Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

JvS

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Berichtdoor JvS » do 16 jan 2014, 17:17

Dat hele theoretische epistel ziet er wel goed uit, ik ben alleen geen expert. Alleen is het natuurlijk zo dat je prima aan een kale lege ruimte kunt rekenen, maar dat je er straks een bank, een zwik speakers en weet ik wat in zet. Dus echt zeker weten wat ermee gebeurt doe je niet.

Ben je nou van plan om demping toe te passen? Want ik zou gewoon de hele achterwand die je erin bouwt voorzien van een dempende laag glas of steenwol en het plafond evenzo. Denk dat je dan een heel eind bent.
Ik heb hem zelf ook.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 16 jan 2014, 17:36

In ieder geval heb je genoeg behang als je straks dit draadje uitprint..............

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 16 jan 2014, 17:58

Bert Stoltenberg zei het al: uiteindelijk krijg je het pas goed met meten. De eigentonen of room modes zijn ook afhankelijk van de absorptiefactor van de betreffende wanden. In jouw geval zullen de modes tussen de twee zijwanden redelijk te voorspellen zijn, maar die tussen achter- en voorwand of vloer en plafond verschuiven in frequentie en amplitude. De modellen die je hebt gebruikt houden daarmee geen rekening. Even goed: je uitgangspunt qua dimensies lijkt me ok. Bouw voldoende tijd en budget in voor akoestische hulpmiddelen!
Mark Bakker

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » do 16 jan 2014, 19:10

markbakk schreef:Bert Stoltenberg zei het al: uiteindelijk krijg je het pas goed met meten. De eigentonen of room modes zijn ook afhankelijk van de absorptiefactor van de betreffende wanden. In jouw geval zullen de modes tussen de twee zijwanden redelijk te voorspellen zijn, maar die tussen achter- en voorwand of vloer en plafond verschuiven in frequentie en amplitude. De modellen die je hebt gebruikt houden daarmee geen rekening. Even goed: je uitgangspunt qua dimensies lijkt me ok. Bouw voldoende tijd en budget in voor akoestische hulpmiddelen!

Daar twijfel ik niet aan, mijn insteek is zeker niet gestoeld op de gedachte dat je alleen met simulatie en e.e.a. doorekenen een goed eindresultaat kunt behalen, dat realiseer ik mij terdege.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » do 16 jan 2014, 22:34

JvS schreef:Dat hele theoretische epistel ziet er wel goed uit, ik ben alleen geen expert. Alleen is het natuurlijk zo dat je prima aan een kale lege ruimte kunt rekenen, maar dat je er straks een bank, een zwik speakers en weet ik wat in zet. Dus echt zeker weten wat ermee gebeurt doe je niet.

Ben je nou van plan om demping toe te passen? Want ik zou gewoon de hele achterwand die je erin bouwt voorzien van een dempende laag glas of steenwol en het plafond evenzo. Denk dat je dan een heel eind bent.

:rock:

AatV

Berichtdoor AatV » do 16 jan 2014, 22:43

bert stoltenborg schreef: :rock:
:rock:wool?

groet,
Aat
Ceterum quod ego credo esse in honorarium membrum Ah!buis
Voorts ben ik van mening dat Ah!buis erelid moet worden

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 16 jan 2014, 23:27

Nee, ](*,)wol
Mark Bakker

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » vr 17 jan 2014, 18:46

Goed, ik heb vanmiddag nog wat vorderingen gemaakt door de constructie iets gedetailleerder uit te tekenen. Hieronder wat indrukken. De wand wordt opgebouwd uit volspaanpanelen (70mm dik) met af-fabriek aan beide kanten gipsplaat gefabriceerd door Faay (http://www.faay.nl). Deze muurdelen schuiven in elkaar waarna ze verlijmd worden om zo een stevige constructie te waarborgen, De panelen worden vast geschroefd aan de grond, het plafond en aan de vloer van de vliering zodat voldoende stijfheid en stevigheid wordt gegarandeerd.

http://www.faay.nl/nl/wanden-en-plafond ... nden/vp70/

De vliering heb ik berekend op ca 100kg/m^2 belasting, dat lijkt mij afdoende daar er alleen maar (verhuis) dozen met spullen op komen te staan zoals documentatie (boekhouding) etc. De vliering zal toegankelijk zijn dmv, een vlizotrap vanuit de luisterkamer zelf. De vloer van de vliering wil ik óf van 18mm OSB plaatmateriaal maken, óf van 22mm vuren vloerdelen (~140mm) met mes/groef. Dat laatste heeft mijn voorkeur, maar hangt ook even af van hoe de prijzen zich verhouden. Onder het plafond komt 90mm dik glaswol met daaronder Rigitone gipsplaten, dit zijn gipsplaten met perforatie, bedoeld om een akoestisch dempend plafond te maken.

http://www.gyproc.nl/producten/plafonds ... s/rigitone

Uiteraard ben ik wederom benieuwd naar eventuele constructieve feedback!

luisterkamer_001.jpg

luisterkamer_002.jpg

luisterkamer_003.jpg

luisterkamer_004.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 17 jan 2014, 21:32

kan je evt later ook nog niet geperforeerde platen plaatsen als blijkt dat het met een heel plafond te veel gedempt is?

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » vr 17 jan 2014, 21:35

Henkjan schreef:kan je evt later ook nog niet geperforeerde platen plaatsen als blijkt dat het met een heel plafond te veel gedempt is?

