Budget Dipool met verbluffend resultaat

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Erwin

Budget Dipool met verbluffend resultaat

Berichtdoor Erwin » ma 27 nov 2006, 13:42

Op dit forum is al redelijk veel geschreven over dipool/di-pole speakers en sub-woofers. Veelal geinspireerd op het werk van meneer Siegfried Linkwitz. http://www.linkwitzlab.com/.

Een aantal interessante dipool discussies op dit forum zijn o.a.: "Dipoolbas voor mijn ultieme monitor" van Jeroen_d: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1742 en "Dipoollaag met hoorngeladen mid en hoog" http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1834 en zo zijn er nog een aantal interessante topics te vinden...

Waarom een Showcase over Dipool luidsprekers?
Omdat ik vind dat dit concept niet genoeg aandacht kan krijgen. Op elke hoek van de straat kun je conventionele luidsprekerboxen (setje speakers in een kastje) kopen, maar dipolen zijn bijna niet commercieel te vinden. Jamo heeft een paar mooie dipolen (R909) op de markt gebracht maar ik heb ze nog nooit in een winkel zien staan, laat staan naar kunnen luisteren of vergelijken met conventionele luidsprekers...

Afbeelding

Bijkomend nadeel van deze prachtige set speakers is het prijskaartje van ongeveer € 10k per paar.

Waarom Dipool
Ik woon in een zo'n modern huis met veel beton en glas om me heen. Op de vloer ligt parket en alles bijelkaar heeft het de gebruikelijke accoustiek van een toilet. Het enige object dat de galm een beetje absorbeert is een 3zits bank in het midden van de kamer.

Afbeelding

Het plaatje hierboven is grofweg de plattegrond van mijn woonkamer. Waarschijnlijk vergelijkbaar met vele andere woonkamers in Nederland. Mijn vrouw (de welstandscommissie) houdt wel van een beetje strakke inrichting dus geen poespas in huis met als gevolg dat wanneer er een zacht achtergrondmuziekje aan staat je elkaar niet meer fatsoenlijk kunt verstaan. Heel irritant!

Vanwege de afmetingen van deze woonkamer zullen vooral de frequenties tussen de 50Hz en 60Hz en alle hogere harmonische voor staande golven zorgen. Dit heeft tot gevolg dat je met conventionele speakers meer last hebt van pieken en dippen in geluidsintensiteit bij deze bepaalde frequenties. Ter info bij 20 graden Celsius is de snelheid van geluid ongeveer 434 m/sec en dat zorgt bij 57Hz en alle afgeleide harmonische daarvan voor staande golven in deze ruimte.

Alle mogelijke geluidsabsorberende materialen zoals systeemplafonts, hoogpolig vloerkleed en berenvellen heb ik de revu laten passeren maar stuk voor stuk afgekeurd door de welstandscommissie ... Ik sta nog open voor suggesties :-)

Electrostaten vallen wat mij betreft ook af want die vind ik te prominent en ik houd niet zo van het principe maar dat is meer een kwestie van smaak. Een estetisch verantwoord dipool ontwerp leek voor mij de enige overgebleven mogelijkheid...

Hoe klinkt een MP3-tje op een Dipool
Je luistert regelmatig naar een MP3-tje van dubieuze kwaliteit, -ra ra ra waar zou die nou weer vandaan komen-, heeft een Dipool speaker dan ook nog zin?

Ja want met dit Dipool ontwerp probeer ik niet om de perfecte high-end luidspreker te maken. Ik probeer alleen die ellendige accoustiek van mijn "moderne" huiskamer een beetje dragelijk te maken.

Waarom Budget
Omdat er in mijn huiskamer ook af en toe zo'n klein kereltje, van een jaar of twee, rond loopt die er genoegen in schept om de bolletjes van de speaker in te drukken. Zelfs nu, als ik de bolletjes van mijn low-budget speakers weer eens ingedrukt aantref doet dat pijn in mijn ziel...

Is dit hele verhaal met speakers met ingedrukte bolletjes nogsteeds de moeite waard? Ja, het scheelt veel! Heel veel!

De aanpak
Over de achterliggende theorie van dipolen en speakerbouw in het algemeen kun je hele lange discussies voeren en zodra je gaat meten zijn de invloeden van kameraccoustiek en "bafflestep" naar mijn mening toch nooit te voorspellen of op voorhand te corrigeren, dus ik heb eerst heel veel gelezen over van alles wat met speakerbouw te maken heeft en tevens flink om me heen gekeken en ben toen maar gewoon gaan bouwen.

