Basstraps en andere akoestiekmaatregelen voor betonkelder

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Bart_M
Beheerder

Re: Basstraps

Berichtdoor Bart_M » ma 16 jun 2014, 16:29

Gebruik je software om goed te kunnen meten?
Room EQ Wizzard is wel een aanrader.

[ Bekijk op youtube ]

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » ma 16 jun 2014, 17:28

Ik heb drie grote pakken rockwool in het souterrain staan. Bassen gonzen minder en zijn flink gedetailleerder geworden., en dan heb ik ze nog niet eens uitgepakt hahaha. Staan gewoon on de hoeken....

Helaas te druk met het schrijven van een artikel voor mijn opleiding om er lekker mee aan de gang te gaan... :|

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » za 09 jan 2016, 17:17

Zo kuch kuch stof van dit draadje af kuch

Vandaag begonnen materialen te verzamelen om de souterraindeur wat zwaarder te maken zodat hij minder dreunt. Gan morgen aan de gang met de bassabsorbers netjes te snijden en te plaatsen.
Zelf het draadje weer eens doorgelopen om alles weer wat naar boven te halen.

Ik zal proberen zoveel mogelijk foto's te posten om jullie op de hoogte te houden

groetjes

jan

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 09 jan 2016, 18:30

Moet die Rockwool zolang acclimatiseren? :mrgreen:

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » zo 10 jan 2016, 14:36

haha jazeker, chambreren heet dat zelfs :D
Heb de deur al in de werkplaats liggen om een valdorpel in te frezen, bitumen op te plakken met wat gipsplaat en vervolgens een afwerkplaat alsmede wat hardhout om het deurkozijn te verbreden zodat er een mooi luchtafdichtingsrubber kan worden geplaatst.
Daarnaast ben ik nu een raamwerk aan het maken waarin de stukken sonofil/rockwool in kunnen worden geplaatst. Het stapelen in de hoek werkt niet, het valt steeds om. Het rockwool is erg indrukbaar wat er voor zorgt dat de stapel niet stabiel blijft. Voordeel van het frame is dat ik het makkelijk kan verplaatsen als dat nodig is..... leuk ook om metingen te verrichten.

Ik maak drie frames, heb voldoende om er 3 te vullen maar wil ook een paar rechthoekige frames maken die op op de muur kan plaatsen en zo eens te kijken of het geluid wat te dempen valt. Pak sonpofill/rockwool is zo bijgehaald. het derde frame iks dan al wel klaar en zit te denken om een lage 4e te maken voor in de andere hoek (rond 1,80 hoogte tot het plafond zit er een groot raam daar). Dan heb ik alle hoeken te pakken. Wat mij opviel is dat in woongedeeltes hoeken zelden gebruikt worden of je moet er een kast in proppen. Ideaal natuurlijk om lekker te dempen :twisted:

Zit nog wel een beetje te prakkizeren, of ik gordijnen langs de muren moet hangen. Als ik het zo lees is het zelfs mogelijk teveel te dempen in het middengebied? Wat zeggen de experts hier daarvan?

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Re: Basstraps en andere akoestiekmaatregelen voor betonkelde

Berichtdoor Wowly » zo 10 jan 2016, 23:01

Zo eindelijk klaar voor vandaag:

1: Deur is nu voorzien van een valdorpel, kwestie van infrezen en valdorpel inkorten en monteren
2: 3 frames gemaakt waarin de sonofil kan worden opgestapeld.
3: 1 frame gemaakt voor een complete plaat sonofil om wat te expirimenteren.
4: voorbereidingen gemaakt voor een 4e frame voor driehoekige sonifiltrap en meerdere akoestische panelen.

Wat nog doen:
Frames overspannen met plastic, en daarna met een fraaie witte licht elastische stof
Driehoekjes maken voor bovenop de absorbers en deze vullen met sonofil, wrappen in plastic en daarna bekleden met witte stof
Een pak sonofil halen voor de andere hoeken en wat meer panelen
Paneel voor deur ophalen bij timmerwerkplaats (is daar al gespoten) en precies pas maken
Kozijn aanpassen voor luchtdichting

Tussen door proberen een goede meting te verrichten zodat ik weet wat ik doe, geen behoefte aan verkeerd toegepaste akoestiekmaatregelen. Dadelijk wordt de akoestiek nog slechter en dat moeten we niet hebben hahaha.

Vandaag allen gewerkt met hergebruikte materialen. In dit geval pallethout. Heb nog een paar pallets uit elkaar gehaald en het hout laten drogen zodat ik meerdere akoestische panelen kan maken. Oude schroeven hergebruikt, maar goed dat ik ze heb bewaard, zitten vreselijk veel schroeven in zo'n constructie.

