Vintage opknappertje: Philips 22AH463

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Ronald_1

Vintage opknappertje: Philips 22AH463

Berichtdoor Ronald_1 » wo 22 sep 2010, 21:33

Een tijd terug heb ik van mijn vader een setje Philips 22AH463 gekregen om eens na te kijken. Eén van de luidsprekers functioneerde niet meer goed namelijk. Deze luidsprekers hebben jarenlang bij mijn ouders in de woonkamer gestaan, het zijn de eerste luidsprekers waar ik muziek door heb gehoord.
Aangezien de nostalgische waarde een stuk groter is dan de materiële waarde is dit een lowbudget opknapprojectje geworden.

Na een eerste controle bleek één van de woofers niet meer ok te zijn. Via ons mooie forum heb ik een vervangende woofer weten te verkrijgen, hiermee was het functionele probleem opgelost.

Het echte opknapwerk zat hem in het uiterlijk. Dertig jaar gebruik hadden duidelijk sporen nagelaten. De doeken van de frontjes zagen er niet meer uit en ook de kasten hadden de nodige beschadigingen.
IMG_3245a.jpg

Dan maar eens de binnenkant inspecteren. De demping bestaat uit een plaatje schuimrubber tegen de achterzijde van de kast dat bij aanraking onmiddelijk verkruimelt.
IMG_3249a.jpg

De demping heb ik vervangen door vilt tegen de zijkanten en pritex achter de woofer.
IMG_3265a.jpg

Aangezien de interne bekabeling aan de dunne kant was, heb ik deze vervangen door 1,5 mm2 draad. Van het filter heb ik de elco voor een vers exemplaar vervangen.
IMG_3277a.jpg

Daarna was de buitenkant aan de beurt. Een flinke wasbeurt deed al veel goed. Om de beschadigingen nog wat beter weg te werken heb ik de kast voorzien van een paar lagen zwarte zijdeglans spuitlak.

De frontjes opknappen was een kwestie van het doek vervangen. Eerst het oude doek verwijderen:
IMG_3260a.jpg

En daarna nieuw luidsprekerdoek aanbrengen:
IMG_3263a.jpg

Alles bij elkaar geeft dit het volgende eindresultaat. Geen nieuwstaat, maar zeker weer toonbaar. :)
IMG_3280a.jpg

IMG_3267a.jpg

Onlangs heb ik de luidsprekers weer terug gegeven aan mijn vader. Hij was aangenaam verrast en inmiddels hebben de luidsprekers weer een plekje in de huiskamer gekregen. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

SARK

Re: Vintage opknappertje: Philips 22AH463

Berichtdoor SARK » do 23 sep 2010, 6:38

Dit zijn altijd leuke en vooral ook dankbare klussen :D Goed gelukt trouwens :!:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 23 sep 2010, 9:51

Heel fraai resultaat. Dat zwarte doek is een stuk mooier dan het originele beige kleurtje.

Had je dat elcootje niet beter door een MKP'tje kunnen vervangen?

Ronald_1

Berichtdoor Ronald_1 » do 23 sep 2010, 10:10

Bedankt voor de complimenten. :)

RobertD schreef:Had je dat elcootje niet beter door een MKP'tje kunnen vervangen?

Daar heb ik wel aan gedacht, maar ik heb er voor gekozen om zo min mogelijk te verandere naan het filter. Door jouw opmerking ben ik wel weer aan het twijfelen, wellicht dat ik er binnenkort alsnog een MKP in zet.

Terug naar “Oude Showcases”