Buizenversterker: een beetje Meixing, een beetje Tentlabs

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

harryeng

Buizenversterker: een beetje Meixing, een beetje Tentlabs

Berichtdoor harryeng » di 03 mei 2011, 16:59

Tja, hij is nog niet af. Maar de meivakantie staat voor de deur, dus komend weekend moet alles gereed gezet worden voor als we een dag eerder voor de DIY dag terug komen. Dus presenteer ik toch al trots hierbij mijn buizenversterkers!

Deze versterkers waren bedoeld als experiment. Al een tijdje merkte ik dat ik dat de mooiste sets (voor mijn oren) waren samengesteld met buizen. Na een lange weg, via PassLabs zelfbouw projecten, en Hypex versterkers (en natuurlijk andere versterkers die niet klonken) heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en een paar Meixing versterkers besteld, om te kijken hoe het in mijn set zou passen. Eigenlijk met het idee dat ik deze versterkers voor 1.500 euro ieder toch wel weer zou kunnen doorverkopen. Nou, dat is er niet van gekomen. Ze klonken al gelijk speciaal, al mankeerde er nogal wat aan ten opzichte van mijn Hypex versterkers. Ze klonken een stuk opener, maar er was nog een brom aanwezig. Het besluit werd om mijn Hypex versterkers te vervangen door deze buizen, en ze te upgraden.

Nu, 4 maanden verder weet ik hoe hij nu echt functioneert, en ben ik midden in een lange ondekkingsreis. Maar een met mooie muziek:
Without further ado: :rock:

Mijn Meixing/Tentlabs creatie. De powertube/driver kant is klaar, de ingangsversterking wordt nog aangepast.
Totaal 4 kanalen met 17W Single Ended Triode versterking. Elk kanaal heeft twee ECC82 buisjes, een 6SN7 driver, en een 845 triode buis. Natuurlijk zonder terugkoppeling!

Gr. Harry
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

harryeng

Re: Buizenversterker: een beetje Meixing, een beetje Tentlab

Berichtdoor harryeng » di 03 mei 2011, 17:13

De originele Meixings waren al goed, maar er kon nog e.e.a. verbeterd worden.
De voor mij grootste irritaties: een brom, en het feit dat je zelf na 45 seconden de high voltage moest inschakelen. Ik vergat regelmatig de juiste volgordes. Het nadeel van deze IPAD tijd, waar alles vanzelf gaat!

Wat heb ik tot nu toe gewijzigd:
1. Alle onnodige bekabeling verwijderd. Dus de potmeter, en de ingangsschakeling.
2. De 110/230V schakeling verwijderd. Een Velleman printje gewijzigd, om zo de 1000V na 45 seconden op te schakelen. Geen eigen printje, omdat ik her-inschakelen wilde voorkomen.
3. De 10V 3A heater van de 845 was met vaste weerstanden verbonden. Na enige testen met pots om de brom omlaag te brengen, heb ik besloten een Tentlabs Filament voeding toe te passen. Nog een heel werk, met het afwikkelen van een trafo. Daar maak ik nog een apart berichtje van.
4. Het toevoegen van een choke in de hoogspanning, met nieuwe weerstanden.,
5. Het aanpassen van het aardcircuit. Uiteindelijk bleek de meeste brom via de ingang binnen te komen. Dus dikkere kabels, en de aarding aangepast na een gescheiden audio aarde, met 10 Ohm naar de kastaarde.
6. De kast is toch wel ver aangepast om e.e.a. aan ruimte te winnen. (En om de WAF factor voldoende te verhogen 8) )
7. Om de ruisgrens te verhogen, is de eerste ingangstrap aangepast van een ECC83 naar een ECC82. Hiermee ging de ingangsspanning van 0,5V PP naar 3VPP omhoog voor 20 Watt.
8. Al die wisselingen zorgde voor steeds andere buis instellingen. Dus een Tentlabs negative bias geinstalleerd. Was ik gelijk van die slecht gelijkgerichte -200V af.
9. Gewijzigde koppelcondensatoren: Audio Note paper in oil... (Ja, ook die zwarte. Die is netjes ingepakt)

En wat nog moet komen? Heel veel!!

Gr. Harry
Laatst gewijzigd door harryeng op di 03 mei 2011, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

harryeng

Berichtdoor harryeng » di 03 mei 2011, 17:16

Als referentie:

de originele Meixing MDA 845

TheoK

Berichtdoor TheoK » di 03 mei 2011, 19:44

Ziet er prachtig uit. :rock:
Wie geen fouten maakt,maakt meestal niets

VT4C

Berichtdoor VT4C » wo 04 mei 2011, 22:14

Tav ECC82: Waarom niet de audiophiele (EH) 6CG7, 5687WB of 12BH7A?
Tav ECC83: Waarom niet de audiophiele 5751, 6072/12AY7 of 5965?
(de octal 6SL7 zal wel niet passen)

Mbt koppel-C's: die SSP C's van AudioDeGroef zijn geweldig.

