klasse A eindversterker

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

blu_line
Contacteer:

klasse A eindversterker

Berichtdoor blu_line » vr 24 aug 2007, 12:48

Na heel wat jaren en een aantal onderbrekingen, diverse proto's, mislukkingen en frustraties heb ik sinds vandaag eindelijk 1 kanaal van mijn zelf ontworpen klasse-A eindversterker af/spelend.

Op de foto's zijn te zien;
Liggend, mijn geregelde voeding. Hierop zitten 4 x 10.000 uF.
Het ding is instaat om 2 x 4 ampere continue te leveren.

Staand, de eind versterker. mijn excuses voor het bubble envelopje maar ik heb nog afstand bussen gevonden die lang genoeg zijn.
De rust stroom is ingesteld op 2,3 ampere. En het koelblok wordt dus lekker warm.

Ik heb nog geen vervormings cijfers.

Dat onafgewerkte stuk MDF is het rechter kanaal van mijn open baffle.
En niet geheel onbelangrijk, de mok met koffie. Houd je scherp :D

mvg

ST
Bijlagen
power_amp2.JPG
power_amp1.JPG

Audioslave

Klasse a eindversterker

Berichtdoor Audioslave » vr 24 aug 2007, 13:07

Wat zijn de kosten tot zover ? En ik neem aan dat er nog een mooie kast omheen komt .

Ik ben al jaren fan van klasse a en heb de mogelijkheid tot twee monoblokken ( Avm M4 )met beiden handen aangegrepen en ben daar zeer content over .

Groeten Audioslave

blu_line
Contacteer:

Berichtdoor blu_line » vr 24 aug 2007, 14:08

Over de kosten zullen we het maar niet hebben.................
Vooral niet omdat er een paar proto's aan vooraf gingen.

De eerste proto had geen goede thermische koppeling en dat heeft me diverse eind torren gekost. Gelukkig niet al te dure. (BD911/912)

De tweede proto's was beter en gaf vertrouwen om een final ontwerp te maken.
2 fouten zaten daarin. 1 footprint zat verkeerd om. Wederom koste dat diverse , dit keer, stuur torren. Op de aanstuur print zat een 7815 verkeerd om.

Final 2 gaf meteen aanleiding om wat te verbeteringen aan te brengen rondom de stroom bronnen. Ik kwam er nl achter de CMRR matig was. Plaasting van capacaiteiten op de juist eplek deed wonderen.

De printen kosten 125 euro voor een stereo setup. De koelblokken ook.
De trafo's zijn 2de hands , 500va.
De normale weerstanden komen via marktplaats. De Laagohmige Emitter weerstand zijn MPC75 en kosten ongeveer 1,25 euro (en er zitten er 8 in de voeding en 12 in de eind versterker , slik)
De signaal torren (BC547/557 2n5401/5551) zijn allemaal per 100 gekocht en dat scheelt. De BD139/140's zelfde verhaal.
De BD911/912's zijn vervangen door 2SA1302 en 2SC3281's. Daar heb ik veel mazzel mee gehad. (geruild tegen stof happende ESL trafo's)

Dus.......................
Het heeft veel bloed, zweet, tranen en geld gekost. uitgesmeerd over zo'n 3 jaar !

mvg

ST

sietse

Berichtdoor sietse » vr 24 aug 2007, 19:45

Maar het was de moeite waard. Tot zover netjes gedaan.
Maar, als je nou dat bloed zweet en tranen hebt bewaard, vloeistof gekoelde versterker.....:?:...... :roll: ..... :twisted: ....... :wink:

Terug naar “Oude Showcases”