Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Theduboracle

Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

Berichtdoor Theduboracle » za 27 sep 2008, 22:45

De tijd is aangebroken om mijn pioneers een thuis te geven in een profesioneelle kast.
Paar dagen geleden hout laten zagen, en voor de proef heb ik alles even op elkaar gezet om het uiteindelijk beelt te krijgen van wat het worden moet.
Ik zal een foto verslagje maken van hoe alles gaat en ook het bouwplan laten zien, zodat ook anderen hetzelfde kunnen doen als ze dat willen (doen !).
De totaal kosten zijn
.
MDF plaat 244 bij 122 24 euro
Isofix isolatie 22 euro
Afzuigkap filter (dracon) 8 euro ( niet gebruikt )
Aansluit connectors 15 euro
Filter onderdelen 140 euro
Pioneer ts-c171prs 299 euro
Verf ed 20 euro
Totaal 508 euro

De foto kwaliteit is wat matig, maar dat moet niks hinderen.
Bijlagen
PICT0006.JPG
Laatst gewijzigd door Theduboracle op zo 05 jul 2009, 13:49, 3 keer totaal gewijzigd.

Martijn H
Contacteer:

Berichtdoor Martijn H » za 27 sep 2008, 22:50

Ziet er mooi uit! succes

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » ma 29 sep 2008, 11:02

Vandaag is het tijd voor het aflakken, hier een betere foto van de kast, en een foto van gereedschappen.
Voor het afslijpen van randen aan de kast die er buitten staken, of iets te diep lagen heb ik grof schuurpapier gebruikt wat ik op een plankje heb geplakt.
Het is heel grof band schuurpapier wat voor ijzer bedoelt is, binnen mum van tijd slijp je hiermee zo een rand van een milimeter dik weg.
Ook heb ik een boormachiene bitje, wat op en vrees lijkt, er zitten tandjes op die ook op een vijl zitten, hiermee kun je makkelijk een ronding slijpen.

Ik heb er ook een zaag schema bij gedaan voor wie er ook aan wil beginnen.
De dimensies van de platen komen niet zo uit, het gaat er wat anders uitzien, maar de maten koppen wel.
Alles kan uit een enkele plank van 244 bij 122.
Bijlagen
PICT0007.JPG
PICT0008.JPG
800D_GRILLEOFF.jpg
Laatst gewijzigd door Theduboracle op ma 29 sep 2008, 17:57, 3 keer totaal gewijzigd.

jantje-secuur
Contacteer:

Berichtdoor jantje-secuur » ma 29 sep 2008, 11:07

Ik zou die dingen wel eens willen horen. :)

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » ma 29 sep 2008, 11:31

Interficior schreef:Ik zou die dingen wel eens willen horen. :)

Daat gaat het uiteindelijk natuurlijk wel om.
Ze klinken heel natuurlijk en natuurgetrouw.
Het contrast in het geluid is zo goed dat ook op een verdere afstand het nog duidelijk goed te horen is.
Ze mikken het geluid van de B&W CM serie aan pulp, ze zijn echt beter.
Ik ben bang dat ze de duurste B&W er nog uit mikken, maar ik moet oppassen wat ik zeg hier natuurlijk.
Voor dat geld moet je het echt eens uitproberen.
Het filter moet ik nog opwaarderen met betere componenten, maar het geluid is nou al zo goed dat ik mij van dag tot dag er nog steeds over verwonder.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 29 sep 2008, 15:08

Wat bouw je nu precies?
inhoud/basreflex afstemming etc.?

De poort lijkt me wat klein namelijk (diameter dus)

en is er een Simulatie gedaan ook?

Misschien staat alles al ergens, maar 3-4 topics in de gaten houden is wat lastig voor me :D

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » ma 29 sep 2008, 15:33

bartsegers schreef:Wat bouw je nu precies?
inhoud/basreflex afstemming etc.?

De poort lijkt me wat klein namelijk (diameter dus)

en is er een Simulatie gedaan ook?

