Bass niet overal hoorbaar??

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

mitchellbrink81

Bass niet overal hoorbaar??

Berichtdoor mitchellbrink81 » ma 11 nov 2013, 14:48

hallo,

Ik heb een heel raar probleem in mijn kamer. De bass is niet overal te horen, het klinkt heel raar maar als ik me in het midden van mijn kamer bevind is er geen bass, maar aan de linker en rechterkant van mijn kamer is heel veel bass. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Groetjes Mitchell

b_force
Contacteer:

Re: Bass niet overal hoorbaar??

Berichtdoor b_force » ma 11 nov 2013, 15:03

Dat is niet raar hoor. (anders zou je wel een unieke kamer hebben :P)
Zoiets zijn staande golven, http://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf

Een natuurkunde fenomeen wat ontstaat bij geluidsgolven in kamers (maar eigenlijk overal wel)
Probleem waar wij allemaal mee te maken hebben.

Oplossingen zijn er (deels), maar die zijn vrij complex en.of kunnen vrij kostbaar worden.

Harrr

Berichtdoor Harrr » ma 11 nov 2013, 15:51

Hallo Mitchell,
Zoals jij het beschrijft (in het midden geen laag), concludeer ik dat je de fase eens zal moeten nalopen. Luidsprekerkabel: Gemerkt versterker op gemerkt speaker, ongemerkt op ongemerkt. Beiden gelijk.
Klinkt als een nobrainer, toch gebeurt het vaker dan je denkt.
Laat je weten of dit het was? Geeft niet, velen zijn jou voorgegaan en zullen jou volgen...

mitchellbrink81

Berichtdoor mitchellbrink81 » ma 11 nov 2013, 17:30

Ik heb alles nagelopen en dit klopt. Waar ik ook nog aan zit te denken is de vliering. Deze is precies boven mijn kamer en daar is ook weer heel veel bass maar daaronder dus niet, zou het kunnen zijn dat het geluid daar in verdwijnd? want dan zou ik het eventueel daar kunnen isoleren.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 11 nov 2013, 19:34

Bart heeft gelijk. Bas 'verdwijnt' niet naar een vliering en uit fase is overal geen bas. Eigentonen, wen er maar aan (of ga buiten luisteren).
Overigens kun je zaken redelijk in de hand houden met een multisub-systeem. Dat is een van de ingrijpende oplossingen die worden bedoeld.

Dan

Berichtdoor Dan » ma 11 nov 2013, 21:14

Wat je hoort is het effect van staande golven. De wanden van je huis weerkaatsen de lage tonen en daardoor ontstaan buiken en knopen. In de buiken hoor je veel bas. In de knopen weinig of geen bas. Als je de afstand tussen je muren in je luisterruimte opmeet en je zou gaan met een meetmicrofoon meten dan zul je zien dat je dit effect optreedt bij een frequentie van de geluidssnelheid gedeeld door de afstand tussen je muren. In een vierkante kamer is het effect het sterks. Als je een luisterruimte hebt van 5 * 5 meter dan zul je problemen krijgen bij 331/5= 66Hz. Wanneer de kamer rechthoekig is en de verhouding tussen lange en korte zijde 1:2, bijvoorbeeld 4*8 meter dan heb je een probleem bij 331/4 = 83Hz en 331/8 = 166Hz. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de plaatsing van de speakers. Bij een luisterruimte met een wat minder duidelijk deelbare verhouding is het effect een heel stuk minder en zal de bas een stuk gelijkmatiger hoorbaar zijn. Als je de ruimte hebt zou je je luidsprekers een stuk van de muren af kunnen zetten. Ook door met meerdere subwoofers te werken kun je het effect deels opheffen door met de fase te schuiven. Je laat dan als het ware de energie van je lagetonen opzuigen door je subwoofers waardoor het lijkt alsof er geen achterwand is.
Google maar eens op multisub standing waves. Er worden op dit onderwerp hele studies gedaan. Helaas allemaal wel in het Engels.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » ma 11 nov 2013, 21:41

Ga bij het berekenen van die staande golven maar uit van 343, dat is de snelheid van geluid bij 20 graden.

Verder moet je proberen met de speakers- en luisterpositie te spelen tot je iets hebt wat goed klinkt.
In de hele ruimte dezelfde bas horen gaat niet, zoals hierboven al is uitgelegd.

maikbike

Berichtdoor maikbike » di 12 nov 2013, 9:29

nu het toch over positioneren van speakers gaat :
de speakers horizontaal roteren richting de luisterplek, not done of in orde ?

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » di 12 nov 2013, 12:43

Voor je laag zal dat niet zoveel uitmaken.
Als je ze te ver wegraait hou je geen hoog en/of midhoog over, omdat speakers altijd wel bundelen.
Volgens mij moet een speaker gewoon op je oor zijn gericht.

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » di 12 nov 2013, 21:28

dit is toch niet te geloven!!!

40 jaar geleden werd ik met ditzelfde fenomeen geconfronteerd. Het heeft me enkele decennia gekost om te weten en te begrijpen wat er gebeurde en nogmaals en decennium om een oplossing te vinden.

