Joseph Audio RM7si clone : M'n eerste fineer-projectje

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 26 jun 2006, 21:13

Zo'n groot stuk opvullen met stof, wordt lastig denk ik. Ik zou het gehele stuk verwarmen en er een nieuw stuk op zetten. Bovenop valt erg veel op (valt erg veel licht op)

Wowly

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 26 jun 2006, 21:26

stof met lijm stoot bijts af. Je zult dus niet kunnen bijtsen zonder een lelijke vlek te krijgen. Kun je niet één stukje fineer een beetje op maat maken met knip- en schuurwerk?

rho

Berichtdoor rho » ma 26 jun 2006, 21:35

Hij wordt gewoon blank vernist. Van die plekken bij het beitsen heb ik dus geen last.

Het is inderdaad wel een redelijke brok om op te vullen met stof, maar ik dacht eerst een stukje met houtvulller te doen en een klein putje over te laten om met stof en vernis te vullen.

Ik werk eerst de rest van de speaker af, met het vertrouwen dat ik het wel mooi hersteld krijg. Er zijn hier ondertussen toch al ettelijke mogelijkheden voorbij gekomen die tot een bevredigend resultaat kunnen leiden. (waarvoor dank trouwens.)

Ik heb wel wat schrik om de gaten voor de luidsprekers uit te snijden uit het fineer. Tips?

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 26 jun 2006, 23:05

dat laatste is nog 't makkelijkst. Ik heb het fineer gewoon met de vingers omgeknakt door het naar binnen te drukken. Doordat het fineer op 't baffle gelijmd is (lijm is harder dan hout :wink: ), breekt het fineer alleen bij de rand.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 26 jun 2006, 23:43

Als de gaten al gemaakt zijn (helaas, anders was het superstrak geworden) is de enige goede manier met een scherp mesje bijsnijden, een halve mm overhouden en die daarna wegschuren. Door het schuren moet je de ronding volgen, en zo krijg je de meest mooi ronding. Anders blijf je al snel "hoeken" in de curve zien.......

Het is wat meer werk, maar dan is het daarna wel perfect, en je hebt ze nog kunnen bewonderen onlangs :D

Wowly

rho

Berichtdoor rho » di 27 jun 2006, 22:27

Het zal dan snijden met een mesje worden en dan maar schuren met een fijn papiertje. Tijd is geen probleem. Ik doe het dan maar heel rustig aan. Beter dat dan een slechte afwerking.

Foto's van het resultaat volgen zeker.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 27 jun 2006, 23:40

ik snap het probleem niet. Waarom zou je eerst fineren, en dan pas frezen en zagen? Het lijkt mij dat je daardoor alleen maar makkelijker het fineer beschadigt.
Bij mijn speaker werkte het naar binnen drukken van het fineer perfect.

rho

Berichtdoor rho » wo 28 jun 2006, 9:40

Ik heb ook eerst de gaten gefreed omdat ik schrik heb om het fineer te beschadigen als ik het naderhand zou doen. Of ik daar zoveel schrik voor had moeten hebben betwijfel ik nu eigenlijk wel.

Tja, voor of na, ze hebben alletwee voor en nadelen. Nu heb ik weer schrik dat ik het niet mooi uitgesneden krijg.

Gewoon afbreken lijkt me toch wel heel erg riskant.

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » vr 30 jun 2006, 22:26

He Rik,

Was even op vakantie en ben net weer terug en zit nu mezelf door het forum te worstelen...tsjee, effies lastig al die posts, maar hier stop ik even om te reageren. Ik weet niet of je al een oplossing hebt, maar in jou geval zou ik van het fineer wat je over hebt een randje opzoeken wat ongeveer dezelfde tekening heeft als wat al op je kast zit. Dit met witte houtlijm verlijmen op het stukje wat beschadigd is en later de kleine naadjes die je blijft houden opvullen met schuursel van je fineer en een druppie van je blanke lak die je later wil gebruiken voor het aflakken van je kast. Niet met witte houtlijm in dit geval...geeft kleurverschil, of kans daarop. Maar als je met blanke lak gaat aflakken kun je op deze manier een heel goed resultaat boeken.

Groet,
Edo
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

rho

Berichtdoor rho » za 01 jul 2006, 12:12

Bedankt voor de tip Edo!
Ik heb de stukjes die ik uit het front heb gesneden bijgehouden. Daar zal wel ergens een klein stukje bij zitten dat er mooi in past.

rho

Berichtdoor rho » zo 02 jul 2006, 21:23

Nog een klein polletje:

2 paar luidsprekeraansluitingen (bi-amp/bi-wire) of maar 1 paar?

