Absorber panels

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: Absorber panels

Berichtdoor jeroen_d » zo 01 dec 2013, 21:09

Staande golven zijn inderdaad redelijk te bestrijden door multisub. Het probleem zit hem in het woord redelijk. Dat werkt niet afdoende in zo'n :boos: betonnen ruimte. Je moet dus eerst de situatie met akoestische maatregelen richting redelijk brengen. Vaak is het ook heel lastig om multisubs kwijt te kunnen. De gunstigste plekken zijn vaak al bezet, door een deur in de hoek of een meubel halverwege de wand. Net daar waar ze het beste kunnen staan zitten ze in de weg vanwege de indeling/inrichting van de woonkamer. Ik heb ook 2 subs voor het laagste octaaf in de hoeken staan, kasten van 35x35x35. Zelfs met die afmetingen heeft mijn vrouw er een hekel aan, want ze geven minder vrijheid om een staande lamp of een plantenbak te plaatsen.

Het is niet zo dat ik tegen multisub ben, ik vind het een geniaal idee, maar je kunt er niet omheen dat er in de praktijk beperkingen zijn. Als je het zo kunt doen dat je ze niet nodig hebt is dat nog veel fijner.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

b_force

Berichtdoor b_force » zo 01 dec 2013, 22:31

Sja, kwestie van smaak dan.

Een subwoofer kun je overal wel wegwerken.
Desnoods maak je er juist een plantenbak van etc etc.
Ik zou dat minder storend vinden dan zo'n gigantische basstrap.
Dan moet je ook bij basstraps nog maar hopen dat het goed werkt.
Je krijgt met wat EQ en twee of drie subs al een behoorlijk goed resultaat.
Zelfs enkel EQ kan er al voor zorgen dat serieus storende resonanties te pruimen zijn.
Ze zijn dan nog niet helemaal weg, maar er is iig al naar te luisteren en je hoeft enkel een EQ tussen je bron en je versterker te zetten.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 02 dec 2013, 7:42

Dat is dan even in de buidel tasten en een anti mode 2.0 aanschaffen.
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 02 dec 2013, 7:54

Een buigslappe voorzetwand kan ook wonderen doen trouwens.
Fusion Filterdesign

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 02 dec 2013, 9:40

Je ziet vaker beweerd worden dat galmtijd een concept is dat niet echt bestaat in kleine ruimtes. Mits de galmtijd wordt uitgezet tegen frequentie (en er dus niet één getal aan de galmtijd gehangen wordt), is de galmtijd wel degelijk nuttig in kleine ruimtes. Onder de schroederfrequentie wordt is de galmtijd niet meer duidelijk gedefinieerd, omdat discrete staande golven daar voor smalbandige variaties zorgen. Nog steeds geeft de gemeten galmtijd een indicatie van hoe lang het duurt voordat geluid wegsterft, maar de meetresultaten variëren veel sterker met microfoonlocatie. In grote ruimtes ligt de schroederfrequentie vaak heel laag, dus gooien discrete staande golven niet zo gauw roet in het eten.

Rob, je zegt dat de galmtijd bij Tony nu nog wat hoog is. Ik heb destijds bij jou in je ruimte metingen mogen doen en bij jou zag ik een vergelijkbaar patroon: een praktisch vlakke galmtijd tussen 8 khz en 300 hertz en een oplopende karakteristiek naar lagere frequenties toe. Bij Tony ligt de gemeten galm breedbandig rond 0,4 seconde, bij jou heb ik een gemiddelde waarde van ongeveer 0,35 gemeten. Naar mijn mening zijn beide prima waarden voor muziek, gegeven de afmetingen van de beide kamers.

Kappa7 schreef:volgens mij wordt er wat omgedraaid. In de ruimte is er een staan de golf op een bepaalde frequentie die wil je aanpakken.
Een oplossing is om deze met extra bijzet tafels (duur en je wil die krengen zijn net zo groot als bas trapjes) minder aan te spreken en zelfs actief te dempen maar dan heeft de ruimte nog steeds deze staande golf hij is alleen minder hinderlijk. dat is dus symptoombestrijding.
Een op lossing zoeken om de bron weg te nemen is veel effectiever.
zeker al je er ook nog eens je werk van hebt gemaakt om luidsprekers te bouwen, je wil dan nog wel eens wat anders in je ruimte zetten maar dan heb je weer dat gedoe met die bijzet tafels.