Misschien staat alles al ergens, maar 3-4 topics in de gaten houden is wat lastig voor me :D

Een bas reflex kast is het
Er moet nog een buis in van 5cm dus de diameter valt mee.
Het is niet anders want een 4 cm buis gaat fluitten, daar is de low/mid woofer te groot voor dus.
Ik heb wel geprobeert om een simulatie voor elkaar te krijgen, maar dat is drie keer mislukt, alle kast volumes waren te groot.
Dat weet ik zeker want ik heb drie kasten gemaakt als test, en ze waren allemaal niet goed.
De kast heb ik zelf getuned met een verstelbaare bodem, en ik kwam op een totaal ander kast volume, geen 57,25 maar 17 liter.
Ik heb er een plaatje bij gedaan van de luidsprekers, het zijn de beste en de duurste pioneer auto luidsprekers die er zijn, en ze zijn als beste getest van alle auto luidsprekers.
Ze klinken echt fantastisch, fenominaal eigenlijk.
Ik heb een cyrus versterker en een mission d/a converter en dat gaat om kwaliteit, dus ik ben geen beginner met een audio techniek versterkertje.
Vandaar dat ik dit dus zeker weet.( dat ze echt top klinken)
De kasten lijken iets aan de grootte kant maar dat komt omdat ik de volle dikte isofix er in ga doen, 3,5cm
Het filter ga ik ook opwaarderen met folie spoellen en supreme cap condensatoren en weerstanden van Mundorf.

Ik heb even een plaatje erbij gedaan van de luidsprekers.
Dit wordt echt te gek dit.

De pilaren ga ik trouwens opvullen met zand, voor een stevige stand.
Bijlagen
Pioneer-TS-C171PRS.jpg

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 29 sep 2008, 17:15

Dan blijf je toch echt de enige die dempingsmateriaal van zijn totaalvolume aftrekt! Ik blijg het raar vinden, maar ach je bent in ieder geval goed op weg zo!

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » ma 29 sep 2008, 17:53

bartsegers schreef:Dan blijf je toch echt de enige die dempingsmateriaal van zijn totaalvolume aftrekt! Ik blijg het raar vinden, maar ach je bent in ieder geval goed op weg zo!

het gaat om dat heelle dichte spul dat isofix , geen watten, schapen wol, dracon is het.
Zit wel goed, mocht het anders uit pakken dan kan ik altijd de achterkant nog openmaken en wat veranderen, die is afmonteerbaar namelijk.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » ma 29 sep 2008, 20:45

volume kleiner maken is makkelijker dan groter (gewoon een zandzak er in 8) )

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » ma 29 sep 2008, 20:50

Let erop dat als je dempingsmateriaal gebruikt (wat het dan ook mogen zijn) de kastinhoud juist schijnbaar groter maakt.
Of ik moet het hier fout hebben.
Ik weet niet wat het effect is van isoflex.
Vooralsnog zegt mijn gevoel dat dit geen dempingsmateriaal (althans tegen staande golven) is maar meer isolatiemateriaal.

Mooi project in iedergeval!

Succes.
Bijlagen
isofix.jpg

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » ma 29 sep 2008, 21:12

Hondasnl schreef:Let erop dat als je dempingsmateriaal gebruikt (wat het dan ook mogen zijn) de kastinhoud juist schijnbaar groter maakt.
Of ik moet het hier fout hebben.
Ik weet niet wat het effect is van isoflex.
Vooralsnog zegt mijn gevoel dat dit geen dempingsmateriaal (althans tegen staande golven) is maar meer isolatiemateriaal.

Mooi project in iedergeval!

Succes.