Gloeispanning heb ik na Schottkey-diodes met standaard C-R-C trap (elco's Roederstein 2x 2 4.700uF/16V. van Roederstein. Laatste elko is 4.700uF/16V. Black Gate.)
Gloeispanning gebalanceerd met 2x2 100R Holco H-2 0,1%. Geen brom.

edit
Over NRS kan ik niet oordelen: mijn RCA VT4C (Jan 211) heeft kathode bias (1K.) met per gloeidraad 100uF/100V. Black Gate naar massa.
Laatst gewijzigd door VT4C op wo 04 mei 2011, 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.

b_force

Berichtdoor b_force » wo 04 mei 2011, 22:16

VT4C schreef:Tav ECC82: Waarom niet de audiophiele (EH) 6CG7, 5687WB of 12BH7A?
Tav ECC83: Waarom niet de audiophiele 6072/12AY7 of 5965?

Wat is er mis met die andere buisjes?
Daar heb je ook pracht exemplaren van waar je een pracht versterker mee kunt ontwerpen.
Uiteindelijk draait het om het ontwerp, niet om de buis IMO

Ziet er weer super uit Harry, zoals we van jou gewend zijn :goedzo: 8)
Die versterkers van jou hoeven niet eens aan te staan, kijken is al leuk :mrgreen:

VT4C

Berichtdoor VT4C » wo 04 mei 2011, 22:28

b_force schreef:
Tav ECC83: Waarom niet de audiophiele 6072/12AY7 of 5965?

Wat is er mis met die andere buisjes?
Daar heb je ook pracht exemplaren van waar je een pracht versterker mee kunt ontwerpen.
Uiteindelijk draait het om het ontwerp, niet om de buis IMO
Audiophiele buizen maken deel uit van het ontwerp. Uitwisselen ECC82/ECC83 is altijd mijn 1e upgrade geweest.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten.

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » do 05 mei 2011, 2:05

Je gebruik van het woord audiofiel en de spelling ervan motiveren mij niet echt..

harryeng

Berichtdoor harryeng » do 05 mei 2011, 6:01

Tav ECC83: Waarom niet de audiophiele 5751, 6072/12AY7 of 5965?

Hoi VT4C.

Waarom nog geen audiofiele buisjes? Dat is een kwestie van tijd. Voor mij was dit de eerste buizenversterker waar ik mee gewerkt heb. Ik heb een plan in mijn achterhoofd gehad

De voorversterking voegt veel "kleur" toe aan het geluid, door de versterking van 211X in deze trap. Met het schema (zal ik vanavond posten), is vooral hier waarschijnlijk veel te halen. Niet alleen met het wijzigen van de buisjes. Het schema dat nu gebruikt is, is erg basic. Je vindt ze namelijk gewoon terug in de oude sheets van Philips (jaartal 1962 :shock: ), waarbij beide trappen van de buis gewoon parallel gezet zijn. Hier is nog veel te halen, gebruik van SRPP, of er een Mu-follower van maken. Of de mooie 6SN7GT, die nu alleen als kathode follower staat (versterking 0,95) ook in te zetten als versterker. Ik heb gemerkt dat je voor deze wijzigingen toch wat meer kennis nodig hebt dan het op het eerste gezicht lijkt. Het berekenen van uitgangsweerstanden, ingangsweerstanden, en controleren of hiermee de capaciteiten binnen de volgende buis niet teveel invloed op het frequentiebereik hebben krijg ik nu pas wat in de vingers. Maar ja, het was ook mijn eerste poging!

Waarom ik dit nog niet gedaan had? Simpelweg omdat Jan alweer een volgende DIY dag aan het einde van de Mei vakantie gepland had. Ik ben begonnen met de eindtrap, en de voedingen omdat ook met een kortgesloten voorversterking er toch nog wat brom aanwezig was. En ik wilde niet de nieuwe buisjes/nieuwe schakelingen testen door een brom heen. De brom van de gloeispanning in de eindtrap heb ik ook met andere weerstanden, en een potmeter proberen terug te dringen. Dit lukte maar ten dele. Het verloop was te snel, vandaar dat ik voor de moeilijkere, maar zeer effectieve Tentlabs oplossing gekozen heb. In de voortrap heb ik alleen wat ECC82 buisjes getest, en ook de ECC83 vervangen door een ECC82. Hierdoor is de versterking flink terug gelopen, zodat ik van 0,6V PP naar 3V PP als ingang gegaan ben (bij 20W).

