Verlaagd plafond

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7

Re: Verlaagd plafond

Berichtdoor Kappa7 » ma 22 okt 2012, 22:03

pas wel op voor een teveel gedempte kamer.
Dat is naar mijn smaak erg on natuurlijk en komt de muziek niet ten goede.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 23 okt 2012, 0:31

Op dit moment staat er een grote kast in de ruimte voor het opbergen van spullen aangezien ik geen zolder heb.
Daarnaast heb ik mijn audio meubel, voor de apparatuur.

De kamer is ook voorzien van een bureau met stoel.

De kamer bevat op de zitting van de bureaustoel na geen stof. Een kleed kan ik altijd plaatsen, maar gordijnen en een bank komen er niet in.
Er komt alleen 1 comfortabele luisterstoel in.

Het verlaagde plafond wordt sowieso geplaatst omdat ik hierin de spots wil plaatsen, en hiermee gelijk een 'lelijk' stuk plafond kan afwerken.
De oppervlakte van de ruimte is ongeveer 18m2.

Ik vergelijk de ruimte erg met mijn woonkamer, deze is nu voorzien van een grote hoekbank, en nog een losse bank voor de eethoek, en groot kleed. Een 3tal canvassen.
De woonkamer begint nu pas aangenaam te klinken, voorheen was echt niets om aan te horen. Vandaar dat ik nu graag groot aanpak op de ruimte boven.

Maar ik snap je punt helemaal, en wellicht moet ik eerst maar eens wat meten om te kijken hoe erg de problemen nu echt zijn. Teveel van het goede wil je ook niet.
Nu is het wel zo, dat ik de panelen zo wil maken, dat ik altijd de hoeveelheid dempingsmateriaal nog kan aanpassen later.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 23 okt 2012, 10:01

Kappa7 schreef:pas wel op voor een teveel gedempte kamer.
Dat is naar mijn smaak erg on natuurlijk en komt de muziek niet ten goede.

Dat is inderdaad een smaakkwestie. Maar de meeste kamers zijn (met name) laag- en middenfrequent zwaar onvoldoende gedempt, met veel kleuring en staande golvenproblematiek tot gevolg. Wanneer je eenmaal een set 'buiten op de hei' of in een akoestisch goed behandelde ruimte hebt gehoord, weet je pas hoe goed je oren in staat zijn om uit een stereosignaal ruimte-informatie te halen en weet je pas hoeveel kleuring en andere 'myfi' een slecht gedempte ruimte genereert. Een breedbandabsorber van 3,6 m2 aan je plafond hangen is in dat licht nog maar een beperkte ingreep en ik zou 'm van harte aanbevelen. Twee keer zo groot ook.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 23 okt 2012, 10:10

De ruimte is er op het plafond, en dit kan ik nog netjes wegwerken.

Echter ben ik momenteel nog niet van plan om de ruimte helemaal vol te rammen tot een complete studio. Het moet natuurlijk wel in balans blijven.
Later denk ik nog aan wat mooie wandpanelen, maar veel gekker moet het niet worden.

Natuurlijk geld bij dit, dat het een kwestie is van leren. En niet alles wat je doet zal meteen perfect zijn.

Op het kantoor op mijn werk hebben we vloerbedekking en een systeemplafond. Er staan hier simpele zuilen, en deze klinken gewoon super lekker en rustig.
Thuis krijg ik die rust niet met zelfs betere speakers, het enige wat ik daar wil doen is het volume naar beneden schroeven. Het punt is dan op den duur dat ik gewoon stukken ga missen in het frequentiebereik.

In de ruime komt trouwens een actieve setup met de minidsp 2x8, dus eventuele correctie kan ik hiermee ook nog uitvoeren.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 23 okt 2012, 10:48

cobaltjeh schreef:en een systeemplafond.

Verdiep je maar eens in de akoestische mogelijkheden van systeemplafonds. De akoestiek in kantoren is doorgaans beter dan die thuis.
Enne, met DSP verbeter je niets aan de akoestiek van je ruimte.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 23 okt 2012, 11:10

markbakk schreef:
cobaltjeh schreef:en een systeemplafond.

Verdiep je maar eens in de akoestische mogelijkheden van systeemplafonds. De akoestiek in kantoren is doorgaans beter dan die thuis.
Enne, met DSP verbeter je niets aan de akoestiek van je ruimte.

Nee klopt, maar ik kan dan wel eventueel probleemfrequenties aanpakken.

Een systeemplafond vind ik alleen niet mooi. Daarnaast is dit bij mij niet mogelijk omdat de kozijnen en ramen tot boven doorlopen.
Vandaar dat ik naar die losse plafondpanelen kijk.

