Nadelige invloed van al die zooi tussen de speakers?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Muug

Nadelige invloed van al die zooi tussen de speakers?

Berichtdoor Muug » ma 06 okt 2014, 9:49

Wel,

ik zit zo met deze kwestie : bij omzeggens iedereen staat de audioinstallatie tussen de twee speakers. Dat is technisch gesproken de simpelste oplossing, omdat bvb de kabels dan het kortst zijn en ook even lang links en rechts. In de doorsnee living is dat meestal ook gewoon de meest praktische plaats.
Maar anderzijds willen we allemaal wel een goeie akoestiek, en hangen we hier en daar gordijnen, of leggen we tapijten etc etc
Maar ondertussen staat er tussen die twee speakers wel een hele zooi aan apparaten, op een meestal behoorlijk uit de kluiten gewassen audiomeubel. Staat dat dan niet grandioos in de weg??? Hindert dat meubel de harmonie en het samenspel tussen de speakers niet? Zou dat audiomateriaal niet beter ergens discreet in een hoekje worden opgesteld zodat die twee speakers mooi hand in hand mooie muziek kunen maken, niet gestoord door hinderende dingen in 't midden?
Wat is jullie visie hierop?

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Nadelige invloed van al die zooi tussen de speakers?

Berichtdoor ds23man » ma 06 okt 2014, 9:55

Inderdaad kan dat het beeld behoorlijk verstoren. Daarom is verstandig de luidsprekers naar voren te verplaatsen, ook al ivm de interactie met de achtermuur.

Muug

Berichtdoor Muug » ma 06 okt 2014, 9:59

jawel, naar voren, maar dan hebben we het wellicht meteen over minstens een meter tussen de achterkant van de speakers en de voorkant van de audio-installatie? Een half metertje lijkt mij -zuiver gevoelsmatig - echt onvoldoende dan.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » ma 06 okt 2014, 10:01

Interessant. Nooit geprobeerd.
Als ik mijn spullen tussen de speakers weghaal, dan spelen ze niet meer (door gebrek aan aansturing).
Inderdaad heb je dan andere kabels nodig. verder houd ik dan een harde kale muur over ruim een meter achter mijn luidsprekers. Ik weet niet of dat gunstiger is.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » ma 06 okt 2014, 10:02

ds23man schreef:Inderdaad kan dat het beeld behoorlijk verstoren. Daarom is verstandig de luidsprekers naar voren te verplaatsen, ook al ivm de interactie met de achtermuur.

Ja, jij had er niets tussen staan en inderdaad: Het geluidsbeeld is perfect :mrgreen:

Edit: Achtermuur :lagge: :lagge: :lagge:

Muug

Berichtdoor Muug » ma 06 okt 2014, 11:28

pappaleo schreef:Interessant. Nooit geprobeerd.
Als ik mijn spullen tussen de speakers weghaal, dan spelen ze niet meer (door gebrek aan aansturing).
Inderdaad heb je dan andere kabels nodig. verder houd ik dan een harde kale muur over ruim een meter achter mijn luidsprekers. Ik weet niet of dat gunstiger is.

Flauw grapje hoor. :wink:
Wel, die harde muur is inderdaad een "nieuw" probleem eh. Je zou daar een mooie grote boekenkast kunnen zetten bvb.
Nu ja, deze topic dient ook maar even om de knuppel in het hoenderhok te gooien. Even "out of the box" denken, snap je. Gewoon even de meest evidente dingen in vraag stellen. Wat existentieel doen als je wilt. :mrgreen:
Maar de vraag is wel in alle ernst gesteld, laat ik dat even duidelijk maken.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » ma 06 okt 2014, 11:35

Het was niet eens als grap bedoeld. Ik wilde alleen maar aangeven dat ik het niet uit kan proberen omdat ik dan een volledig gewijzigde set kabels nodig heb.

En mijn reactie op ds23man is ook serieus. Ik heb van het weekend zijn speakers gehoord. Niets ertussen en een achtermuur op (eeeh... wat was het?) 10 meter afstand.

De afbeelding was fenomenaal. Naast de kwaliteit van het systeem speelde ook de ruimte een grote rol.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 06 okt 2014, 12:07

Ik heb alleen mijn eindtrappen dan in het midden staan, de rest staat dan aan de rechter zijde in of deels op een kast.
In het midden staat wel een TV, maar iets achter de luidsprekers, zal best wel reflecties geven.

