Absorber panels

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

k.p.

Re: Absorber panels

Berichtdoor k.p. » zo 20 mei 2012, 22:27

Martijn M schreef:... Hoe krijg je dat strakke uiterlijk?

Niet roken, genoeg slapen, niet teveel drinken en nivea for men. Dat werkt voor mij.

;) Hehe. Later zal ik toelichten hoe ik het precies gedaan heb. Het is eigenlijk een zeer lekke bak.

Uiteindelijk zijn ze best "heavy" voor aan de muur. Mijn moeder kon na haar terugkomst van vakantie haar moederdag cadeau bewonderen. Ze kijkt het even aan en eventueel maak ik ze wat "zachter" met een lichtkleurige, gaasachtige stof.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

k.p.

Berichtdoor k.p. » ma 04 jun 2012, 16:37

Nog een nuttige link en een PDF'je met daar in een voorbeeld van hoe een paneel gemaakt kan worden. Later wil ik ook nog toelichten hoe ik de absorbers heb gemaakt.

k.p.

Berichtdoor k.p. » za 28 sep 2013, 10:34

Mijn moeder is inmiddels aan de panelen gewend en ze kunnen gewoon blijven hangen :D.

In mijn nieuwe stulpje ben ik ook aan de gang gegaan met dempingspanelen. Ik heb twee panelen gemaakt (1 is nog niet af) welke in een hoek zouden komen. Vanochtend stond wegens andere werkzaamheden de workmate achter de bank. Mijn audio kronkel dwong me om daar een demper op te zetten en eens te gaan luisteren.
IMG_20130928_095505.jpg

IMG_20130928_095434.jpg

Het resultaat was een veel beter gedefinieerd stereobeeld. Ook is er meer detail te horen hoewel dat wat subtieler is. Zonder demper was ik tevreden over de klank, maar niet over het stereobeeld. Ik heb alleen nog wel het idee dat drumwerk iets naar links trekt. Ik verwacht dat dit komt door de asymmetrische opstelling.

Walt

Berichtdoor Walt » za 28 sep 2013, 12:29

In plaats van de bank naar voren te halen, zou je ook de speakers meer van de muur af kunnen zetten, ik denk dat dit qua stereobeeld nog meer verbetering geeft...

Groetjes Walter

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 28 sep 2013, 23:51

Ik denk het niet. Althans, ik denk dat een breedband-absorber achter de luisterplek in dit geval heel goed werkt. Je moet immers rekenen met sterke reflecties van zo'n wand, die kleuring en fasefouten met zich meebrengen. Ook zitten de reflecties ver binnen het tijdvenster dat nodig is om discrete reflecties waar te kunnen nemen. Al met al even vervelend als reflecterende vlakken vlak bij je speakers.
Mark Bakker

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 29 sep 2013, 0:25

Ik denk dat die absorber achter de bank heel goed werkt.

Qua opstelling van de speakers zou ik beginnen ze recht naar voren te laten wijzen en dan licht indraaien totdat de focussering is bereikt die je graag hoort. Nu staan ze dusdanig veel ingedraaid dat de reflecties in de hoeken achter de speaker veel invloed hebben. Waarschijnlijk is dat gedaan om de reflecties tegen het meubel minimaal te maken, de nul daarnaar toe te laten wijzen. Maar als die symmetrisch zijn is dat minder erg dan de hoeken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » wo 27 nov 2013, 14:00

Hierbij mijn inbreng voor deze topic. :D

De panelen zijn circa 100x200cm met een diepte van circa 11cm. Ze hangen d.m.v. metalen beugels circa 25mm van de muur af. De ingrediënten zijn: achterwand van 9mm populier-multiplex; raamwerk van geschaafd vuren 110x20mm; vulling Rockwool Spouwplaat 433 Mono (met harde kant naar de kamer toe) dikte 100mm; afwerking: verduisterings gordijnstof van de Praxis.
Rockwool_SpouwPlaat_433_MONO.pdf

P1020141a.jpg
P1020142a.jpg
P1020143a.jpg
P1020144a.jpg
P1020173a.jpg
Laatst gewijzigd door Geenius op wo 27 nov 2013, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Geenius

Berichtdoor Geenius » wo 27 nov 2013, 14:10

...en de diverse stadia van de luiterruimte. Ook te zien dat de opstelling is gewijzigd van in de lengte, naar in de breedte luisteren. :wink:
P1020140a.jpg
P1020195a.jpg
P1020259a.jpg

Inmiddels heb ik een veel groter en dikker vloerkleed. :wink:
Op het verlanglijstje staat nu alleen nog diffusoren tegen het plafond. 8)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 27 nov 2013, 15:58

Dat ziet er uiteindelijk toch nog strak uit! Erg mooi gedaan.

Waarom de keuze voor rockwool, en bijvoorbeeld geen akotherm of vergelijkbaar alternatief?

