Joseph Audio RM7si clone : M'n eerste fineer-projectje

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

rho

Joseph Audio RM7si clone : M'n eerste fineer-projectje

Berichtdoor rho » di 30 mei 2006, 23:08

We zijn dus weer lekker aan het bouwen. Buiten de AMP6 die ik kalmpjes aan aan het assembleren ben ben ik dus ook begonnen met een clone van de RM7si van Joseph Audio.
Afbeelding

Hij gaat niet helemaal hetzelfde uitzien maar de gelijkenis moet toch treffend worden. Probleem is dat de tweeter niet meer verkrijgbaar is en mijn laagmid meer montage-gaten heeft. Verder is die BR-poort niet commercieel verkrijgbaar denk ik. Maar al bij al zal dat allemaal niet zo heel erg veel opvallen.

Hier alvast enkele foto's van de kasten zoals ze ze waren voordat de zijwanden mooi gelijk gefreesd waren. (dat zijn ze nu maar daar zijn nog geen foto's van)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 30 mei 2006, 23:11

leuk! kunje iets meer vertellen over het hoe en waarom achter dit speakertje. En wat zijn de gebruikte units?

rho

Berichtdoor rho » di 30 mei 2006, 23:21

Ik had de units nog uit m'n vorige speakers. Ik gebruik nu de Classic 180.
Omdat de kasten van de vorige speakers niet echt ideaal zijn om in de verkoop te zetten had ik het plan opgevat om een kastje te bouwen waar ik het filter intern kan monteren en dat een beetje meer in de smaak zou vallen bij meer mensen. Het filter was ook niet ideaal, dus daar moest ook aan gewerkt worden. Daarbij zou ik ook eens met fineer willen werken.
.....maar gaandeweg begin ik toch te twijfelen of ik ze wel wil verkopen. :roll:

Dus eigenlijk was het gewoon de bedoeling om een verkoopbaar speakertje te bouwen, maar ik denk dat ik ze toch maar eerst in de woonkamer ga testen als ze af zijn. :D

De units zijn de Seas H648 (W 171 EX-GF) en de H881 (KT28F).

rho

Berichtdoor rho » wo 31 mei 2006, 22:17

Gisteren heb ik de zijkanten netjes gefreesd en vandaag heb ik de binnenwanden voorzien van 4mm dik bitumen.

Afbeelding

Nog even een foto van de ademruimte gecreëerd voor de mid-woofer.

Afbeelding

vigier

Berichtdoor vigier » wo 31 mei 2006, 22:23

rho schreef:Nog even een foto van de ademruimte gecreëerd voor de mid-woofer.

Erhmm.. je gaat nu toch morgen geen topic openen over hoe je hier nog slagmoeren in kunt krijgen he? Die ademruimte is natuurlijk prettig, maar een stevige ophanging van de woofer is zeker zo belangrijk. Hoe ga je dat doen? Ik zie maar weinig "vlees" meer :(

Groeten, Joris
Meer ideëen dan tijd

rho

Berichtdoor rho » wo 31 mei 2006, 22:45

Valt best wel mee hoor. De units hebben 8 montagegaten. De schuine rand is nog niet zo heel erg breed dus er blijft nog genoeg hout over om een schroef stevig in te zetten. De schuine rand heb ik er vooral gemaakt om turbulentie langs de scherpe kanten van het gat te vermijden. Hoe zou mogelijk, misschien, een fluitje kunnen geven. Je weet nooit.

Eens de speakers echt af zijn doe ik een druppel houtlijm op de schroeven eer ik ze er voor een laatste keer indraai. Dan zitten ze echt wel goed vast hoor. Daar maak ik me geen zorgen over.

Ik heb m'n huidige laag-mids ook met inslagmoeren vast gezet en heb gemerkt dat dat voor zo'n units een beetje over-kill is. Voor een grotere unit lijkt dat nuttiger.
Ik heb nog nooit last gehad van een unit die los kwam. Dat zal deze keer dus hoogstwaarschijnlijk ook niet gebeuren.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 01 jun 2006, 0:39

als je de woofer er maar niet 10 keer in en uit hoeft te halen is er niets aan de hand. In dat laatste geval kun je de woofer een 24e slag draaien of de gaatjes volspuiten met houtlijm. Daarna zijn ze weer als nieuw :wink:

rho

Berichtdoor rho » do 01 jun 2006, 9:07

Nee, de woofer hoeft er maar 1 keer in en uit normaal gezien. Ik voorzien aansluitingen voor bi-wire of -amping en kan het filter dus mooi ontwikkelen zonder de units er ooit uit te hoeven halen.