Mijn eerste ontwerp (het houtwerk) heeft een paar maanden geleden reeds het licht gezien en ik heb er zelfs al even naar kunnen luisteren met een geimproviseerde opstelling.

Afbeelding

Het Project
Een paar jaar geleden raakte ik geinspireerd en het dipool project met active filters stond als de ultieme uitdaging op mijn to-do lijstje.

Na veel experimenteren met o.a. een paar passieve tweeweg vloerstaanders, book-shelf monitors en een aantal variaties op het thema sub-woofer is het nu tijd om mijn ultieme Dipool project te verwezelijken! Ik heb al het een en ander in elkaar geknutseld en de eerste luistertesten zijn veel belovend!

In de volgende posts zal ik updates geven van mijn ultieme DIY audio project.

Dit project publiseer op Internet ik om mijn ervaringen uit te wisselen met anderen en tevens is het mijn bijdrage aan al die informatie die anderen al op Internet hebben gepubliceerd waardoor dit allemaal mogelijk is. Graag hoor ik ook jullie reacties en adviezen om dit project tot een goed einde te brengen.

In mijn volgende posts zal ik het ontwerp van mijn Dipool verder toelichten en uitwerken.
Laatst gewijzigd door Erwin op ma 27 nov 2006, 15:02, 6 keer totaal gewijzigd.

KT88

Berichtdoor KT88 » ma 27 nov 2006, 13:49

Zeer fraai project, Erwin, ga ik zeker volgen.

Ik ben ook een dipool-freak, maar dan kant-en-klare Maggies.

Of je met die opzet de acoustiek van je kamer buiten spel zet, waag ik toch te betwijfelen.

Ik zie dat je ook in Huizen woont, als je eens wilt proberen wat een Maggie SMGA in stereo bij jou thuis doet, wil ik ze wel eens langs komen brengen (woon er nl. zelf ook).

Of weet je zeker dat dit de oplossing is voor je acoustiek?

Erwin

Berichtdoor Erwin » ma 27 nov 2006, 14:37

Hoi KT88,

Wat grappig dat je zo dicht in de buurt woont. Ik heb veel van je gelezen, ook op circuits on-line. Altijd handig om iemand met zo een sterke en tevens genuanceerde techische achtergrond in de buurt te hebben wonen :-)

Ik kende het merk Maggies nog niet http://www.magnepan.com/. Het ziet er wel heel serieus uit! Vooral die MG20.1's

Zijn het magnetodynamische di-polen of ook gedeeltelijk electroststisch?

Ik ben zeker erg benieuwd hoe ze klinken.

Over de opstelling in mijn woonkamer...

Ik weet niet of het optimaal is maar er zijn weinig andere opstellingen mogelijk qua inrichting van de woonkamer. Dus ik vrees dat ik het voorlopig hiermee zal moeten doen...

Wat heb jij anders nog voor suggesties?

KT88

Berichtdoor KT88 » ma 27 nov 2006, 15:00

Suggesties: nog niets, zo van het plaatje kan ik er niet veel van zeggen, en ik ben zowiezo niet zo erg thuis in de acoustiek.

Maar ik heb die SMGA-s (dat zijn dus kleine types, niet de 20.1, was dat maar waar! ) tijdelijk "over", dus misschien als stereo-experiment om te zien hoe en waar die dipool het beste geplaatst kan worden, kan het zijn nut hebben.

Hopelijk komen er nog meer reacties van mensen die wel wat van acoustiek weten (ik zit meer in de electronica), of het ueberhaupt wel zin heeft.

Mail maar even prive als je een afspraak wilt maken, die dingen zijn licht en passen makkelijk in de auto, dus in 5 minuten staan ze.

Mogelijk nadeeltje: dat je wederhelft er zo gecharmeerd van raakt dat ze deze wil hebben ipv. jouw eigenbouw dipolen, en de lol van zelf iets moois bouwen wil ik je zeker niet ontnemen, dus..........denk goed na of je dit wel wilt :lol:

PS hier een paar brakke plaatjes van I-net afgetrokken:
http://page6.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/f46268238

sietse

Berichtdoor sietse » ma 27 nov 2006, 15:30

Zou je de welstandscommissie niet kunnen overhalen om een heel mooi vloerkleed in de zit en geniet ruimte te leggen ? Gordijnen die je 's avonds dicht kunt doen voor de privicie ?

