Akoestische paneeltjes

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Akoestische paneeltjes

Berichtdoor Marp » vr 19 okt 2018, 16:13

Bij deze een verzoek om geen projecttopics over te nemen om eigen onderwerpen aan te snijden. Er is ruimte genoeg voor nieuwe topics. ;)

De RPG Modfusor als onderwerp is hierheen: viewtopic.php?f=16&t=26904

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » za 20 okt 2018, 7:56

markbakk schreef:
Pythagoras schreef:En een voldoende dik absorptie paneel (20cm+) op eerste reflectie punt geeft juist geen kleuring, is niet te vergelijken met slechte absorptie zoals een gordijn of dun schuim of een veel te dun absorptie paneel welke wel weer (sterk) kleuren.

Het is iets minder simpel. Ook goed absorberende materialen als minerale wol reflecteren nog direct invallend geluid. M.a.w. je kunt een eerste reflectie op zo’n absorber (in de juiste omstandigheden) waarnemen. Niet voor niets bouwt men reflectie-arme meetruinten nog altijd met de bekende wiggen van rond de meter lang. Voor zover zulke meetruimten nog nodig zijn althans. Vandaar (even uit mijn hoofd) ook het pleidooi voor een diffusor op de plek van die eerste reflectie. Omdat je je hierbij vooral richt op frequenties (ruim) boven 200Hz, zie Toole, hoef je geen heel diepe diffusor toe te passen.

Het hangt er een beetje vanaf waar je voor gaat.
Ga je voor een prettige woonkamer met daarin leuk geluid voor zo'n breed mogelijk scala aan muziek dan ben je wellicht het beste gediend met wat verborgen grote bas absorbers in de hoeken, grote kamer met hoog plafond en goede geometrie, veel diffusie en prettig kleurende reflecties en daarin een set speakers als bijv grote Geithains die neutraal gedetailleerd geluid benaderen vanuit de prettig klinkende kant, coaxiaal en een flinke bas fundatie. Je kunt zo zeker een heel goed en groots geluid krijgen, zelfs met oudere en/of mindere opnames, in een kamer die verder prettig is om in te verblijven.
Maar als je verder wilt gaan dan dit en onder andere echt compleet getransponeerd wilt worden naar de ruimte van de betere opnames dan zijn reflecties slecht en wil je de kamer niet meer horen. Optimaal zou zijn een compleet anechoische kamer (ik heb ooit zelf een semi-anechoische kamer gebouwd en daar bijna een jaar muziek in geluisterd), maar je bent een aardig eind op weg met slimme indeling en behandeling van een normalere grote kamer. Dit is niet zonder haken en ogen alleen, hoe beter je dit doet hoe dieper je de muziek in kijkt en hoe meer speakers door de mand vallen. Het is echt abnormaal hoe veel je hoort onder werkelijk droge omstandigheden. Daar zit ergens ook een middenweg tussen die heel veel studio mensen bewandelen en dat is alle eerste reflecties absorberen met dikke absorbers en daarnaast de hoeken van de kamer behandelen met nog dikkere absorbers tegen diepe bas modussen. Het resultaat is niet perfect maar je krijgt aardig wat van de strakheid en diepte van een anechoische kamer.
Ik zelf ga nu ook weer bezig, zit in een nieuw huis sinds anderhalf jaar en het kriebelt toch te veel :) Ga voor bijna compleet anechoisch (inc vloer) boven de ~100Hz en daaronder voor een slimme opstelling waarbij er geen tot amper cancellaties zijn in de bas zodat ik deze vlak kan equalizen. En ben nu bezig met de speakers te ontwerpen voor nearfield/midfield luisteren in deze ruimte. Overigens ook geleerd dat diepe vlakke bas (naast erg lage distorsie en perfect fase gedrag rond crossovers) erg belangrijk is in zo'n ruimte als de fundatie ook maar een beetje mist wordt het onmiddelijk te kritisch.

Oh en trouwens over reflecties van absorptie panelen die je kunt horen. Dit hangt af van de luchtstroom weerstand van het absorptie materiaal (en de stof er omheen). Ik heb zelf ooit dus een kamer gemaakt met extreem "fluffy" glaswol (achter een heel akoestisch en helaas ook visueel transparante stof) van een halve meter dik met daarachter nog lege ruimte. Hier kon je van 2cm afstand in schreeuwen en je hoorde niks maar dan ook echt niks weerkaatsen van de absorber (wel heel erg laag in volume de muur een meter erachter). Je hoorde gewoon niet dat het er was (maar dan dus ook echt compleet niet), voelde heel vrij en absoluut niet dof. Ik schatte toendertijd in dat dat spul een gas flow resistance had van ong 1000 Pa.s/m2 of minder (was naderhand gezien voor de bas beter geweest als ik iets hoger gewicht glaswol had gebruikt, was op meerdere manieren ook een goeie leer ervaring).

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 20 okt 2018, 9:10

Marp schreef:Bij deze een verzoek om geen projecttopics over te nemen om eigen onderwerpen aan te snijden. Er is ruimte genoeg voor nieuwe topics.

Pas op ... ;-)

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » za 20 okt 2018, 10:55

Wieger61 schreef:
Marp schreef:Bij deze een verzoek om geen projecttopics over te nemen om eigen onderwerpen aan te snijden. Er is ruimte genoeg voor nieuwe topics.

Pas op ... ;-)

Hoop dat ik nog enigszins on-topic was? :)
Paneeltjes van topic starter zien er goed uit trouwens! En zullen zeker heel effectief zijn tegen flutter echo.
Bij eventuele paneeltjes op eerste reflectie punten zou ik ze nog net iets dikker maken, 20cm, en van het lichtste steenwol (bijv Rockwool Sono Base).
En nog 1 tip, steenwol mag dan niet zo erg als glaswol zijn maar het is zeker nog wel nasty spul. Zou er vooral in een kamer met kinderen voor zorgen dat ze geen stof blijven afgeven door de achterkant ook dicht te maken met dun pastic oid.

matjans

Berichtdoor matjans » wo 24 okt 2018, 8:45

het is uiteindelijk een sandwich geworden van (achter naar voor) soort vlieseline-steenwol-fiberfill-doek.

Dat zou de meeste ellende wel moeten tegenhouden.
Quod gratis asseritur, gratis negatur.

MIMO, WC1D, WC2ND - planning, DOTCH - in progress

Terug naar “Akoestiek”