In room metinkje

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

ief

In room metinkje

Berichtdoor ief » di 06 jan 2015, 20:20

Heb eindelijk ook eens een metinkje verricht, na jaren van klooien en pielen met van allerlij speakers, soorten/ opstelling etc. begint er zich eindelijk een beetje lijn in te komen geloof ik. Liep laatst tegen een setje speakers op voor een bedrag waar je niet tegenaan kunt bouwen en waar ik erg blij van werd. Dus, microfoon er is bijgepakt om te zien hoe dat er op de luisterplek uit ziet. 1 meting, niets gecalibreerd, microfoon a la behringer.

Ik was eigenlijk wel blij verrast! Of dat terrecht is, is vraag 2 :) Met name de bas viel me ontzettend mee.

Wel vraag ik me wat dingen af, dingen die ik natuurlijk zelf zou kunnen uitzoeken en nameten maar beetje brainstormen is ook leuk.

Het gaat om een set d'appolito speakers, basreflex, poort achterzijde. Wat me opvalt is dat de tweeter behoorlijk recht is (wordt op 2 k of 2.5 k gelitelrd, is me niet duidelijk) en dat ie 5 db zachter lijkt te spelen. Stukje vanaf 12 k lijkt me te zitten in niet gecallibreerde microfoon, dat zou me niets verbazen.

Nu heb ik, om difractie te voorkomen, een stuk vilt om de tweeter heen geplaatst en ik bedacht me later, dat dempt natuurlijk, dat zou die 5 db kunnen verklaren (?) Verder vind ik het vreemd dat ik onder de 2 k best wat bulten en dalen zie en bij de tweet nauwelijks. Kombinatie vilt en d'appolito wellicht (?) En als er difractie optreed in de mid/woofers, dan verwacht je dat lager toch (6,5 inchers)

Ik heb op de eerste reflectie hoogpolig tapijt zitten, misschien reflecteerd dat nog te veel onder de 2 k al blijft het vreemd dat het precies 2 k is.

Anyway, ter lering en vermaak en zo, jullie een mening?

ps: valt er nog iets te zeggen over de impulse respons, zie ik daar 2 woofers en dan de tweet en wat is die piek naar beneden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De vragen, de vragen...

markbakk

Re: In room metinkje

Berichtdoor markbakk » vr 09 jan 2015, 19:20

Behalve diffractie en eerste reflecties meet je ook het galmveld van je luisterruimte mee. Wat is de integratietijd (meetvenster) van de meting?
Mark Bakker

rikpost

Berichtdoor rikpost » vr 09 jan 2015, 21:33

Inderdaad dit zegt niet heel veel over de luidspreker zelf .
Met welk meetprogramma meet je !
Je zou ergens de gating in moeten kunnen stellen .
De meting op de luisterplaats is niet verkeerd overigens.
Ik heb grotere pieken en dalen in het laag :wink:
Kun je eens een tekeningetje maken van je luisterpaats en de locatie van de luidsprekers O:)
Ooit is het allemaal klaar !

ief

Berichtdoor ief » za 10 jan 2015, 7:27

Niet ge-gate, dat is toch het idee van een in-room meting (?)

Programma is holmimpulse, tekeningetje kan ik wel ff maken. Wil me nog is wat verdiepen in ARTA maar dat is niet instaleren en draaien, holmimpulse wel en wat het doet doet het goed schijnt :)

Vroeg me gewoon af of je met zo'n simpele meting iets kon zeggen anders dan de bass response. Zal de speakers tzt ook is gewoon pogen te meten, wel ge-gate dus en beetje experimenteren met dat vilt en zo.

Zag ook dat er net naast zat kwa impulse response, je ziet eerst de tweeter en dan pas de bas begrijp ik.

Bas respons viel me ook alleszins mee!
De vragen, de vragen...

rikpost

Berichtdoor rikpost » za 10 jan 2015, 10:40

FR measurement using ARTA.pdf
Je moet echt de luidspreker even met gating meten voordat je helder krijgt war de ruimte met het signaal doet.
Dacht dat dat met Holm impulse ook kon overigens.
En Arta heeft heel veel mogelijkheden maar met een paar instellingen kunje al goed meten hoor :D

Ik heb er een handleiding bijgevoegd met illustraties.
Tip .....op youtube staan ook leuke lezingen over loudspeaker measurement.

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 10 jan 2015, 11:38

ief schreef:Niet ge-gate, dat is toch het idee van een in-room meting?

Bij een meting heb je een integratietijd. Die is bij digitaal meten weliswaar samengesteld uit meerdere samples, maar er is altijd een 'gate'. Maar wat je ziet is het totaal van luidspreker-output en 'nagalm' van je luisterruimte. En dan specifiek op je luisterplek. Ik denk ook dat je een redelijke mate van 'smoothing' hebt toegepast, een soort integratie in het frequentiedomein. Maar kortom: heel veel kun je niet zeggen, al lijkt het resultaat best OK.
Mark Bakker

ief

Berichtdoor ief » za 10 jan 2015, 12:33

Ok, ik heb me al wel ingelezen in het e.e.a. maar dat gaan we weer even opfrissen en uitbreiden dan :)

Neem aan dat je het aantal samples wilt weten dan? Poe, dat kan ik zo niet zeggen, standaard instelling (kan er nu even niet bij) en 48 khz 24 bit.... dacht ik.

Idd, 1/6 smoothing.
De vragen, de vragen...

rikpost

Berichtdoor rikpost » za 10 jan 2015, 13:50

Gewoon die handleiding van arta volgen.
Onder het mom je hoeft het niet te kennen om te kunnen.
Als je de roomodes mee meet weet je eigenlijk van je speaker nog van de ruimte iets.
Of nou ja in iedergeval te weinig :lol:
Je zult echt beide gegevens moeten hebben om te kunnen intrepeteren wat je ziet.

ief

Berichtdoor ief » zo 11 jan 2015, 19:16

Ik zal er is mee aan de gang gaan. Misschien is het volgende dan wel een leuke illustratie van wat jullie zeggen, ik liep er iig tegenaan en snap er eigenlijk geen jota van.

Koop eerst deze: http://www.elac.de/en/archive/archiv_pr ... hp?f=49901

Daar is die meting mee gedaan.

Vervolgens koop ik deze: http://www.elac.de/en/archive/archiv_pr ... hp?f=50221

Zelfde opstelling, veeel minder (subjectief) bas ,en die dingen zijn nagenoeg hetzelfde. Moest ze ook lager neerzetten maar daar kan ik nog wel een verklaring voor bedenken (of ie klopt is een 2de :))

Anyhoe, meten is weten, blijft appart spul :think:

Edit: Tekeningetje:
De vragen, de vragen...

rikpost

Berichtdoor rikpost » ma 12 jan 2015, 0:03

Ja dat is vreemd misschien toch een iets andere filter opzet.
Je hebt wel een mooie symmetrie zo ,als je meer laag fijner vind kun je ze ook iets meer in de hoeken zetten en dan wat indraaien.

ief

Berichtdoor ief » ma 12 jan 2015, 22:53

10 cm naar achteren en 6 cm meer naar de zijwand en boem, bas terug, bizar :)
De vragen, de vragen...

rikpost

Berichtdoor rikpost » ma 12 jan 2015, 23:13

Leuk hoe dat werkt he :idea:
Zet maar eens een test toon op met een frequentie van 50 hrtz.
En loop maar eens rond in je kamer het zal je verbazen wat een verschillen in amplitude je waarneemt.
Zo krijg je ook een beetje idee wat de ruimte met het signaal doet.

Terug naar “Akoestiek”