Akoestiek meten

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Wim P

Akoestiek meten

Berichtdoor Wim P » do 12 okt 2017, 22:06

Hoi is het mogelijk om bv via REW de akoestiek van de luister locatie te bepalen?
Ik zou graag willen weten hoeveel sec of milliseconden mijn huidige akoestiek is

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Akoestiek meten

Berichtdoor Henkjan » do 12 okt 2017, 23:04

:think:

Wim P

Berichtdoor Wim P » do 12 okt 2017, 23:23

Wellicht was de vraagstelling niet correct ik wil graag weten hoeveel seconden of milliseconden nagalm er in mijn woonkamer is
Kan ik dit uberhaupt meten

toetertje

Berichtdoor toetertje » vr 13 okt 2017, 10:11

Ik heb er nog niet goed mee gewerkt, maar volgens mij
is dat juist een beetje de functie van rew. Ik kreeg een
update voor rew, nu wil het programma niet meer starten.
Ook niet na herinstallatie.
Ik heb ook gehoord dat je voor flutter echo tegenwoordig
apps hebt voor de telefoon.

kuiperik
Contacteer:

Berichtdoor kuiperik » vr 13 okt 2017, 10:49

Dit is mogelijk met REW, je kunt een meting uitvoeren en vervolgens in het tabblad RT60 zie je de nagalmtijd.
Via het tabblad Waterfall krijg je dit ook wat uitgebreider inzichtelijk.
Binnen het venster Overlays kun je meerdere RT60's met elkaar vergelijken. Als je bijvoorbeeld metingen met verschillende soorten demping in de ruimte wilt vergelijken.

Volgens mij is het wel van belang om de meting met voldoende geluidsvolume uit te voeren, zeker als je al redelijk wat omgevingsgeluid hebt. Is ook handig om meerdere metingen uit te voeren en daar het gemiddelde van te nemen.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 13 okt 2017, 14:44

REW heeft ook een uitgebreide handleiding. Staat veel in over wat het kan en hoe je dat doet.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 13 okt 2017, 16:20

T60 in een kleine kamer (<100m2) bij normale frequenties (125-4000Hz) zegt vrij weinig over de akoestische kwaliteit. En vaak pak je T30 in normale omgevingen, 60dB boven omgevingsgeluid is best veel. Kijk maar eens naar de definitie van nagalmtijd. Die veronderstelt een diffuus geluidsveld. Daarvan is in je woonkamer totaal geen sprake. Nagalmtijd meten is een begin, maar ook niet meer dan dat. Tot pak 'em beet 250Hz moet je vooral naar de staande golven in je ruimte kijken en in het middengebied (en het midhoog) is de invloed van vroege reflecties van groter belang voor je geluidsinstallatie dan T60.

Wim P

Berichtdoor Wim P » vr 13 okt 2017, 19:03

Oke. Als ik het laag meet van de Vertigo en ik kijk naar de waterfall plot, dan zie ik bij diversen frequentie' s dat er bij de 300msec nog forse uitlopers zijn. Ik dacht dat dit met akoestiek te maken had , maar dat zou bv ook een staande golf kunnen wezen?

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 16 okt 2017, 11:05

Ja zeker. Maar staande golven zijn ook akoestiek hoor! Je kunt aan de waterval zien dat de gemiddelde T60 (dus) weinig zegt omdat je enorme uitschieters hebt. Andersom: als een waterval weinig variatie laat zien in het wegsterven van het geluid bij verschillende frequenties wordt de T60 weer relevanter.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » di 07 nov 2017, 11:15

markbakk schreef:T60 in een kleine kamer (<100m2) bij normale frequenties (125-4000Hz) zegt vrij weinig over de akoestische kwaliteit. En vaak pak je T30 in normale omgevingen, 60dB boven omgevingsgeluid is best veel. Kijk maar eens naar de definitie van nagalmtijd. Die veronderstelt een diffuus geluidsveld. Daarvan is in je woonkamer totaal geen sprake. Nagalmtijd meten is een begin, maar ook niet meer dan dat. Tot pak 'em beet 250Hz moet je vooral naar de staande golven in je ruimte kijken en in het middengebied (en het midhoog) is de invloed van vroege reflecties van groter belang voor je geluidsinstallatie dan T60.

Eindelijk iemand die geen onzin uitkraamt over het meten van galm :goeie:

Terug naar “Akoestiek”