Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Audiolicious

Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Berichtdoor Audiolicious » do 09 jan 2014, 20:53

Goed, ik begin aankomende week met de opbouw en inrichting van een nieuwe luisterkamer en uiteraard wil ik dat gelijk goed aanpakken. De ruimte waar deze luisterkamer in gebouwd zal worden heeft afmetingen 13.5x4.5x4.0m (LxBxH). Alle wanden zijn >20cm dik kalkzandsteen, met een dikke betonnen vloer en plafond (tot 500kg/m^2 belastbaar).

Het idee is om een kamer in een kamer te maken zodat niet de gehele ruimte gebruikt wordt, ik zit te denken aan het neerzetten van een wand op circa 5.0 meter en een plafond aan te brengen op circa 2.4 meter, de feitelijke luisterkamer wordt dat 5.0x4.5x2.4m (LxBxH). De wand wordt dan opgebouwd als houtskelet met aan beide kanten 22mm OSB plaat, het dak rust op 17x5cm brede balken (om de 50cm) en zal aan de bovenkant ook voorzien zijn van 22mm OSB plaat en 12.5mm giplsplaten aan de binnenkant, da's het plafond waar je straks tegenaan kijkt.

In deze wand komt uiteraard een deur die toegang verschaft tot de luisterkamer.

Nu ben ik benieuwd naar hoe ik de volgende stappen het best kan maken, ik heb wel wat ideëen in m'n hoofd, maar ben benieuwd hoe anderen zoiets aangepakt hebben en dan vooral waarom, de motivering achter de keuzes is hetgeen waar ik lering uit hoop te trekken.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties!

architect

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Berichtdoor architect » do 09 jan 2014, 21:43

mag ik vragen :
waarom een kamer in een kamer?
waarom het plafond op 2,4m?
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » do 09 jan 2014, 21:55

architect schreef:waarom een kamer in een kamer?
waarom het plafond op 2,4m?

Omdat ik de rest van de ruimte voor andere doeleinden wil gebruiken en de ruimte boven 't plafond, circa 1.5m, voor opslag. Als ik de ruimte erboven onbenut laat en het plafond dat nu op 4.0m hoog zit laat zoals het is kost dat me 22.5m^2 aan ruimte die ik voor opslag kan gebruiken.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » do 09 jan 2014, 23:40

Wil je een ultieme luisterruimte of iets raars? :lol:

Sowieso, waarom die wanden van beide kanten van plaatmateriaal voorzien?
Heb je er een idee van dat een luisterruimte ook heel veel absorptie moet bevatten die eventueel tussen die balken kan?

John P

Berichtdoor John P » do 09 jan 2014, 23:48

Misschien moet je eerst eens nadenken of vertellen waarom je een luisterruimte wilt. Is het voor muziek of film, moet de kamer "geluiddicht" zijn en zo ja, t.o.v. de rest van de kamer of t.o.v. de buren. Wat gebeurt er als er niet geluisterd wordt. Zijn er ramen in het luistergedeelte. Zijn er bepaalde stijl voorkeuren, moet het DIY of profi werk worden. Ik neem aan dat we het over bestaande nieuwe bouw hebben? En zoals hier al vaker verteld, een plaatje zegt meer als 1000 woorden.
Waar een weg is is ook een omweg.

beijert

Berichtdoor beijert » vr 10 jan 2014, 1:00

Kan je misschien wanden akoestisch open laten? Dat het systeem een grotere ruimte "ziet"?

(Volgens mij zeg ik deels hetzelfde als dhr Stoltenborg..)
Mark

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » vr 10 jan 2014, 9:56

Bedankt voor de reacties, ik begrijp dat ik iets meer details moet geven over de ruimte an sich? Zie foto's hieronder voor een indruk, de afmetingen zijn zoals hierboven al aangegeven circa 13.5x4.5x4.0m (LxBxH), echter ik wil slechts een deel gaan gebruiken als luisterkamer en deze afsluiten van de rest van de ruimte met een muur met een deur erin.