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » ma 27 nov 2006, 16:32

Ik lees geen Japans.. :oops: een beetje russisch gaat nog net..

Kees

KT88

Berichtdoor KT88 » ma 27 nov 2006, 16:35

!(? 評価の合計がマイナスの方は入札できません)

Vertaling: (even naar beneden scrollen, plaatjes kijken lukt toch nog wel?) !

audiomanics
Contacteer:

Berichtdoor audiomanics » ma 27 nov 2006, 16:42

KT88 schreef:!(? 評価の合計がマイナスの方は入札できません)

Vertaling: (even naar beneden scrollen) !

Helaas, niet bij mij dus.. het enige engels is dit:
。(Seller will not ship internationally.)
We hebben er niets aan dus...

Kees

Oh ik zie net dat je het alleen over plaatjes had..

Erwin

Berichtdoor Erwin » ma 27 nov 2006, 20:51

De welstandscommisie keek toevallig net mee toen ik je Maggies (SMGA's) zat te bekijken . De reactie was letterlijk: "Als je nou dood gaat wil je dan ook in een grote box begraven worden?" Dat zet je wel aan denken... :-)

Met die associatie hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dat dit model het gaat worden. Ik wil ze wel graag een keer luisteren. Bij voorkeur naast elkaar, maar ik kan ze op korte termijn ff niet aansluiten. Ik ben ze op het moment aan het doormeten en van een laagje verf aan het voorzien.

Afwerken en schilderen, het vervelendste klusje van alles...

De Winterschilder...

KT88

Berichtdoor KT88 » ma 27 nov 2006, 20:57

Tja, die foto's zijn niet bepaald flatteus, in het echt zijn ze kleiner, slanker en mooier, net als de meeste vrouwen op foto's... :twisted: <ducks and hides>

Ik dacht dat het je erom ging om te zien of het dipool principe bij jou het acoustisch probleem wat zou kunnen verhelpen, vandaar het aanbod.

Maar als je al aan het aflakken bent, dan is die beslissing al lang genomen begrijp ik ;-)

Niettemin wil ik ze best een keertje neerzetten hoor, mail maar even als het uitkomt.
Voor mij is een weekend het handigste.

voodooless
Contacteer:

Berichtdoor voodooless » ma 27 nov 2006, 22:30

Nice :D

Kun je nog wat meer info geven over de gebruikte units en eventueel het filter?

Ben zelf ook iets dergelijks van plan dus kijk met veel interesse naar dit soort dingen 8)

Erwin

Ontwerp en speaker keuze

Berichtdoor Erwin » di 28 nov 2006, 16:23

Het ontwerp (wat ik zelf erg fraai vind) kwam tot me toen ik op een vliegveld zat en toen heb ik het snel uitgetekend op mijn laptop.

Afbeelding

Dit is het oorspronkelijke ontwerp en is gedeeltelijk gebaseerd op dat van de ORION van Linkwitz en van de R909 van Jamo en dat weer gecombineerd met een ontwerp van een iPod speakersetje. Ik zeg altijd maar zo, beter goed afgekeken dan slecht bedacht :-)

Die ORION vind ik echt een geniaal ontwerp en daar zal heel veel aan gerekend zijn door Siegfried, maar het is net niet meer helemaal van deze tijd. Die Jamo's zijn heel mooi van voren maar de achterkant lijkt een beetje op een kermisattractie. Het probleem met mijn eerste ontwerp was dat het wat stijfheid miste. Als je de muziek flink hard zette voelde je de Baffle zacht meetrillen.

De speaker maten heb ik min of meer overgenomen van de ORION:
1 x Tweeter Dome (2,5 cm)
1 x Mid 5" (13,5 cm)
2 x Woofer 10 Inch (25cm)

Ik ben ondertussen bij versie 2 van mijn ontwerp en ik heb de Baffle nu voorzien van nog een extra plaat MDF (18mm). Hij is nu vier lagen dik. Tevens heb ik de Mid speaker niet meer als Dipool ingezet maar zit hij in een afgesloten ruimte van +/- 4 a 5 ltr.

