klassieke 3-weg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: klassieke 3-weg

Berichtdoor Pjotr » ma 10 jan 2011, 0:07

jeroen_d schreef:
Martijn H schreef:Neem je ze mee naar Breda Jeroen? Of mag dat niet van je ouders? :mrgreen: :wink:

Ik ben bang dat ze tegen die tijd alweer tegen de muur hangen. En dat gaat niet zo'n leuk karweitje worden met deze zware jongens...

Smoesjes :lol: Ons een beetje lekker maken en ze dan niet laten horen?
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 11 jan 2011, 19:08

Ik ben toch bang dat Breda er niet in zit, hoe graag ik het zelf ook zou willen. :(

Ik heb gisteravond een heel pakket filteronderdelen bij besteld, zodat ik nog flink kan experimenteren. Stemmen klinken eigenlijk al perfect, maar ik denk dat ik de speakers nog wat grootser kan laten klinken door het niveau onder 100Hz op te trekken. Ook ga ik nog wat experimenteren met het niveau van het midden en hoog ten opzichte van het laag en van elkaar en kijken wat het meer of minder afronden van het top-end doet met de klank.

Dat zijn aardig wat variabelen, maar het is te doen omdat de eerste slag al erg goed is gelukt en ik meteen aan het 'finetunen' kan. Binnen een of twee weken kan er dan bij mij thuis geluisterd worden, als mensen belangstelling hebben dan stuur maar een PB.

Waar ik van tevoren een beetje bang voor was, de overgang tussen woofer en middentoner, is gelukkig niet uitgekomen. Dat de 10F goed is wist ik al en de H1212 was ook geen onbekende. De L26 had ik wel gehoord in combinatie met de dipolen van Paul maar ze overtuigden toen niet. Op de een of andere manier komen ze in deze combi veel beter tot hun recht, de bas klinkt heel natuurlijk, een genot om naar te luisteren. Misschien dat meespeelt dat ik geen correctie voor het onderste octaaf gebruik en dat dus de natuurlijke afval in het laag een stuk prettiger klinkt in een kamer waarin staande golven nogal gemakkelijk worden aangesproken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

sietse

Berichtdoor sietse » di 11 jan 2011, 19:38

Heb je mid/hoog nu inderdaad op ca 4,5kH gefilterd? Ik vind dat nog steeds ten goede komen van vooral de stemmen. Breedbander effect???? Ook al bestaan die nie... :twisted: :twisted: :D
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 11 jan 2011, 20:18

Het overgangspunt 10F/H1212 zit nu op 4300Hz. Dat van de L26/10F op 520Hz.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 11 jan 2011, 21:01

jeroen_d schreef:Waar ik van tevoren een beetje bang voor was, de overgang tussen woofer en middentoner, is gelukkig niet uitgekomen.

Waarom zou je daar bang voor zijn geweest? Die L26 gaat pas vervelend doen bij/boven de 2 KHz, dat is 2 octaven boven je x_over frequentie. Enige is het wat lage rendement t.o.v. de mid en tweet, maar daar krijg je weer een diepere bas voor terug.

Maaruh, netjes Jeroen, dat gaat wel goed komen \:D/
Peter de Jong

JvS

Berichtdoor JvS » wo 12 jan 2011, 13:15

Als je echt beesten wilt maken, kies je voor zuilen met 2x de L26 en de rest hetzelfde als dit ontwerp 8-).
Ik heb hem zelf ook.

amanda

Berichtdoor amanda » wo 12 jan 2011, 19:03

Of de L26ROY :mrgreen:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 14 jan 2011, 10:21

Als ik nu weer merk wat voor uitstekend resultaat je met een 'gewone' drieweg kunt bereiken (het was alweer een hele lange tijd geleden dat ik dit heb gedaan met een eigen ontwerp en met veel minder kennis dan nu), jeetje. :shock:

Het is dat ik MOB3W al heb, maar het kwaliteitsverschil is klein. Als je dan simpel en snel (zie de snelheid waarmee dit project tot stand komt) een heel goede speaker wil maken nou dan weet ik het wel. Deze drieweg heeft echt 'zero' kast geluid. Was trouwens ook al wel te voorspellen uit de close range metingen van woofer en middentoner.

Uitgangspunt blijft voor mij dan wel een pure drieweg, met minimaal een 10" woofer. Werken met 2 stuks 8" is toch suboptimaal op de een of andere manier. Klinkt minder 'schoon' (ja ik weet daar gaat mijn objectiviteit maar ik denk toch dat je qua afstraalgedrag en vermijden van 'kast' geluid het echt zo simpel mogelijk moet houden). Ik kan me ook nog het schitterende laag van de tri-nextel herinneren, waarin anonamemouse na ampel overleg ook voor een 10" ipv een 8" had gekozen.

