Active bas traps

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Duck Twacy

Active bas traps

Berichtdoor Duck Twacy » do 26 nov 2015, 16:18

Ik was op "hear" dit draadje begonnen over active bass traps http://www.high-endforum.nl/topic/14819 ... -absorber/

Vraag me af wie hier ervaring mee heeft? Zou je een bestaande sub kunnen gebruiken om (met een microfoon en appraatje dat de meting van de mic omzet in het juiste anti geluid) enkele primaire room modes te dempen? Als het werk lijkt het me een handig accessoire.

Ik wi niet het hele draadje copieren (xposten vind men meenstal niet leuk) maar de meest zinvolle info vond ik in deze dit draadje
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... rbers.html

De commerciele producten die bestaan hebben zijn momenteel niet meer leverbaar (en te duur als je al een actieve sub hebt imo)

hannesie
Contacteer:

Re: Active bas traps

Berichtdoor hannesie » do 26 nov 2015, 17:45

Is Dirac een optie?

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » do 26 nov 2015, 23:22

Ik weet niet wat je allemaal met Dirac kunt doen, maar ik heb t over een apparaat als deze Bagend

http://www.bagend.com/applications/active-bass-trap/

Maar dan zonder de kast, woofer en versterker, omdat je een al bestaande actieve sub gebruikt.
Er staan op bovenstaande pagina overigens een aantal interssante artikelen, bv http://www.bagend.com/wp-content/upload ... torial.pdf

Er zijn wel meerdere merken geweest met zoeits, bv http://www.spatialaudio.us/black-hole/ (meen dat die niet meer gemaakt wordt)

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 27 nov 2015, 11:48

In de nieuwe HH staat een stukje over een passieve oplossing
Bijlagen
image.jpg

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 27 nov 2015, 12:44

FR_Aad schreef:In de nieuwe HH staat een stukje over een passieve oplossing

Dat is dan ook wel een oplossing, heb juist de mail verstuurd waarom ik die uitgave nog niet in mijn brieven bus heb.

Maar is de actieve de enige oplossing waar je aan denkt, of heb je al meer uitgeprobeerd?

Er is/was een probleem, maar welke andere oplossing heb je dan al laten liggen omdat het niet werkt?

Voor je het weet creëer je weer een ander probleem, vandaar dat ik even Dirac aanstipte.

Als het frequentie gebied er niet uit komt, hoef je het er ook niet uit/weg te halen. :think:

Staande golven, lijkt mij dat je daar aan refereert?

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » vr 27 nov 2015, 12:52

Dat is natuurlijk een andere weg, maar voor mij geen optie (paar kuub demping aanbrengen).

Bovenstaande paper vermeld in de summary:
Active tuned acoustic damping
– Small, and effective way of adding tuned damping to a room
•Abates severe bass coloration
– Tunable and re-tunable
– Occasional and low power demand
– One (or two) controllers can be tuned to add damping to one (or two) acoustic mode(s) of the room
• Multiple controllers (circuits) are cascaded in parallel and share resources

En het gaan natuurlijk om verminderen van staande golven, niet om andere correcties. Mijn kamer is 6.5*7 dus reken maar uit.

Overigen heb ik niet geschreven dat ik een probleem heb, vind dit gewoon een interssante optie in vergelijking tot een dsp in de signaalweg. Vind t raar dat zo weinig aandacht krijgt. Natuurlijk die bovengenoemde producten waren prijzig ($1500-$2000 en je hebt er eigenlijk 2 nodig), maar als je al een sub hebt die alleen bij films gebruikt wordt... Zo'n microfoon en stukje electronica hoeft toch niet veel te kosten.

Gerrit
Contacteer:

Berichtdoor Gerrit » vr 27 nov 2015, 13:10

Is een bass trap volgens dit principe niet een idee: FullTrap ? Geen idee of daar DIY oplossingen van zijn, maar deze is alvast een stuk dunner dan de HH oplossing. De Cumulus is ook wel leuk, gaat niet zo laag natuurlijk maar is vaak wel makkelijk te plaatsen.

Gerrit

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » vr 27 nov 2015, 13:26

In mijn geval plaatsbaar, in de hoek zelfs (tegen welke prijs overigens). Maar vermoed niet effectief tegenroom modes van 36 en 49 hz

Gerrit
Contacteer:

Berichtdoor Gerrit » vr 27 nov 2015, 13:51

Duck Twacy schreef:In mijn geval plaatsbaar, in de hoek zelfs (tegen welke prijs overigens). Maar vermoed niet effectief tegenroom modes van 36 en 49 hz

De FullTrap zou wel tot 40Hz moeten werken. Bij Helios hebben alles van die club en meer. Het is allemaal behoorlijk aan de prijs maar wel mooi afgewerkt. Ik heb zelf net een London 10 kit en een setje cumulus voor mijn nieuw in te richten muziekkamer/homestudio binnen. Dat is maar een kleine kamer van 2.8m x 3.7m en dus een andere situatie dan bij jou, maar ik kan binnenkort dus berichten hoe effectief de cumulus is. De kamer is nu helemaal leeg zodat ik kan gaan schilderen en het is nu een verschrikkelijke galmbak.

