Opstelling speakers, sterk indraaien

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets

Opstelling speakers, sterk indraaien

Berichtdoor hsmeets » wo 18 jun 2014, 1:06

Geen vraag, meer een opmerking van algemeen nut.

Mijn luidsprekers staan in een niet al te grote ruimte (3,3x6,5mtr) en ik heb altijd al het idee dat het beter moet kunnen klinken ondanks de beperkingen van de ruimte. De luidsprekers staan een 40cm uit de hoeken en lichtjes ingedraaid (20 a 25 graden)

Een tijd geleden ergens eens gelezen om ze juist in zulke situatie (kasten dicht op de zijwanden) overdreven in te draaien omdat dan minder/later reflecties van de wanden je oor bereikt.

Dus de proef op de som genomen: de speakers staan nu 40 a 45 graden ingedraaid. De denkbeeldige assen vanuit de speaker snijden zich nu voor de luisterpositie ipv van er achter.

In eerste instantie had ik het idee dat het stereo beeld om zeep was geholpen maar dat was toch niet (even aanpassen van de hersenen?) en ik ben blijven zitten luisteren en na een drie-tal uren verschillende soorten muziek beluisteren toch wel te vreden over deze opstelling. Weergave is meer gedefinieerd/gearticuleerd, je hoort dat bv bij applaus goed: het zijn meer individuele klapjes dan dat het een brij is die meer op roze/witte ruis lijkt.

In de vorige opstelling was het niet vermoeiend om te luisteren maar in deze opstelling is de indruk dat het nog makkelijker is

Muug

Re: Opstelling speakers, sterk indraaien

Berichtdoor Muug » ma 13 okt 2014, 11:39

ik kan mij inderdaad voorstellen dat het beter klinkt. Doordat je de speakers zo zwaar hebt ingedraaid, waardoor de geluidsstralen voor je heen passeren, vangen je oren het geluid zo goed als zeker meer rechtstreeks op, afin, zo stel ik het me voor. Toen ze minder ingedraaid stonden, denk ik dat je oren een mix kregen van rechtstreekse geluidstralen en geluid dat iets later weerkaatst werd op de muur achter je. Nu wordt het geluid meer naar de hoeken gestuurd, het zal daar wel nog steeds weerkaatsen, maar het nettoresultaat is volgens jou dat het dus beter klinkt. Plaatsing is meestal heel belangrijk, en het hangt ook sterk af van het soort speaker je hebt.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » ma 13 okt 2014, 14:12

als reflecties daardoor later komen zou dat je hersenen wel kunnen helpen ja..

zo opstellen is overigens iets dat Jordan aanbeveelt voor een aantal van hun ontwerpen

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 24 okt 2014, 13:01

Niet alleen bij Jordan, veel meer fabrikanten geven dit advies. Kruispunt voor de luisteraar. Vind het alleen zo bezopen staan in de kamer...

Terug naar “Akoestiek”