En dan lijkt zelfbouwen toch de meest voor de hand liggende oplossing. Aangezien kant en klare oplossingen minstens 3 keer zo duur zijn.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 24 okt 2012, 10:43

Kappa7 schreef:
Wil je precies bepalen waar jou probleem frequenties zitten?
Dat kan dus prima met Arta je zet alleen nu de meet micro op je luister plek neer en maak een frequentie plot van je ruimte
Je ziet dan snel genoeg welke punten versterkt worden en welke verzwakt.

Ik denk dat ik dit binnenkort eerst maar eens ga proberen, alleen aangezien de speakers nog niet af zijn heb ik niet echt een goede referentie om de frequentie mee uit te zetten.
Ik heb nog wel een een stel monitoren die max 3db verschil hebben volgens de specs. Ik gok dat ik deze wel kan gebruiken.

Aangezien ik geen geijkte meters heb, kan ik de spullen in Arta moeilijk kalibreren. Ik kan dus alleen vergelijkingen maken tussen 2 plots.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 24 okt 2012, 10:55

Het eiken is niet eens zo heelspannend.
Wel moet je een meet mic hebben met een correctie file.
Daarmee kan je precies bepalen waar de probleem frequenties zitten.
Je wilt immers weten of er frequenties zijn die versterkt of gedempt worden opzichte van de rest.
Of er dan 80 of 83db staat is dan niet zo heelspannend.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 24 okt 2012, 11:11

Kappa7 schreef:Het eiken is niet eens zo heelspannend.
Wel moet je een meet mic hebben met een correctie file.
Daarmee kan je precies bepalen waar de probleem frequenties zitten.
Je wilt immers weten of er frequenties zijn die versterkt of gedempt worden opzichte van de rest.
Of er dan 80 of 83db staat is dan niet zo heelspannend.

Die file voor de mic heb ik, de monitor speakers zullen ook niet een 100% gelijk signaal uitsturen op iedere frequentie.

Ik ga eens kijken of ik deze week een avond Arta aan kan slingeren.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 24 okt 2012, 14:16

Maar wat wil je dan gaan meten? De zg. steady state response is op zich wel interessant, maar geeft maar hooguit de helft van het verhaal. Je zult nog steeds moeten achterhalen van welke staande golven en welke reflecties je last gaat krijgen en hoe je directe veld zich verhoudt tot het 'diffuse' (nou ja, diffuus...) veld.

Een T60-meting per tertsband zegt ook lang niet alles, die geeft je weer andere informatie (en is alleen op hogere frequenties betrouwbaar). En dan heb ik het er nog niet over dat je meetresultaat heel afhankelijk is van de plaats van de microfoon en van de bron(nen). Nogmaals, het akoestisch meten aan kleine ruimten is behoorlijk ingewikkelde materie. En je hebt niet gauw te veel demping hoor!

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 25 okt 2012, 14:30

Ik heb nog een ander product gevonden:

http://www.systeemplafond.nu/plafondeiland-rockfon-eclipse-1200x1200.html

Dit lijkt me een uiterst betaalbaar product, en eenvoudig te monteren.

Ik kom dan met 4 panelen op ongeveer 350 euro.
Het mooiste zou 6 panelen zijn, echter verkopen ze de panelen maar per 4 :(.

Echter weet ik niet wat deze panelen in vergelijking doen met die van Merford.
Richting Merford heb ik een e-mail uitstaan om hun om advies te vragen. Even afwachten waar hun mee komen.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 26 okt 2012, 10:22

Je wilde toch geen minerale wol? De meeste akoestische systeemplafonds zijn van geperst glas- of steenwol. Akoestisch trouwens vaak uitstekend en wanneer je ze zó ophangt, verspreid over je plafond, krijg je een optimale werking.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 26 okt 2012, 10:33

markbakk schreef:Je wilde toch geen minerale wol? De meeste akoestische systeemplafonds zijn van geperst glas- of steenwol. Akoestisch trouwens vaak uitstekend en wanneer je ze zó ophangt, verspreid over je plafond, krijg je een optimale werking.

Ik weet niet of normale minerale wol geschikt is voor gebruik in huis. Je moet er natuurlijk geen last van gaan krijgen. Dit is mooi ingepakt en lijkt me dus goed geschikt.

Ik zit ook nog steeds te dubben over de zelfbouwoptie, toch een stuk goedkoper en flexibeler.

De panelen zijn wel interessant, echter per 4 stuks kopen, en dan nog BTW en verzendkosten (44 euro). Dat drijft de prijs meteen flink op.

