Absorber panels

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

hannesie
Contacteer:

Re: Absorber panels

Berichtdoor hannesie » za 30 nov 2013, 0:34

Daar weten ze nog wel wat fatsoen is. :sure:

Rob Dingen
Contacteer:

Berichtdoor Rob Dingen » za 30 nov 2013, 10:53

bert stoltenborg schreef:
Heb je die metingen nog?

Je realiseert je wel dat als je zo'n meting doet, dat je een heel groot sample materiaal moet meten? Moet uiteraard minimaal in de orde van grote van de laagste golflengte zijn. Anders moet je naar de galmkamer. :D

Gaf al aan dat het niet de mooiste meet opstelling was maar het is beter als niets.
Ik zal eens kijken of ik de metingen op kan snorren.
Vind trouwens dat nagalm metingen wel helpen om inzicht te krijgen en de problemen aan te pakken.

Rob

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Berichtdoor Geenius » za 30 nov 2013, 11:51

Rob Dingen schreef:........Ook ben ik het eens met ds23man ik zou in de hoeken beginnen met 45 graden van vloer tot plafond bastraps te maken goedkoop en zeer effectief en in jou geval met wat dikker plastic bekleden en daarna stof er over.

Die zijn effectiever inderdaad, maar helaas te lage WAF en GAF (Geenius Acceptance Factor) :lol:
Dat geldt ook voor de diagonale opstelling, het is eigenlijk best lelijk om te zien.

Rob Dingen schreef:........Ik heb hier een bol liggen die ik aan het bouwen was om de RT60 te meten die dus helemaal rondstraalt maar heb de units nooit gemonteerd en de behuizing is wel af.
Als je wil mag je die komen halen hoef je alleen de speakers er in te schroeven.

Die zou ik graag willen hebben, een dodecahedron staat al een tijdje op mijn te doen lijst. Als je hem voor me wilt reserveren, dan spreken we wat af.

Geenius
Contacteer:

Berichtdoor Geenius » za 30 nov 2013, 11:55

markbakk schreef:Je weet natuurlijk wel dat je onzin aan het meten bent onder pakweg 250Hz hé! T60 gaat alleen goed in een relatief homogeen diffuus veld.
Even goed zie je wel dat je tot onder de 125Hz het aardig voor elkaar hebt (maak je een gemiddelde van zo'n vijf, zes metingen op verschillende plekken?).

Ik meet me suf :D Die RT metingen was om een soort tendens te laten zien, eigenlijk maakt het niet zo gek veel uit waar ik de microfoon of de speakers in deze ruimte neer zet (een enkele uitzondering daar gelaten), ze vertonen allemaal ongeveer hetzelfde. Boven de 125Hz geen grote uitschieters, beneden de 125Hz lange tijden. Het open of dichtdoen van de deur naar de hal heeft een veel groter effect op de metingen in het midden en hoog :wink:

Geenius
Contacteer:

Berichtdoor Geenius » za 30 nov 2013, 11:59

bert stoltenborg schreef:.......Ik zou graag gewone metingen zien, geen RT.

Hierbij een 3rd-octave metingen behorend bij de RT meting van gisteren. Gemeten op circa 3 meter afstand op de luisterplek. De linker schaal is overigens niet gecalibreerd, in werkelijkheid stond de boel veel harder. :)
SPA_diagonaal.jpg

Ter info: het gaat om deze luidspreker:
Orfeo_05.jpg

http://www.humblehomemadehifi.nl/Orfeo_NL.html
Laatst gewijzigd door Geenius op za 30 nov 2013, 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » za 30 nov 2013, 12:05

Tja....
Iets met resolutie zou ook wel aardig zijn :mrgreen:

Geenius
Contacteer:

Berichtdoor Geenius » za 30 nov 2013, 12:08

bert stoltenborg schreef:Tja....
Iets met resolutie zou ook wel aardig zijn :mrgreen:

Zal ik vandaag maken, gisteren alleen die twee "groffe" screendumps bewaard.

Wat trouwens wel grappig was om te zien, was dat bij gewone haakse plaatsing (in de breedte of in de lengte) er in het laag een aantal grote pieken en dalen te meten was en bij diagonale metingen die pieken en dalen veel minder groot waren maar dat er een soort "kam-filters" te zien waren in het hele gebied onder de 400Hz. Dat heeft natuurlijk te maken met de "willekeurige" afstanden tot alle wanden die je bij een diagonale opstelling hebt.