Hier mee wil ik niet zeggen dat de subs geen oplossing kunnen vormen om minder last van de staande golf te hebben, dat kan wel degelijk en kan voor menig huiskamer de oplossing zijn maar onthou dan wel dat het een lapmiddel is en nooit het zelfde bereikt kan worden als met een goede ruimte met mooie kwaltijds weergevers in een goede opstelling met een mooie aansturing.

Ik vind dat je een wat te simplistische voorstelling van zaken geeft. Zelfs in de beste kamers heb je te maken met flinke staande golven. Met een paar kubieke meter aan bass-traps kun je de pieken wat afvlakken en de ringing wat verminderen, maar je zult nog altijd met een aanzienlijk residu blijven zitten. In tegenstelling tot wat je suggereert 'verdwijnt' de staande golf dus niet. Of dat residu een probleem is, hangt ook af van de fysieke opstelling van je set en luisterplek en van hoe kritisch je bent. Als je weet hoe een strak laag kan klinken, wil je in mijn optiek nooit meer zonder. Alle laagdemping is welkom, maar DSP en multisub zijn mijns inziens altijd nuttig.

Subwoofers hoeven niet per se groot te zijn. Sterker nog, zeker in vergelijking met een effectieve bass-trap kunnen ze juist heel klein zijn. Beschouw een subwoofer als een kleine, maar zeer effectieve actieve bass-trap ;) .

jeroen_d schreef:Nu woont Tony in zo'n betonnen woning en ervaart hij hoe een negatieve invloed dat heeft op het laag. Ik woon al 25 jaar in dergelijke woningen. Multisub oplossingen werken daar niet afdoende, ik durf zelfs te stellen dat je er niets aan hebt. Een kamer met aan alle kanten keihard beton doet gewoon vervelend. Beton isoleert prima naar buiten toe, maar houdt wel alle energie vast binnen in de woonkamer. Zo'n fikse staande golf pak je dan alleen aan als je subs in tegenfase laat werken. Gevolg is dat je op andere frequenties weer problemen krijgt. Je hebt dus altijd EQ nodig, ondanks de multisubs. Als ik het probleem van Tony zie, dan heeft hij helemaal geen multisubs nodig. EQ op 1 of 2 frequenties en het probleem is opgelost. Het is duidelijk dat Tony liever eerst zoveel mogelijk de zaak akoestisch oplost en EQ probeert te vermijden.

Het verbaast me een beetje dit van je te lezen. Een betonnen woning houdt het laag inderdaad binnen. Massieve stijve wanden zorgen maken dat de kamer zich in het laag veel voorspelbaarder en 'idealer' gedraagt. In een betonnen bak zie je daarom vaak ook dat staande golven precies op de berekende frequenties zitten. De modes hebben bovendien flinke pieken en dips. Juist in zo'n situatie hebben meerdere laagbronnen een grote meerwaarde en zijn ze betrekkelijk eenvoudig in te stellen.

Overigens, multisub kan worden ingezet om de amplituderespons op de luisterplek vlakker te maken, maar ik gebruik het zelf primair om ervoor te zorgen dat dips verdwijnen en om de ruimtelijke variantie op en rondom de luisterplek te verminderen. Als je dat gedaan hebt, kun je globale EQ toepassen die effectief is voor meerdere locaties in plaats van die ene microfoonlocatie.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 02 dec 2013, 10:26

ds23man schreef:Een buigslappe voorzetwand kan ook wonderen doen trouwens.

Wanneer je statische signalen meet wel, maar in het tijdsdomein gezien zijn zulke resonatoren niet optimaal, HH-resonatoren zijn dan beter. Daarnaast heb je voor een plaatresonator afgestemd op frequenties onder de 50Hz ook flinke afmetingen nodig.
Mark Bakker

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 02 dec 2013, 10:50

Mark, kun je dit verschil tussen helmholtzresonatoren en paneelabsorbers toelichten? Mijns inziens werken ze op basis van nagenoeg dezelfde principes, dus ik begrijp niet waarom de één alleen steady-state goed zou werken en de ander ook met korte signalen.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » ma 02 dec 2013, 11:51

Martijn M schreef:
Het verbaast me een beetje dit van je te lezen. Een betonnen woning houdt het laag inderdaad binnen. Massieve stijve wanden zorgen maken dat de kamer zich in het laag veel voorspelbaarder en 'idealer' gedraagt. In een betonnen bak zie je daarom vaak ook dat staande golven precies op de berekende frequenties zitten. De modes hebben bovendien flinke pieken en dips. Juist in zo'n situatie hebben meerdere laagbronnen een grote meerwaarde en zijn ze betrekkelijk eenvoudig in te stellen.