Blijft de vraag over: zijn gordijnen een goed idee of dempt het te veel in het middengebied?
Bijlagen
WP_20160110_012.jpg
Zo begint het, met een aantal pakken rockwool/sonofil. Wel buiten snijden :)
WP_20160110_014.jpg
Uitgesneden driehoeken opgestapeld in een hoek. Werkt dus niet...
WP_20160110_015.jpg
Frame gemaakt, sonofil erin
WP_20160110_016.jpg
Zo ziet het er nu uit. Bovenop maak ik nog wat driehoekjes om de afzuig/ventilatie niet te blokkeren

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 10 jan 2016, 23:15

Ziet er goed uit, Jan. =D>
Hoor je nu al verschil met spreken in die ruimte ?

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » zo 10 jan 2016, 23:28

Ik hoor zeker verschil, meer dan toen in de pakken gewoon in de hoek had gezet. Maar er zit nog steeds een vervelende flutterecho die zeker nog niet weg is.
Moet maar eens snel een rt60 meting doen en kijken hoe het spectrum zich verdeelt en hoever ik van de 0,3 afzit (en op welke frequenties...)

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » ma 11 jan 2016, 22:03

Voor een tientje plastic gehaald bij de boerenbond en op mijn gemak de traps bekleed met plastic.

Timmerman had het paneel voor op de deur niet gespoten...vergeten. Klus voor morgenavond dus... Schiet lekker op zo.
Bijlagen
WP_20160111_001.jpg
nu met plastic bekleed
WP_20160111_002.jpg
Nu met een oud gordijntje eroverheen gespannen en de normale vulling van de ruimte...

kuiperik
Contacteer:

Berichtdoor kuiperik » wo 13 jan 2016, 13:11

Wowly schreef:Blijft de vraag over: zijn gordijnen een goed idee of dempt het te veel in het middengebied?

Is lastig te zeggen zonder inzicht te hebben over de totale nagalmtijd op dit moment. Daarnaast is het ook een combinatie van nagalmtijd en reflecties, dus op welke locaties ga je demping voorzien.

Mijn eigen ervaring is dat gordijnen een flinke demping kunnen toevoegen in het middengebied, even afhankelijk natuurlijk van type gordijn. Zelf heb ik mijn complete plafond oppervlakte voorzien van een verlaagd plafond met ecophon focus dempingspanelen. Hierboven liggen in het 12cm plenum rondom tegen de wanden 10cm rockwool platen gelegd. Dit zelf geeft al een flinke demping in de ruimte. Later zijn er in de ruimte nog voor 3 ramen gordijnen gekomen, wat in totaal nog eens ruim 10 m2 aan demping heeft toegevoegd. In praktijk levert dit op dat het met de gordijnen open levendiger klinkt als dan wanneer ze dicht zijn. Maakt het echter wel flexibel :lol:

Vertaald naar jou situatie (volgens mij nog steeds een vrij harde ruimte) zouden gordijnen dus best toegevoegde waarde kunnen hebben, alleen lijkt het me verstandig om eerst te kijken wat de experimenten met de wol in de hoeken doet. Van daaruit zou je kunnen kijken welke hoeken nog last hebben van flutterecho en daar bijvoorbeeld gordijnen hangen.

Mocht je interesse hebben, ben je altijd welkom om eens in mijn ruimte te komen luisteren, dan heb je voor jezelf ook een beetje vergelijk in welke richting je het wil laten gaan. Ik woon in Someren, dus volgens mij wonen wij niet zo ver van elkaar af :wink:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 13 jan 2016, 14:04

Ik heb ooit met een buurman van de overkant, in zijn huis een lange rails tegen het plafond aan geschroefd langs de hele wand, en daar toen naar behoefte de gordijnen (stevig katoen) aan gehangen.

We konden toen de ruimte "trimmen/dempen" naar wat we lekker vonden, uiteraard dan wel met losse stroken gordijn van 1.40 breed.
Meer of minder pl,ooi, of in de hoeken.

Dat werkte perfect.

kuiperik
Contacteer:

Berichtdoor kuiperik » wo 13 jan 2016, 19:15

hannesie schreef:Ik heb ooit met een buurman van de overkant, in zijn huis een lange rails tegen het plafond aan geschroefd langs de hele wand, en daar toen naar behoefte de gordijnen (stevig katoen) aan gehangen.

We konden toen de ruimte "trimmen/dempen" naar wat we lekker vonden, uiteraard dan wel met losse stroken gordijn van 1.40 breed.
Meer of minder pl,ooi, of in de hoeken.

Dat werkte perfect.

Dat is dan wel weer het mooie aan gordijnen (op rails), die kun je inderdaad schuiven.

Terug naar “Akoestiek”