Afsluiten is nodig omdat de ruimte ervoor gebruikt zal worden voor het vervaardigen van allerhande zaken o.a. luidspreker kasten uit MDF, daar komt dus een CNC freestafel, een zaagtafel, etc. etc. te staan. Uiteraard is het niet de bedoeling dat het hierbij vrijkomende stof op de in de luisterkamer geplaatste audio/video apparatuur terecht komt. De luisterkamer dient dan ook volledig afgesloten te zijn, afgezien van ventilatiegaten, behalve de deur die toegang tot de luisterkamer verschaft.

De bedoeling is om de luisterkamer te gebruiken voor het luisteren van muziek en het kijken van films, dus het is in feite een luisterkamer/thuisbioscoop. D'r zullen dus diverse luidsprekers, versterkers, een CD- en Bluray speler alsook een projector geplaatst gaan worden. De ruimte geluidsdicht maken is geen must, d'r zijn geen buren waar ik rekening mee hoef te houden oid. het gaat mij d'r puur om een zo optimaal mogelijke ruimte te creëeren waar ik rustig van muziek en film kan genieten.

Ik hoop dat ik met bovenstaande iets meer inzicht heb kunnen geven in mijn plannen en ben wederom benieuwd naar de reacties.

begane_grond_001.jpg

begane_grond_002.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John P

Berichtdoor John P » vr 10 jan 2014, 12:22

Laten we eens beginnen met de ideale afmetingen volgens de gouden snede, en ik neem daarvoor de breedte (4,5) als vaste waarde.
De diepte moet dan 1,618x4,5=7,28 meter zijn en de hoogte 4,5/1,618= 2.78 meter zijn. Ik rond even af naar 7,20 en 2,70. Je houdt dan 1,30 meter vliering over, ik denk ook dat dit van binnen een veel fijnere maat is als 2,40 meter. Hoe kom je uit met 7,20 meter? Heb je dan nog genoeg ruimte over en geen problemen met de trap?

architect

Berichtdoor architect » vr 10 jan 2014, 13:39

1. hoeft ook niet rechthoekig he?! je kun ook prima de toegangswand schuin zetten, is ook beter tegen resonanties.
2. verder zou je ook 1 van de 2 langswanden helemaal of gedeeltelijk schuin kunnen zetten.
3. de wanden die je maakt kunnen ook meer zijn dan alleen wand, bijvoorbeeld kastruimte; dat helpt om de hele ruimte netter te maken, meer representatief.
4. plafond kan achterin wellicht ook hoger, daar kom je toch niet vaak en voorin misschien wel lager.
5. stof komt overal, ventilatieroosters zijn lekken en ook je zoldertje zul je goed willen afsluiten.
6. een glasopening tussen de luisterkamer en je werkplaats is ruimtelijk prettiger voor een wat minder opgesloten gevoel.
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 10 jan 2014, 14:10

Www.homerecording.be
Geluidforum.nl
Soundscapes.nu

Eerst vanavond inlezen! Gulden snede is leuk, maar akoestisch niet heel zinvol. Nu je de kans hebt moet je een voldoende mate van beheersing van reflecties,galm en eigentonen / staande golven in één keer meenemen. Met name die laatste categorie is uitdagend. Maar ook het beheersen van eerste reflecties (omweg van het geluid minder dan 6m) is belangrijk.
Mark Bakker

John P

Berichtdoor John P » vr 10 jan 2014, 14:52

Heb je trouwens de plafondconstructie nagerekend? Het lijkt mij nogal gewaagd, vooral met 4,5 meter overspanning. Heeft jouw houtboer trouwens wel balken van 4,5 meter?

Muug

Berichtdoor Muug » vr 10 jan 2014, 16:03

spelen de afmetingen sowieso enige rol als je de hele ruimte vanbinnen helemaal zou bekleden met absorberende materialen?