Heb je hier ook metingen van, Martijn?
Ik maak zelf vrijwel nooit mee dat modes precies op de theoretische plek zitten, en ik merk ook niet dat slappe wanden veel invloed hebben op modes; ook theoretisch lijkt me deze bewering te rammelen.
Maar blijkbaar meet je dit regelmatig, dus ik ben benieuwd.

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » ma 02 dec 2013, 13:17

Van het weekend flink gemeten, geschoven, gedacht. Een diagonale opstelling was het vlakst maar vetoonde bij de metingen een kan-filter effect tot ver in het middengebied. Bovendien zag het er niet uit, net alsof de hele kamer overhoop was gehaald, veel te onrustig voor het oog. Een opstelling in de lengte gaf de beste meetresultaten met slechts één piek in het laag en door wat te schuiven (in stappen van 10cm) kon ik een goede balans vinden tussen gewicht in het laag en een vlak verloop. Er was echter één enorm probleem met een opstelling in de lengte: mijn uitzicht was geheel weg. Ik heb nu hele kleine speakers maar hoop binnenkort weer verder te kunnen gaan met mijn echte speakers, als die er straks staan (een en flat-screen TV ertussen) dan is het uitzicht geheel geblokkeerd. Als ik nu middenin een woonwijk woonde met achterburen, dan was dat niet zo een probleem. Maar dit heeft uiteindelijk de doorslag gegeven:
P1050963a.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 02 dec 2013, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Geenius

Berichtdoor Geenius » ma 02 dec 2013, 13:28

Hierbij wat metingen van deze opstelling. De speakers staan circa 175cm van de ene wand en de luisterplek is circa 75cm van de andere wand. De luidsprekers staan circa twee en een halve meter uit elkaar en circa drie meter tot de luisterplek van waaruit de metingen zijn verricht.
SPA_in de breedte.jpg
SPL_in de breedte.jpg
CSD_in de breedte.jpg

RT30_in de breedte.jpg
Ts_in de breedte.jpg
D50_in de breedte.jpg

In deze opstelling heb ik nu één flinke bult net onder de 40Hz en een flinke dip een oktaaf hoger rond de 80Hz. Ik hoop dat als ik iets aan die 40Hz bult kan doen, de 80Hz dip ook minder zal worden. De dip in de frequentie curve rond 300Hz is een vermoedelijke "lek" naar de hal. Als ik de deuren naar de hal en aansluitend de keuken openzet, dan kan ik die dip nog 'ns 20dB dieper maken. De enige oplossing hiervoor is de deur naar de kamer dichtmetselen. :twisted: Het aflopen van de frequentie curve in het hoog wordt o.a. veroorzaakt doordat de speakers niet helemaal naar binnen zijn gedraaid en beide speakers dus enigzins off-axis zijn gemeten.

Geenius

Berichtdoor Geenius » ma 02 dec 2013, 13:40

De volgende stap is dus te kijken hoe ik minder energie rond de 40Hz kan krijgen en wat meer energie in het gebied tussen de 80-100Hz én boven de 6kHz. :)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 02 dec 2013, 13:44

Ik kan aan de hand van het verhaal niet echt opmaken hoe de opzet van de speakers in de ruimte nu is. :oops:

Dat zijn helemaal geen verkeerde metingen, Ik zou gewoon uit de voeten kunnen met deze metingen. Het bultje kan je in de EQ weg poetsen.
En de dip is eventueel met een een extra sub op te lossen.

Hoe je dit echter gaat oplossen zonder deze oplossingen zou ik alleen niet weten.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 02 dec 2013, 14:17

Martijn M schreef:kun je dit verschil tussen helmholtzresonatoren en paneelabsorbers toelichten?

