Budget subje voor in de auto (met 2x CSS EL-166)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

jw
Contacteer:

Budget subje voor in de auto (met 2x CSS EL-166)

Berichtdoor jw » wo 04 mei 2011, 21:19

Omdat ik momenteel veel met de auto onderweg ben en een excuus nodig heb om wat te knutselen heb ik besloten de audio in mijn auto eens te vervangen. Veel slechter dan de originele radio met papieren breedbandertjes met mini-magneet kan het niet worden.
Het is wel een beetje budget gebleven aangezien mijn oude Punto veel rijgeluid geeft en de akoestiek in een auto ook niet mee werkt.

Dus de eisen voor de nieuwe install zijn:
- met 1 headunit aan te sturen (geen extra versterkers ect)
- geen fysieke aanpassingen aan het dashboard ect.
- ruimte in de kofferbak voor tassen en andere zooi.

De radio is een Sony CDX-GT450u, oa met USB aansluiting en HP en LP filters (onder de naam van Rear Bass Enhancer :lol:) en 7 bands EQ. Niet de allergoedkoopste maar de filters zijn erg nuttig.

De fronts (3 inch) zitten in het dashboard en met wat passen en meten past er precies een monacor SPH-30x in.

Voor de sub had ik ongeveer 20 liter in gedachten, aan te sturen door de achterkanalen van de radio. Gesloten of GHP kastje lijkt me gevoelsmatig het makkelijkste integreren en is het meest compact.
Om bij het budget te blijven heb ik gekozen voor 2x een CSS EL166, geschikt voor redelijk kleine gesloten kast en voor zijn prijsklasse een hoge xmax.

Het kastje (18mm MDF) past precies in een hoek van de kofferbak en is afgewerkt met plakplastic met een stoffen zichtzijde.

Hoe klinkt het?:
Na het inregelen van de HP en LP filters, en flink het midden teruggedraaid (gaat behoorlijk goed met de 7-bands EQ) klinkt het behoorlijk in balans. Het laag klinkt aardig strak en geeft wel voldoende body om lekker muziek te kunnen luisteren. Als de sub te laag gefilterd wordt ontstaat er wel een beetje een gat tussen de breedbanders en de sub, daarom laat ik de sub zover mogelijk doorlopen.
Het midden is flink zachter gezet met de EQ omdat de voorruit waarschijnlijk als een horn werkt, en de breedbander van nature al te veel midden weer geeft. Doe je dit niet, klinkt het vrij schel en onaangenaam op wat hoger volume.

Alles bij elkaar toch wel een geslaagd project; ik kan lekker muziek luisteren en kom makkelijk boven het rijgeluid van de auto uit.

Kosten:

Sony CDX-GT450u: 100,-
Monacor SPX-30/4ohm: 55,-
CSS EL166: 39,-
MDF: 5,-
klittenband: 4,-
Rooster tbv 6.5 inch: 10,-
Terminals: 2,-
Bipolaire elco 560uF/100v: 16,-
BAF: 4,-
Plakplastic: 14,- (2 rollen)
Totaal: +/- 250,-

EN uiteraard pic's van de bouw:
Bijlagen
DSC_1594 - kenteken.jpg
Oude Punto
IMAG0096.jpg
IMAG0102.jpg
IMAG0107.jpg
IMAG0108.jpg
IMAG0118.jpg
IMAG0119.jpg
IMAG0121.jpg
IMAG0131.jpg

jw
Contacteer:

Re: Budget subje voor in de auto (met 2x CSS EL-166)

Berichtdoor jw » wo 04 mei 2011, 21:25

Voor de grap nog even het frequentieverloop van de sub dichtbij gemeten (niet in de auto):
Bijlagen
distortion GHP sub EL166.jpg
nearfield response GHP sub EL166.jpg

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » wo 04 mei 2011, 21:32

da's lekker simpel klaar zo. trekt de HU het wel als er flink wat laag in de muziek zit?

jw
Contacteer:

Berichtdoor jw » wo 04 mei 2011, 21:45

Henkjan schreef:da's lekker simpel klaar zo. trekt de HU het wel als er flink wat laag in de muziek zit?

Ja simpel was de bedoeling, zoals uitgelegd had ik geen zin om er heel veel moeite/tijd in te steken. De HU wordt wel flink warm aan de achterkant, maar dat lijkt me wel logisch aangezien er niet veel koelmogelijkheden zijn voor op zoon versterker.
Ik heb het nog niet uitgebreid getest op hoger volume maar een losse versterker zal ongetwijfeld meer controle houden en minder vervormen.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » wo 04 mei 2011, 21:52

Terug naar “Oude Showcases”