Soundscapes.nu is van Thingman, als ik het goed heb. Da's iemand die al ettelijke jaren enkel met akoestiek bezig is. Die kan je vast en zeker perfect helpen.

https://sites.google.com/site/onnovski/ ... j-thingman

beijert

Berichtdoor beijert » vr 10 jan 2014, 21:38

Met de balkenschuif kom ik ook op wat grotere maten qua hout.

http://www.donneebasseleur.nl/tools/balkenschuif/
Mark

SARK

Berichtdoor SARK » za 11 jan 2014, 10:01

Audiolicious schreef:Afsluiten is nodig omdat de ruimte ervoor gebruikt zal worden voor het vervaardigen van allerhande zaken o.a. luidspreker kasten uit MDF, daar komt dus een CNC freestafel, een zaagtafel, etc. etc. te staan. Uiteraard is het niet de bedoeling dat het hierbij vrijkomende stof op de in de luisterkamer geplaatste audio/video apparatuur terecht komt. De luisterkamer dient dan ook volledig afgesloten te zijn, afgezien van ventilatiegaten, behalve de deur die toegang tot de luisterkamer verschaft.

Hoe goed je afzuiging op frees- zaag- of wat voor machine dan ook is, stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren en ventilatiesleuven zijn heerlijke grote poorten die toegang geven tot de prachtig glanzende oppervlakken van de apparatuur en de TV :twisted: Laat staan wat er gebeurt als je de deur opendoet :-&

Is het misschien een idee om voor een lichte overdruk in de ruimte te zorgen die er voor zorgt dat zodra de deur opengaat, de lucht naar buiten wordt geblazen :?: (Ik geloof dat dit ook in spuitcabines wordt gedaan)
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de wanden bol gaan staan maar ik kan me zo voorstellen dat alle kleine beetjes helpen en het zorgt ook voor frisse lucht in de cabine (de toevoer moet natuurlijk wel van een andere plek komen ... niet uit de operatiekamer zelf :wink: ).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

JvS

Berichtdoor JvS » za 11 jan 2014, 11:09

Haha, overdruk is wel een mooie :). Ik werk bij een fabriek die in cleanrooms produceert en wij gebruiken dat ook (een hele cascade van drukverschillen). 10mbar lijkt me genoeg.

Afhankelijk van hoe professioneel je het wilt doen, zou ik de ruimte zo dood mogelijk willen maken door bijvoorbeeld de wanden als een sandwitch te maken, met 20cm steenwol en een akoestisch transparante binnenkant.

Dat is denk ik de lowbudget variant. Je kunt helemaal los gaan :)
Ik heb hem zelf ook.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » za 11 jan 2014, 13:08

markbakk schreef:http://Www.homerecording.be
Geluidforum.nl
Soundscapes.nu

Eerst vanavond inlezen! Gulden snede is leuk, maar akoestisch niet heel zinvol. Nu je de kans hebt moet je een voldoende mate van beheersing van reflecties,galm en eigentonen / staande golven in één keer meenemen. Met name die laatste categorie is uitdagend. Maar ook het beheersen van eerste reflecties (omweg van het geluid minder dan 6m) is belangrijk.

Dit lijkt me een aardig advies. Ik las ook nog dat iemand zegt dat schuine wanden helpen tegen resonanties; vergeet het maar, dat is iets voor de mythbusters.
En die verhoudingen vergeet inderdaad ook maar, zoals Scott Foster altijd zegt: een grote ruimte kleiner maken is altijd verkeerd. You need a bigger room!

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 11 jan 2014, 13:16

die grotere ruimte kan ik onderschrijven! Bij luisterdagen zijn er vaak veel grotere ruimtes dan doorsnee huiskamers. Bijna alle sets die ik hoorde spelen daar erg mooi. Mijn eigen set was altijd teleurstellend als ik weer thuis was en de boel weer had aangesloten..... Ik zou de ruimte ook zo groot mogelijk maken.

En als je van plan bent om er geld aan te spenderen zou ik iemand inhuren voor het concept. Die gasten zijn waarschijnlijk al vaker in bepaalde valkuilen gelopen, die ervaring kun je dan meteen meenemen....