Heb je toevallig ook nog iets van metingen voor / na? :oops:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 27 nov 2013, 16:45

dat ziet er mooi uit (uitzicht maakt me ook al jaloers)

Afbeelding

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 27 nov 2013, 16:47

Je was niet de enige die dit opviel. :) :kwijl:

De kleurstelling is ook zeker smaakvol, maar maakt het wel wat donkerder in de ruimte. :kwijl:
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 27 nov 2013, 18:05

Mooie ruimte inderdaad om van een goed stuje muziek te genieten. Is voor de audio een opstelling in lengte richtiing niet beter?

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » wo 27 nov 2013, 20:52

Ziet er goed uit!

\Waarom denk je dat difussie aan het plafond zinvol is?
Waarom niet ook absorptie?

En waarom ben je in de breedte gaan zitten?

Geenius

Berichtdoor Geenius » do 28 nov 2013, 8:55

cobaltjeh schreef:Dat ziet er uiteindelijk toch nog strak uit! Erg mooi gedaan.

Waarom de keuze voor rockwool, en bijvoorbeeld geen akotherm of vergelijkbaar alternatief?

Heb je toevallig ook nog iets van metingen voor / na? :oops:

Rockwool was zo ongeveer het goedkoopste :wink: Bovendien wilde ik materiaal dat niet te veel zou absorberen in het hoog aangezien ik grote oppervlaktes wilde bedekken. Met veel vierkante meters aan panelen loop je anders de kans dat het hoog meer gedempt wordt dan het midden waardoor de verdeling van de energie en mate van absorptie niet gelijkmatig zou zijn. Deze Rockwool heeft een "harde" kant, die heb ik naar de kamer toe gericht.

Ik heb van te voren niet gemeten, het was gewoon een enorme nieuwbouwwoning-galmbak compleet met flutterecho's. Vermoeiend om met elkaar te praten en serieus muziekluisteren was niet mogelijk, alles liep helemaal dicht zodra het boven achtergrondnivo uitkwam. Ik ben van plan metingen te doen als ik helemaal klaar ben. Nu is het in ieder geval een kamer geworden die rust ademt, niet te levendig, niet te droog. Iedereen vindt het prettig om er te zijn en muziek luisteren gaat prima. Er zijn alleen nog wat staande golven rond de 30Hz en 60Hz die alleen d.m.v. grote bass-traps aangepakt kunnen worden. Ik weet niet of ik dat ga doen, want dan gaat de kamer op een studio lijken i.p.v. een gewone kamer.
Laatst gewijzigd door Geenius op do 28 nov 2013, 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Geenius

Berichtdoor Geenius » do 28 nov 2013, 9:05

Barry2001 schreef:Mooie ruimte inderdaad om van een goed stuje muziek te genieten. Is voor de audio een opstelling in lengte richtiing niet beter?

Mijn eerste opstelling was in de lengte mooi kijkend richting weilanden, maar in die opstelling was al het laag weg! Wat namelijk niet te zien is op de foto (achter de camera) zijn de dubbele deuren die naar de hal leiden die vervolgens weer met dubbele deuren met de keuken is verbonden. Ik vermoed dat al het laag "weglekte", in de keuken was er namelijk wel laag! Toen heb ik de boel een kwart slag gedraaid en ineens was al het laag weer terug. Zelfs iets teveel dus heb ik de speakers en de bank van de muur gehaald. Op dit moment kan ik ruim achter de bank langslopen en achter de luidsprekers zit ruim een meter vrije ruimte.
Laatst gewijzigd door Geenius op do 28 nov 2013, 9:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Geenius

Berichtdoor Geenius » do 28 nov 2013, 9:17

bert stoltenborg schreef:Ziet er goed uit!

\Waarom denk je dat difussie aan het plafond zinvol is? Waarom niet ook absorptie?

Ik moet nog metingen verrichten, maar gehoormatig heb ik nu voldoende absorptie in het midden en hoog. Nog meer tussen de speakers en de bank zou waarschijnlijk iets te veel van het goeie worden. Er is echter nog een enorm reflecterend vlak aanwezig: het plafond. De hoeveelheid energie in de ruimte mag dus wel blijven (voor voldoende levendigheid) alleen moet het verstrooid worden. Ik vergelijk geluid vaak met licht, de luidsprekers zijn gloeilampen, zaken als wanden / vloer / plafond zijn spiegels. Ik heb dus nog een "spiegel-plafond" waardoor indirect geluid (via het plafond) zich mengt met direct geluid (van de speakers). Met een diffusor hoop ik de energie op te breken in een aantal kleine, minder storende hoeveelheden. :wink:

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 28 nov 2013, 9:26

Duidelijke reden voor het rockwool. :)

Ik heb zelf in een vergelijkbaar gebouwde ruimte (alleen kleiner), plafond panelen geplaatst voor absorptie.
Dit was een ongekend verschil, de ruimte was eerst niet eens te gebruiken om een gesprek met iemand te houden.