Nu, in 2013 gooi je die bevinding op het forum en dezelfde dag heb je de verklaring. De volgende dag zelfs een manier om het probleem op te lossen.
Waarom hebben ze destijds niet eerst het internet opgestart en nu pas naar de maan gaan vliegen!

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » di 12 nov 2013, 22:33

Tja, zo oud ben ik nu eenmaal nog niet.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » di 12 nov 2013, 22:49

Ik zie dat ik wel oud genoeg ben om niet op te letten, hoewel ik tegenwoordig vaak hoor dat dat bij de jeugd hoort. :rofl:

Maar Dan's berekeningen gaan uit van hele golflengten, en je moet uiteraard halve golflengten gebruiken.
Zo'n golf (sinus) heeft op 1/4 golflengte een maximum, op 1/2 golflengte een minimum, op 3/4 golflengte een max etc..
Dus een halve golflengte past tussen twee parallele wanden en creeert een staande golf.
Een ruimte van 5 meter heeft dus (afhankelijk van hoe warm het is :mrgreen: ) een staande golf van 340 / (5x2) = 34 Hz.

Dit zijn axiale golven die tussen twee oppervlakken staan.
Je hebt ook nog tangeniale (als dat in nederland zo heet) golven die tussen 4 wanden gaan staan, en oblique golven die tussen 6 wanden staan.
Als de ruimte onregelmatig is wordt het nog leuker en kun je alleen met moeilijke software iets berekenen dat dan meestal ook nog niet klopt.

Hier : http://forum.studiotips.com/viewforum.php?f=27 heb je allemaal grappige software om van alles (ook staande golven) te berekenen.

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » di 12 nov 2013, 23:45

Voor zoiets heb je internet niet nodig hoor.
Paar goeie boeken + logisch nadenken is meer dan voldoende :wink:

Dan

Berichtdoor Dan » wo 13 nov 2013, 18:16

bert stoltenborg schreef:Ik zie dat ik wel oud genoeg ben om niet op te letten, hoewel ik tegenwoordig vaak hoor dat dat bij de jeugd hoort. :rofl:

Maar Dan's berekeningen gaan uit van hele golflengten, en je moet uiteraard halve golflengten gebruiken.
Zo'n golf (sinus) heeft op 1/4 golflengte een maximum, op 1/2 golflengte een minimum, op 3/4 golflengte een max etc..
Dus een halve golflengte past tussen twee parallele wanden en creeert een staande golf.
Een ruimte van 5 meter heeft dus (afhankelijk van hoe warm het is :mrgreen: ) een staande golf van 340 / (5x2) = 34 Hz.

Dit zijn axiale golven die tussen twee oppervlakken staan.
Je hebt ook nog tangeniale (als dat in nederland zo heet) golven die tussen 4 wanden gaan staan, en oblique golven die tussen 6 wanden staan.
Als de ruimte onregelmatig is wordt het nog leuker en kun je alleen met moeilijke software iets berekenen dat dan meestal ook nog niet klopt.

Hier : http://forum.studiotips.com/viewforum.php?f=27 heb je allemaal grappige software om van alles (ook staande golven) te berekenen.

Vergeet je de harmonischen niet? :wink:

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 13 nov 2013, 21:00

Dat is beroepsdeformatie bij Bert. Maar inderdaad zijn er boeken zat waarin staat hoe de modale verdeling in een geometrische ruimte ligt. Tot zelfs in bolvormige ruimten aan toe.

richard

Berichtdoor richard » di 19 nov 2013, 22:49

bert stoltenborg schreef:Verder moet je proberen met de speakers- en luisterpositie te spelen tot je iets hebt wat goed klinkt.
Een trucje voor optimaal laag op de luisterplek:
Zet beide luidsprekers op die luisterplek, loop dan door de kamer en de plaatsen waar het laag goed klinkt komen wat het laag betreft in aanmerking om de luidsprekers op te stellen.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » vr 05 feb 2016, 22:29

Je kunt het probleem ook benaderen zoals mijn wijnboer adviseert: Verwacht van een witte wijn niet dat hij als een rode smaakt. Dus vergeet de onhaalbare lage bas maar ga bijvoorbeeld voor slam: Slagkracht dankzij optimale timing tussen woofer en tweeter. Of voorkom stereobeeldverstorende snelle reflecties vanaf muur door minimaal 1.1 meter afstand daarvan. Kortom: Genoeg om te optimaliseren en te genieten.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » vr 12 feb 2016, 13:16

Hoe is het mogelijk dat in de ene ruimte extreem diep laag mogelijk is en in een andere ruimte niet?

Ik kom uit een monumentaal pand met dunne wanden en houten vloeren en plafonds. De ruimte was goed gedempt door tapijt meubels, hoog plafond, velours gordijnen, etc. Klonk als een klok en zonder moeite braakte mijn subwoofer daar sublaag tot 18Hz uit.

