her-inrichten luisterruimte/bios

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Berichtdoor Henkjan » vr 20 jun 2014, 11:58

Bart_M schreef:Ga je nog aan de bak met diffusers?
in eerste instantie niet. ik heb nog een paar platen van dat soundstone over, die gaan op de muur om de 1e reflectie te dempen. daarna kijken (en meten) we wel verder

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » vr 20 jun 2014, 14:47

Dat heb je mooi gedaan. Hoe groot is die ruimte ? (vast al wel ergens genoemd)

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » vr 20 jun 2014, 15:01

de totale lengte is 8m, scherm hangt iets over de helft. breedte van t stuk waar je zit is krap 3m, achter t scherm is t 4m breed

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 20 jun 2014, 15:24

Komt er ook biertap of walkinfridge in? :mrgreen:

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » do 07 mei 2015, 23:43

vandaag weer wat gedaan aan de zolder: surroundbackspeakers ingebouwd. het probleem voor de achterspeakers is het openslaande raam, waadoor de gewone surrounds *) wat verder naar voren hangen dan gewenst. om dat te compenseren heb ik dus een recht achter de luisterplek (boven t raam) nu dit:
achterspeakers.jpg

dat zijn 2 maal 6 stuks 8cm polyprop breedbandertjes (restpartijtje ex-Logitech afgeschermde Tangbands)
achterkantachterspeakers.jpg

ik heb t nog niet aangesloten op de set, komt van t WE wel. maar wel een fijn gevoel, zo na 2 jaar eindelijk weer wat audio geklust :rock: met dank aan Bart_M voor t idee.

*) deze, maar dan ondersteboven:
Afbeelding
aan de muur 1cm voor waar het openslaande raam komt

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » vr 08 mei 2015, 8:52

Mooi opgelost! Maar de surrounds komen er dus wel, iets naar voren ivm het raam, hoe ga je dit aansluiten? Die speakers boven het raam bedoel ik dan?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » vr 08 mei 2015, 10:18

Barry2001 schreef:Mooi opgelost! Maar de surrounds komen er dus wel, iets naar voren ivm het raam, hoe ga je dit aansluiten? Die speakers boven het raam bedoel ik dan?
ik moet dat ff uitzoeken hoe mn AVR receiver (of DVD speler) dat oplost, als die ze 'vanzelf' aanstuurt vanuit de decoder dan laat ik t uiteraard daar aan over, als niet dan zet ik ze gewoon samen met de gewone surrounds (die er al hangen), spittertje vanaf de pre-out en een eigen amp (beide op de zelfde amp lijkt me niet goed gaan qua impedantie)

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » vr 08 mei 2015, 10:28

Beide op dezelfde amp niet nee, even kijken of je dat rechtstreeks vanuit de versterker kunt oplossen en anders splitten inderdaad. Ben ook aktief (beamer) filmkijker, heb echter geen surround. Geluid gaat best goed, weliswaar gewoon stereo zonder sub, maar laag is best fors aanwezig.

Laatst Interstellar opnieuw thuis gekeken, wereldfilm, daarvoor al naar de bios geweest. Maar goed, samen met een vriend aan het kijken, die scene dat er gelanceerd wordt vanaf Aarde. Wij zaten op de bank en hadden ondanks de stereo toch een surround ervaring.... kwam gewoon geluid van achter. Dat bleek dus de deur te zijn naar het vertrek achter de kijkkamer, stond mee te wapperen :rofl: Heb geen buren waar ik rekening mee hoef te houden, volume zat aanwezig :goedzo:

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 09 mei 2015, 1:19

Net ff met wat muziek getest. Tonaal klopt t niet helemaal maar zeker stemmen maar ook instrumenten zijn super realistisch. Laag komt er niet uit, een basdrum klinkt als een kartonnen doos maar daar zijn ze ook niet voor bedoeld.

Morgen eerst maar de bedrading nalopen want een van de twee heeft +&- omgewisseld zitten. En dan maar eens met film gaan testen, ik heb nog een dvd met een 6.1 track (B&W demo dvd)

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » ma 18 mei 2015, 0:35

vandaag eens wat gemeten aan de rears:
FR.png
niet zo gek dat t niet lekker klonk :mrgreen:

toen als eerste maar eens een correctie in een minidsp gezet:
minidsp correctie.png
en wat gaan luisteren. en nu klinkt het ineens erg goed zeg. nog steeds geen laag uiteraard, maar verder klopt alles.

uit nieuwsgierigheid toch eens de meting in LspCAD geïmporteerd, en eens wat geëxperimenteerd of er passief niet wat te doen zou zijn. ik kwam na een tijdje op dit filter uit:
passief - schema.png
wat dan deze response geeft:
passief - response.png
de componenten blijven nog vrij overzichtelijk, hoewel ik wel denk dat de weerstanden van het dikke type moeten zijn ivm de te verwachten grote bak energie die daarin verstookt zal gaan worden. gedachten over dit? en de optie zonder impedante correctie, dan gaat t flink opslingeren bij 110Hz, is dat kansloos of zou t mee kunnen vallen?