Ik kan begrijpen dat deze panelen aan de muur, nog net wat meer doen. :D

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 28 nov 2013, 9:54

Geenius schreef:... Ik vermoed dat al het laag "weglekte", in de keuken was er namelijk wel laag!...
dat effect heb ik ook, in de gang is veel meer laag dan in de woonkamer

Motorfret

Berichtdoor Motorfret » do 28 nov 2013, 10:04

ik heb de ruimte van Tony gehoord tijdens het beluisteren van 'mijn' L'Orfeo's.
Kan alleen maar zeggen dat ik enorm jaloers ben en ook panelen ga maken.

de staande golf waar Tony het over heeft was bij enkele van mijn muziekstukken enorm goed te horen idd :wink:
(of beter gezegd: te bepalen)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 28 nov 2013, 10:10

Henkjan schreef:
Geenius schreef:... Ik vermoed dat al het laag "weglekte", in de keuken was er namelijk wel laag!...
dat effect heb ik ook, in de gang is veel meer laag dan in de woonkamer

Wat dat betreft heb ik geluk in de woonkamer, sweetspot van het laag precies op de luisterplek en redelijk breed.
In de rest van de ruimte is het laag ook redelijk aanwezig.

Waarschijnlijk heeft het te maken, met de 2 grote banken midden in de ruimte.
Je kent het wel je koopt 2 hoekbanken in de winkel, eenmaal thuis aangekomen past het eigenlijk niet. :rofl:
Nu staat de ruimte helemaal vol met bank zeg maar.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » do 28 nov 2013, 13:29

Geenius schreef:
Barry2001 schreef:Mooie ruimte inderdaad om van een goed stuje muziek te genieten. Is voor de audio een opstelling in lengte richtiing niet beter?

Mijn eerste opstelling was in de lengte mooi kijkend richting weilanden, maar in die opstelling was al het laag weg! Wat namelijk niet te zien is op de foto (achter de camera) zijn de dubbele deuren die naar de hal leiden die vervolgens weer met dubbele deuren met de keuken is verbonden. Ik vermoed dat al het laag "weglekte", in de keuken was er namelijk wel laag! Toen heb ik de boel een kwart slag gedraaid en ineens was al het laag weer terug. Zelfs iets teveel dus heb ik de speakers en de bank van de muur gehaald. Op dit moment kan ik ruim achter de bank langslopen en achter de luidsprekers zit ruim een meter vrije ruimte.

Hoi Geenius

Ik heb diverse panelen met dun plastic bedekt dan worden ze weer reflectief vanaf ongeveer 3000Hz.
Zou eerst gaan meten voor je verder gaat.
Wat betrefd het laag dat lekt niet weg maar heeft gewoon met opstelling en zitplaats te maken.
Denk dat je nu al teveel demping in het hoog hebt mijn ervaring is dat het heel snel gaat.

Rob

b_force

Berichtdoor b_force » do 28 nov 2013, 14:45

Geenius schreef:Er zijn alleen nog wat staande golven rond de 30Hz en 60Hz die alleen d.m.v. grote bass-traps aangepakt kunnen worden. Ik weet niet of ik dat ga doen, want dan gaat de kamer op een studio lijken i.p.v. een gewone kamer.

Dat kan kun je dan ook beter met multisub opstelling doen + nodige EQ

Anders wordt het inderdaad lomp groot en onpraktisch.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » do 28 nov 2013, 18:12

Dit http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=8&t=3831 wel eens gezien met betrekking tot difussie? :D
Het wordt een groot kamfilter. En als het goed gaat heb je maar 3dB verzwakking tov de bestaande situatie.

Ik zou een absorberend paneel overwegen, en overdempen doe je niet snel.

Staande golven van 30 en 60 Hz met minerale wol wegwerken kun je gevoegelijk vergeten.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 28 nov 2013, 21:24

Het leuke van diffusoren is natuurlijk dat ze er zo interessant uitzien. Dat ze weinig nut hebben bij stereoweergave, tsja. De akoestiek wordt wél beter voor andere toepassingen.
Maar ik denk ook dat je eerst maar wat moet gaan meten (hoewel T60 voor 100- pakweg 400Hz in zulke huiskamers ook niet heel veel zegt). Wat me dan weer wel verwondert is dat je aan de achterzijde van de dempers een vrij zware plaat hebt toegepast. Imho kun je de panelen dan net zo goed vlak tegen de achterwand monteren.
Mark Bakker

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » do 28 nov 2013, 22:55

markbakk schreef:Het leuke van diffusoren is natuurlijk dat ze er zo interessant uitzien. Dat ze weinig nut hebben bij stereoweergave, tsja. De akoestiek wordt wél beter voor andere toepassingen.
Maar ik denk ook dat je eerst maar wat moet gaan meten (hoewel T60 voor 100- pakweg 400Hz in zulke huiskamers ook niet heel veel zegt). Wat me dan weer wel verwondert is dat je aan de achterzijde van de dempers een vrij zware plaat hebt toegepast. Imho kun je de panelen dan net zo goed vlak tegen de achterwand monteren.

Diffusie werkt in mijn ruimte perfect de beste audio tweak die ik ooit heb gedaan natuurlijk i.c.m bastraps en demping.

Rob

Terug naar “Akoestiek”