Een van mijn grootste problemen was namelijk dat ik een gebalanceerde DAC als pre heb staan, die met 4 meter kabel aan de versterkers hangt. De 1M ingangsweerstand zorgde er voor dat veel brom over de kabel geintroduceerd werd. Maar dat is nu opgelost! (o.a. door de ruisafstand te vergroten met het wijzigen van de versterking) :D

Kom in Mei maar eens luisteren. Voor de buisjeswissel/schema wijzigingen in de voortrap zul je tot het 3e kwartaal van 2011 moeten wachten!

Gr. Harry

VT4C

Berichtdoor VT4C » do 05 mei 2011, 8:13

Miniwatt schreef:

Je gebruik van het woord audiofiel en de spelling ervan motiveren mij niet echt..
Sorry, zit meestal op buitenlande audio sites en forums.
Heb daarnaast pas 37 jaar ervaring met upgraden buizenversterkers.

VT4C

Berichtdoor VT4C » do 05 mei 2011, 8:35

@harryeng
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Wat was je audiowinst met NRS via Tentlabsprint tov van conventionele schakeling (C-R-[L]-C)?

Omdat we geen toonregeling gebruiken en de 845 familie nogal dominant is in midden hoog en hoog, geeft matchen met (audiofiele) buizen, die doorgaans een zeer open midden hebben, een mooi eindresultaat.
De tetrode 807 is ook behoorlijk dominant in midden en middenhoog. Deze zie je geregeld met de 12AY7/6072 of 5965 (nog mooier) als voorbuis. Dit zijn buisjes met een zeer open midden. Matched prima.

6SN7 als kathodevolger vind ik wat 'wasted talent'; op de plek van de ECC82 zal je er meer plezier van hebben. Erg mooie 6SN7 is de 6SN7GTB van G.E. trouwens.
Als driver buis met lage Ri gebruiken (6H30, 6BL7, 6SN7 parallel, etc.). Waarom geen (DHT) 2A3 als driver en 6SL7 als ingangsversterker?
Parallel zetten van buizen zie je trouwens fabriekanten veel meer doen dan DIY'ers, maar mits gematchedte buishelften middels buizentesters hoeft eindresultaat niet slecht te zijn. (anoders en roosters parallel, separate kathodeweerstanden).

Stuur mijn VT4C's aan met voortrap in Loftin&White, spaart koppel-C uit, maar schakeling stelt wel hogere eisen aan conditie buizen vanwege DC -koppeling.

Na decennia met buizenversterkers in de weer te zijn geweest, zijn de makkelijk verkrijgbare ECC82/12AU7, ECC83/12AX7 en ECC88/6DJ8 mijn minst favoriete. Alternatieven heb ik in eerdere bericht al genoemd.
Octal (voor-) buizen en DHT triodes hebben mijn voorkeur.

Succes met upgraden 845 amps.!

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 07 mei 2011, 12:55

Nog even snel wat open puntjes, nu de auto al ingepakt staat voor de vakantie!

Als eerste, de originele schema's van de Meixing MDA-845. Eigen opname uit de bestaande kasten O:) En toch weer anders als de andere die op internet staan.

Ondertussen heb ik de 845 buizen een upgrade gegeven naar de Psvane variant. Deze nog grotere buizen geven een ietwat neutraler beeld dan de normale Shuguang.

VT4C schreef:@harryeng
Wat was je audiowinst met NRS via Tentlabsprint tov van conventionele schakeling (C-R-[L]-C)?

De negatieve bias heeft het klantbeeld niet gewijzigd, heb blijft dezelfde sound. Wel is alles wat stiller geworden, en de brom minder. De mindere brom zal vooral het gevolg zijn van de -200VDC voeding. In de originele versterker was dit een brug, met een condensator er overheen. Bij Tentlabs is dit veel netter gedaan. Een van de voordelen is normaal het laag, maar ik gebruik de buizen maar tot 100Hz. Dat voordeel heb ik dus niet. De reden om naar de negatieve bias over te stappen was vooral het feit dat de oorspronkelijke regeling steeds ietwat verliep. Dat is nu helemaal de wereld uit! En er zit een softstart op, ter bescherming van mijn dure buizen.

Gr. Harry

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 07 mei 2011, 13:23

Goeie vakantie toegewenst :rock: !!
Hans

VT4C

Berichtdoor VT4C » ma 09 mei 2011, 6:19

@harryeng
Bedankt voor de info en goede vakantie.

PS
Ik gebruik in de versterker voor B+ voeding van 211/845 ipv gestapelde elko's, condensatoren van Solen/SCR: 51uF/1.500V. (type PPE/51FX 51 uf/1500V., radial).

Leverancier: ThePartsConnection
(Bron.)

Terug naar “Oude Showcases”