Dat kan, da's een kwestie van dichtsmeren met fix&finish, gladschuren en even met latex weer in de juiste kleur schilderen, da's het voordeel van de geperforeerde gipsplaten.

John P

Berichtdoor John P » vr 17 jan 2014, 21:58

Ik weet niet welke uitstraling je wilt hebben, maar het wordt wel een beetje een vergaderkamer in een anoniem kantoor. Pas trouwens geen geperforeerde plaat toe op de zijwanden, je wordt er helemaal duizelig van als je daar te lang naar kijkt.
Waar een weg is is ook een omweg.

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 18 jan 2014, 11:16

Wat voor vloerbalken neem je nou?
Mark Bakker

Audiolicious

Berichtdoor Audiolicious » za 18 jan 2014, 11:18

markbakk schreef:Wat voor vloerbalken neem je nou?

Ik ga uit van 75x225mm, omdat de overspanning 4.3m is, met als vuistregel 1/20 van de overspanning.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 10 dec 2016, 22:05

Goed, twee jaar verder, maar plafond met 10cm dik glaswol isolatie zit erin, morgen een begin maken met het akoestisch transparant gipsplafond (Rigitone), ik heb maar even een gipsplaten-lift gehaald, want met 200x150cm en pakweg 25kg per stuk zijn de platen echt onhandelbaar in je eentje.

raggels_raggels_en_raggels.JPG

gipsplaten_lift.JPG

rigitone_akoestische_gipsplaat.JPG
Mediocre is not my middle name.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 10 dec 2016, 22:54

Lekker bezig, wat ga je sjouwen? Demo ruimte voor nieuwe onderneming?

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 12 dec 2016, 12:14

Shadow schreef:Lekker bezig, wat ga je sjouwen? Demo ruimte voor nieuwe onderneming?

Luisterkamer annex thuisbioscoop annex werkplek annex mancave.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 12 dec 2016, 12:22

Goed, gisteren weer wat vorderingen gemaakt met de Rigitone gipsplaten. Nu had ik op de totale lengte van de luisterkamer, 7.2 meter, een tolerantie van 10mm begroot, de platen zelf hebben 1 tot 1.5mm tolerantie en met zes stuks op een rij die allemaal aan de maximale maat zitten zou ik dus nog een mm speling over moeten hebben.

Het is dan prachtig om te zien dat je zo nauwkeurig hebt gewerkt dat de uiteindelijke speling exact 3mm is als je de laatste plaat van de rij tegen het plafond schroeft. Daarnaast is alles exact haaks op een lengte van 7.2 meter, ik was gisteren dus behoorlijk in m'n nopjes.

Lastige met dit soort platen is wel dat je het gatenpatroon precies moet uitlijnen, doe je dit niet dan zie je gelijk de verspringing, uiteindelijk heb ik een tweetal stukken gereedschap gemaakt met 4 pinnen, één op iedere hoek, zodat de platen exact op de gaten uit te lijnen zijn door de platen te koppelen.

plafond.JPG

3mm_speling.JPG

gaatjes.JPG

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 12 dec 2016, 12:47

Je hoort ook steeds meer over akoestische spanplafonds. Heeft iemand dat al eens
mogen ervaren?

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 12 dec 2016, 12:59

Nadeel daarvan is dat je er niet gemakkelijk spots in kan bevestigen, idem voor gordijnrails of ophangpunten voor e.e.a. (luidsprekers, projector) etc. en dat je in dat geval altijd verplicht bent demping achter het spanplafond te monteren, immers het spanplafond zelf is akoestisch (deels) transparant.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 12 dec 2016, 13:15

ik had t overwogen voor de woonkamer, maar de inflexibiliteit als je eens wat wil aanpassen vond ik zwaarder wegen dat het mooiere uiterlijk tov andere oplossingen (en de prijs helpt dan ook niet mee)

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 12 dec 2016, 13:37

Ik overweeg het ook voor de woonkamer. Hoorde van een kennis, dat er een nieuw soort
spandoek was, met akoestische demping. Ik heb me er verder nog niet in verdiept, maar
het klonk wel interessant. Verder hoef ik niets in of aan het plafond te bevestigen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 12 dec 2016, 13:55

Ik zie niet hoe een stuk doek significant demping kan hebben, de eigenfrequentie van zo'n stuk doek formaat huiskamer is enkele Hz tot tientallen Hz.

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 15 dec 2016, 21:00

Zo, plafond zit erin en inmiddels zijn alle 2315 schroefgaten (!) handmatig gedicht, ben je toch mooi een hele dag zoet mee en ik heb voorlopig even genoeg schroefgaten gezien. Morgen stuc ik de naden tussen de platen dicht en dan van 't weekend de naden terugschuren en voorstrijk + latex erop en dan kunnen ook de muren in de latex, daarna de vloer erin en dan de aankleding, half Januari lijkt opeens haalbare kaart.

plafond_001.JPG

plafond_002.JPG

gaatjes_001.JPG

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 15 dec 2016, 21:21

Een Rockfon systeemplafond was sneller geweest......
Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 15 dec 2016, 21:25

ds23man schreef:Een Rockfon systeemplafond was sneller geweest......

Had ik al geroepen dat ik een hekel heb aan systeemplafond's? Nee? Nu, bij deze dan.

Terug naar “Akoestiek”