Woonkamer bass trap en/of broadband absorber plaatsing

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

ptloftcgj

Woonkamer bass trap en/of broadband absorber plaatsing

Berichtdoor ptloftcgj » vr 16 jan 2015, 22:38

Ik ben van plan een poging te wagen aan het verbeteren van de woonkamer akoestiek.

Na het plaatjes van 'nieuwe' speakers (Tannoy Saturn S8) dreunde de bas en zo ben ik gaan lezen hoe dit zou kunnen.
Bij mijn oude speakers (Kef Reference 104/2) heb ik dit probleem niet.
De laatste dagen dus veel over room modes, bass traps, absorbers en diffusers gelezen :)

Met dreunende bas bedoel ik dat deze harden klinkt, dan een meter naar voren.
De luister positie is op de bank, deze staat 20-30cm van de muur.

Mijn situatie:
Muren zijn beton.
Laminaat vloer.
Muren zijn vrijwel kaal (3 canvassen)
(Moeilijke waf)

Tekening van de woonkamer ook toegevoegd.

Nu wil ik een aantal absorbers maken van Isover Sonepanel 100mm (2x 50mm).
Deze boven de bank en achter de speakers plaatjes (groen).
Eventueel een super chink in de hoek (blauw)

Verder ben ik handig en bouw ik graag, maar heb ik nog te weinig verstand van akoestiek..
Wat vinden jullie van mijn plannen :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

richard

Re: Woonkamer bass trap en/of broadband absorber plaatsing

Berichtdoor richard » vr 16 jan 2015, 23:46

Waarschijnlijk is de diepte van je panelen 100 mm te gering om het laag te absorberen. Voor midden- en hoog waarschijnlijk prima, maar dan houdt je in verhouding nog meer laag over.
Ik denk toch dat je het in de eerste plaats moet zoeken in de plaatsing van de luidsprekers én de luisterplaats. Als je de bank naar voren zet gaat het vast al wat beter.
Werkt dat allemaal niet dan kun je aan basstraps denken, maar dat zijn vaak aardige obstakels. Meestal in de hoeken van de ruimte.

Kijk ook eens of je de baspoorten kan dempen met een sok of spons, soms helpt dit ook wel.
En een zware betontegel onder de speaker, de tegel met vilt op de vloer en de speaker met spikes op de tegel. Werkt dit kun je de tegel eventueel vervangen door een blok natuursteen.
Genoeg is beter.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 17 jan 2015, 1:06

Zou het eerder zoeken in de luidspreker zelf, met de Kef's was er geen probleem........
Fusion Filterdesign

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 17 jan 2015, 10:20

Die breedbandabsorber achter de bank is dan wel weer een goed idee. Staande golven (dat is denk ik wat je beschrijft) kun je enigszins bestrijden met basstraps, mits ze behoorlijk volumineus zijn en ze de goede akoestische eigenschappen hebben. Hier en daar zijn wel goede ontwerpen te vinden.
Een andere oplossing is te gaan werken met meerdere kleine subs die met elkaar het ontstaan van staande golven tegengaan. Maar dat is ook meer iets voor deskundigen.
Blijft vreemd dat je met de 104/2's minder last had. Is niet echt een speaker zonder laag, gebruikte je de Kube-equalizer? Want daarmee kwamen die dingen ruim onder de 30Hz, zonder boembas.
Mark Bakker

ptloftcgj

Berichtdoor ptloftcgj » za 17 jan 2015, 11:08

Bedankt voor de tips!

Ik ga testen met een baksteen (staande op rubber) onder de speakers (met spikes).
De Kef's zijn bijna 2x zo zwaar (gewicht) als de Tannoy, wellicht staan ze niet stil op het laminaat.

De bank verder naar voren is weer onpraktisch en gaat de dame zeuren :)
Maar gaat getest worden.

De Kef's gebruik ik zonder Kube.

Baspoorten dempen staat ook op het programma.
Deze zitten bij beide speakers aan de voorkant.

Voor de geïnteresseerden zal ik mijn bevindingen weer posten.
(metingen staan ook op het programma, maar dan moet eerst de mic nog binnen komen)

JvS

Berichtdoor JvS » za 17 jan 2015, 13:47

ds23man schreef:Zou het eerder zoeken in de luidspreker zelf, met de Kef's was er geen probleem........

moah, dit is toch duidelijk een akoestiek probleem. Die Kef 104's hebben vooral veel minder laag. Dan heb je ook minder last van staande golven :).
Ik heb hem zelf ook.

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 17 jan 2015, 19:57

Die 104's geen laag... Hmmmm, de laatste keer dat ik die heb gehoord viel dat wel mee. Maar je moet ze eigenlijk niet zonder Kube gebruiken.
Mark Bakker

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 17 jan 2015, 19:58

En daar zit nou net de crux, geen Kube.....
Fusion Filterdesign

ptloftcgj

Berichtdoor ptloftcgj » zo 18 jan 2015, 23:04

Na een dagje spelen ben ik tot het volgende gekomen.