In eerste instantie had ik de Mid ook als dipool gemonteerd maar na een aantal luistersessies kwam ik erachter dat ik een stuk plaatsing miste. In vergelijking met mijn Monitor speakers vond ik het geluidsbeeld te open of te wijd... Tijdens één van de vele luistersessies heb ik mijn Monitors gecombineerd met de Dipoolbas en ben toen net als Jeroen_d tot de conclusie gekomen dat ik dit de mooiste combinatie vind. De strakke plaatsing van een paar Monitoren en de bas van de dipool. Tevens ben ik erachter gekomen dat de Mid speaker te klein was en in een dipool configuratie niet mee kan komen met de Woofers. Ik heb dezelfde Mid speaker gebruikt in mijn Monitoren en daar komen ze in een Bass Reflex alignment prima mee met die twee grote speakers.

Als je dit allemaal moet opschrijven merk je dat je er onbewust toch veel meer tijd en energie in heb gestoken dan je verwacht. Het is een heel process en aldoende verbeter je het ontwerp stukje bij beetje.

Keuze van de speakers:

Ik heb drie speaker scenario's uitgewerkt:

Dezelfde (no compromise) speakerunits gebruiken die Linkwitz ook heeft toegepast in zijn ORION

1 x Tweeter - Seas T25CF002
1 x Mid - Seas W22EX001
2 x Woofer - Peerless XLS 10 (€ 180 per stuk)

Dit komt op meer dan € 600 aan speakerunits per kast, maar dan heb je wel een paar hele mooie units!

Ik vond dit een beetje te duur voor een speaker ontwerp dat ik niet eens met de welstandscommissie durfde te bespreken. Het motto was toen hoe kleiner hoe beter.

Ik heb toen zelf gekozen voor mijn favoriete experimenteer speakermerk. Speakers die zo goedkoop zijn dat als je ze na het experiment nooit meer gebruikt dat het niet uitmaakt. Skytronic! Ik had al eerder wat geexperimenteerd met speakers van Skytronic en je kan er prima mee testen of een concept gaat werken zonder dat het meteen een gat in je begroting slaat.

De speaker set waar ik nu mee werk:

1 x Tweeter 1" merk TVM (Dit is een Tsjechisch merk en kun je hier niet kopen)
http://www.tvm-valmez.cz/index.php?id=107&catit=195&catg=5

1 x Mid 5" Skytronic (901.214 - de 5" versie is er niet meer zo te zien)
http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=901.214

2 x Woofer 10" Skytronic (901.218)
http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=901.218

Om de prijs hoef je het niet te laten en zoals ik al had gezegd ben ik erg tevreden over het luistergenot van deze Budget dipolen. De kosten:

2 x €15 voor de Tweeters - TVM
2 x €10 voor de Mid - Skytronic 901.214
4 x €22 voor de Woofers - Skytronic 901.218
--------=
€ 138 in het totaal voor de units. (El Cheapo!)

Achteraf ben ik erg in mijn nopjes met dit ontwerp en vind ik het jammer dat ik niet wat betere units heb gebruikt. Als ik het nu nog een keer over moet doen dan zou ik kiezen voor een volledige Peerless bezetting:

Peerless Tweeter
Peerless HDS Mid
Peerless SDS 10"

Dan ben je ongeveer voor €500 klaar voor twee kasten. Het belangrijkste voordeel van van die Peerless units is de mooie afwerking (geen die-cast aluminum helaas) en de kwaliteit zal een stuk hoger liggen. Mag ook wel als je er 4 keer meer voor moet betalen.

Die Skytronic speakers klinken prima voorzover ik het kan beoordelen of vergelijken met andere dipolen. Ik heb de Impedantie Curve en T&S parameters van die Skytronic units nagemeten met LIMP en ben erachter gekomen dat de consitentie van deze units erg slecht is. Van de vier 10" woofers hadden er twee een Qt van ongeveer 0,9 en twee een Qt van 1,3. Hele grote verschillen dus...

Ik heb de Frequentie Response van deze Units vergeleken mbv ARTA en dan merk je dat het verschil in Qt heel weinig uitmaakt. Ze klinken in een dipool opstelling ook bijna hetzelfde als je er Pink Noise op zet ondanks de verschillen in Qt.

Wat een veel groter verschil maakt in de Frequentie Response is het verschuiven van de speaker. Als je de afstand tot de muur verandert dan verandert de FR veel meer dan het verschil tussen deze twee ongelijke units. Alles is relatief zeg ik...

Ik heb de Impedantie plot en de FR graffieken van ARTA en LIMP bewaard en zal ze in een volgende post publiceren.