Geenius
Contacteer:

Berichtdoor Geenius » za 30 nov 2013, 13:30

Nog even wat RT metingen opnieuw gedaan op diverse plekken in de ruimte om de tendens aan te geven.
RT30_diverse opstellingen.jpg

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 30 nov 2013, 13:43

Ik zie hier vergelijkbare resultaten met met plafond uit dit topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=16&t=17167

Daarnaast heeft de ruimte een vloerkleed, en 2 grote fatboys (zitzakken).

Ruimte is ongeveer 3,25m x 4,75m met nog een uitsparing in een L vorm.
Bijlagen
rt60.png

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 30 nov 2013, 13:50

Ik zie in beide metingen in het laag problemen met de roommodes.

Hoe je het went of keert, je kunt schuiven tot je een ons weegt maar het enige wat daar helpt zijn hoekabsorbers!

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 30 nov 2013, 13:59

De 'tutorial' die ik gevolgd heb, geeft aan dat je op deze manier alleen hetgeen boven de 200Hz kan zien als een betrouwbare meting.

Maar inderdaad het laag ga je alleen aanpakken met flinke hoekabsorbers / basstraps.
Het probleem is dat Geenius en Ik allebei niet op deze dingen zitten te wachten. :mrgreen:

Wat ik erger vind, is dat het laag flinke dip rond de 50Hz heeft, maar dit probeer ik op te lossen met een multisub opstelling.

Rob Dingen
Contacteer:

Berichtdoor Rob Dingen » za 30 nov 2013, 14:10

Geenius schreef:
Rob Dingen schreef:........Ook ben ik het eens met ds23man ik zou in de hoeken beginnen met 45 graden van vloer tot plafond bastraps te maken goedkoop en zeer effectief en in jou geval met wat dikker plastic bekleden en daarna stof er over.

Die zijn effectiever inderdaad, maar helaas te lage WAF en GAF (Geenius Acceptance Factor) :lol:
Dat geldt ook voor de diagonale opstelling, het is eigenlijk best lelijk om te zien.

Rob Dingen schreef:........Ik heb hier een bol liggen die ik aan het bouwen was om de RT60 te meten die dus helemaal rondstraalt maar heb de units nooit gemonteerd en de behuizing is wel af.
Als je wil mag je die komen halen hoef je alleen de speakers er in te schroeven.

Die zou ik graag willen hebben, een dodecahedron staat al een tijdje op mijn te doen lijst. Als je hem voor me wilt reserveren, dan spreken we wat af.

Voor de goede orde ik verkoop de speaker niet jij mag hem lenen maar dan moet je hem wel even in elkaar zetten heb de kast en speakers liggen.
Als ik nu zo naar je metingen kijk en je wil in de hoeken geen bastraps dan zou ik wat platen weg gaan halen en de ruimte naar 0.6 brengen en afhankelijk van het hoog zou je ook nog wat plastic kunnen gebruiken onder het stof.
Dit kun je makkelijk testen door dun plastic er even over heen te plakken.
Wat je met deze aanpak bereikt is dat je het laag en mid/hoog wat meer in balans krijgt.
Nu is je mid goed zelfs al een lage RT waarde naar mijn smaak je hoog wat te gedempt en het laag veel te weinig.
Probeer daar de balans in te zoeken.

Rob

Rob Dingen
Contacteer:

Berichtdoor Rob Dingen » za 30 nov 2013, 14:24

Hoi Bert

Ik heb niet alles meer kunnen vinden ik weet dat ik nog wat betere metingen had maar deze heb ik kunnen vinden.
Dit is het verschil tussen de muur reflectie en demping met 5cm dik acotherm en dan zie je dat de demping toch behoorlijk ver doorloopt naar beneden toe.

Rob
Bijlagen
verschil demping.png

Geenius
Contacteer:

Berichtdoor Geenius » za 30 nov 2013, 14:56

Rob Dingen schreef:Voor de goede orde ik verkoop de speaker niet jij mag hem lenen maar dan moet je hem wel even in elkaar zetten heb de kast en speakers liggen.