Het verplaatsen van de Tannoys mocht niet baten (hebben door de hele kamer gestaan)
Ze op bakstenen zetten, met spikes en rubber onder de baksteen, mocht niet baten.

Als de Kef Kube voor meer laag zorgt zal ik daar waarschijnlijk hetzelfde probleem krijgen.
En nu maar kijken of ik een Kube op de kop kan tikken om dit te testen :)

Voor nu zijn de Tannoy's de deur uit en blijven de Kef's
Liever minder laag en geen last van staande golven.

Toch ben ik benieuwd naar het verbeteren van de ruimte.
Zal een absorber op de achterwand een merkbaar verschil zijn?

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 19 jan 2015, 11:33

Als ik het me goed herinner heeft KEF de 104/2 ontworpen met een bandpass-enclosure voor het laag die vooral was geoptimaliseerd op output rond de 80-100Hz. F-3dB zit op 55Hz, wat voor zo'n grote speaker vrij hoog is. De KUBE bevat een shelf-filter dat de response tot 35Hz vlak trekt (en met F-6dB op 20Hz behoorlijk laag kan leveren). De speaker kan dit heel goed hebben, omdat je geen akoestische kortsluiting hebt.

Imho was de 104/2 een zeer goed doordachte luidspreker destijds (1984). Gezien de duurzaamheid van de rolrand van de gemiddelde B110 en B200 kunnen ze m.i. ook decennia mee. Alleen de T33 zal last krijgen van ferrofluid dat opdroogt.
Mark Bakker

JvS

Berichtdoor JvS » ma 19 jan 2015, 12:51

Als het probleem dat je hoort wordt veroorzaakt door akoestiek (wat zeer aannemelijk is), en je gaat dan die Kef ook tot 30Hz vlak trekken, dan vermoed ik dat je ook die staande golven gaat aanspreken. Het lijkt me sterk dat ze die kef tot 30Hz vlak gaan laten weergeven, dan krijg je namelijk een enorme bult laag gratis extra door de room gain...

Een akoestisch paneel gaat dat niet op kunnen lossen. Je moet dan echt zoeken naar zaken als een dsp om die twee/drie vervelende frequenties weg te filteren. Of je moet een meter dik akoestisch materiaal gebruiken op alle muren ofzo :P.

Maar het zou (kleine kans) ook aan de specifieke speaker in combinatie met je kamer kunnen hebben gelegen. Als die net een beetje meer output heeft op een frequentie die in jouw kamer vervelend uitkomt, dan kan dat ineens extreem klote klinken.

Eigenlijk ben ik heel benieuwd hoe het gaat klinken als je die bass extenders gaat gebruiken.
Ik heb hem zelf ook.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 19 jan 2015, 13:37

Gezien de plaatsing van de speakers en de luisterplek zal je vooral last hebben van de 0,1,0-mode. Is de kamer zo'n vijf meter breed? Dan zit die mode rond de 35Hz. De KEF's zonder KUBE stoten die frequentie veel minder aan dan de Tannoy's. Je kunt de proef op de som nemen en een van beide luidsprekers eens naast de bank zetten. Op die manier onderdruk je de 0,1,0-mode effectief en zou je hem veel minder moeten horen. Even goed blijf je met een bank tegen een achterwand wel last houden van veel modale problemen, nog los van het kamfilter dat de reflecties en het invallende geluid veroorzaken zo rond je oren. Maar dat laatste kan je met die breedbandabsorber wel te lijf gaan. Dat eerste niet helaas.
Mark Bakker

grimoire

Berichtdoor grimoire » ma 19 jan 2015, 16:46

Je kan nog een helmholz resonator bouwen eventueel die specifiek de storende frequentie absorbeert. maar de makkelijkste optie lijkt me inderdaad speakers met minder laag ;)

Er is toch een bepaald type subwoofer dat geen last heeft van room nodes?
Ik dacht deze ripole
http://jazzman-esl-page.blogspot.nl/201 ... erway.html

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 20 jan 2015, 9:42

grimoire schreef:Er is toch een bepaald type subwoofer dat geen last heeft van room nodes?

Dipoolsystemen hebben dwars op de luisteras minder last van staande golven vanwege het principe van de dipool. Op de luisteras maakt het m.i. weinig uit. In dit geval zouden dipolen ook de 0,1,0-mode blijven aanstoten.

[Edit]De mooiste basstrap maak je natuurlijk zelf, de SuperChunk! Die past met een beetje geluk net achter het gordijn.
Mark Bakker

ptloftcgj

Berichtdoor ptloftcgj » di 20 jan 2015, 12:00

Superchunks passen bij mij slechts in 1 hoek (andere: 2x schuin dak, 1x trap)

Ik heb een Kef Kube gevonden op markplaats, deze krijg ik van de week :)
Ben benieuwd

Deze mic ga ik maken om mee te meten (maar moet nog veel lezen over hoe en wat)
http://gainphile.blogspot.nl/2008/11/ch ... ement.html

Een of meerdere subs bouwen zou ook mooi zijn, maar zelf ontwerpen gaat met mijn huidige kennis nog niet.
De speakers die ik heb gemaakt zijn op basis van ontwerpen van speaker & co uit Haarlem.