Filtering

Uiteindelijk wil ik alles aktief filteren. De eerste luistertesten heb ik gedaan met een passief LR2 filter op 2600Hz tussen de Mid en de Tweeter en de Woofers heb ik aangesloten op mijn Subwoofer uitgang van mijn 5.1 versterksterker op 200Hz (dus Mono). Dit gaf al geweldig resultaat!

In de uiteindelijke filter allignment wil ik gaan voor 2600Hz LR4 actief en de woofers op 287Hz met een LR2. Tevens moet er nog +6dB per octaaf gecorrigeerd worden ivm de "cancellation" van de dipool. Daarover meer in een volgende post.

Mijn conclusie mbt tot de Units:

Die peerless Units zijn mooier afgewerkt en als je zo'n project begint is het altijd meer werk dan je verwacht. Als je er iets moois van wilt maken kies dan voor een beetje betere speakerunits zoals bijv die Peerless units. Dan heb je er achteraf meer lol van.

Als je echt goedkoop wilt gaan zijn die Skytronic units prima om naar te luisteren. Zeker omdat het verschil tussen die woofers bijna niet eens hoorbaar is in een dipool opstelling. De Mid en Tweeter kun je beter wel van iets betere kwaliteit nemen. Dat verdient zichzelf eerder terug.
Laatst gewijzigd door Erwin op di 28 nov 2006, 20:49, 4 keer totaal gewijzigd.

Erwin

Re: Ontwerp en speaker keuze

Berichtdoor Erwin » di 28 nov 2006, 16:25

Hieronder staat de Frequentie Response van de Woofers gemonteerd in het dipole frame. Het zijn drie curves die met dezelfde microfoon stand zijn opgenomen op 1 meter afstand.

Afbeelding

De onderste is het zachts en heeft de lage Qt van 0,9. Hij bevond zich ook het verst van de microfoon dus daarom ook zachter. De tweede had een Qt van 1,3 en is de middelste curve. Beide speakers parallel levert de bovenste curve op.

In vind dat de verschillen in Qt geen noemenswaardige problemen opleveren. Gelukkig kon ik het zo combineren dat beide kasten één speaker hebben met een lage Qt één hoge Qt...
Laatst gewijzigd door Erwin op di 28 nov 2006, 21:21, 3 keer totaal gewijzigd.

Roland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Roland » di 28 nov 2006, 16:57

Hoi

Geven twee 10 inchers genoeg "druk"?

Groeten Roland

richard

Berichtdoor richard » di 28 nov 2006, 16:58

Erwin schreef:Ik heb de Impedantie Curve en T&S parameters van die Sky Tronic units nagemeten met LIMP en ben erachter gekomen dat de consitentie van deze units erg slecht is. Van de vier 10" woofers hadden er twee een Qt van ongeveer 0,9 en twee een Qt van 1,3. Hele grote verschillen dus...
Misschien is de ene al wat meer ingespeeld. De Q is wel lekker hoog, ideaal voor een open baffle. De Peerless heeft vast een lagere Q, die zul je elektronisch moeten boosten om een vergelijkbaar laagrendement te krijgen.

KT88

Berichtdoor KT88 » di 28 nov 2006, 17:51

Erwin,

Je hebt ze dus al spelend begrijp ik?
Ik ben wel heel benieuwd naar hoe het (zelfs met die goedkope units) klinkt.
Ik zou ze graag eens beluisteren, als het mogelijk is passief, dan neem ik mijn SMGA-s mee ter vergelijk, en een mooi buizenversterkertje.
Ik ben wel erg benieuwd of het typische transparante dipool karakter kunnen combineren met de kracht en dynamiek van de conus systemen.....

misschien maar beter als de welstandscommissie dan elders in vergadering bijeen zit.......HI

Erwin

Berichtdoor Erwin » di 28 nov 2006, 21:35

Roland schreef:
Geven twee 10 inchers genoeg "druk"?

Ja voor huis_tuin_en_keuken gebruik is het meer dan voldoende. Voor een tuinfeest is het misschien net niet genoeg :-)

btw Deze speakers hebben allemaal een Fs van ongeveer 35 a 36Hz in tegenstelling tot de specs (60Hz) op de website van Skytronics. Daardoor hoef je niet veel te compeseren! Alleen de +6 dB/oct vanaf 100 a 200Hz.