Het enige punt is de WAF. Wat dat betreft is er niet een klein maar een groot verschil met MOB3W...Marieke wil die grote dozen hier echt niet blijvend hebben staan. :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 14 jan 2011, 10:30

dat is mooi (zegt iemand die jaaaren lang tevreden was met een systeem met 2 stuks 8" :lol: )

is dit met t filter van een paar pagina's terug, of heb je nog wat getweakt?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 14 jan 2011, 10:43

De mid wordt nu eerste orde hoogdoorlaat gefilterd, waardoor het geluid wat voller is (meer output in het gebied van 300-500Hz). Nu nog het laag onder 100Hz wat optrekken met de nieuwe filteronderdelen die nog binnen moeten komen.

Ik ga ook nog kijken of de tweeter eerste orde gefilterd kan worden. Ik zit nu al op ongeveer 1ste orde, de spoel doet voornamelijk wat correctiewerk en maakt er geen 2de orde van in het werkingsgebied.

b_force

Berichtdoor b_force » vr 14 jan 2011, 11:03

Dat je twee 8"woofers sub-optimaal vindt begrijp ik eerlijk gezegd niet helemaal.
Dat hangt van zoveel factoren af (ga je bv actief corrigeren of niet, type woofer etc).

Gezien je projecten ga je volgens mij alles steeds meer hetzelfde te vinden klinken :lol:
Gaat het wel goed met je? :wink: :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 14 jan 2011, 11:17

jeroen_d schreef:Het enige punt is de WAF. Wat dat betreft is er niet een klein maar een groot verschil met MOB3W...Marieke wil die grote dozen hier echt niet blijvend hebben staan. :lol:

Mooi Jeroen,

Dat "dozige" uiterlijk kun je een stuk verminderen door ze een camouflage kleur te geven :mrgreen:

Dus door ze meer in het interieur te integreren qua kleurstelling, is een beetje smaak afhankelijk. In een licht en modern interieur zou ik eerder grijs nemen dan zwart voor het front. In een klassiek interieur kan het juist weer wel. Dat is nou weer het leuke van zelfbouw, je kunt het maken zoals je wilt.
Peter de Jong

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 14 jan 2011, 11:36

b_force schreef:Gezien je projecten ga je volgens mij alles steeds meer hetzelfde te vinden klinken :lol:

Waarschijnlijk vindt Jeroen niet echt alles hetzelfde klinken, maar niet voor elkaar onder doend. Luidsprekers kunnen tamelijk verschillend klinken, maar toch allebei goed zijn. Althans, dat is mijn eigen ervaring van de laatste tijd. Op basis van verschillende principes kun je een goede speaker maken, zo lang je maar goed weet waar je mee bezig bent.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 14 jan 2011, 12:25

Precies! Het is natuurlijk zo, dat als je iets nieuws ontdekt zoals de mogelijkheden van open baffle, dat je je daarin kan verliezen.

Het is nog steeds zo dat ik uiteindelijk de ruimtelijkheid en het gemak van hoorbare details (zonder scherpte) van open baffle de doorslag vind geven. Maar ik kan bijna net zoveel muzikaal plezier beleven aan een klassiek concept.

@b_force: Het gaat juist uitstekend met me! Alles komt steeds meer in balans. Door slim te filteren kun je voorkomen dat grote klankverschillen in de verschillende concepten ontstaan. Dat zorgt ervoor dat je verschillende concepten ook eerlijk kan vergelijken.

Wat die 2x8" betreft: ik ga het weer ontdekken met de termino van dre.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » vr 14 jan 2011, 12:32

Martijn M schreef:
b_force schreef:Gezien je projecten ga je volgens mij alles steeds meer hetzelfde te vinden klinken :lol:

Waarschijnlijk vindt Jeroen niet echt alles hetzelfde klinken, maar niet voor elkaar onder doend. Luidsprekers kunnen tamelijk verschillend klinken, maar toch allebei goed zijn. Althans, dat is mijn eigen ervaring van de laatste tijd. Op basis van verschillende principes kun je een goede speaker maken, zo lang je maar goed weet waar je mee bezig bent.

Dat denk ik ook. Ik denk dat met de brede baffle van dit systeem met lage baffle step en de kundige uitvoering van kast en filtering de klank wel goed zit!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 14 jan 2011, 12:36

Pjotr schreef:
jeroen_d schreef:Het enige punt is de WAF. Wat dat betreft is er niet een klein maar een groot verschil met MOB3W...Marieke wil die grote dozen hier echt niet blijvend hebben staan. :lol:

Mooi Jeroen,

Dat "dozige" uiterlijk kun je een stuk verminderen door ze een camouflage kleur te geven :mrgreen:

Dus door ze meer in het interieur te integreren qua kleurstelling, is een beetje smaak afhankelijk. In een licht en modern interieur zou ik eerder grijs nemen dan zwart voor het front. In een klassiek interieur kan het juist weer wel. Dat is nou weer het leuke van zelfbouw, je kunt het maken zoals je wilt.