Sorry, verkeerd begrepen. Ik dacht dat je de behuizing wegdeed. :roll:
Rob Dingen schreef:Als ik nu zo naar je metingen kijk en je wil in de hoeken geen bastraps dan zou ik wat platen weg gaan halen en de ruimte naar 0.6 brengen en afhankelijk van het hoog zou je ook nog wat plastic kunnen gebruiken onder het stof.
Dit kun je makkelijk testen door dun plastic er even over heen te plakken.
Wat je met deze aanpak bereikt is dat je het laag en mid/hoog wat meer in balans krijgt.
Nu is je mid goed zelfs al een lage RT waarde naar mijn smaak je hoog wat te gedempt en het laag veel te weinig.
Probeer daar de balans in te zoeken.
Rob

Als ik de deur naar de hal open doe, dan gaat de RT waarde naar 0,5 of 0,6 - eerste probleem opgelost! :mrgreen:
Het hoog is inderdaad iets te veel gedempt, wel heerlijk rustig als je in alle stilte naar de hazen in het achtergelegen weiland wilt turen, maar ik zal 'ns iets over een aantal van die panelen hangen en een voor / na meting doen. Ook ga ik weer in de lengte de boel opstellen, dan heb ik minder laag en hopelijk minder ophoping van energie. We gaan weer aan de slag. :D

Overigens, in mijn vorige woning had ik helemaal geen problemen in het laag. Een mooi verzakte woning uit circa 1650, alles lekker scheef, balken plafonds met planken erboven, half-steens buitenmuren, gipsplaten binnenwanden met daartussen 30cm lucht en wat glaswol. Strakke nieuwbouw woningen zijn wat dat betreft een stuk slechter. Misschien maar als volgende woning een antroposofische nieuwbouw woning. Lekker scheef en toch nieuw! :twisted:

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 30 nov 2013, 17:37

.... en je wil in de hoeken geen bastraps ...
kan je niet wat kwijt achter de bank, basstraps kunnen natuurlijk ook in de hoek tussen vloer en wand

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 30 nov 2013, 18:46

Henkjan schreef:
.... en je wil in de hoeken geen bastraps ...
kan je niet wat kwijt achter de bank, basstraps kunnen natuurlijk ook in de hoek tussen vloer en wand

En ze evt een beetje vermommen. Als een schuine hoek niet door de keuring komt misschien met een frame en doek, tussen vloer een plafond, een "vierkante pilaar" van maken?

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » za 30 nov 2013, 23:34

Heeft nu iedereen over het woordje "multi-sub" gelezen of is men bijzonder eigenwijs en negeert het? :roll:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 01 dec 2013, 1:28

b_force schreef:Heeft nu iedereen over het woordje "multi-sub" gelezen of is men bijzonder eigenwijs en negeert het? :roll:

Dat is toch niet de bron aanpakken dat is symptoom bestrijding. kan natuurlijk ook maar zou toch eerst de kamer goed proberen te krijgen voor dat je weer extra bijzet tafels gaat plaatsen. dit topic gaat nu net over het goed aanpakken van de ruimte, niet hoe het ook kan.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » zo 01 dec 2013, 2:17

Kappa7 schreef:
b_force schreef:Heeft nu iedereen over het woordje "multi-sub" gelezen of is men bijzonder eigenwijs en negeert het? :roll:

Dat is toch niet de bron aanpakken dat is symptoom bestrijding. kan natuurlijk ook maar zou toch eerst de kamer goed proberen te krijgen voor dat je weer extra bijzet tafels gaat plaatsen. dit topic gaat nu net over het goed aanpakken van de ruimte, niet hoe het ook kan.

Het valt zeer te betwisten of je hiermee wel de bron aanpakt.
Sterker nog, ik zou akoestiek juist eerder zien als symptoom bestrijding (je gaat namelijk iets weer dempen wat er in eerste instantie al is), terwijl multisub meer richting bestrijding bij de bron gaat.

Volgens mij gaat het om een goed geluid weten te krijgen in de kamer op een zo'n elegant mogelijke manier, wat nog enigszins betaalbaar is.
Dat kan uiteraard op verschillende manieren, maar met basstraps kom je zeker niet.
Buiten het feit dat die dingen nogal lomp, groot, duur en lastig af te stellen zijn.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 01 dec 2013, 10:37

Ben het met Bart eens dat een multisub-oplossing niet bepaald symptoombestrijding is. @Tony: de lengte-opstelling biedt je het voordeel dat je één mode al effectief bestrijdt, de grondmode tussen de zijwanden. Als je voor en achter een pui hebt heb je wss. minder last van de grondmode in de lengterichting:puien zijn laagfrequent een stuk beter absorberend dan betonwanden.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » zo 01 dec 2013, 12:43

Bank tegen de muur is in z'n algemeen sowieso wat minder gunstig.
Voordeel is wel dat je modes iets minder complex zijn en je al snel goed resultaat krijgt door enkel de 1e mode weg te eq'en.
Is nog niet optimaal uiteraard, maar het is al stukken beter.