De unit moet er dus enkel uit als ik het finale filter in de behuizng ga monteren.

Ik heb het nog eens allemaal nagemeten en de schroeven hebben nog de volle dikte van het hout om zich in vast te zetten. De schuine kant stopt net waar de schoef zit. Ik had er wel op gelet dat ik niet te veel zou weghalen hoor. :)

indoubt

Berichtdoor indoubt » di 06 jun 2006, 0:04

rho schreef:De units zijn de Seas H648 (W 171 EX-GF) en de H881 (KT28F).

KT27F?

Haha, mooi. Het bestaan van de Jospeh Audio en z'n uitstekende referenties (hogere waardereing als de B&W 805) is voor mij een reden geweest om destijds met deze units aan de slag te gaan.
Ik heb nooit de exacte topologie van hun infinite slope filters kunnen achterhalen.

Success
Always be in doubt until sure

rho

Berichtdoor rho » di 06 jun 2006, 8:42

Nee, het filter is me ook een raadsel. Ik heb wel ergens een infinite slope filter gevonden maar blijkbaar is dat nog niet wat Joseph Audio gebruikt. Ik denk dat ik het maar gewoon bij een 2de orde filter ga houden.
Misschien dat ik nog wel eens met die andere topologie ga experimenteren.

rho

Berichtdoor rho » di 06 jun 2006, 21:51

Volgende week heb ik waarschijnlijk een paar dagen vrij. Hopelijk kan ik dan met fineren beginnen.

rho

Berichtdoor rho » do 15 jun 2006, 21:00

Nog wat geduld. Wegens tijdgebrek (2 verjaardagen etc.) ben ik nog niet to het echte fineren gekomen. Wel al wat getest op een oefenplankje. Een beetje zuiniger met de lijm mag ik wel zijn blijkbaar. :)
Voor de rest ging het prima.
Ik heb de vellen voor 1 behuizing al mooi op maat gesneden. (ietsje te groot dus)

rho

Berichtdoor rho » zo 18 jun 2006, 21:20

De eerste 2 velletjes fineer plakken er tegen. Zeker niet slecht, maar ik ga voor de volgende velletjes de ondergrond toch iets vlakker proberen te krijgen.

Afbeelding

De foto is ook niet echt super.

Als het zo blijft lukken vind ik het een geslaagde eerste poging. :)

ome subtilieco

Berichtdoor ome subtilieco » zo 18 jun 2006, 22:47

ziet er al strak uit!

moet zelf de kunst ook nog eens meester maken
hifi en tevreden zijn gaan niet samen. oftewel bij de buurman is de staging altijd beter

rho

Berichtdoor rho » zo 18 jun 2006, 22:58

Ik rol de lijm uit met een verf-rolletje. Dan kan je alles mooi doseren en krijg je geen lijmdruipers op de ribben. Dat werk prima.

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » zo 18 jun 2006, 23:10

rho schreef:Als het zo blijft lukken vind ik het een geslaagde eerste poging. :)

Zeker.
Ziet er netjes uit zo Rik.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 19 jun 2006, 9:15

Inderdaad zeer mooi, zeker als het de eerste keer is.

Ik denk dat mijn eerste keer met minder succes zou verlopen ;)
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » ma 19 jun 2006, 12:20

Ziet er goed uit! Maar heb ik de indruk dat het fineer aan de rand sterk gekarteld is? Of moet je dat nog bijschuren?

Haha, mooi. Het bestaan van de Jospeh Audio en z'n uitstekende referenties (hogere waardereing als de B&W 805) is voor mij een reden geweest om destijds met deze units aan de slag te gaan.