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 18 mei 2015, 22:07

Maar liefst 3dB/oktaaf correctie over het volledige spectrum :-" ...weet je wel héél zeker dat dat de bedoeling is ?
Lijkt mij, dat daar iets mis gaat....? Per ongeluk een line array gebouwd, die je flink buiten de as meet/beluistert ? (Ik zeg maar iets, kan van alles zijn natuurlijk...)

Naar mijn gevoel zal volledig corrigeren, nogal fris/Duits moeten gaan klinken.

Anyway : je gooit idd een bak vermogen weg in die weerstanden (en houdt ook geen gevoeligheid meer over).
Lijkt me niet de handigste weg. Misschien is het dan efficienter, om een soort tweeweg te maken (als je écht deze correctie nodig hebt). Bijv. 1 of 2 drivertjes doet het laag onder zeg 1kHz, de resterende drivers pakken de rest op. Sta je iig niet nodeloos te verstoken.

Jouw variant zónder imp. correctie, zal mechanisch inderdaad wel erg veel gaan vragen van die kleine speakertjes.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » ma 18 mei 2015, 22:31

je ziet wat t is hè:
Afbeelding
luisterplek is onder de projector, gemeten is 1 kanaal, in t midden van de array redelijk on-axis.
met die correctie (dsp) klinkt t gewoon neutraal hoor.
passief is ook niet mijn keuze, maar ik was gewoon nieuwsgierig of t een beetje eenvoudig te doen zou zijn.

Jag

Berichtdoor Jag » ma 18 mei 2015, 22:35

Hoe is het gemeten?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » ma 18 mei 2015, 22:40

mic in standaard, ~1m onder de speakers, een haartje off-axis. gated, fink gesmoothed

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 19 mei 2015, 21:59

Nou nee, ik kon niet goed zien wat er was, omdat ik je luisterplek niet kende...Nu wel (een beetje).
Je luistert nog verder buiten de as, dan je meet. Je correctie is zo al wat minder gek voor mij ;-).Array heeft er niet zoveel mee van doen..

Hoe groot het percentage verlies in die weerstanden is, is niet goed te zeggen, al helemaal niet zonder te weten waarmee het filter belast is.
Het moet idd wel 'fors' zijn. Ik denk nog steeds dat het makkelijker en efficienter zou zijn als je de drivers 'uit elkaar trekt' en filtert in groepjes, ipv te beschouwen als één geheel van 6 drivers. Mits je het idd echt passief wil gaan doen, daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » di 19 mei 2015, 23:06

veel moeite wil ik er niet voor gaan doen, het zijn maar de rear speakers, die er (zoals een forum lid zo treffend zei) zijn voor een klap of en scheet die van achter komt :mrgreen: dus zeker niet er een moeilijk meerwegsysteem van gaan maken. voor nu gewoon een minidsp tussen pre en eindamp.

Jag

Berichtdoor Jag » di 19 mei 2015, 23:08

Kan de receiver niet een HF shelving filter toepassen?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » di 19 mei 2015, 23:11

Jag schreef:Kan de receiver niet een HF shelving filter toepassen?
nee, t is een wat ouder beestje. ik stop er later wel een minidsp nanoavr met analoge uitgang in t systeem (zodra mn alter ego die binnen heeft) die t allemaal maar moet gaan oplossen

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 19 mei 2015, 23:29

Duidelijk. Als je dat straks kan gebruiken, zou ik ook niet verder prutsen :).

Zelf gebruik ik hier JRiver voor, en had ik voorgesteld als je hier niet mee kwam. Maar dan moet je maar net een PC in je keten willen...Een van de weinige gebruikersvriendelijke én flexibele mogelijkheden, als je meerkanaals-correctie wilt doen. Is toch ook een beetje een niche-markt, waarin niet zo gek veel gebeurt... :roll: .

Dirac was nog fijner in gebruik, maar te beperkt voor de wat gevorderde...

Vergis je trouwens niet, hoe fijn het bij meerkanaals MUZIEK is, als je rears een beetje in balans zijn ;-).
Maar da's een nog veel kleinere niche :roll: ...

Terug naar “Akoestiek”