Kleine zolderkamertje -> hobby studio

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Thiez

Kleine zolderkamertje -> hobby studio

Berichtdoor Thiez » ma 21 sep 2015, 9:41

Ik speel inmiddels al 16 jaar gitaar en dat gaat me redelijk af, maar verstand van akoestiek heb ik wat advies bij nodig.
Normaal had ik een muziek kamer bij mijn ouders thuis, 1e verdieping, wel schuine wanden (puntdak) maar nog wel een plat deel van een vliering die er boven zat. De vloer was een betonvloer en daar klonk het altijd erg goed.

Inmiddels de boel verhuist naar mijn eigen huisje, waar ik het helaas moet doen met een kleiner zolderkamertje. Dit is dus wel helemaal het bovenste puntje, dus een mooi driehoekje in de punt van het dak. De vloer is ook nog eens een houten balklaag (wel voorzien van glaswol isolatie). Op de underlayment is een geluidsdempende ondervloer gegaan en daarover een grenen houten vloer 18mm.
Ik merk dat mijn versterker een stuk dunner klinkt ofzo, veel dosiger. Kan ik hem het beste verend zetten op spekschuim of juist een betontegel ofzo eronder om het geluid te verbeteren?

Daarnaast heb ik er een bureautje staan met wat opnamespul en twee monitor speakertjes, idee is om zelf wat mixjes enzo op te kunnen nemen. Het bureau staat tegen de rechte wanden, dus als ik aan mijn bureau zit heb ik links en rechts van mij een schuine wand.

Ik wil het e.e.a. aan demping doen om het geluid in dit kamertje beter te maken, maar zoals ik al zei heb ik weinig ervaring en kennis van akoestiek. Je kunt natuurlijk alles gaan dempen, maar dan is je ruimte gewoon helemaal dood.
Ik vermoed dat ik het beste kan beginnen om in de onderhoeken en punt (van de dakschuinte) te gaan dempen i.v.m. lage tonen.

hannesie
Contacteer:

Re: Kleine zolderkamertje -> hobby studio

Berichtdoor hannesie » ma 21 sep 2015, 10:38

Ik zou dan als eerste gaan spelen met de plaatsing van je boxjes, dan kan je snel en zonder kosten al heel snel de ruimte in beeld krijgen.

Juist door ze tegen een achterwand schuin/recht kan zomaar een eind schelen.
De versterker op een stenen plateau zetten kan altijd nog, maar zal niet zozeer de mate van karakter zoveel beïnvloeden.

Terug naar “Akoestiek”