Ik heb van Merford ook een reactie, met als uitnodiging om een keer langs te komen in de showroom. Volgens hem is het zelf maken van panelen interessant voor me, aangezien ze geen kant en klare oplossing hebben rond mijn maximale budget van 500 euro.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 26 okt 2012, 20:56

Hierbij een ontwerp van het frame, ik maak gebruik van vurenhouten balken van 22x55mm.
Ik twijfel nog of ik niet nog een maatje groter moet pakken. Het ziet er op het ontwerp nogal fragiel uit.
Maar het mag ook niet teveel gaan wegen.

Het idee is om eerst een frame te maken van 1200 x 1200 mm.

frame.png

Vervolgens dit frame met doek te overspannen en binnenin vullen met het dempingsmateriaal.

demping.png

Daarna op de hoeken nog wat extra versteviging aanbrengen en hierop de haken aanbrengen voor de ophanging.

ophanging.png

Het frame voor de verlichting zal iets aangepast moeten worden, aangezien deze in het midden een plaat voor de verlichting dient te hebben:

frame verlichting.png
Laatst gewijzigd door cobaltjeh op vr 26 okt 2012, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 26 okt 2012, 21:12

De indeling van de ruimte zal als volgt zijn:

ruimte.png

Er komen 6 panelen in de ruimte, de panelen in de hoeken worden voorzien van dubbele inbouwspots.
De rode stippen geven globaal de positie aan van de speakers. (Deze komen nog verder uit de hoek indien nodig.)
De zwarte stip is de luisterpositie.

Achter de luisterpositie is een grote opbergkast geplaatst tegen de muur, en in de verbreding achterin is mijn hobby plekje / bureau.

Wat denken jullie er van?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 26 okt 2012, 23:19

Dat laatste lijkt mij wel logischer. :mrgreen:

Maar ik neem aan dat als je dit voor legt aan de man van Merford, je er best nog wel een advies bij kunt krijgen, en welke type demping er geschikt is binnen je budget.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » za 27 okt 2012, 0:57

Het idee van de panelen is wel leuk, maar 20x50 'panlatten' is wel heel minimaal. Wil je dit uit vuren maken en schroeven dan zou ik persoonlijk eerder voor 30x45 gaan (weet niet wat voor dikte je isolatie is, maar die 45 is dus hoger te maken).

Verder vraag ik me af waarom je alleen stof en isolatie gebruikt, alleen om het licht te houden? En zo ja, hoeveel zou een lichte constructie dempen t.o.v. een zwaardere constructie? kHet zo vervelend zijn wanneer je panelen straks gaan rammelen op de muziek.

suc6

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 27 okt 2012, 1:33

EppeRRR schreef:Het idee van de panelen is wel leuk, maar 20x50 'panlatten' is wel heel minimaal. Wil je dit uit vuren maken en schroeven dan zou ik persoonlijk eerder voor 30x45 gaan (weet niet wat voor dikte je isolatie is, maar die 45 is dus hoger te maken).

Verder vraag ik me af waarom je alleen stof en isolatie gebruikt, alleen om het licht te houden? En zo ja, hoeveel zou een lichte constructie dempen t.o.v. een zwaardere constructie? kHet zo vervelend zijn wanneer je panelen straks gaan rammelen op de muziek.

suc6

Ik heb het idee afgekeken van mijn canvassen/schilderijen die aan de muur hangen, deze zijn 1000x1000mm en gebruiken dezelfde balken van 50x20.
Deze canvassen zijn erg sterk, en relatief licht.

Ik zie het niet zitten om een paneel spaanplaat of mdf aan het plafond te hangen. Dan moet ik weer sterker ophangmateriaal gebruiken, wat de prijs weer flink omhoog gaat stuwen.
Daarnaast voel ik me niet prettig bij een zware plaat boven mijn hoofd.

Wat het rammelen betreft maak ik me geen zorgen over, dan moet je het wel zo absurd hard zetten. En dan zijn er 100 dingen in de ruimte die eerder gaan trillen zoals de kasten en spullen op het bureau.

Daarnaast lijken alle kant en klare panelen niets meer te zijn dan een rockwool paneel in een stofje, of een alu kader met daarin demping. Eigenlijk vergelijkbaar met wat ik nu maak.

Ik ben het wel met je eens dat de 20x50 eigenlijk wat te mager is, ik heb liever 30x50 of 40x50. Ik moet alleen even gaan kijken in de bouwmarkt welke maten ze allemaal hebben.
Daarnaast moet ook de prijs gunstig blijven.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 27 okt 2012, 11:27

Nog wat onderzoek gedaan op internet, en de meeste DIY breedband absorbers worden gemaakt door een simpel houten frame met steenwol er tussen.
Juist dat het geluid er doorheen kan gaan is belangrijk voor de werking.

