Absorber panels

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

cobaltjeh

Re: Absorber panels

Berichtdoor cobaltjeh » ma 02 dec 2013, 16:52

Geenius schreef:
ijscobar schreef:
Geenius schreef:
b_force schreef:
ijscobar schreef:Dat is dan even in de buidel tasten en een anti mode 2.0 aanschaffen.

Nee hoor, er zijn veel goedkopere oplossing.
Al helemaal als je een HTPC gebruikt, dan kan het zelfs (bijna) gratis.

Ik wil proberen zo puristisch mogelijk te zijn: bron > DAC > geïntegreerde versterker > 1 paar speakers
Vandaar dat ik het eerst zonder extra electonica wil proberen. :wink:

+1

Al die extra DAC's ertussen heb ik geprobeerd in de vorm van minidsp en vond ik een drama.
Die antimode zou overigens erg goed moeten zijn… maar inderdaad: extra elektronica. :(

+1

Ik heb een keer een DEQX gehad, 'k kon de boel vlak binnen +/-1dB krijgen maar ik vond het te "zakelijk" klinken als het hele signaal er doorheen ging.
Ik heb wel goeie ervaringen met kleine speakers (die dus niet laag gaan) en dan alleen het laag aktief: :twisted:
DSCF4405a.jpg

Zolang je digitaal in en uit gaat. Geen volumeregeling doet etc. Dan moet je weinig tot geen verlies hebben lijkt mij.
Dan kan je in mijn ogen uiteindelijk meer winst halen, dan het verlies dat je hebt.

Ga je van analoog naar digitaal in de dsp en dan weer een dac, ja dan ga je flink wat verlies hebben. Veel van de minidsp verhalen gaan over het 'budget' model van 100 euro.
Ga je naar de nieuwere modellen, en knoop je daar je eigen dac zit je echt op een hoger niveau.
(Eenvoudig en goedkoop is het niet meer, gezien je een goede voeding moet gebruiken en natuurlijk alles storingsvrij aansluiten.)

Heel de kamer verbouwen naar dedicated luisterruimte zou ook mijn voorkeur hebben, maar dat is meestal helemaal niet haalbaar. :mrgreen:

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Berichtdoor Geenius » ma 02 dec 2013, 17:11

cobaltjeh schreef:Heel de kamer verbouwen naar dedicated luisterruimte zou ook mijn voorkeur hebben, maar dat is meestal helemaal niet haalbaar. :mrgreen:

Inderdaad, deze ruimte blijf ook gewoon onze dagelijkse huiskamer. :)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 02 dec 2013, 17:16

Geenius schreef:Inderdaad, deze ruimte blijf ook gewoon onze dagelijkse huiskamer. :)

En dan vind ik da je al erg ver gaat, met de panelen aan de muur. De meesten krijgen dat er ook niet doorheen denk ik zo. :wink:

Geenius
Contacteer:

Berichtdoor Geenius » ma 02 dec 2013, 17:21

In ben in de gelukkige positie dat iedereen hier in huis goed geluid kan waarderen. :wink:

Rob Dingen
Contacteer:

Berichtdoor Rob Dingen » ma 02 dec 2013, 18:54

Doorgaans gebruik ik de luidsprekers die in de ruimte aanwezig zijn voor het doen van galmmetingen. Uiteindelijk denk ik dat dat ook het meest ter zake doende resultaat geeft, omdat diezelfde luidspreker in die specifieke muziek speelt. Als het gaat om het in kaart brengen van de akoestiek van de kamer an sich, zul je de trukendoos open moeten trekken.

Waarom zie je een multisub-oplossing niet zitten in een dedicated audio setup?

Ik wil net zoals Geenius geen extra elektronica in de signaalweg.
Ik vind dat je juist niet moet meten met de luidspreker.
Mijn doelstelling was een neutrale ruimte en wil daar later speakers in bouwen dat was ook de rede om de bol te bouwen die heel de ruimte aanstoot voornamelijk ook met hoog.

Rob

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » ma 02 dec 2013, 22:27

Rob Dingen schreef:Ik vind dat je juist niet moet meten met de luidspreker.
Mijn doelstelling was een neutrale ruimte en wil daar later speakers in bouwen dat was ook de rede om de bol te bouwen die heel de ruimte aanstoot voornamelijk ook met hoog.

