs om lang door te luisteren.

De resultaten die deze prof haalde op het EK vorig jaar, waar hij vergeleken werd met de top van andere landen in Europa (want zeg nu zelf, in België is er niet echt een scene die de moeite waard is) zeiden dan ook méér dan genoeg...

Uw reactie bewijst echter alleen maar mijn punt. Er wordt zo krampachtig vastgeklampt aan bepaalde mythes die rechtstreeks uit de home-audio gehaald zijn, dat iedereen gewoon op basis van deze mythes verder gaat.
Iedere installatie heeft in het begin zijn fouten, maar als er bij een 3-weg wordt geadviseerd om bepaalde dingen te proberen en door te zetten, terwijl er bij experimentelere set-ups wordt gepusht om het basic te houden en 'verwittigd' wordt dat het enorm lastig is om een install met center en/of achterspeakers goed te krijgen... tja, dan is het ook vrij logisch dat je in de competitiewereld alleen maar 2-weg + sub en 3-weg + sub installs tegenkomt.

Hier en op een paar andere fora die ik nog de moeite vind om op te lezen en posten zitten echter veel mensen die out of the box durven denken en ook een goede set in de woonkamer hebben staan. Op die paar andere fora kom ik wél caraudio installs tegen met ambient rear-fill, centerspeakers... en ja, daar zitten er ook tussen die competitie doen in hun land en er goede resultaten mee halen.
Blijkbaar heeft ook de webmaster van dit forum zelf nog gewerkt met een centerspeaker in zijn vorige wagen met bevredigende resultaten, en volgens mij heeft hij toch ook al enkele zeer goede sets mogen beluisteren?

Eigenwijs? Tegenover wat gekend is in NL en B lijkt dit misschien zo, maar de ideeën die ik 'verkondig' zijn echt niets nieuws onder de zon en hebben zichzelf ook al ruimschoots bewezen, ook in de competitie!

Maareuh... ik denk dat de topicstarter weinig heeft aan welles-nietes spelletjes? Iemand vroeg naar commentaar op zijn bedenkingen en deze heb ik gegeven, tot zo ver de off-topic!

De woofers die op de plank liggen om in de deuren van onze wagen gebouwd te worden hebben trouwens een Qts van 0.365. Dat hoeft echt geen probleem te vormen mits goede filtering en afstelling. Over de grote plas zijn deze drivers trouwens héél populair in de caraudio competitie scene.
De Qts hoeft echt niet héél bepalend te zijn voor de uiteindelijke totale Q. Filtering heeft ook een grote invloed.

Isabelle

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 04 sep 2010, 20:52

Mijn ervaring is juist dat het veel makkelijker is om een goed resultaat in het laag te behalen met een speaker met een wat hogere Qts, en bijbehorende T&S parameters. Hoe goed je een deur ook dichtmaakt, "enige" lek (eerder heel veel lek) is er altijd wel. Je uiteindelijke rendement in het laag kukelt dan wel naar beneden. Simuleer het maar eens... :wink:
Rob.

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 04 sep 2010, 21:03

Daarin heb je gelijk, maar dit valt tegenwoordig vrij eenvoudig te corrigeren met wat headroom en correctie, beiden zaken die tegenwoordig vrij gangbaar en betaalbaar zijn in de caraudio wereld (een versterker met 100+W per kanaal van goede kwaliteit kost haast niets meer tegenwoordig en een beetje een headunit heeft tegenwoordig wel een uitgebreide equalizer ingebouwd, met een beetje geluk zelfs parametrisch).

Er is trouwens nog een manier om lekken 100% uit te sluiten, maar het hangt wel een beetje er van af hoe ver je wilt gaan en hoe goed de wagen er zich toe leent: Zaag de onderkant van het deurpaneel er af en bouw kistjes op de deuren. Dit biedt meteen ook mogelijkheden zoals poorten of met PR's werken...

Isabelle

XC-C30

Berichtdoor XC-C30 » za 04 sep 2010, 21:06

En Als je geen al te grote lompe kist wil/kan op je deur monteren: Go APERIODIC VENTING :D

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 04 sep 2010, 21:08

Dat kan inderdaad ook nog, had ik even niet aan gedacht (terwijl er nog een drietal Dynaudio Variovents rondslingeren op mijn oude kamer bij mijn ouders!)...

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 04 sep 2010, 21:13

Ik doe liever makkelijk en neem een speaker met T&S die ook in een lekke deur goed uit de voeten kunnen. En zo heeft ieder zijn voorkeuren... :lol:
Rob.