Ik merk wel dat mede door de invloeden van de ruimte en reflecties dat ik de linker box dan iets meer naar voren heb gezet, ik heb geen balans knop, alleen volume.

rikpost

Berichtdoor rikpost » di 07 okt 2014, 0:11

Er is op het www voldoende te vinden over deze materie.
Wat voor de 1 desastreus is kan bij de ander goed uitpakken.
Is het goed dan is het goed ,zo niet dan zijn er protocollen waar je mee aan de slag kunt.
Mits je ruimte dat toelaat uiteraard,bij mij helaas niet :?

Muug

Berichtdoor Muug » di 07 okt 2014, 9:09

Kijk, dat is nu een mooi voorbeeld van een anti-antwoord : "gebruik internet", "wat goed is voor de één kan een ramp zijn voor de ander", "is het goed dan is het goed".......... tja, willen we dit forum dan maar meteen afschaffen? Tuurlijk, als we die denkpiste doortrekken, dan gaat iedereen overal ter wereld alle audiofora afschaffen. En waarom trekken we dat dan niet gewoon nog verder open naar alle hobby's? Met als uiteindelijk resultaat dat we op het internet helemaal niks meer gaan terugvinden.... :( Neen, dan prefereer ik toch liever die andere piste : hou de fora maar gewoon open en geef bruikbare antwoorden ... :wink:

rikpost

Berichtdoor rikpost » di 07 okt 2014, 10:48

Muug schreef:Kijk, dat is nu een mooi voorbeeld van een anti-antwoord : "gebruik internet", "wat goed is voor de één kan een ramp zijn voor de ander", "is het goed dan is het goed".......... tja, willen we dit forum dan maar meteen afschaffen? Tuurlijk, als we die denkpiste doortrekken, dan gaat iedereen overal ter wereld alle audiofora afschaffen. En waarom trekken we dat dan niet gewoon nog verder open naar alle hobby's? Met als uiteindelijk resultaat dat we op het internet helemaal niks meer gaan terugvinden.... :( Neen, dan prefereer ik toch liever die andere piste : hou de fora maar gewoon open en geef bruikbare antwoorden ... :wink:

Nou zeg :think:
Volgens mij moet jij hoognodig eens ontspannen :?

Ik vind mijn antwoord zo slecht nog niet ,er is heel veel over te vinden !
En ik weet niet of je daar van op de hoogte bent.

En staat er bij jou thuis zooi tussen je luidsprekers maar je geluidsbeeld is prima hoef je je niet af te vragen of het invloed heeft.
Verder is het van veel factorrren afhankelijk en laat zich niet vangen in een paar regels op het forum.

Dus in het vervolg word ik graag met enige nuance afgebrand :mrgreen:

Hier nog een linkje mocht je het te veel moeite vinden :sure:
http://www.hifi.nl/artikel/1777/Opstell ... ekers.html
Laatst gewijzigd door rikpost op di 07 okt 2014, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Muug

Berichtdoor Muug » di 07 okt 2014, 11:20

ja, kijk, dat heb je met te vroeg op fora kruipen, ben je nog niet wakker en dan schrijf je de gekste dingen. :hide: Nu ja, we hebben in deze kwestie allebei wel een punt natuurlijk. Moraal van het verhaal : één koffie om de dag te beginnen is te weinig. :relax:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 07 okt 2014, 11:45

@ Rik, bij jou staat er in ieder geval geen zooi tussen de speakers. :lol:

Ik heb het zelf gezien. :sure: :rock:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 07 okt 2014, 12:46

Misschien moeten we eerst maar eens een definitie voor zooi opstellen. :mrgreen:

rikpost

Berichtdoor rikpost » di 07 okt 2014, 13:29

Muug schreef:ja, kijk, dat heb je met te vroeg op fora kruipen, ben je nog niet wakker en dan schrijf je de gekste dingen. :hide: Nu ja, we hebben in deze kwestie allebei wel een punt natuurlijk. Moraal van het verhaal : één koffie om de dag te beginnen is te weinig. :relax:

Even goede vrienden :goedzo:
hannesie schreef:@ Rik, bij jou staat er in ieder geval geen zooi tussen de speakers. :lol:

Ik heb het zelf gezien. :sure: :rock:

En Toch :-k

ds23man schreef:Misschien moeten we eerst maar eens een definitie voor zooi opstellen. :mrgreen:

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... uIYLE5YnAO

Muug

Berichtdoor Muug » di 07 okt 2014, 13:43

zooi : alle materiaal dat in een specifieke zone tussen de speakers staat, hangt of ligt en dat door zijn positie het samenspel der geluidsgolven, geproduceerd door deze speakers, hindert en/of verstoort. De zone in kwestie wordt gedefinieerd door de afstand van de speakers tot de muur, de afstand tussen de speakers, de plaatsing van de drivers in de speakers, de inkanteling van de speakers naar de luisterplaats toe, alsook door de afstand tussen plafond en speakers. :bakkie:

AatV

Berichtdoor AatV » di 07 okt 2014, 13:55

Muug schreef:zooi : alle materiaal dat in een specifieke zone tussen de speakers staat, hangt of ligt en dat door zijn positie het samenspel der geluidsgolven, geproduceerd door deze speakers, hindert en/of verstoort. De zone in kwestie wordt gedefinieerd door de afstand van de speakers tot de muur, de afstand tussen de speakers, de plaatsing van de drivers in de speakers, de inkanteling van de speakers naar de luisterplaats toe, alsook door de afstand tussen plafond en speakers. :bakkie:

Niet te verwarren met het begrip "meuk".

groet,
Aat

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 07 okt 2014, 14:01

Muug

Berichtdoor Muug » di 07 okt 2014, 14:02

AatV schreef:Niet te verwarren met het begrip "meuk".
groet,Aat

Zeker niet :
Meuk
Let op: Spelling (deels) uit 1864: v. in de - (week) staan, week of zacht laten worden; [figuurlijk] nog in de - staan, nog niet rijp genoeg zijn.
~EN, [bedrijvend werkwoord] ow. [gelijkvloeiend] (ik meukte, heb gemeukt), week maken; murw maken of worden (door zachte koking enz.).
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01 ... 1_0016.htm

Meuken is dus een heus werkwoord ! Een doe-woord ! Je kan dus iets of iemand meuken. :lagge:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 07 okt 2014, 14:03

En dan niet weer verwarren met neuken...... :mrgreen:

AatV

Berichtdoor AatV » di 07 okt 2014, 14:58

ds23man schreef:En dan niet weer verwarren met neuken...... :mrgreen:

Je zou zeggen dat dit etymologisch verwant is aan meuken, hetgeen de betekenis kan hebben "in de week zetten".

groet,
Aat

Muug

Berichtdoor Muug » di 07 okt 2014, 15:43

Het geeft wel een hele zooi, dat meuken...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 07 okt 2014, 16:26

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » do 09 okt 2014, 11:27

Muug schreef:Wel,

ik zit zo met deze kwestie : bij omzeggens iedereen staat de audioinstallatie tussen de twee speakers. Dat is technisch gesproken de simpelste oplossing, omdat bvb de kabels dan het kortst zijn en ook even lang links en rechts. In de doorsnee living is dat meestal ook gewoon de meest praktische plaats.
Maar anderzijds willen we allemaal wel een goeie akoestiek, en hangen we hier en daar gordijnen, of leggen we tapijten etc etc
Maar ondertussen staat er tussen die twee speakers wel een hele zooi aan apparaten, op een meestal behoorlijk uit de kluiten gewassen audiomeubel. Staat dat dan niet grandioos in de weg??? Hindert dat meubel de harmonie en het samenspel tussen de speakers niet? Zou dat audiomateriaal niet beter ergens discreet in een hoekje worden opgesteld zodat die twee speakers mooi hand in hand mooie muziek kunen maken, niet gestoord door hinderende dingen in 't midden?
Wat is jullie visie hierop?

In een studio werk je bij voorkeur de speakers weg in de voorwand. Of de voorwand is voorzien van een 40 cm dikke laag absorptie.
En op de zijwanden en het plafond zorg je, zeker op de spiegelpunten, voor demping van de reflecties.
Verder probeer je door plaatsing van speakers en luisterpositie je staande golven zo min mogelijk aan te stoten.
Eventueel behandel je de ruimte nog aanvullend met absorptie.
Je hebt dan geen narigheid met reflecties en zo weinig mogelijk met staande golven.
Als je speakers in een harde ruimte neerzet, een eind van de wand, met allerlei rommel er omheen, dan kan dat voor veel mensen heel bevredigend klinken, maar ik vind het altijd jammer van het geld en de moeite. En ik ben zeker geen audiofiel, maar de verschillen tussen beide bovengenoemde scenario's zijn voor mij overduidelijk. :mrgreen:

John P

Berichtdoor John P » do 09 okt 2014, 11:31

Wat moet je met die pudding die tussen je oren zit?

Terug naar “Akoestiek”