Het probleem bij beide zit m.i. in de (te minimaliseren) in het systeem opgeslagen trillingsenergie i.c.m. de bereikte stralingsweerstand. Een plaat in een resonator moet hiervoor een vrij lage eigen massa per m2 hebben, dat houdt in dat de luchtspouw erachter behoorlijk diep moet worden voor lage resonantiefrequenties. Bij een HH kun je dan nog kiezen voor een ondiepe spouw en minder openingen per m2. Waarmee de absorptie per oppervlakte natuurlijk wel afneemt. Het klopt natuurlijk wel dat de erachter liggende principes overeenkomen: zware platen zijn hierin gelijk aan lange pijpen met kleine doorsneden.

Ik 'geloof' overigens vooral in non-resonante dempingssystemen. :mrgreen:
Mark Bakker

Geenius

Berichtdoor Geenius » ma 02 dec 2013, 14:51

cobaltjeh schreef:Ik kan aan de hand van het verhaal niet echt opmaken hoe de opzet van de speakers in de ruimte nu is. :oops:

Ik heb even een siuatieschets gemaakt en nog een foto van het uitzicht. :)
demoruimte_01.jpg
P1050965a.jpg

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » ma 02 dec 2013, 15:05

Rob, je zegt dat de galmtijd bij Tony nu nog wat hoog is. Ik heb destijds bij jou in je ruimte metingen mogen doen en bij jou zag ik een vergelijkbaar patroon: een praktisch vlakke galmtijd tussen 8 khz en 300 hertz en een oplopende karakteristiek naar lagere frequenties toe. Bij Tony ligt de gemeten galm breedbandig rond 0,4 seconde, bij jou heb ik een gemiddelde waarde van ongeveer 0,35 gemeten. Naar mijn mening zijn beide prima waarden voor muziek, gegeven de afmetingen van de beide kamers.

Dag Martijn

Ik heb niet gezegd dat hij te hoog is maar al aan de lage kant.
Het is logisch dat het laag een langere nagalm tijd heeft en ook niet zo erg, mijn inziens zijn de absolute getallen niet het belangrijkste maar wel de balans dus vanaf een paar honderd herz tot aan het hoog om de tijden daar redelijk vlak te krijgen zodat je in ieder geval een neutrale ruimte hebt.
Zeker voor Geenius die ook vaak speakers bouwt.
Mijn eigen ruimte meet ik op 0,5 zeker niet op 0,35 maar dat ligt gewoon op de manier hoe je meet en met welke bron en hoe luid.
De multi sub oplossingen en filtering zie ik helemaal niet zitten leuk voor in een HT maar niet in mijn en verschillende met mij dedicated audio setup.

Rob

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 02 dec 2013, 15:18

Pardon Rob, ik heb me vertypt. Ik bedoelde inderdaad aan "de lage kant".

Doorgaans gebruik ik de luidsprekers die in de ruimte aanwezig zijn voor het doen van galmmetingen. Uiteindelijk denk ik dat dat ook het meest ter zake doende resultaat geeft, omdat diezelfde luidspreker in die specifieke muziek speelt. Als het gaat om het in kaart brengen van de akoestiek van de kamer an sich, zul je de trukendoos open moeten trekken.

Waarom zie je een multisub-oplossing niet zitten in een dedicated audio setup?

b_force

Berichtdoor b_force » ma 02 dec 2013, 15:52

ijscobar schreef:Dat is dan even in de buidel tasten en een anti mode 2.0 aanschaffen.

Nee hoor, er zijn veel goedkopere oplossing.
Al helemaal als je een HTPC gebruikt, dan kan het zelfs (bijna) gratis.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 02 dec 2013, 15:55

bert stoltenborg schreef:Heb je hier ook metingen van, Martijn?
Ik maak zelf vrijwel nooit mee dat modes precies op de theoretische plek zitten, en ik merk ook niet dat slappe wanden veel invloed hebben op modes; ook theoretisch lijkt me deze bewering te rammelen.
Maar blijkbaar meet je dit regelmatig, dus ik ben benieuwd.