Het schijnbaar grootter maken was met demping voor basrefles met glaswol, dracon, watten, steenwol ed.
Ik heb het gelezen.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 29 sep 2008, 22:33

dat isofix is puur alleen om contactgeluid te verminderen. Heeft volgens mij niets in een speakerkast te zoeken. (VEEL te hoge dichtheid)

Je hebt er goed aan gedaan dit van het volume af te trekken idd.
(alhoewel ik niet snap wat isofix voor je kan betekenen in een speaker)

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » di 30 sep 2008, 11:17

bartsegers schreef:dat isofix is puur alleen om contactgeluid te verminderen. Heeft volgens mij niets in een speakerkast te zoeken. (VEEL te hoge dichtheid)

Je hebt er goed aan gedaan dit van het volume af te trekken idd.
(alhoewel ik niet snap wat isofix voor je kan betekenen in een speaker)

En contact geluid vermindert hij door het te dempen, toch?
Het is ervoor om middentonen totaal te dempen, er mogen geen reflexies zijn die op enige manier kunnen terugkeren naar de conus.
Daarvoor is het prima.
Ik zat ook al te denken om er ribben in te snijden hiervoor.
Luchtige demping demp heel slecht midden, en vooral hoogge tonen.
Moet je maar eens een stuk glaswol, wol, of dracon tegen je oor houden en luisteren, praktisch alles gaat erdoor, het is alleen goed voor demping voor een woofer.
Dat isofix absorbeerd wel veel midden en hoog.
Dan de kast maar wat grootter, het lijkt mij zeker de moeite waard met deze speaker.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » di 30 sep 2008, 14:44

als je het zo uitlegt, dan dempt de mdf kast ook heel veel midden en hoog :roll:

En dan dempt een rol pritex echt geen lage tonen. (tenminste als ik prites voor mn oren houd en naar muziek luitser hoor ik wel nog bas :roll:

fluppie
Contacteer:

Berichtdoor fluppie » di 30 sep 2008, 15:09

bartsegers schreef:als je het zo uitlegt, dan dempt de mdf kast ook heel veel midden en hoog :roll:

En dan dempt een rol pritex echt geen lage tonen. (tenminste als ik prites voor mn oren houd en naar muziek luitser hoor ik wel nog bas :roll:

Dat klopt ook, pritex is enkel nuttig voor de hogere regionen ( boven 1 khz ).

Maurice01
Ongeldig account: voor behoud graag spoedig een werkend mailadres invullen.

Berichtdoor Maurice01 » di 30 sep 2008, 20:06

Theduboracle schreef: het zijn de beste en de duurste pioneer auto luidsprekers die er zijn, en ze zijn als beste getest van alle auto luidsprekers.

=D>

Dus de 10 keer duurdere ODR van Pioneer kunnen we in de prullenbak gooien, en deze aanschaffen???

Je kan best een aardig vent zijn, en absoluut zal ik jouw kennis niet in de wind slaan.
Maar ik denk hoe lullig dit ook mag klinken, er zijn echt betere.

De reden waarom ik dit hier neerzet, is omdat er straks mensen zijn die jouw uitspraken blind overnemen.

Dit neemt niet weg dat ik met veel waardering naar jou bouw werk kijk.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » di 30 sep 2008, 21:06

Ik leer elke dag weer meer op dit forum :D 8) .

GeertM2
Contacteer:

Berichtdoor GeertM2 » di 30 sep 2008, 22:18

Hondasnl schreef:Ik leer elke dag weer meer op dit forum :D 8) .
Jij wel... :wink:

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » di 30 sep 2008, 22:45

Maurice01 schreef:
Theduboracle schreef: het zijn de beste en de duurste pioneer auto luidsprekers die er zijn, en ze zijn als beste getest van alle auto luidsprekers.

=D>

Dus de 10 keer duurdere ODR van Pioneer kunnen we in de prullenbak gooien, en deze aanschaffen???

Je kan best een aardig vent zijn, en absoluut zal ik jouw kennis niet in de wind slaan.
Maar ik denk hoe lullig dit ook mag klinken, er zijn echt betere.

De reden waarom ik dit hier neerzet, is omdat er straks mensen zijn die jouw uitspraken blind overnemen.

Dit neemt niet weg dat ik met veel waardering naar jou bouw werk kijk.