Het ontwerp van deze kloon ben ik ergens tegen gekomen op een site van een amerikaan. Totaal kostprijs voor deze speakertjes is ongeveer $400 en de Joseph audio's kosten retail ongeveer $ 1800 :? :roll: :? voor een simpel rechtdoor kastje zonder al te veel exotische uitleg (op de het infinite slope geval na). In vergelijking met wat B&W presteert met hun N805 zou ik Joseph Audio echt niet hoger schatten...

DualdudE

Berichtdoor DualdudE » ma 19 jun 2006, 13:11

Dinobe schreef:Ziet er goed uit! Maar heb ik de indruk dat het fineer aan de rand sterk gekarteld is? Of moet je dat nog bijschuren?

Volgens mij is dat een gevalletje jpeg-compressie ;) Klik maar eens op het plaatje als hij geopend is, dan wordt hij nog groter en de karteling is aanzienlijk minder ;)
If at first you don't succeed, smash your work and try again :)

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 19 jun 2006, 13:15

DualdudE schreef:Volgens mij is dat een gevalletje jpeg-compressie ;) Klik maar eens op het plaatje als hij geopend is, dan wordt hij nog groter en de karteling is aanzienlijk minder ;)

Is eerder een gevalletje brakke browser scaling. Ik gebrijp nog steeds niet dat dat nooit gefixed is (in geen enkele browser :( )
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

rho

Berichtdoor rho » ma 19 jun 2006, 13:18

De rand is niet gekarteld. Dat zal aan de povere kwaliteit van de foto liggen.

@Dinobe: Als je nog ergens dat linkje hebt van de clone mag je me die altijd bezorgen.
De Josepf Audio's klinken naar verluid wel beter dan de B&W's. Persoonlijk ben ik geen fan van B&W dus ik vind dat wel aannemelijk. :wink:

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » ma 19 jun 2006, 15:31

De rand is niet gekarteld. Dat zal aan de povere kwaliteit van de foto liggen.

Neen, nu zie ik het goed, het ligt aan het resizen door mijn browser, zoals Deepspace zei. Ziet er echt goed uit!

Als je nog ergens dat linkje hebt van de clone mag je me die altijd bezorgen.

Er stond een link op dit forum, niet rechtstreeks naar de clone maar naar een andere speakers ook gemaakt door die amerikaan.
In dat topic stond er een foto bij van een heel kleine speaker met 2 2,5" woofetjes oid.

De behuizing van de speaker was een donker blauw / grijs achtige van kleur met houtnerftekening.

Ik kan het helaas niet weervinden :(

de link zelf was iets met raph of ralph audio ofzoeits....
Laatst gewijzigd door Dinobe op ma 19 jun 2006, 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Dinobe

Berichtdoor Dinobe » ma 19 jun 2006, 15:37

BINGO!

http://www.zaphaudio.com/audio-speaker12.html

Deze maakt wel gebruik van een metal cone woofer ipv. een kevlar zoals in uw exemplaar ...

En zo hebbek ze gevonden op de site van Joseph Audio
Afbeelding

Meer uitleg over die infinte slope crossover:
http://ldsg.snippets.org/FILTERS/Cuadra/elliptic.php3

rho

Berichtdoor rho » ma 19 jun 2006, 19:21

Ja, die metal cones zijn er vanaf de signature reeks. Ik ben dus de gewone RM7si aan het klonen.

Die link die je daar gaf is wel van een speaker met een 15cm laag-mid terwijl de RM7's een 17cm mid hebben.

Die link naar dat infinite slope filter design is wel leuk. Ik had 'm al eens gevonden en doorgelezen maar voor anderen lijkt me dit wel een interessante link om ook eens te bekijken.

Ik denk toch van gewoon een 12dB/oct filter te bouwen hoor. Maar wie weet heb ik deze winter wel wat tijd om het filter aan te passen.

SARK

Berichtdoor SARK » ma 19 jun 2006, 19:58

Dinobe schreef:Ziet er goed uit! Maar heb ik de indruk dat het fineer aan de rand sterk gekarteld is? Of moet je dat nog bijschuren?

Het plaatje wordt verkleind weergegeven (yup, brakke scaling), als je eenmaal op het plaatje klikt wordt deze onverkleind weergegeven:

Afbeelding
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Terug naar “Oude Showcases”