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 04 sep 2010, 21:15

Bertje schreef:Ik doe liever makkelijk...

:shock: :-s
Wat is daar nou leuk aan? :lol:

XC-C30

Berichtdoor XC-C30 » za 04 sep 2010, 21:18

^^

En daar komt bij dat TS de drivers al heeft...

TS vroeg om meningen en meldde ook dat hij het gebruik van de beschikbare drivers zou laten varen als dit onmogelijk blijkt te zijn.... Maar dat is het dus verrevan.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 04 sep 2010, 21:45

Het leuke daar aan is, is dat de TS aan een snelle en eenvoudige inbouw genoeg heeft om een goed geluid neer te zetten, dat lijkt me duidelijk toch? Niet iedereen wil immers z'n deurpanelen doorzagen en er kisten van poly of epoxy in lamineren of met variovents aan de gang.
Dus als het niet lukt met die Monacors (die andere speakers heb ik niet gesimuleerd overigens), dan zou ik die verkopen en een ander mooi setje aanschaffen.
Rob.

MrCaBLeGuY

Berichtdoor MrCaBLeGuY » zo 05 sep 2010, 12:37

Zo het topic is lekker op gang gekomen, ik was gister naar een Old Timer event op Paleis het Loo, gooi nu me laptop open en een vol topic, Joepie leuk :)

Ik heb van Henk Jan een setje Omnes Audio BB 2.01 geleend om te testen maar ik denk dat het lenen wat permanenter wordt, die dingen zijn werkelijk waar fantastisch.

bb201.jpg
alu_potje_bb201.jpg

Ik had deze al in mijn vorige Nissan geplaatst omdat ik nooit te spreken was over tweeters in de auto, zo moeilijk omdat mooi te krijgen vaak te schel, te aanwezig of niet aanwezig genoeg omdat ik temper om het niet mooie eraf te krijgen. Deze Omnes is een openbaring, die alu behuizing is prachtig en ze zijn zo zuiver en zeer indrukwekkend. In te zetten vanaf zeer laag (laagste optie in me DSP is 1500hz, en dat is al perfect) maar had hem zo rond de 2800hz.

Kortom dat wordt het mid-hoog, de Monacors (de C of de KEP) wil ik als laag-mid en achterin is een Infinity Kappa 10.1 perfect terug te vinden die het sub-laag op zich moet nemen.
infinity_kappa_perfect_10_1.jpg

Deze zit in een compacte kleine kist (ik denk zo een 20 liter) van 22mm MDF. Ik heb er eergister even een bracing in geplaatst en van binnen voorzien van bitumen.

@Candisa (en andere):

In eerste instantie zou ik graag vrij basic te werk gaan (kortom geen polyester of houten kist of aangepast deurpaneel). Momenteel is de binnenste binnenkant (dus de plaat van de buitenkant van de deur) voorzien van bitumen. Qua afwerking is de deur standaard al erg netjes, praktisch niks trilt (raam-, slot- en sluitingmechanisme zitten zeer stabiel!) absurd veel beter dan in veel dure auto's (netter dan in me Mercedes E-klasse zowaar). Alle kabels zijn mooi flatcables.

Het panaal stuk van de deur is dus voorzien van bitumen, ik heb een mal gemaakt van MDF, hier wil ik wat laagjes grondverf over tegen vocht en wil hem met 3 stevige bouten aan het deurpaneel plaatsen (gebruik makend van de bestaande gaten):

Even een foto van de deur:
_DSC1561.JPG

En het interieurpaneel:
_DSC1562.JPG

Ik wil de mal dus stevig bevestigen, aan de kant van het metaal ruim silicone gebruiken zodat hij en perfect luchtdicht aansluit daarbij resoneert de silicone nog mogelijke trillingen in de mal. Vervolgens het hele paneel voorzien van bitumen en zo dicht mogelijk maken. Luchtdicht kan uiteraard niet (4 x gaatjes in de onderkant waar vocht uit kan druppelen, en het raam moet bij voorkeur wel naar boven en beneden kunnen :)

Dus er zal met name een opening aan de bovenzijde zijn waar het raam uit komt (maar een opening aan de bovenkant in pied pipers doet ook niet slecht).

Als dat allemaal gebeurt is wel ik kijken hoe het klinkt, stel nou dat ik niet optimaal tevreden ben kan ik altijd nog een keer een bak gaan maken en met polyester de vorm gaan maken van de onderzijde van het interieur paneel en bekleden met sky leer. Maar dat is absoluut optie 2.
"Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt."

Terug naar “Oude Showcases”