Low budget HK versterker, 4x100W (TP2050)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

cobaltjeh

Low budget HK versterker, 4x100W (TP2050)

Berichtdoor cobaltjeh » do 24 feb 2011, 23:36

Had her en der nog wat onderdelen liggen, en had vorige week een behuizing opgehaald bij Arno.
Dus uiteindelijk maar besloten om het welbekende sure 4x100W bordje eens netjes in te bouwen.

Als voeding heb ik een oude pc voeding gesloopt, deze kon 16 amp leveren op 12 volt.
Meer als genoeg voor deze versterker omdat hij toch nooit vol open staat.
Op vol vermogen vervormt de versterker nogal.

Koelprofielen van de voeding zo geplaatst dat deze tegen de bovenkant van de kast aankomen,
versterkerbordje heb ik een dagje laten draaien, werd niet warm. Dus zit wel goed denk ik zo.

Aan de voorkant heb ik nog een ledje er in geklust, en een simpele schakelaar gebruikt op de trigger kabel van de voeding.
Normaal wordt deze geschakeld door het moederboard, nu schakel ik deze handmatig naar massa.

Totaal was dit een aardig budget versterkertje:
(Alle onderdelen behalve de kast en voeding komen vanuit ebay.)

Oude trust voeding uit defecte pc: nieuwprijs +/- 30,- euro.
2e hands kast: 25,- euro
banaanplug aansluitingen: 10/15,- euro
cinch aansluitingen: +/- 5 euro
Sure electronics verserkerbordje +/- 40,- euro

De versterker klinkt goed. Geen high end sound, maar zeker een prettige versterker.
Ik heb een tijdje geleden een simpel sure 2x15 watt (TA2024) versterkertje gemaakt, en ik moet zeggen dat deze toch net iets beter klinkt. Het vermogen is alleen een stuk minder.

Ten slot nog wat foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

SSassen

Re: Low budget HK versterker, 4x100W (TP2050)

Berichtdoor SSassen » vr 25 feb 2011, 7:52

Onderdelen onder netspanning kan en mag je niet met smeltlijm vastzetten, da's vragen om problemen. Het zit nu misschien vast, maar volgende week bijvoorbeeld niet meer. Alles wat netspanning voert dien ordentelijk vastgeschroefd te worden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Vergelijkend warenonderzoeker
Mediocre is not my middle name.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 25 feb 2011, 10:57

SSassen schreef:Onderdelen onder netspanning kan en mag je niet met smeltlijm vastzetten, da's vragen om problemen. Het zit nu misschien vast, maar volgende week bijvoorbeeld niet meer. Alles wat netspanning voert dien ordentelijk vastgeschroefd te worden.

Met vriendelijke groet,

Bedankt voor de tip, het betreffende printje heeft geen mogelijkheid tot schroeven. Zou 2 gaten boren en borgen met een tywrap een optie kunnen zijn?

Hij word nu door de kabels al vrij vast op zijn plek gehouden de smeltlijm zit er meer tussen als isolatie. Maar echt netjes is het niet nee.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 25 feb 2011, 12:23

cobaltjeh schreef:
SSassen schreef:Onderdelen onder netspanning kan en mag je niet met smeltlijm vastzetten, da's vragen om problemen. Het zit nu misschien vast, maar volgende week bijvoorbeeld niet meer. Alles wat netspanning voert dien ordentelijk vastgeschroefd te worden.

Met vriendelijke groet,

Bedankt voor de tip, het betreffende printje heeft geen mogelijkheid tot schroeven. Zou 2 gaten boren en borgen met een tywrap een optie kunnen zijn?

Hij word nu door de kabels al vrij vast op zijn plek gehouden de smeltlijm zit er meer tussen als isolatie. Maar echt netjes is het niet nee.

Ja, tiewrap is een goede optie, maar zorg wel dat e.e.a. niet kan gaan schuiven, gewoon even het worst-kaas scenario in 't achterhoofd houden, wat als ....

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Mediocre is not my middle name.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 25 feb 2011, 12:52

SSassen schreef:Onderdelen onder netspanning kan en mag je niet met smeltlijm vastzetten, da's vragen om problemen.

bedankt voor de oplettendheid!

Terug naar “Oude Showcases”