Chubby 8"

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

SuperR

Chubby 8"

Berichtdoor SuperR » wo 16 mar 2011, 17:26

De zelfbouwkriebels kwamen een tijd geleden weer opzetten en ik had me voorgenomen om voor een paar tientjes een sub te maken. Voor wie, geen idee. Voor welke luidsprekers, geen idee.

De driverkeuze;
8, 10 of 12 inch met wat diepgang in een kleine (+/-20l) behuizing.
40 euro voor de driver, nieuw of 2e hands.
Voor dat budget bleek dat alleen 8inchers te krijgen waren.

Na een tijdje later stond de TNT voor de deur met een Mivoc AW-2000. (via marktplaats voor 30 euro)
http://www.mivoc.com/mivoc/PDF/AW2000-Datenblatt_WEB.pdf

Volgens WinISD komt de driver goed tot zijn recht in +/- 20 liter met een BR rond 32-35 Hz.
simulaties.jpg

Een avondje rommelen met de bovenfrees later stond er een 30*30*30 kubus met een BR getuned rond 34Hz. (2 aluminium pijpjes van 3cm binnendiameter +/- 18 cm lang meen ik) Ik wilde zelf de versterker maken, maar het maken van het filter duurde wat langer dan verwacht omdat er geen schema's beschikbaar waren die aan mijn eisen voldeden.
Toen heb ik een defecte Kef PSW2010 plateamp gebruikt die ik heb "gerepareerd". Deze kon ik vervolgens in de behuizing gebruiken. Ik was echter niet tevreden over de behuizing en over de performance van de subwoofer, ongeacht instellingen.

Als tweede test heb ik een gesloten behuizing gemaakt met dezelfde afmetingen, maar met het idee dat ik de mogelijke boost in de plateamp zou gebruiken. Volgens het www is dat een boost van 6db bij 40 Hz.

Als ik WinISD moet geloven maakt het niet gek veel uit of ik een BR maak of een gesloten sub met die boost. De time group delay is bij gebruik van de boost iets hoger dan die van de BR, maar de magnitude tf is vergelijkbaar. Beide blijven onder de 30ms waarvan ik had gelezen dat dat nog wel ok was.

De gesloten sub klinkt echter beter. Ik denk dat het een combinatie is van een betere constructie van de behuizing. Totale kosten tot dusver;
Driver+diversen=50 euro's Voor dat geld klinkt het uitstekend. Nu nog de 2e,3e,4e laag verf erop en dan is hij klaar. Het 8" Dikke Subje is een aardig succes.
IMG00055-20110316-1617.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Wowly
Beheerder

Re: Chubby 8"

Berichtdoor Wowly » wo 16 mar 2011, 22:31

hihi, ik geniet altijd van dit soort cheapo projecten! heerlijk. Waarschijnlijk heeft ie net zo'n goed geluid als een fabrieksjongen van 400 euro :mrgreen:

Mooi gedaan!

SuperR

Berichtdoor SuperR » do 17 mar 2011, 0:41

Ik was ook wel te spreken over het kostenplaatje. Zodra ik hem netjes heb geverfd en de plateamp heb verzonken zal ik wat betere foto's maken. Eerst een extra busje zwart zijdeglans halen en een rolletje korrel 320 of 240.
En wat betreft die 400 euro.. Dat lijkt me toch lastig. Voor 400 euro kun je van gerenommeerde merken al leuke subs vinden. Ik kan me haast niet voorstellen dat een driver van 35 euro met een niet heel bijzondere plateamp een dergelijke sub kan bijbenen.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 17 mar 2011, 1:30

Ik vind dat je een net subje gemaakt hebt zeker voor het lage budget.

Voor 400 euro, krijg je mooi verpakt spaanplaat. En een mini magneetje in de winkel.
Ik gok dat als je 100 euro besteed aan zelfbouw je al iets beters kan maken. :lol:

matthijs1988

Berichtdoor matthijs1988 » wo 23 mar 2011, 0:03

wat een fantastisch project.. prijs/prestatie maximaal benut. je kunt er vanuit gaan dat je flink moet investeren wil je iets vinden in de commerciële markt met dezelfde prestaties!

Terug naar “Oude Showcases”