Inmiddels ben ik verhuisd naar een moderner huis (jaren '80) met betonnen vloeren en muren, lager plafond, e.d. Wat ik doe en waar ik mn sub ook neerzet, het diepe laag wat ik in mn vorige huis hoorde krijg ik nu niet voor elkaar. Daar bovenop heb ik last van een staande golf rond 40Hz (en dus ook op 80, 160, enz). Die heb ik enigszins weg kunnen EQ'en uit het sub kanaal wat meer rust geeft (nu de satellieten nog). Maar het echt diepe laag blijft achterwege. Behalve in de uiterste hoek in mn open keuken. Moet ik m'n subwoofer dan maar in de plek van mijn inbouwoven plaatsen? :think:

Gerrit
Contacteer:

Berichtdoor Gerrit » za 13 feb 2016, 10:57

Jamesblond schreef:Hoe is het mogelijk dat in de ene ruimte extreem diep laag mogelijk is en in een andere ruimte niet?

Ik kom uit een monumentaal pand met dunne wanden en houten vloeren en plafonds. De ruimte was goed gedempt door tapijt meubels, hoog plafond, velours gordijnen, etc. Klonk als een klok en zonder moeite braakte mijn subwoofer daar sublaag tot 18Hz uit.

Inmiddels ben ik verhuisd naar een moderner huis (jaren '80) met betonnen vloeren en muren, lager plafond, e.d. Wat ik doe en waar ik mn sub ook neerzet, het diepe laag wat ik in mn vorige huis hoorde krijg ik nu niet voor elkaar. Daar bovenop heb ik last van een staande golf rond 40Hz (en dus ook op 80, 160, enz). Die heb ik enigszins weg kunnen EQ'en uit het sub kanaal wat meer rust geeft (nu de satellieten nog). Maar het echt diepe laag blijft achterwege. Behalve in de uiterste hoek in mn open keuken. Moet ik m'n subwoofer dan maar in de plek van mijn inbouwoven plaatsen? :think:

Het oude pand liet meer bas door, beton kaatst het terug. Vervolgens is het ook nog eens zo dat de Q van de resonanties veel hoger is bij harde muren, vloeren en plafonds waardoor het allemaal nog meer opvalt.
Je zou ook naar basstraps kunnen kijken, maar dat kan ook in de papieren lopen en neemt ook vaak veel plek in. In mijn kleine homestudio heb ik d.m.v. basstraps de boem bij de muur (en dus de dip in het midden) enorm kunnen reduceren.

Gerrit

Jag

Berichtdoor Jag » za 13 feb 2016, 12:19

Jamesblond schreef:Hoe is het mogelijk dat in de ene ruimte extreem diep laag mogelijk is en in een andere ruimte niet?

Bizar he? Als je de amplitude respons meet (met hoge "frequentie" resolutie), dan "zie" je wat het probleem is. Meestal heb je het nodale gebied zo ongeveer in de 35 - 200Hz range liggen. Stijve wanden zoals beton geven hele hoge Q resonanties met enorme amplitude zoals Gerrit al uitlegde. Die maskeren het diepe laag. Mijns inziens het lastigste probleem om te tackelen van hifi weergave in kleine ruimten is mooie sublaag weergave. Soms heb je mazzel, meestal niet. Er zijn verschillende routes die je kan bewandelen, die grofweg erop neer komen dat je ofwel
1. staande golven probeert te dempen met bass traps plus evt EQ
2. zoveel mogelijk staande golven probeert te maken met multisub

Het eerste klinkt logischer, maar de hele lage staande golven laten zich niet zo makkelijk dempen. Optie twee is ook niet triviaal want multisub instellen is gewoon lastig maar mits goed ingesteld wel garantie tot succes (voor meer dan 1 luisterpositie).

Gerrit
Contacteer:

Berichtdoor Gerrit » za 13 feb 2016, 12:37

Tot hoe hoog wordt een multisub eigenlijk meestal ingezet? Zijn daar richtlijnen voor?

Gerrit

Jag

Berichtdoor Jag » za 13 feb 2016, 12:47

Richtlijnen weet ik niet, maar boven de 100Hz zal denk ik niet snel gedaan worden omdat je dan de afzonderlijke subs kan gaan horen.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 28 mar 2016, 11:32

Tip: probeer niet de afwezige bas vanwege de geluidsdrukknoop in het staandegolfpatroon luider te krijgen door zwaardere luidsprekers met nog diepere bas en grotere versterkers te installeren. Daar hebben alleen de buren plezier van. Een knoop is een knoop is een knoop.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » za 16 apr 2016, 19:12

ik zit dit te lezen omdat ik ook een probleem heb met laag (geen laag rond 65hz) op de luisterplek. De tip om de speakers op die plek te zetten en dat te gaan rondlopen: dan wel op je knieen denk ik vanwege de hoogte van de luisterplek!

richard

Berichtdoor richard » do 28 apr 2016, 18:51

snoef3 schreef:dan wel op je knieen denk ik vanwege de hoogte van de luisterplek!
Ja, je moet er wat voor over hebben.

Terug naar “Akoestiek”