Bass niet overal hoorbaar??

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61

Re: Bass niet overal hoorbaar??

Berichtdoor Wieger61 » zo 01 mei 2016, 12:02

Wooferplek bedoel je, vermoed ik ..

snoef3

Berichtdoor snoef3 » zo 15 mei 2016, 10:34

Staande golf is vooral vervelend als die dominant is. Wat ik me afvraag: waarom wordt in plaatjes van ideale speakerplaatsing altijd uitgegaan van een luisterdriehoek die recht in een rechthoek is getekend? Waarom niet schuin? Met de loodlijn van de luisterdriehoek ongeveer gelijk aan de diagonaal van de luisterruimte? dan heb je toch minder eentonige reflecties? en zeker als die rechthoek de voet van een L-vormige kamer is. dan verdwijnen die reflecties langs de lange muur de keuken in.

zo ben ik nu aan het experimenteren met speakerplaatsing.

John P

Berichtdoor John P » ma 16 mei 2016, 15:09

Als de luidsprekers een andere afstand tot de achterwand hebben zal de een bassiger klinken als de ander. Bovendien worden de meeste kamers ook nog gebruikt voor familiale gezelligheden en dan is een wat meer bescheiden opstelling handiger.
Waar een weg is is ook een omweg.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 16 mei 2016, 15:24

De resonerende golfpatronen ontstaan op plekken bepaald door de plaatsing van de wanden, de intensiteit daarvan op de luisterplek door de positie van de driehoek. Een symmetrische opstelling geeft inderdaad een symmetrische klankkleur van links en rechts. Wel wordt een plaatsing van de speakers langs de lange kant aanbevolen om zijreflecties die het stereobeeld afbreken te vertragen en zo voor het oor onhoorbaar te maken.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » ma 16 mei 2016, 16:13

ik heb het even getekend, de onderzijde is met raam. ik schuif heen en weer over een denkbeeldige cirkellijn. zie bijlage. bovenste speakers staan bijna meter uit de hoek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 16 mei 2016, 20:15

Lijkt me geen ideale opstelling. Hoe het anders kan, hangt van de plaatsing van de deuren af. Die verplaatsen kost teveel moeite. Laat the significant other elke andere verandering toe?. Anders eerst met haar in overleg ... . En wat zijn de maten?

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 16 mei 2016, 21:58

Van haar ? :shock:
Hans

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 16 mei 2016, 22:23

Of hem, of het. Naar keuze.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » ma 16 mei 2016, 23:00

@Hannesie :D

de maten in de tekening:
wand achter speakers is 3,5 meter, lengte van luisterruimte ruim 5 meter, lange muur naar keuken ong. 8 meter. De luisterplek draait uiteraard mee met het verschuiven van de speakers over de denkbeeldige lijn.
dat muren klankkleur mede bepalen is waar maar er staat nog zoveel meer in huis dat het mij nog niet is opgevallen. Wel heb ik last van een staande golf als de speakers keurig evenwichtig opgesteld voor de muur staan. Daar heb ik met een schuine luisterdriehoek geen last meer van. Alleen in de keuken is de bas overdadig aanwezig.

tot nu nog geen gedoe met andere mensen in huis.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 17 mei 2016, 16:36

Heb je een tekening met maten en dichte deuren met zwaaigebied ingetekend? Mag ook met de hand getekend. Verder: Basisprincipes: Luidsprekers ten minste 1.1 meter van de muur, min twee meter uit elkaar, driehoek gelijkzijdig of gelijkbenig, luisterplek uit het midden en het ideaal is kostbaar: Niet teveel demping maar wel verstrooiing (vraagt dure en lelijke diffractors)
Laatst gewijzigd door Wieger61 op di 17 mei 2016, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 17 mei 2016, 16:48

Ik heb mijn luisterplek ook niet exact in het midden, en de eerste reflecties van de wanden zijn ook niet gelijk.
Heb dan wel met een rolmaat gekeken of de boxen op de zelfde afstand staan.

Nu staat dan de linker box iets meer naar voren, en tevens zijn ze wat ingedraaid.

Uitproberen was wat mij uiteindelijk op deze opstelling bracht.

Ik heb dan wel aardig wat gordijnen hangen achter en opzij van de boxen, die het geheel wat dempen.
Hans

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » di 17 mei 2016, 17:37

Of de reflecties inderdaad wegvallen merk je op de luisterplek als je je hoofd van links naar rechts heen en weer beweegt. Blijft dan zanger en instrument op hun plek, is alles OK. Leg een vloerkleed tussen luisterplek en speakers daar waar je die zou zien als er een spiegel lag.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 17 mei 2016, 19:33

mijn luisterplek is wel in het midden en vormt een gelijkbenige driehoek met de speakers. de driehoek zelf staat schuin waardoor de speakers niet gelijk staan tov achterwand en zijwand. Hierdoor heb ik minder last van staande golf rond 65hz. Bovendien zijn de hoeken niet gelijk. de ene hoek met aan een kant glas en gordijnen, de andere hoek met boekplankjes aan de muur, vloerkleed, bank, fauteuils, planten, bijzettafeltjes; tjee het lijkt wel een huiskamer.

ik heb even geprobeerd een schetsje te maken met rechthoeken en een driehoek.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 18 mei 2016, 12:27

snoef3 schreef: Wel heb ik last van een staande golf als de speakers keurig evenwichtig opgesteld voor de muur staan. Daar heb ik met een schuine luisterdriehoek geen last meer van.
De vraag is: van welke staande golf wil je last hebben? De ruimte is altijd gevuld met knopen en buiken van allerlei verschillende frequenties. Hoe hoger de frequentie, hoe meer van die knopen en buiken en hoe minder individuele knopen en buiken opvallen. Idealiter vind je een plek waar verschillende knopen en buiken elkaar regelmatig afwisselen. Ik weet daar geen eenvoudige methode voor. Heb je al eens geprobeerd een opstelling langs de lange wand, luisterplek richting keuken? Plaats dan de box op een plek in de hoek zodanig dat de afstanden van wooferconus (>1.2 m) tot de twee hoekwanden en de vloer ten minste 10 cm verschilt, om hoekversterking op één frequentie te voorkomen. Kies een luisterplek uit het midden tussen wanden als je de laagste grondfrequentie tussen die wanden wil horen. Je zit dan niet in diens knoop, hoewel waarschijnlijk wel weer in een andere, van een hogere frequentie.
Ik vond zo'n zoektocht lastig en vermoeiend omdat niet eenvoudig een ideaal te vinden is. Uiteindelijk heb ik met een equalizer de bij mij dreunende grondtoon van 40 Hz en een onbegrepen piek van 400 Hz onderdrukt. Zie plaatje uit REW. Rond de 95 Hz zit ik in een knoop waar ik niets aan kan equalizen.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 28 mei 2016, 21:03

En, heb je de optimale opstelling al gevonden?

snoef3

Berichtdoor snoef3 » za 28 mei 2016, 21:24

Ja :D Ja
Ik HAD geen bas op luisterplek zittend, wel staand. Door de luisterdriehoek te verdraaien t.o.v. wanden heb ik wel bas op de luisterplek.

het zal technisch wel te duiden zijn maar ik ga geen metingen doen, ik ben blij zo.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 28 mei 2016, 22:51

:proost: !

Terug naar “Akoestiek”