Ik heb een hoop metingen op mijn computer staan, gemaakt in ruimtes van verschillende afmetingen, vormen en constructies. In het algemeen valt mij op dat de eerste modes duidelijk gedefinieerd zijn, met name in rechthoekige kamers met massieve wanden. Van maar weinig van de kamers waarin ik heb gemeten, weet ik de precieze afmetingen. Daarom is het lastig om je metingen te laten zien waarmee ik mijn verhaal duidelijk kan illustreren, laat staan dat ik je metingen in twee op de constructie na identieke situaties kan laten zien. Een belangrijk punt is overigens dat luidsprekers meestal niet in de hoek staan, waardoor de belangrijkste staande golven meestal niet maximaal worden aangeslagen. Maar zet een sub in de hoek, en doorgaans vind je de staande golven daar waar je ze verwacht.

Ik kan me een meetsessie van een paar jaar geleden in de betonnen bak van dioot herinneren, waarbij je op basis van de frequentierespons de afmetingen van de kamer kon aflezen. Wellicht heeft hij die metingen opgeslagen.

Geenius

Berichtdoor Geenius » ma 02 dec 2013, 15:57

b_force schreef:
ijscobar schreef:Dat is dan even in de buidel tasten en een anti mode 2.0 aanschaffen.

Ik wil proberen zo puristisch mogelijk te zijn: bron > DAC > geïntegreerde versterker > 1 paar speakers
Vandaar dat ik het eerst zonder extra electonica wil proberen. :wink:

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 02 dec 2013, 16:04

Geenius schreef:Ik wil proberen zo puristisch mogelijk te zijn: bron > DAC > geïntegreerde versterker > 1 paar speakers

Een http://www.minidsp.com/products/opendrc-series/minisharc-kit / http://www.minidsp.com/products/minidspkits/nanodigi-2x8-k of vergelijkbaar tussen Bron en DAC, Dan blijf je toch redelijk 'puur'. :sure:

Maar ik kan begrijpen dat je dit wil 'zonder' een extra iets in de signaallijn.
Laatst gewijzigd door cobaltjeh op ma 02 dec 2013, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 02 dec 2013, 16:06

Afgezien van die enige smalbandige piek, gaat er bij jou ook weinig mis in 't laag! Daar mag je m.i. best tevreden mee zijn. Hoe klinkt 't?

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 02 dec 2013, 16:12

Geenius schreef:
b_force schreef:

Ik wil proberen zo puristisch mogelijk te zijn: bron > DAC > geïntegreerde versterker > 1 paar speakers

+1

Al die extra DAC's ertussen heb ik geprobeerd in de vorm van minidsp en vond ik een drama.
Die antimode zou overigens erg goed moeten zijn… maar inderdaad: extra elektronica. :(
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

Geenius

Berichtdoor Geenius » ma 02 dec 2013, 16:16

Martijn M schreef:Afgezien van die enige smalbandige piek, gaat er bij jou ook weinig mis in 't laag! Daar mag je m.i. best tevreden mee zijn. Hoe klinkt 't?

Het klinkt eigenlijk als de SPA meting:
SPA_in de breedte.jpg

Op zich neutraal met, bij bepaalde opnames, een tikje teveel laag. Bij andere opnames is het juist wel lekker. En af en toe "mis" een noot bij een lopende bas. Maar verder mooi intiem. Kom anders maar een keertje luisteren. :)
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 02 dec 2013, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Geenius

Berichtdoor Geenius » ma 02 dec 2013, 16:23

ijscobar schreef:
Geenius schreef:
b_force schreef:

+1

Al die extra DAC's ertussen heb ik geprobeerd in de vorm van minidsp en vond ik een drama.
Die antimode zou overigens erg goed moeten zijn… maar inderdaad: extra elektronica. :(

+1

Ik heb een keer een DEQX gehad, 'k kon de boel vlak binnen +/-1dB krijgen maar ik vond het te "zakelijk" klinken als het hele signaal er doorheen ging.
Ik heb wel goeie ervaringen met kleine speakers (die dus niet laag gaan) en dan alleen het laag aktief: :twisted:
DSCF4405a.jpg

b_force

Berichtdoor b_force » ma 02 dec 2013, 16:51

Je moet ook niet alles vlak proberen te krijgen.
Je moet weten wat je aan moet pakken en wat je moet laten voor wat het is.
Anders kan het idd nergens naar klinken.

Mijn ervaring is ook dat de eerste modes heel duidelijk meetbaar (en hoorbaar zijn)

Eventueel kun je dat ook met een notch doen met opamps of zelfs buizen.

Terug naar “Akoestiek”