Hier overigens programma om modes mee te simuleren
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ation.html

Het is uiteraard niet precies zo als in de werkelijkheid, maar geeft je een heel goed startpunt om mee te beginnen of kan fungeren als (extra) controle.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 01 dec 2013, 14:01

markbakk schreef:Ben het met Bart eens dat een multisub-oplossing niet bepaald symptoombestrijding is. @Tony: de lengte-opstelling biedt je het voordeel dat je één mode al effectief bestrijdt, de grondmode tussen de zijwanden. Als je voor en achter een pui hebt heb je wss. minder last van de grondmode in de lengterichting:puien zijn laagfrequent een stuk beter absorberend dan betonwanden.

volgens mij wordt er wat omgedraaid. In de ruimte is er een staan de golf op een bepaalde frequentie die wil je aanpakken.
Een oplossing is om deze met extra bijzet tafels (duur en je wil die krengen zijn net zo groot als bas trapjes) minder aan te spreken en zelfs actief te dempen maar dan heeft de ruimte nog steeds deze staande golf hij is alleen minder hinderlijk. dat is dus symptoombestrijding.
Een op lossing zoeken om de bron weg te nemen is veel effectiever.
zeker al je er ook nog eens je werk van hebt gemaakt om luidsprekers te bouwen, je wil dan nog wel eens wat anders in je ruimte zetten maar dan heb je weer dat gedoe met die bijzet tafels.

Hier mee wil ik niet zeggen dat de subs geen oplossing kunnen vormen om minder last van de staande golf te hebben, dat kan wel degelijk en kan voor menig huiskamer de oplossing zijn maar onthou dan wel dat het een lapmiddel is en nooit het zelfde bereikt kan worden als met een goede ruimte met mooie kwaltijds weergevers in een goede opstelling met een mooie aansturing.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 01 dec 2013, 14:05

b_force schreef:Bank tegen de muur is in z'n algemeen sowieso wat minder gunstig.
Voordeel is wel dat je modes iets minder complex zijn en je al snel goed resultaat krijgt door enkel de 1e mode weg te eq'en.
Is nog niet optimaal uiteraard, maar het is al stukken beter.
.

Klopt met het juist opstellen van de speakers en de luisterpositie kan al een hoop problemen voorkomen worden. met name in het gebied onder de 150 Hz is dat prima te doen, of je alleen in die opstelling ook een mooie woonkamer over houd is vraag 2 natuurlijk.

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_d » zo 01 dec 2013, 14:16

Nu woont Tony in zo'n betonnen woning en ervaart hij hoe een negatieve invloed dat heeft op het laag. Ik woon al 25 jaar in dergelijke woningen. Multisub oplossingen werken daar niet afdoende, ik durf zelfs te stellen dat je er niets aan hebt. Een kamer met aan alle kanten keihard beton doet gewoon vervelend. Beton isoleert prima naar buiten toe, maar houdt wel alle energie vast binnen in de woonkamer. Zo'n fikse staande golf pak je dan alleen aan als je subs in tegenfase laat werken. Gevolg is dat je op andere frequenties weer problemen krijgt. Je hebt dus altijd EQ nodig, ondanks de multisubs. Als ik het probleem van Tony zie, dan heeft hij helemaal geen multisubs nodig. EQ op 1 of 2 frequenties en het probleem is opgelost. Het is duidelijk dat Tony liever eerst zoveel mogelijk de zaak akoestisch oplost en EQ probeert te vermijden.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 01 dec 2013, 20:52

Ik zal niet beweren dat je akoestisch niets aan je kamer moet doen. Maar staande golven zijn redelijk te bestrijden door coherente bronnen slim te verspreiden door een luisterruimte. Het staandegolvenfenomeen staat overigens los ervan dat je met het gemiddelde op 2π -of zelfs 4π- ontworpen luidsprekersysteem in een normale luisterruimte al gauw te veel laag zult hebben omdat zulke speakers qua efficiency in het laag nu eenmaal dankbaar gebruik gaan maken van de aanwezige grensvlakken. En dat speelt ook net vanaf zo'n paar honderd Hz naar beneden.

Terug naar “Akoestiek”