Ik ga dadelijk even kijken welke maten hout de bouwmarkt hier heeft. En dan een keuze maken en de knoop doorhakken. Ik heb namelijk nog een hele berg kortingsbonnen.
Als een iets stevigere maat vurenhout uiteindelijk te duur blijkt, ga ik de frames gewoon voorzien van extra tussen balken.
(Iets wat ik sowieso al moet doen voor de panelen met verlichting.)

Dan worden het waarschijnlijk eerst 12 platen Akotherm D20/50, mocht dit niet genoeg blijken kan ik altijd nog een 2e laag er bovenop leggen.
Een dubbele laag is gelijk geprijsd aan de D40 variant, en presteert beter in het grafiekje.

Tegen het doorhangen kan ik altijd nog werken met een dubbele laag stof, waarvan de eerste laag ook vastgeniet wordt op de tussenbalken.

John P

Berichtdoor John P » za 27 okt 2012, 11:54

cobaltjeh schreef:Tegen het doorhangen kan ik altijd nog werken met een dubbele laag stof, waarvan de eerste laag ook vastgeniet wordt op de tussenbalken.
Wat dacht je van kippengaas of iets luxere uitvoeringen daarvan?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 27 okt 2012, 12:13

Zou het veel duurder of even duur zijn met aluminium profiel......?

Het kan zijn dat die minder doorzakken, als je b.v. een U profiel neemt of L profiel?

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » za 27 okt 2012, 12:38

Ok dan is dan duidelijk :D Maar 30x45 is een 'normale' kopmaat die bij karwei of gamma op voorraad is, multimate heeft nog iets andere kopmaten.

Om ervoor te zorgen dat het stofje zo minimaal mogelijk doorzakt is het belangrijk dat het stofje zo strak mogelijk wordt gespannen, om dit ook zonder plooien te doen is het handig om een bepaalde volgorde aan te houden.
Welke zijde je begint maakt niet zoveel uit, maar in dit voorbeeld begin ik met links:

- Niet het stofje links boven en onder vast.
- Pak daarna in het midden van rechts het stofje en trek het strak zodat hij recht zit.
- Daarna kun je rechts boven en onder vast nieten.
- Trek daarna links in het midden strak.
- Folie aan boven en onderkant van het frame vanuit het midden naar buiten vastnieten.

Deze werkwijze werkt het beste, op het boven en onderkant van het frame vastnieten na werk ik vrijwel dagelijks op deze manier. Maar dan wel op prefab elementen die in sommige gevallen meer dan 10 meter lang zijn en bijna 3,5 meter breed ;)

suc6

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 27 okt 2012, 12:39

Ik heb nu 30 balken van 270 voor rond de 40 euro, ik hoef niet eens te kijken naar alu voor dat bedrag ;).

Maar ik krijg het zelf niet gebogen op 270 lengte over de 50 mm kant, dus wat demping moet al helemaal geen probleem zijn.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » za 27 okt 2012, 12:43

En welke kopmaat heb je nu? de 22x50 of 30x50?

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 27 okt 2012, 13:35

EppeRRR schreef:En welke kopmaat heb je nu? de 22x50 of 30x50?

Ik heb 22x50x270, en genoeg om een heel sterk frame te maken. :D
Een andere maat zou meteen een verdubbeling van de kosten betekenen. Ik houd nog genoeg balken over dus verstevigen is altijd mogelijk.

Jammer genoeg had de bouwmarkt niet genoeg draadklemmen en haken, maar de rest staat in bestelling.
In de bouwmarkt nog staan twijfelen bij de rockwool, maar in de hoeveelheid die ik nodig heb komt dat al snel op rond de 100 euro.
Voor die 50 euro meer heb ik dan liever de akotherm van merford. Deze is volgensmij ook eens stuk zwaarder uitgevoerd dan het standaard hobbyspul van de bouwmarkt.

Dan nog een keer langs de ikea voor de plafondpluggen, staalkabel en stof.

Ik zit te denken aan deze stof: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60120636/
En deze bevestiging voor de staalkabel aan het plafond: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20079342/

De standaard dunne staalkabel van de Deka set wordt vervangen door een dikkere kabel uit de dignitet http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60075295/ serie.
Deze heb ik toevallig nog een meter of 8 liggen wegens een eerder project.

Tenzij nog iemand betere / goedkopere oplossingen weet voor de plafondbevestiging, maar 4 euro voor 2 houders. Dat vind ik niet eens bij de plaatselijke bouwmarkt.

En wat plaatjes van de onderdelen :), kosten tot nu toe ongeveer 75 euro.
Bijlagen
photo.JPG
photo(1).JPG

Terug naar “Akoestiek”