Ik weet niet wat je met ODR bedoelt nu nog ( zal het uitzoekken), maar ze zijn echt geweldig deze speakers, ik zou eigenlijk iedereen verplichten om hetzelfde te doen als ik of je versterker moet het gewoon niet waard zijn, zo erg is het.
Ze klinken echt beter dan de B&W CM serie, echt, zelf gehoord in de hi-fi shop.
En ze gaan nog veel beter klinken dan ze nu al doen.

Of het blijft woord tegen woord, wie heeft gelijk wordt het dan, maar daar heeft niemand wat aan denk ik.
Netzo als ze aan die verkoop praatjes wat ze hebben niks hebben, waar je zelfs nog speciaale bedrading naar de meterkast moet leggen voor goed geluid, en andere fabels.
Mooie praatjes die copyright willen uitleggen over dat hun product het totaal is.
Hydro alagerende gel met termo stoppende inkeer vleugeltjes met zelf oplossende iso alogene thermo conversie.
Van dat soort. :wink:

Mijn erewoord, fantastische speakers, ik heb nog nooit zo een goed perfect geluid gehad, of gehoord.
Mijn erewoord op het forum.

De normaale luidsprekers van pioneer spreken mij ook niet zo aan, moet ik zeggen, als ze echt nog beter moetten klinken weet ik niet.
De grootste luidsprekers en ook duurre hadden een metalen raster voor de tweeter en dat zegt wel wat.

Maurice01
Ongeldig account: voor behoud graag spoedig een werkend mailadres invullen.

Berichtdoor Maurice01 » di 30 sep 2008, 22:55

http://www.pioneer.nl/nl/content/press/odr.html

In ieder geval heel veel plezier met de beste speakers voor jouw oortjes :wink:

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » di 30 sep 2008, 23:03

Een deja-vu ?
Nee volgens mij wordt dit een herhaling van een ander topic wat ik ook al gelezen heb....

Back on topic dan maar weer!

Deze kasten moeten dus gewoon eens worden nagemeten als ze klaar zijn! (of de vuurproef op een luisterdag...)

Tok

Berichtdoor Tok » di 30 sep 2008, 23:16

Theduboracle schreef:Mijn erewoord, fantastische speakers, ik heb nog nooit zo een goed perfect geluid gehad, of gehoord.

De normaale luidsprekers van pioneer spreken mij ook niet zo aan, moet ik zeggen, als ze echt nog beter moetten klinken weet ik niet.
De grootste luidsprekers en ook duurre hadden een metalen raster voor de tweeter en dat zegt wel wat.

:D In die eerste zin zeg je het denk ik. Het ontbreekt een beetje aan een referentiekader wellicht?

En wat zegt dat metalen raster? Tringelingeling (nee, dat zegt het belletje).

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » di 30 sep 2008, 23:39

Maurice01 schreef:http://www.pioneer.nl/nl/content/press/odr.html

In ieder geval heel veel plezier met de beste speakers voor jouw oortjes :wink:

Ja, inderdaad die ODR, ik heb al gemailed er over naar www.digitalstreet.nl , maar ze zijn nog niet leverbaar.
Die tweeter belooft heel veel, zo te zien, maar als het echt zo is.
Misschien dat die tweeter meer wat voor deze mid/low speaker is want de midden toner ziet er niet zo veel belovend uit, maar uiterlijk hoeft niks te zeggen natuurlijk.

Mijn oortjes worden elke dag met fluweel ingelegd met deze luidsprekers.
Ik heb er ook Van den Hull CZ-122 kabel bij besteld, en met het filter wordt het helmaal top.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » di 30 sep 2008, 23:42

Tok schreef:
Theduboracle schreef:Mijn erewoord, fantastische speakers, ik heb nog nooit zo een goed perfect geluid gehad, of gehoord.

:D In die eerste zin zeg je het denk ik. Het ontbreekt een beetje aan een referentiekader wellicht?

En wat zegt dat metalen raster? Tringelingeling (nee, dat zegt het belletje).

Bedoel je je eigen apparatuur beste Tok ?

Terug naar “Oude Showcases”