Tevens overweeg ik om ze af te kappen op 35Hz met een LR4 en vanaf daar met een Monopool Subwoofer over te nemen. Maar in de eerste luistersessies was dat niet nodig. Ik kijk / luister bijna geen films dus dat heb ik nog niet geprobeerd.

Erwin

Berichtdoor Erwin » di 28 nov 2006, 21:49

richard schreef:
Erwin schreef:Ik heb de Impedantie Curve en T&S parameters van die Sky Tronic units nagemeten met LIMP en ben erachter gekomen dat de consitentie van deze units erg slecht is. Van de vier 10" woofers hadden er twee een Qt van ongeveer 0,9 en twee een Qt van 1,3. Hele grote verschillen dus...
Misschien is de ene al wat meer ingespeeld. De Q is wel lekker hoog, ideaal voor een open baffle. De Peerless heeft vast een lagere Q, die zul je elektronisch moeten boosten om een vergelijkbaar laagrendement te krijgen.

Ze zijn allemaal flink ingespeeld want ze hebben al flink wat uurtjes gedraaid en ook flink op hun donder gekregen :-)

btw Ik heb al eens eerder getest of inspelen veel uit maakt en dat viel erg mee in mijn situatie (met speakers met rubberen ophanging). Weinig verschil dus. Als je de speakers hard laat inspelen kun je op den duur wel verschil merken maar dat heeft meer te maken met warmte ontwikkeling...

btw Ik raad iedereen so-wie-so aan om de woofers actief te filteren, dus met een eigen versterker. Dan is het geen probleem om ze een beetje extra te boosten en de +6dB per octaaf correctie toe te passen.

Erwin

Berichtdoor Erwin » di 28 nov 2006, 21:58

KT88 schreef:
Je hebt ze dus al spelend begrijp ik?

Ik had ze spelend in een proefopstelling. Ze liggen nu bij de Winterschilder :-)

KT88 schreef:
Ik ben wel heel benieuwd naar hoe het (zelfs met die goedkope units) klinkt.
Ik zou ze graag eens beluisteren, als het mogelijk is passief, dan neem ik mijn SMGA-s mee ter vergelijk, en een mooi buizenversterkertje.
Ik ben wel erg benieuwd of het typische transparante dipool karakter kunnen combineren met de kracht en dynamiek van de conus systemen.....

Ja, dat lijkt me een prima idee! So-wie-so wil ik wel eens horen wat een buizen versterker kan toevoegen (of weg laten :-) ). In iedergeval als jij die buizen versterker meeneemt dan zal het wel goed zitten :-) btw Is dat je WK versterker?

KT88

Berichtdoor KT88 » di 28 nov 2006, 22:09

Uiteraard, dat is de enige die ik nu nog durf te laten horen.

Al mijn andere buizen dingetjes zullen ernstig op de schop moeten, sinds ik zo ongeveer heb ontdekt waar ik wat moet doen om welk resultaat te boeken.

E.e.a. geldt ook voor mijn hybride- en transistor ontwerpen.
Kortom, ik heb nog een winter lang werk, kunnen we van het voorjaar op de luisterdagen iedereen weer eens paf laten staan 8)

Erwin

Impedantie curves

Berichtdoor Erwin » di 28 nov 2006, 23:16

Van de woofers heb ik de Impedantie curves en T&S parameters bepaald mbv LIMP. De Gele curve is de oorspronkelijke Impedantie curve en de groene curve is de verzwaarde curve (42 gram):

Afbeelding

Fs = 35.91 Hz
Re = 8.00 ohms[dc]
Qt = 0.86
Qes = 1.16
Qms = 3.37
Mms = 50.34 grams
Rms = 3.374582 kg/s
Cms = 0.000390 m/N
Vas = 65.74 liters
Sd= 346.36 cm^2
Bl = 8.841829 Tm
ETA = 0.25 %
Lp(2.83V/1m) = 86.12 dB

Afbeelding

Fs = 37.42 Hz
Re = 8.00 ohms[dc]
Qt = 1.35
Qes = 2.01
Qms = 4.07
Mms = 42.04 grams
Rms = 2.429207 kg/s
Cms = 0.000430 m/N
Vas = 72.50 liters
Sd= 346.36 cm^2
Bl = 6.266458 Tm
ETA = 0.18 %
Lp(2.83V/1m) = 84.69 dB