Rob

Mee eens.
Met een eigen luidspreker onderwaardeer je heel erg het hoog (of zelfs ook andere stukken, eigenlijk al vanaf het midden gebied).
Ik heb met beide typen kunnen meten en bij "conventionele" luidsprekers zie je standaard dat je vanaf het mid-hoog afwijkende waardes krijgt.
Zonder goede omnidirectionele luidspreker krijg je dus absoluut geen goed algemeen beeld van de kamer.
Dat is juist waar je heen wilt bij galm metingen, inzicht krijgen hoe een kamer zicht gedraagt bij bepaalde frequenties op bepaalde posities.

Ik vind het eigenlijk vooral niet zo slim om het met een eigen luidspreker te doen, omdat je dan bij voorbaat al weet dat je op glad ijs begeeft.
Om die reden slaat het dan ook nergens meer op om de gemeten waarden met standaard geadviseerde nagalmtijden te vergelijken.
Die gelden namelijk alleen maar volgens een bepaalde meetmethode.
Het gaat dan wel richting appels met peren vergelijken.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 02 dec 2013, 23:18

Kan je niet los van de audio installatie iets doen met active stubs en een micro in antimode?
Dan kan je exact die frequentie pakken die het probleem vormt en niet al die correcties in je muziek signaal verwerken. Volgens mij pak je dan actief het probleem aan en hou je toch je zo je signaal puur zonder verontreiniging.
Op deze wijze kun je dan los van de bron en gebruikte speaker correcties van de ruimte aan pakken.

Geenius
Contacteer:

Berichtdoor Geenius » di 03 dec 2013, 10:18

b_force schreef:Zonder goede omnidirectionele luidspreker krijg je dus absoluut geen goed algemeen beeld van de kamer.

Het wordt dus tijd om een (of een paar) dodecahedron luidspreker(s) te bouwen :D
Dodecahedron Speaker.jpg

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 03 dec 2013, 17:59

Volgens mij doet een kubus het ook best aardig. Of je tikt een oude Magnasphere op de kop.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » di 03 dec 2013, 21:17

Zoveel speakers in zo'n klein kastje, hoeveel laag komt daar nog uit?

Rob Dingen
Contacteer:

Berichtdoor Rob Dingen » di 03 dec 2013, 22:46

bert stoltenborg schreef:Zoveel speakers in zo'n klein kastje, hoeveel laag komt daar nog uit?

Niet veel verwacht ik maar dat is ook niet zo erg kun je elke speaker voor nemen.
Hier gaat het echt om mid tot hoog en verwacht wel 125Hz te halen (hoop ik heb niks gesimuleerd).
Misschien meteen een subje er onder en een 2 kanaals hypex er in.

Rob

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » di 03 dec 2013, 23:35

Is geen gotspe.
Als je meet met een signaal waar 125 Hz 20 dB lager is dan de rest lijkt me dat een probleem.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 03 dec 2013, 23:40

In meetsoftware kun je toch een correctiecurve toepassen?

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » wo 04 dec 2013, 0:41

Ook om wat er niet is te corrigeren? :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 04 dec 2013, 10:33

bert stoltenborg schreef:Ook om wat er niet is te corrigeren? :mrgreen:

Deed Bose toch ook met oa de 901? :rofl: :rofl: :rofl:

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 09 jan 2014, 10:48

Ik bied mijn twee panelen gratis aan, omdat ik er geen ruimte meer voor heb: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=21&t=19700

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » wo 22 jan 2014, 11:16

En George, heb je al ervaringen te melden? :wink:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 23 jan 2014, 0:34

Ik heb ze staan maar nog niet echt kunnen luisteren.
Ik heb niet het idee dat het nog beter wordt als met de stoel kussens die ik eerst had staan.
Dat terwijl nu bijna de achterwand nu voor het grootste gedeelde is voorzien van de absorber.
Wat wel zeker het geval is dat het nu er netter uit ziet.
Maar dat is voor een luisterruimte dan weer niet echt belangrijk.
Daar de dikte van de stoelkussens minder is en naar ik verwacht ook het absorbsie vermogen vermoed ik dat het met name de hogere frequenties zijn die bij mij het effect geven.
In het laag had ik al geen probleem in de ruimte en is nu ook niet anders geworden.
Met de absorbsie werd het beeld al veel meer in de diepte geplaatst, met sommige opnames was dat erg confronterend om dat het echt bijna opschoot wordt geplaatst.
Daar moet je even aan wennen maar met name bij grote orkesten en mooi opgenomen stukken is de plaatsing veel beter geworden.

Kortom ik ben er blij mee.
Mogelijk van het weekeinde maar eens wat foto's plaatsen

Terug naar “Akoestiek”