hulp gevraagd omtrent bouw absorptiepanelen

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Vennet
Contacteer:

hulp gevraagd omtrent bouw absorptiepanelen

Berichtdoor Vennet » vr 29 nov 2013, 20:54

Beste forumleden,

Door een post van meiborg hier enkele topics lager in dit forum, kwam ik op het idee om ook aan het bouwen te gaan. Ik heb reeds een ontwerp gemaakt en wou het hier even laten keuren (zie foto 1 in bijlage). Het geheel zou op een 2-tal cm afstand van de muur komen, en zo 2 kaders naast elkaar.

Het binnenste kader zou ik dus opvullen met steenwol (Rockwool) met een dikte van 10cm, maar mijn vraag is: welke? Ik las al verscheidene keren dat Rockwool 202 ideaal zou zijn, maar het lijkt alsof dit niet meer in het gamma zit van Rockwool?

Nog een 2de vraag: mijn luisterruimte is zeer beperkt van afmetingen, zowel de linker als de rechter speaker staat dus zo goed als tegen de muur (zie foto 2). Nu had ik gedacht om ook 2 absorptiepanelen te maken om tegen de muur naast (voor) de speakers te plaatsen. Deze zouden wel heel eenvoudig weg moeten te nemen zijn. Zou het effectief zijn om gewoon een dun plankje hout met daarop de rockwool, overspannen met een doekje, te plaatsen voor de speakers om de eerste reflecties te absorberen?

Graag jullie mening!
Bijlagen
geluidsdempers.jpg
ontwerp
luisterruimte.JPG
luisterruimte

ds23man
Ook commercieel actief

Re: hulp gevraagd omtrent bouw absorptiepanelen

Berichtdoor ds23man » za 30 nov 2013, 8:43

:shock:

Dat is wel een heel erg kleine ruimte!

Arno

Berichtdoor Arno » za 30 nov 2013, 10:07

Ik zou de achterkant gewoon open laten, en ook omtrekken met textiel. Zeker als je ze wat vrij gaat houden van de muur, want dan absorberen ze meer.

Panelen op de muren naast je speakers werken zeker. Ik doe dat hier met een dubbelgevouwen wollen deken, en dat is al een wereld van verschil. Gewoon een beetje uitproberen lijkt me.

Arno

Berichtdoor Arno » zo 01 dec 2013, 10:59

Waarom is die lijst eigenlijk zo breed? Als ik het goed heb zijn Rockwool platen 60cm breed, dus als je de lijst wat smaller maakt heb je meer absorptie in hetzelfde oppervlak.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 01 dec 2013, 22:46

Rockwool 433 lijkt ook prima geschikt, wel een versie zonder cachering nemen.

Terug naar “Akoestiek”