Gerrit

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 27 nov 2015, 14:28

Is een multisub opstelling met de juiste processing eigenlijk niet min of meer overeenkomstig actieve bass traps? Lijkt mij i.i.g. beter plaatsbaar. Het is gewoon erg lastig om in een woonkamer het goed voor elkaar te krijgen. Zelf merk ik dat als je erge resonanties gewoon weg filtert (bij een zo goed mogelijke sub opstelling) je de ontbrekende frequenties op andere posities in de kamer eigenlijk niet zo mist.

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » vr 27 nov 2015, 14:29

Mijn kamer galmt ook aardig (beton, harde vloer, niet zo veel meubilair). Maar dat is een ander probleem.

Ik moet een keer een meting doen welke room modes nu het meest hinderlijk zijn. Mijn luidsprekers (losse bas units) staan in de hoek. 12" units in 130l gesloten systeem met Q van 0.8 en -3db op 27 hz (theoretisch).

matjans
Contacteer:

Berichtdoor matjans » vr 27 nov 2015, 23:26

dr wordt wel heel makkelijk van de originele vraag overgestapt op andere oplossingen.

De actieve oplossing is -- ruimte-technisch bekeken-- wel elegant. Deze post geeft een mini-inzicht in performance en "doability". Sub met aanpasbare fase, microfoon ertegenaan en "klaar".

alhoewel ik geen metingen kan maken die ergens op slaan, kan ik wel eens mijn losse mic preamp (met line out) en mic op mijn sub aansluiten (die staat nu toch te niksen), in een andere hoek zetten en eens luisteren of het ueberhaubt soort van uitmaakt. Zal wel "twitchy" wezen om dat in te regelen :)
Kan ik de sub daadwerkelijk als bijzettafeltje naast de bank gebruiken :)

Maar waar zet je de microfoon dan ?

http://usir.salford.ac.uk/14820/1/DX236804.pdf voor de mensen die teveel tijd hebben.

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » zo 29 nov 2015, 13:08

Bedankt voor je idee. Dat het zo makkelijk zou zijn, kan ik nauwelijks geloven. Je wilt toch niet heel breedt het laag dempen, maar alleen bepaalde frequenties? Op de bag end heb je volgens mij een 2 tal analoge filters waarmee je bepaalt welke frequenties je moet verminderen.

Blijft de vraag, heeft dit nu echt voordelen tov equalizing van het signaal zelf. Natuurlijk iede audiofiel huivert van extra electronica in de signaal weg. Maar dat is wellicht alleen "fobie angst"

Relevanter lijkt wat in de power point geschreven wordt (http://www.bagend.com/wp-content/upload ... torial.pdf )

Damping vs. Equalizing:
Damping
•Damping dissipates energy
–Flattening a peak in the frequency response is because energy is being removed from the system at that resonance
•Lowers ringing/lingering of sound at the target mode
–Damping is a parameter of the system
•Energy removal affects all the locations the same way

EQ
•EQ is a narrow-band volume control
–Flattening a peak in the frequency response is not becauseenergy is being removed from the system at that resonance
•Does not affect the ringing/lingering of sound at the target mode
•Not effective in room with live music

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 29 nov 2015, 13:18

Duck Twacy schreef:•Does not affect the ringing/lingering of sound at the target mode
•Not effective in room with live music

Dit klopt gewoon niet. Met filtering kun je wis en waarachtig de Q (en dus de opslingering) van het totale systeem verlagen, inclusief de kamer modes.

Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Martijn M » zo 29 nov 2015, 14:09

In mijn optiek is een actieve basstrap een aardig idee, maar ik ga mee met o.m. Pjotr dat een multi-sub configuratie min of meer hetzelfde, maar dan beter doet. Een goed afgestelde multi-sub config met EQ als puntje op de i is voor mij al jaren de ideale aanpak voor laag in huiskamers. Een veelgehoord tegenargument is dat het veel ruimte in beslag neemt. Dat is niet per se waar. Je kunt in de meeste gevallen toe met heel kleine subjes, van misschien maar 15 liter. Een in mijn optiek belangrijker tegenargument is dat het afstellen lastig is. Gelukkig zijn daar tegenwoordig ook goede hulpmiddelen voor! Zie de Multi Sub Optimizer van AndyC, waar Jag van dit forum voor heeft ge-bèta-test.

Zie ook hier voor een eerder topic over actieve bass-traps: viewtopic.php?f=16&t=21666

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 29 nov 2015, 16:07

Terug naar “Akoestiek”