Akoustiek schuin plafond corrigeren met DSP

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Taita

Akoustiek schuin plafond corrigeren met DSP

Berichtdoor Taita » di 25 jul 2017, 0:28

Ik ben recent van luisterkamer verwisselt. De nieuwe kamer is zes bij vier meter en heeft een deels schuin plafond (zolderkamer) over de lange kant. De kamer is voorzien van gordijnen, vloerkleden en meubilair. Ik heb de luidsprekers nu opgesteld staan aan de kort kant. Daardoor staat één luidspreker onder het schuine plafond. Het betreft een actief drieweg systeem o.b.v. de Hypex AS2.100D aangevuld met een UCD400. Ik beschik over een meetmicrofoon en meet de luidsprekers meestal door o.b.v. een gate in Arta. Op deze manier had ik de output met de DSP in de Hypex mooi glad gekregen.

Na de installatie van de apparatuur in de nieuwe ruimte merkte ik direct een zeer sterke laagfrequente resonantie. Ik ben daarom de luidsprekers op de luisterpositie gaan doormeten zonder gate met de volgende bevindingen:
- Beide luidsprekers geven een forse piek bij 56 hz
- De luidsprekers onder het schuine plafond heeft een aanzienlijk lagere output in het interval tussen 100 en 250 hz.
- Het interval tussen 250 en 1500 hz bevat meerdere scherpe pieken en dalen, maar in het algemeen is het gebied tussen 600 en 900 te sterk.

Ik heb een poging gedaan om de positie van de luidsprekers te veranderen zonder resultaat. Ik heb de luidsprekers overigens nog niet in de breedte geplaatst omdat dit teveel impact heeft op de indeling. Ik heb daarna geprobeerd de effecten met de DSP op te lossen. Dat heeft zeker geleid tot verbetering, maar bij hogere volumes ben ik nog niet tevreden. Wat zou de beste strategie zijn om verbetering aan te brengen?

markbakk

Re: Akoustiek schuin plafond corrigeren met DSP

Berichtdoor markbakk » di 25 jul 2017, 23:05

Die 56Hz lijkt mij de (2,0,0)-staande golf die tussen de twee dwarswanden ontstaat. Je zult ook wel een piek zien op 28Hz als je de meetmicrofoon ergens in een hoek zet. Verder volstaan eenvoudige modellen niet om de modale (staande golven)akoestiek in deze ruimte goed te voorspellen.

De beste strategie om de meeste problemen in dit domein aan te pakken is een multisub-systeem. Overstappen naar dipolen of cardioide luidsprekers zal ook helpen. Je ruimte akoestisch gaan verbeteren met absorbers, basstraps en diffusors is ook verstandig. Het laatste restje met DSP aanpakken is de kers op de taart.

Totdat je daar aan toe bent zou ik gewoon schuiven met de speakers tot een zo redelijk mogelijk resultaat. Trial and error, waarbij het helpt wanneer je de bronnen in je speakers minstens een meter van alle wanden (de vloer ook) haalt.

Taita

Berichtdoor Taita » wo 26 jul 2017, 12:16

Ik heb een experiment gedaan met het vooruit plaatsen van de luidsprekers waardoor ze meer dan een meter in de kamer staan. Dat levert inderdaad verbetering op. Het klinkt transparanter en de plaatsing/focus is er flink op vooruit gegaan.

Ik zit verder te denken aan een absorber. Achter het schuine dak en het lage schot zit 30 cm glaswol. Als ik het hardboard weg haal en vervang door gaatjesboard heb ik volgens mij een goede absorber. Ik hoor graag praktische tips over bv het oppervlak en het type gaatjesboard.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 26 jul 2017, 18:36

Als er al hardboard zit werkt het totale pakket al als mooie plaatabsorber. Het geperforeerde hardboard uit de bouwmarkten is een goed alternatief dat de hoogfrequente absorptie zal verbeteren (en in theorie bouw je dan ook een helmholtzresonator maar die is enorm breedbandig door het pak minerale wol).

Wat je ook doet, gebruik een dunne folie achter de geperforeerde plaat. Minerale wol wil je niet permanent blootleggen in je verblijfsruimte.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 28 jul 2017, 22:59

Gewoon het spul een kwart slag draaien en je speakers onder het schuine deel plaatsen.
Zo speel ik hier ook en werkt prima.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » za 29 jul 2017, 8:42

Kappa7 schreef:Gewoon het spul een kwart slag draaien en je speakers onder het schuine deel plaatsen.
Zo speel ik hier ook en werkt prima.

Offspring nummer 1 woonde op zolder en had mijn antieke Visaton Skylines onder het lage deel van zijn plafond staan. Dat werkt eigenlijk als superhoorn, hij had een heerlijk laag... Beter als ik het ooit in mijn woonkamer heb gehad.
Misschien moet ik ze maar eens herbouwen, en dan netjes. En een echt filter erin, niet het voorgebakken ding van Visaton zelf.

Taita

Berichtdoor Taita » vr 04 aug 2017, 12:58

Speakers onder schuine deel gaat niet omdat ik dan kasten op die kamer niet kwijt kan. Ik zou ze eventueel wel op de hoge zijde aan weerszijde van de kast kunnen plaatsen, maar dat is dan geen goede oplossing?

Schuine plafond bestaat uit gipsplaat van 1 cm dik. Daar begin ik maar niet aan. Ik denk er nu aan om aan de korte wand tegenover de speakers te bekleden met steenwol en dan af te dekken met gaatjesboard. Maar het gaat me met name om het absorberen van de allerlaagste frequenties, met name de piek bij 56 hz. gaat dat dan helpen of moet ik andere maatregelen nemen?

Jag

Berichtdoor Jag » za 05 aug 2017, 10:23

Nee daarvoor heeft demping weinig zin. Of je moet aan de slag met extreme diktes of specifiek getunede helmholz resonatoren.

Een veel effectievere manier om het resonantie patroon in het laag te temmen, is door meerdere subs te gebruiken.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 08 aug 2017, 22:25

Ook kan het helpen om met een andere luidspreker positie deze frequentie minder aan te stoten.
Met schuiven van de speakers kun je al een heel eind komen.
Zit je niet vast aan een bepaalde indeling dan is daar de meeste winst te halen.

Jag

Berichtdoor Jag » di 08 aug 2017, 22:31

Zeker

Taita

Berichtdoor Taita » do 10 aug 2017, 9:34

Ik heb inmiddels verbetering kunnen aanbrengen. Eerder had ik al de luidsprekers een meter naar voren gehaald wat al flink scheelt in de lage basresonantie. Verder heb ik nu veel zachte materialen (kleding, gordijnen en dekbedden/dekens in de kamer aangebracht. Een aardige vondst is een grote rieten (akoustisch transparante) dekenkist gevuld met wollen dekbedden. Ik heb de bas nu goed onder controle en heb de DSP alleen nog nodig om een piek tussen 6 en 800 hz te dempen. Hebben jullie daarvoor nog ideeën?

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 11 aug 2017, 11:06

Zou heel goed een eerste (vloer?)-reflectie kunnen zijn die optelt bij het speakersignaal. Mooi hoogpolig wollen kleed neerleggen? Maar dit is gokken van mijn kant.

Terug naar “Akoestiek”