Het klopt dat de kamer ongeveer 5m breed is (daarnaast nog iets meer dan 2m half open keuken)

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 20 jan 2015, 12:53

ptloftcgj schreef:Het klopt dat de kamer ongeveer 5m breed is (daarnaast nog iets meer dan 2m half open keuken)

Ik bedoelde eigenlijk de afstand tussen de (woningscheidende?) wanden. In de akoestiek meet je doorgaans een ruimte door eerst de lengte (de grootste maat), daarna de breedte en dan de hoogte te nemen. Een 1,0,0-staande golf is dan die golf die tussen de meest ver uit elkaar staande wanden (lengtemaat) ontstaat.
Mark Bakker

ptloftcgj

Berichtdoor ptloftcgj » di 20 jan 2015, 13:05

Maten zijn een benadering
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 20 jan 2015, 15:47

Dan heb je eerder last van een staande golf op 43Hz. Bass traps zou je het beste kunnen plaatsen in de hoeken bij de achtergevel of in de aansluiting van de zijwanden op het plafond. Op het wandje tussen keuken en kamer heeft een bass trap weinig zin, daar zit niet echt een hoek waarbij veel drukopbouw zal optreden.
Mark Bakker

richard

Berichtdoor richard » di 20 jan 2015, 19:05

markbakk schreef:Op de luisteras maakt het m.i. weinig uit. In dit geval zouden dipolen ook de 0,1,0-mode blijven aanstoten.
Is dat wel zo? Bij een staande golf waarbij de knopen bij de wanden en de buik midden in de kamer zit heb je in de ruimte of een (snelheids) maximum of minimum, bij een dipool heeft gelijktijdig een van de zijden een maximum en de andere een minimum. De netto energie is 0.

Toch zit hierin een denkfoutje. Het drukmaximum zit bij de wanden, daar is de snelheid 0. Het snelheidsmaximum zit in het midden van de kamer. Om beurten expanderend en samentrekkend. De richting kan dan inderdaad ook bij een OB worden veroorzaakt.
Genoeg is beter.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 20 jan 2015, 19:16

Bij zo'n kleine ruimte moet je je afvragen of er nog wel sprake is van modes bij die frequentie, de zaak is dan al overgegaan op een drukkamer.
Fusion Filterdesign

JvS

Berichtdoor JvS » di 20 jan 2015, 22:20

ds23man schreef:Bij zo'n kleine ruimte moet je je afvragen of er nog wel sprake is van modes bij die frequentie, de zaak is dan al overgegaan op een drukkamer.

Nee man, het is geen auto :P. Ik schat in dat dat pas onder de 40hz werkt (onder het gebied dat met meeste muziek echt irriteert). Auto is overigens wel een ideale plek voor laag laag, dat klinkt heerlijk strak met een simpel subje.
Ik heb hem zelf ook.

JvS

Berichtdoor JvS » di 20 jan 2015, 22:27

PS: Let je er wel op dat de kube specifiek voor jouw model speaker bedoeld is? Het is geen generiek ding (zie http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ssing.html)
Ik heb hem zelf ook.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 21 jan 2015, 8:38

ds23man schreef:Bij zo'n kleine ruimte moet je je afvragen of er nog wel sprake is van modes bij die frequentie, de zaak is dan al overgegaan op een drukkamer.

Het drukkamermodel is pas van toepassing wanneer de golflengte groter is dan twee maal de maximale ruimte-afmeting is (dat is in een rechthoekige ruimte de ruimtediagonaal). Bij hogere frequenties ontstaan modale resonanties.
Mark Bakker

ptloftcgj

Berichtdoor ptloftcgj » wo 28 jan 2015, 15:44

Zo, na wat hobbyen heb ik een aantal broadband absorbers gemaakt.
1 op de achterwand (12cm Isover Sonepanel) en 2 op de voorwand (achter de speakers 8cm + 2cm lucht)

Detail en stage is verbeterd (niet gemeten, enkel geluisterd) :)

Een Kef Kube op de kop getikt, hierdoor gaan de Kefs lager, maar maken het niet zo "boomy" als de Tannoy's

Wel kwam ik er achter dat de lijm, van het foam van de "proffesioneel" gerefoamde woofers, los aan het laten is.
Dat wordt het volgende project.

Ik heb nog Isover Sonepanel over, dus daar ga ik nog 2 superchunks van maken on der de schuine wand.

John P

Berichtdoor John P » wo 28 jan 2015, 20:16

Ik heb ongeveer dezelfde grootte en vorm van woonkamer. Ook ik had een zeer vervelende mode op 43 Hz. Ik heb mijn basreflexbuis iets ingekort zodat de -3dB frequentie verhoogt werd van 40 naar 48 Hz. De mode van 42 Hz geeft nu een mooie boost in combinatie met de luidspreker, zonder dat de bas rommelig wordt.
Waar een weg is is ook een omweg.

Terug naar “Akoestiek”