Vuistregels?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

wimgrandia

Vuistregels?

Berichtdoor wimgrandia » vr 17 apr 2015, 15:31

Hoi,

Ik heb een klein muziekkamertje waar ik wat muziek luister en maak.
Nou ben ik helemaal geen professional (en wil ik dat ook niet zijn) maar heb via via wat absorberend materiaal kunnen krijgen.
Het gaat om 5 panelen Flamex A-Pyr van 115cm x 90cm. De grote vraag is "waar kan ik die het beste ophangen"?

Ik weet dat ik dan eigenlijk de kamer moet gaan meten en allerlei onderzoek moet gaan doen, maar dat is me eigenlijk teveel gedoe.
Ik weet ook dat mijn speakers niet op de ideale plek staan en er in het beste geval van alles anders moet/kan maar dat zit er nu even niet in.

Zijn er niet een soort van vuistregels die voor elke ruimte kloppen? Iets waardoor de ruimte iets beter/minder hol gaat klinken?

Thanks!

ps: zwarte dikke strepen zijn deuren, ding links is een raam ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wimgrandia

Re: Vuistregels?

Berichtdoor wimgrandia » vr 17 apr 2015, 15:33

Ik dacht zelf aan 2 panelen naast elkaar op de wand onderaan en 1 paneel op de wand rechts... (maar dan heb ik er nog twee over, misschien achter de speakers?? of aan het plafond??)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 17 apr 2015, 16:01

begin idd met de panelen op de plaats van de 1e reflectie. die kan je met 2 personen makkelijk vinden mbv een spiegeltje, 1 zit op de luisterplek, de ander gaat met t spiegeltje langs de wand en zodra persoon 1 de luidspreker ziet in de spiegel is dat een plek voor een paneel

wimgrandia

Berichtdoor wimgrandia » di 21 apr 2015, 9:43

Ok thanks! Gaan we proberen!

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 22 apr 2015, 20:30

De andere panelen kan je dan achter je speakers plaatsen of achter je luisterpositie.
Daar heb je namelijk ook nog een eerste reflectie.
Zit je dicht tegen de muur dan kon dat nog wel eens de beste positie zijn voor het 3e paneel.

Terug naar “Akoestiek”