Afbeelding

Fs = 37.94 Hz
Re = 8.00 ohms[dc]
Qt = 1.40
Qes = 2.15
Qms = 4.02
Mms = 54.38 grams
Rms = 3.226349 kg/s
Cms = 0.000324 m/N
Vas = 54.52 liters
Sd= 346.36 cm^2
Bl = 6.938103 Tm
ETA = 0.13 %
Lp(2.83V/1m) = 83.34 dB

Afbeelding

Fs = 36.91 Hz
Re = 8.00 ohms[dc]
Qt = 0.91
Qes = 1.24
Qms = 3.38
Mms = 60.75 grams
Rms = 4.167381 kg/s
Cms = 0.000306 m/N
Vas = 51.56 liters
Sd= 346.36 cm^2
Bl = 9.516547 Tm
ETA = 0.20 %
Lp(2.83V/1m) = 85.12 dB

Erwin

Berichtdoor Erwin » di 28 nov 2006, 23:28

De invloed van de plaatsing van de dipool heeft veel invloed op de Frequentie Response. Ik heb 3 metingen gedaan op resp 50, 80 en 120 cm van de muur en dit zijn de resultaten:

Afbeelding

Zoals je kunt zien is zelfs de rug van een kameel rechter dan deze response curve, maar dit heeft alles te maken met de plaatsing en niet zo zeer met de gebruikte units.

Mooi is ook om te zien dat je een soort van gemiddelde aflopende curve ziet vanaf 150Hz die mooi gecompenseerd kan worden met een Shelving Low-pass filter dat +6 dB per octaaf corrigeerd.

Erwin

Filters

Berichtdoor Erwin » di 28 nov 2006, 23:58

Nu we het dan toch over de filtering hebben; Ik ben initieel van plan om actieve filtering te gaan gebruiken voor de Woofers en passieve filtering voor de Tweeter en Mid.

Ik heb het filter zoals ik het initeel wil gaan maken uitgewerkt en geprototyped in SIMetirx. Het schema is een beetje chaotisch georganiseerd maar als je goed kijkt zie je een LR2 Low Pass en High Pass XO op 287Hz en een +6dB Shelving Low pass filter Links boven en daarna rechts boven nog een 12dB High Pass filter op ongeveer 40Hz wat ik eventueel wil gebruiken in combinatie met een Monopool Subwoofer.

Afbeelding

Die Subwoofer wil ik met een schakelaartje aan of uit kunnen zetten. En als de Subwoofer aan staat dan hoeft de Dipool niet zo hard te werken vandaar die 12dB/octaaf cut-off. Dat zou wel eens nodig kunnen zijn bij films enzo...

Hieronder zie de response curves van de XO en EQ

Afbeelding

- De groene curve is het LR2 HP voor de Mid en Tweeter die daarna passief nog een keer gefilterd gaan worden.
- De bruine curve is de standaard LR2 XO LP.
- De rode curve is de LR2 XO LP + het +6 dB shelving Low pass filter.
- De blauwe curve is de afgekapte curve voor als ik de Subwoofer wil bijschakelen.

Erwin

Berichtdoor Erwin » wo 29 nov 2006, 0:14

Voor het passieve filter voor Mid en Tweeter ben ik begonnen met een standaard LR2 alignment op ongeveer 2600 Hz.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de Impedantie van de Mid speaker een beetje oploopt heb ik de waarde van de LP spoel verdubbeld naar 1,5 mH ipv 0,82mH.

Alle curvers bijelkaar ziet er helemaal spectaculair uit:

Afbeelding

Ik hou hierbij nog helemaal geen rekening met de Bafflestep van de Tweeter en de Mid. Misschien kan Jeroen_d me daar nog eens een keer mee helpen?

Erwin

Berichtdoor Erwin » wo 29 nov 2006, 0:25

Ik heb de response curves van de Tweeter; Mid en Woofer opgemeten met ARTA en daar kwam het volgende uit:

Afbeelding

Er is nog wel wat ruimte voor verbeteringen her en der. Vooral die Tweeter heeft een flinke bult na de 10k Hz. Waarschijnlijk eerst eens een andere Tweeter proberen. :-)

Die Mid volgt de curve van de Woofers best goed ondanks dat
de Mid in een gesloten behuizing zit van een kleine 5 ltr...

Ik ben erg benieuwd hoe alles gaat klinken. Ik moet de filters nog solderen en de kasten nog netjes afwerken. Ik wil alles voor X-mas af hebben zodat ik dan een lekker muziekje kan opzetten. Ik kan haast niet wachten :P

Terug naar “Oude Showcases”