Het worden de aanslutingen: (die heb ik namelijk nog liggen)
Afbeelding

Ondertussen staat m'n eerste poging tot herstellen van dat kleine stukje ook al in de klemmen. Ik heb dus een klein stukje fineer op maar gesneden en geschuurd en dat erin geplakt. De naden ga ik dan proberen opvullen met schuursel/vernis. Hopelijk komt 't goed. [-o<

rho

Berichtdoor rho » za 05 aug 2006, 13:57

Vandaag kwamen het speakerdoek, de klemmetjes voor het frontje en de printplaten voor de filters binnen.
Weer dikke pech natuurlijk. Waarom maken ze printplaten waarvan ze de breedte als 140mm opgeven 155mm breed? Nu krijg ik ze natuurlijk niet meer door het gat van de laagmid naar binnen. :evil: Onbruikbaar dus.....wil ik het ook eens netjes doen.... :(

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » za 05 aug 2006, 14:25

Da's balen. En een klein stukje van de print afhalen geen optie?

rho

Berichtdoor rho » za 05 aug 2006, 15:42

Ik moet het eens bekijken. Als ik 'm dan nog mooi kan vastzetten zou dat een optie zijn.
Maar ik heb altijd gewetensproblemen met mooi gefabriceerde componenten te verbouwen...ook al passen ze niet. :oops:

rho

Berichtdoor rho » za 19 aug 2006, 14:41

Ik heb het een keertje bekeken en het zou moeten lukken om de printen kleiner te maken en de orriginele montagegaten toch te behouden. Maandag ga ik op 't werk een keertje proberen met de plaatschaar. Mooi recht knippen. :)

De eerste speaker staat in de vernis. Is op een uurtje droog. Straks misschien foto's. :D

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » za 19 aug 2006, 16:14

nog een paar tips:
ofwel met de figuurzaag
ofwel met de decoupeerzaag met een fijngetand(metaal)zaagblad
let op met snijden dat u de print niet breekt
mvg
audioot

rho

Berichtdoor rho » za 19 aug 2006, 16:19

Bedankt voor de tips, maar we gebruiken de plaatschaar op 't werk regelmatig om wat test-printjes op maat te knippen. Werkt uitstekend hoor.

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » za 19 aug 2006, 16:23

ook bedankt gaat iig snel
audioot

rho

Berichtdoor rho » zo 20 aug 2006, 10:46

Enkele pics van de de speaker met z'n eerste vernislaag. Persoonlijk vind ik het nog een beetje dof uitzien. Hopelijk krijgt ie iets meer glans bij een volgende laag. Als dat niet lukt ga ik proberen om een derde laag aan te brengen met half satijn, half glanzend. (nu gebruik ik gewoon satijn)

Afbeelding

Een beter zicht op hoe het uiteindelijk zou moeten worden:
Afbeelding

Afbeelding

Jan-Willem

Berichtdoor Jan-Willem » zo 20 aug 2006, 16:28

Waarom heb je de br poort niet helemaal verzonken, omdat hij te lang was?

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » zo 20 aug 2006, 16:32

Jan-Willem schreef:Waarom heb je de br poort niet helemaal verzonken, omdat hij te lang was?
Ik gok omdat de poort er nog helemaal niet in zit. Evenals de nippies voor het speakerdoek. ;)

rho

Berichtdoor rho » zo 20 aug 2006, 16:41

Interficior schreef:
Jan-Willem schreef:Waarom heb je de br poort niet helemaal verzonken, omdat hij te lang was?
Ik gok omdat de poort er nog helemaal niet in zit. Evenals de nippies voor het speakerdoek. ;)

Goed gegokt. :)

Ze zit erg vast en als ik ze er uit wil trekken trek ik het fineer misschien stuk, dus dat laat ik maar achterwegen tot dat de kastjes helemaal zijn afgewerkt.

rho

Berichtdoor rho » zo 03 sep 2006, 13:14

Gisteren wat meetingen gedaan. Nog niet echt goede resultaten bekomen met de eerste filter-probeerseltjes. Alles klinkt een beetje alsof het uit een megafoon komt. (dat had de Besie1 ook en die maakte gebruik van dezelfde drivers) Ik denk dat ik de laagmid wat vroeger moet laten afvallen en de tweeter iets meer werk moet laten doen.
Ik had verwacht ergens een resonantie (opslingering) in de frequentie-curve van de laag-mid terug te vinden maar die vind ik niet. Waar die vieze kleuring in de klank dus van komt is me tot nu toe nog een raadsel.

Zo ziet ie er tot nu toe uit:
Afbeelding

Afbeelding
Nog niet helemaal af dus.

Ik zal proberen om van de eerste metingen (speakers in de kast, zonder filter) ook wat plotjes hier neer te zetten.

rho

Berichtdoor rho » zo 03 sep 2006, 13:21

Dit zijn de drivers dus in de kast, vanop 10cm gemeten, zonder enig filter. De tweeter heb ik beschermd door pas vanaf 300Hz te beginnen met de sweep.
Afbeelding

(plaatje klikken helpt ;) )

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » zo 03 sep 2006, 14:27

Heb je een schema van je filter op dit moment rho?

Terug naar “Oude Showcases”