Klopt. Bij mijn ouders zullen ze, eenmaal gefineerd, prima passen in het interieur. Daar zouden mijn open baffles als een vlag op een modderschuit staan.

b_force

Berichtdoor b_force » vr 14 jan 2011, 12:41

Er stonden toch smileys bij mijn bericht? :roll: :lol:

Mij lijkt het logisch.
Hoe meer systemen "in balans" zijn (beetje subjestief begrip natuurlijk) - dwz constant verloop in freq resp en richtingsgevoeligheid, geen gekke "onvolkomenheden" - hoe meer ze op elkaar gaan lijken.
Niet meer dan logisch, aangezien dat toch wel de klankaangevende aspecten zijn bij hifi.

Volgens mij is dat wat Floyd Toole ook steeds - min of meer - bedoelt (en Linkwitz?)

Gelukkig maar overigens! :D
Ondanks dat iemand bv geen ruimte heeft voor goeie dipolen, kun je dan alsnog een goed systeem maken dat nagenoeg hetzelfde klinkt!

@Jeroen,
Ze kwamen toch in de hoek bij plafond/muur te hangen?
Ben je dan niet bang veel te veel laag (bas) te krijgen?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 14 jan 2011, 12:48

Mijn vader plaatst ze behoorlijk vrij van de wand. Het is een speciale woning, ze komen aan balken te hangen. Geen echte hoek situatie waar jij op doelt.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 14 jan 2011, 15:14

Filteronderdelen zijn binnen! Zie vooral de blauwe I-punkt spoelen, die zijn nieuw. Tevens de voorraad condensators aangevuld met lekker goedkope ClarityCap PWA's (klinken goed en goed is goed genoeg). Ik kan lekker gaan tweaken. Alles bij elkaar heb ik een aardig voorraadje opgebouwd zodat ik nog naar hartelust aan vele projecten kan filteren. Fotootje als teaser van vooral de verzameling spoelen.

Het kan altijd nog beter, donaties zijn welkom. :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 14 jan 2011, 16:53

Afbeelding
jeroen_d schreef:Het kan altijd nog beter, donaties zijn welkom. :mrgreen:

I.d.d. wat een armoe, dat geklooi met een aardappelschilmesje wordt niks. Kom op jongens, stuur die jongen een paar fatsoenlijk schroevendraaiers en kniptangen :P :lol:
Peter de Jong

CarloPJB

Berichtdoor CarloPJB » vr 14 jan 2011, 19:13

Aan de telefoon op de werkbank te zien zit Jeroen vaker in de garage dan dat ie onder de mensen is :mrgreen:

Jeroen,als ik het niet vergeet zal ik bij `n volgend bezoek eens alles wat ik dubbel heb aan spoelen en condensators meenemen,misschien zit er wat bruikbaars voor je bij.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 14 jan 2011, 20:49

Heel goed!

Hierbij een update met (opnieuw) brakke foto's. :lol:
Het filter is nu eerste orde elektrisch, 2de orde akoestisch. Gelijke fasehellingen (dus gelijke group delay) in het werkingsgebied, ook voor de tweeter. Lichte neerwaartse helling van 2dB over het hele bereik. Getoond is de respons op 15 graden, respons on-axis is toegevoegd in paars.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 15 jan 2011, 0:19

Dat ziet er netjes uit.
De mid lijkt zich wat onrustig te gedragen. Is dat allemaal terug te voeren op diffractie?
Heb je ook verder off-axis gemeten? Ik ben benieuwd hoe de combi van een kleine mid en een 1" tweeter met een filter op een relatief hoge frequentie, maar met slappe helling nou meet.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 15 jan 2011, 11:39

Het is allemaal terug te voeren op diffractie. De mid gedraagt zich geweldig, maar dan moet je er naar luisteren en niet naar diffractie plaatjes kijken. :D

Het is opnieuw een bewijs dat diffractie niet hoorbaar is, iets wat Linkwitz al jaren geleden heeft beweerd. Nou ja, bewijs, mijn subjectieve indruk... :?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 15 jan 2011, 11:49

jeroen_d schreef:Het is opnieuw een bewijs dat diffractie niet hoorbaar is, iets wat Linkwitz al jaren geleden heeft beweerd. Nou ja, bewijs, mijn subjectieve indruk... :?

Wel een boude bewering Jeroen. Zou het toch meer een bewijs willen noemen dat diffractie niet hinderlijk/opvallend hoeft te zijn.
Peter de Jong

Terug naar “Oude Showcases”