Mijn 50 cents (maar ik ben een echte noob hierin hoor); ik zou het plafond lekker hoog laten en met behulp van metingen gericht gaan bouwen. Wat ik begrpeen heb zijn de lagere octaven goed krijgen het moeilijkst en daar mee starten. Daarna pas de mid en hoog gaan aanpakken.

Werken in een luisterruimte lijkt me niet geschikt. Stof komt echt overal of je moet met een beter ventilatiesysteem gaan werken. Overdruk vond ik wel een sterk idee......

Oja, een aparte luisterruimte is erg gaaf, maar niet erg sociaal als de rest van het gezin elders verkeerd.... daarom, een goed systeem voor muziek in de woonruimte is erg fijn, zeker wanneer je een fraai uitzicht hebt!
Voor bioscoop is een aprte ruimte wel perfect trouwens.....heeerlijk blazen

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » za 11 jan 2014, 15:03

Dank voor de adviezen en input!

Ik heb inmiddels Floyd E. Toole's - Sound Reproduction, Loudspeakers and rooms - ontvangen en zal mezelf daar aankomende week eens doorheen worstelen. Ook ga ik aanstaande maandag wat maten uitzetten in de ruimte zelf, zodat ik een betere indruk heb hoe e.e.a. in de praktijk oogt en aanvoelt.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » za 11 jan 2014, 18:43

Wowly schreef:die grotere ruimte kan ik onderschrijven! Bij luisterdagen zijn er vaak veel grotere ruimtes dan doorsnee huiskamers. Bijna alle sets die ik hoorde spelen daar erg mooi. Mijn eigen set was altijd teleurstellend als ik weer thuis was en de boel weer had aangesloten..... Ik zou de ruimte ook zo groot mogelijk maken.

En als je van plan bent om er geld aan te spenderen zou ik iemand inhuren voor het concept. Die gasten zijn waarschijnlijk al vaker in bepaalde valkuilen gelopen, die ervaring kun je dan meteen meenemen....

Mijn 50 cents (maar ik ben een echte noob hierin hoor); ik zou het plafond lekker hoog laten en met behulp van metingen gericht gaan bouwen. Wat ik begrpeen heb zijn de lagere octaven goed krijgen het moeilijkst en daar mee starten. Daarna pas de mid en hoog gaan aanpakken.

De lage octaven kunnen een probleem zijn vanwege staande golven. Maar eigenlijk zijn staande golven alleen een probleem als je er niet genoeg hebt. Als die golven geisoleerd voorkomen gaan ze vervelend worden. In een grote ruimte heb je zoveel staande golven dat ze niet hinderlijk zijn, en de golven die geisoleerd voorkomen zijn zo laag dat je ze niet hoort, of ze worden nauwelijks aangestoten.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 12 jan 2014, 9:06

Toole is OK. Maar je moet ook nog praktische info hebben over hoe je akoestische hulpmiddelen met bouwmarktmaterialen kunt maken.
Mark Bakker

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 12 jan 2014, 13:30

Hoi

Zou eens contact opnemen met Toine Dingemans van Soundscapes die heeft behoorlijk veel ervaring met luister ruimtes en heeft voor mij ook een plan gemaakt waar ik zeer tevreden over ben.
En voor de kosten die hij rekent hoef je het niet te laten.
Hij kan ook meten en nog belangrijker ook interpreteren en omzetten in een goed plan.

Rob

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » zo 12 jan 2014, 14:20

Laat je alleen geen diffusor aansmeren :rofl: .

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 12 jan 2014, 18:43

Dag Bert,

Mag ik eens bij jou komen luisteren?

Rob

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » zo 12 jan 2014, 19:13

Ik heb eerlijk gezegd niks te luisteren, ik doe eigenlijk niet meer aan hifi of aan luidsprekers.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 12 jan 2014, 22:26

Dacht ik al aan je antwoorden te lezen :roll:

Rob

Terug naar “Akoestiek”